Choć przedsiębiorcy od zawsze zdawali sobie sprawę, że reklama jest kluczowym elementem sprzedaży, to dotarcie do dużej grupy odbiorców z wykorzystaniem radia, telewizji czy banerów reklamowych, było możliwe jedynie dla ograniczonych grup, które dysponowały ogromnym kapitałem. To na szczęście jedynie historia marketingu, ponieważ dzięki powstaniu Internetu i wraz z jego rozwojem, przedsiębiorcy zyskali nowe możliwości dotarcia do odbiorców, a jednym z najlepszych jest Facebook Ads Manger, czyli menadżer reklam na portalu społecznościowym, który według serwisu Statcounter odpowiada za ponad 70% rynku medium społecznościowych w naszym kraju - ponad 20 milionów Polaków regularnie korzysta z Facebooka.
Facebook Ads manager - co to?
Menadżer reklam na Facebook to swoiste centrum zarządzania wszystkimi działaniami marketingowymi na Facebooku oraz powiązanych platformach, czyli Instagramie i Messengerze, a więc wszystkich przodujących usługach giganta z Silicon Valley. Z poziomu menadżera reklam możemy: tworzyć, edytować czy duplikować jednostki reklamowe, badać skuteczność reklam dzięki obszernym statystykom w obrębie menadżera oraz przydzielać uprawienia zewnętrznym osobom do konta reklamowego.
Co ciekawe, menadżer reklam jest oddzielony od konta prywatnego, jak i samego Facebooka, dzięki czemu pracownicy lub inne osoby, z którymi współpracujemy, nie widzą naszych osobistych informacji, a jedynie dane profesjonalne jak imię i nazwisko, firmowy e-mail oraz rolę. Wydzielenie menadżera ma również pozytywny wpływ na skupienie, ponieważ jest to profesjonalna przestrzeń, w której nie mamy dostępu do czatu, powiadomień Facebooka czy naszej tablicy, dzięki czemu możemy się skupić w 100% na pracy.
Menadżer reklam jest darmowy i dostępny dla każdego użytkownika, który utworzy swoją stronę (Fanpage), społeczność lub profil osoby publicznej na platformie i uzupełni podstawowe informacje o swojej działalności, jak: dane i profil firmy, lokalizacja oraz dane kontaktowe.
Jak skonfigurować konto reklamowe?
Pierwszym krokiem do założenia konta jest zalogowanie się na swoje prywatne konto Facebook i przejście na stronę: https://business.facebook.com/overview, gdzie będziemy musieli uzupełnić podstawowe informacje o naszej firmie, takie jak: nazwa, imię i nazwisko oraz firmowy adres e-mail. Następnie przyjdzie nam uzupełnić szczegółowe informacje na temat lokalizacji naszego biznesu czy wskazaniu celów biznesowych. Po uzupełnieniu danych uzyskamy dostęp do menadżera konta reklamowego - jak je skonfigurować?
Na początku musimy połączyć wybrane konto reklamowe z daną stroną, społecznością czy profilem osoby publicznej, co możemy zrobić, wchodząc w zakładkę "strony," gdzie wystarczy wpisać jej nazwę lub podać link.
Następnie musimy podać metodę płatności w zakładce "płatności" do zasilania konta reklamowego - należy podać kraj, walutę rozliczeń, oraz dane karty kredytowej lub debetowej.
Kluczowym punktem jest właściwe utworzenie konta reklamowego w zakładce "konta" -> "konta reklamowe," dla danej strony, mając do dyspozycji trzy opcje:
Opcja "Dodaj konto reklamowe" dopisze wskazane konto reklamowe do konta biznesowego, którego używamy. W celu dodania takiego konta musimy być zarówno właścicielem konta reklamowego, jak i administratorem konta w Facebook Business Manager.
Opcja "poproś o dostęp" pozwala uzyskać dostęp do menadżera reklam innego biznesu, o ile osoba zarządzająca danym biznesem udzieli nam tego dostępu. W ten sposób możemy zostać menadżerem z dostępem do konta reklamowego - możliwością zarządzania jednostkami reklamowymi i dostępem do statystyk, nie będąc administratorem danego konta biznesowego.
