Mateusz Walczak

Co to jest marketing?

Data publikacji
24.04.2022
|
14 min czytania

Nie ma jednej określonej definicji, czym tak naprawdę jest marketing. Każdy może to interpretować trochę inaczej. Duży wpływ na zmianę definicji marketingu miał czas. Inną definicję podawali 20 lat temu, a inną obecnie. Najogólniej mówiąc marketing to ogół czynności mających połączyć klienta z firmą/produktem/usługą. Jeśli zapytasz się o cokolwiek osoby zajmującej się szeroko rozumianym marketingiem to bardzo możliwe, że usłyszysz odpowiedź „to zależy”. I to w gruncie rzeczy mogłaby być definicja marketingu. W marketingu wszystko może być względne, dlatego też tak trudno odpowiedzieć na pytanie co to jest marketing.

Na czym polega marketing?

Najlepiej odpowiedzieć „to zależy”. Marketing to długofalowy proces. W odróżnieniu od typowej sprzedaży nie przynosi on rezultatów „tu i teraz”. To bardziej nieskończona droga, na której chcemy umieścić klienta i zadbać o to, by z tej drogi już nie zszedł. Taka droga ma kilka etapów:

  • Zdobycie zainteresowania klienta. Często może to być zasługa skutecznej reklamy, dużego zaufania społecznego, polecenia, ciekawej nieszablonowej formy promocji itp.
  • Zachęcenie klienta do wykonania interakcji. Samo zainteresowanie bez działania niewiele daje. Czasami między punktem pierwszym a drugim musi minąć sporo czasu. Jeśli jednak przekonamy klienta do działania, to przeważnie wpada on już w nasz lejek sprzedażowy, czyli określony proces działań. Przeczytaj więcej o tym czym jest lejek sprzedażowy.
  • Przy wykorzystaniu rozmaitych technik sprzedażowych staramy się, aby klient doszedł do końca lejka. Zobacz, jakie są najlepsze techniki sprzedaży.
  • Na końcu jest sprzedaż (pierwsza). To pierwsze miejsce, gdzie marketing przynosi namacalny zysk.

To oczywiście jest bardzo duże uogólnienie i odnosi się tylko do kontaktu firma – klient. Jak możesz zauważyć marketing to w bardzo wielu miejscach coś bardzo nienamacalnego. Nie można go traktować tak samo zero – jedynkowo jak sprzedaży.

Jakie są narzędzia marketingu?

Najprościej jest podzielić je na te, z którymi klient ma możliwość zetknąć się fizycznie (offline) i te, na które trafia ogólnie rzecz ujmując w Internecie (online). Oczywiście jest to bardzo ogólna odpowiedź. To tak jakby ktoś spytał się Ciebie, jakie są rodzaje samochodów, a Ty podpowiedziałbyś „duże i małe”. Więcej o narzędziach marketingowych będzie w dalszej części tekstu, gdzie podzielimy je na 10 grup. Oczywiście o każdej z tych grup można napisać książkę.

Jakie są cele marketingu?

To zależy. Naprawdę. Nieważne kogo się spytasz, to prawdopodobnie usłyszysz inną odpowiedź. Najlepiej jest podzielić to pytanie na cele materialne (liczbowe, namacalne) i niematerialne.

  • Materialne cele marketingu to na pewno generowanie sprzedaży, pozyskiwanie nowych klientów, zachęcanie klienta by w ramach jednej transakcji wydał więcej pieniędzy. Takiej odpowiedzi często udzielają prezesi firm, kierownicy.
  • Niematerialne cele marketingu są znacznie większą grupą i mają to do siebie, że są bardzo subiektywne w odbiorze. Mamy tu między innymi budowanie zaufania do marki poprzez np. zdobywanie pozytywnych opinii. Regularne działania w mediach społecznościowych, które budują zaufanie klientów. Takich przykładów jest dużo więcej. Wszystkie charakteryzują się tym samym. Nie przekładają się bezpośrednio na sprzedaż, ale są bardziej drogą do niej. Często wspomina się tutaj o inbound marketingu, który ma doprowadzić odbiorcę do samodzielnej interakcji. Przeczytaj koniecznie więcej o tym czym jest inbound marketing.

Jakie są rodzaje marketingu?