Opcja "utwórz nowe konto reklamowe" to utworzenie konta, które będzie na stałe przypisane do konta biznesowego i nie będzie można go przenieść na indywidualnego właściciela
Po wybraniu odpowiedniej opcji musimy utworzyć nazwę dla wybranego konta reklamowego i wybrać walutę do rozliczeń tego konta.
Kolejnym możliwym korkiem jest nadanie uprawnień dla osób trzecich, co możemy zrobić w zakładce "Osoby."
W zakładce "rozliczenia" -> "ustawienia płatności" warto ustawić limit wydatków reklamowych, żeby mieć pełną kontrolę nad budżetem
Tak naprawdę już trzeci krok pozwala na uruchomienie reklam, a dwa kolejne warto skonfigurować dla wygody i bezpieczeństwa.
Typy reklam na Facebooku
Typ reklamy na Facebooku wynika bezpośrednio z celu, który chcemy osiągnąć, a może być to, min: zwiększenie świadomości marki (kampania zasięgowa), konkretna akcja (ruch, aktywność, instalacje aplikacji, etc.) czy konwersja (np. właściwa sprzedaż produktu z naszej strony). Wskazane cele możemy osiągać z wykorzystaniem reklamy:
- w formie obrazu - jest to standardowa, dobrze znana i skuteczna reklama zakładająca krótki opis tekstowy i obrazek z Call to Action
- w formie kolekcji - jest to reklama skierowana przede wszystkim na urządzenia mobilne, pozwalająca na prezentacje towarów
- w formie karuzeli - taka reklama prezentuje od 2 do 10 kart z obrazkami lub video, które prezentują produkty lub usługi i jest obecnie jedną z najlepszych technik sprzedaży na Facebooku i Instagramie
- w formie pokazu slajdów - jest to reklama podobna do karuzeli, jednak zakłada automatyczne przejścia między prezentowanymi produktami lub usługami
- w formie kanwy, czyli reklamy skierowanej na urządzenia mobilne, dzięki której użytkownik może przejść do pełnoekranowego środowiska, w którym może lepiej zapoznać się z danymi produktami
- w formie video - reklama tego typu bardzo skutecznie zdobywa uwagę użytkownika i pozwala budować zasięgi
Można więc śmiało napisać, że Facebook oferuje nam bogatą gammę możliwości reklamowania naszej firmy, jednak reklamy wyświetlają się przede wszystkim na tablicy użytkowników, co faktycznie pomaga budować zasięgi, jednak daje znikome możliwości pozyskiwania leadów B2B w porównaniu z konkurencyjną platformą - LinkedIn, która jest do tego stworzona i pozwala na obszerny prospecting z wykorzystaniem wiadomości prywatnych do naszych kontaktów, w czym dodatkowo pomaga nasz Sales Robot.
Konfiguracja pierwszej reklamy na Facebooku krok po kroku
- Ustawienia kampanii reklamowej zaczynamy od określenia celu reklamowego, więc nastawiania na jedną z trzech opcji: zwiększenie świadomości marki, działania lub konwersje.
- Po ustawieniu celu przechodzimy do utworzenia zestawu reklam i wskazania miejsca, które reklamujemy, czyli najczęściej naszej strony internetowej.
- Kolejnym krokiem jest ustalenie budżetu i harmonogramu wyświetlania reklam.
- Na końcu musimy ustalić grupę odbiorców na podstawie zainteresowań czy innych danych, które posiadamy, a finalnie wskazać, w jakich miejscach ma wyświetlać się reklama, a może się wyświetlać min: w aktualnościach, prawej kolumnie, relacjach czy marketplace.
Nie należy ograniczać się do jednej reklamy, a najlepiej ustawić kilka podobnych jednostek reklamowych z drobnymi zmianami grupy docelowej, innym harmonogramem czy miejscach wyświetlania, porównywać te jednostki ze sobą i skalować te, które sprawdzają się najlepiej.