Wystarczy się chwilę zastanowić i bez problemu można wymienić co najmniej 20 rodzajów marketingu. Rozwój technologii i ciągła ewolucja sposobów promocji skutkuje tym, że jeszcze kilka lat temu nie pomyślelibyśmy o jakimś rodzaju, a dziś jest on powszechnie stosowany.

Marketing tradycyjny

Rzecz, która dla wielu jest podstawą marketingu. Do marketingu tradycyjnego można zaliczyć wszystkie fizyczne drukowane materiały marketingowe. Ulotki, plakaty czy wizytówki dawniej wydawały się nieodzownym elementem. Obecnie nadal się je stosuje, ale są tylko jednym z wielu sposobów promocji.

Marketing internetowy

Obecnie jest on najbardziej utożsamiany z reklamą w serwisie Google oraz na Facebooku. Dowiedz się więcej co to jest Google Ads i jak działa oraz poznaj wszystkie możliwości Facebook Ads Manager.

Marketing mix

Jest to nic innego jak zbiór 4 głównych cech: produkt, cena, dystrybucja, promocja. Na jego podstawie można ustalać strategię np. wprowadzania nowego produktu na rynek.

Marketing personalny

Forma personalizowania reklamy w zależności od odbiorcy. Ten rodzaj marketingu zakłada, że lepiej dotrzeć do 10 osób z bardzo personalnym przekazem niż do 100 z ogólną informacją. Potrzeba personalizacji zrodziła się w klientach w związku z tym, że chcieli czuć się wyjątkowi. Przecież dużo lepiej jak ktoś stworzy przekaz marketingowy tylko dla mnie. Sporo takich przykładów można odszukać w serwisie LinkedIn, który stawia na bardzo biznesowy i personalizowany rodzaj marketingu. Przeczytaj więcej o tym co to jest LinkedIn i jak działa ten serwis.

Marketing efektywnościowy

To nic innego jak działania mające na celu wykonanie konkretnej czynności przez klienta lub potencjalnego klienta. Często używa się do tego celu remarketingu (klient obecny) oraz retargetingu (klient potencjalny). Zobacz co to jest retargeting i jak on działa.

Marketing szeptany

Forma promocji mająca imitować opinie i oceny realnych użytkowników, jednak są one tworzone przez firmy. Mało kto głośno mówi, że stosuje ten rodzaj marketingu, ponieważ jest on uznawany za taki na pograniczu etyki zawodowej. Nie można mu jednak odmówić skuteczności.

Marketing mobilny

Specyficzna odmiana marketingu internetowego. Tworzony jest on z założeniem oglądania go wyłącznie na urządzeniach mobilnych. Opracowując strategię marketingu mobilnego, trzeba wziąć pod uwagę, że będzie on wyświetlany na ekranach pionowych, co kompletnie zmienia formę wizualną reklamy.

Influencer marketing

Hit ostatnich lat. Od kiedy influencerzy zaczęli być osobami opiniotwórczymi, wiele firm właśnie w nich upatruje najskuteczniejszą formę marketingu. Mają oni bowiem coś, co potrzebuje każda firma. Zaufanie odbiorców. Dużo chętniej kupimy coś z polecenia znajomego niż „reklamy w internecie”.

Marketing rekomendacyjny

Niejako powiązany z poprzednią grupą. To właśnie dzięki rekomendacji drugiej osoby prościej nam podjąć decyzję. Pamiętajmy, że rekomendować dany produkt może nam praktycznie każdy. Rodzina, znajomi, influencer czy nawet pani w sklepie. Nasz mózg od razu bardziej wierzy i ufa w produkt, który dostał rekomendację. Nie na darmo w reklamach jest używany zwrot 9/10 użytkowniczek poleca ten produkt.

Marketing afiliacyjny

Jeszcze kilka / kilkanaście lat temu bardzo popularna rzecz. Rozpropagowali go równocześnie Youtuberzy i dziewczyny sprzedające produkty Avon, Oriflame itp. Zasada była prosta. Kupujesz z mojego linka (odnosisz z tego określone korzyści) a ja mam z tego np. dany procent od sprzedaży. Obecnie dużo ciężej jest zbudować tego typu marketing prawidłowo. Najlepiej zwrócić się o to do profesjonalnej agencji, która taki program afiliacyjny stworzy profesjonalnie, uwzględniając analizę Twojej konkurencji i możliwości Twojego produktu / usługi.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 8 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD