Zuzanna Sarapata

Czym jest kampania reklamowa, jakie są jej cele i rodzaje?

Data publikacji
22.05.2022
|
7 min czytania

Kampanie reklamowe są podstawą marketingu każdej firmy, w końcu każdy przedsiębiorca, zgodnie ze znanym powiedzeniem, wie, że "reklama jest dźwignią handlu." Czym jest kampania reklamowa, jakie są jej cele, rodzaje, koszty i jak ją zorganizować?

Kampania reklamowa - co to?

Kampania reklamowa to zbiór skoordynowanych działań marketingowych, które mają na celu: zwiększenie świadomości czy poprawę wizerunku marki, pozyskiwanie leadów czy właściwych sprzedaży. I choć celem kampanii nie zawsze jest bezpośrednia sprzedaż, to każda kampania komercyjna ma wywierać pozytywny wpływ na zachowania i decyzje konsumentów na rynku, co ma prowadzić do zwiększenia sprzedaży w dłuższym okresie.

Cele kampanii reklamowej

Istnienie każdej firmy na rynku opiera się o sprzedaż towarów lub usług, więc wszelkie komercyjne kampanie reklamowe zakładają wzrost lub co najmniej utrzymanie poziomu sprzedaży. Inne cele to np. zwiększenie rozpoznawalności marki, do czego świetnie sprawdzają się kampanie zasięgowe np. w mediach społecznościowych - taka kampania jest szczególnie użyteczna przy zmianie wizerunku firmy lub produktu. Kampanie reklamowe mogą również mieć na celu wzrost lub utrzymanie udziału w rynku czy zwiększenie lojalności już pozyskanych konsumentów. W przypadku kampanii społecznej celem może być np. zwiększanie świadomości społecznej na dany temat.

Rodzaje kampanii reklamowych

Działania reklamowe mogą być prowadzone z wykorzystaniem mediów tradycyjnych lub Internetu, co tworzy naturalny podział na reklamę offline oraz online. Reklama offline to m.in. reklama w radiu, telewizji, na banerze reklamowym czy w prasie, a reklama online zakłada działania w Internecie np. kampanie w mediach społecznościowych czy wyszukiwarkach internetowych.

Kampanie reklamowe dzielimy również z uwagi na treść, która może być m.in.: informacyjna, przypominająca, ukryta, wspierająca, uciążliwa, stabilizująca czy podprogowa.

Rodzaj reklamy determinuje również cel, który może być komercyjny lub społeczny. Kampania komercyjna to po prostu kampania nastawiona na zwiększenie zysków danej firmy, a społeczna to taka, która ma np. zwiększać świadomość jakiegoś zagrożenia czy informować obywateli.

Internetowe kampanie reklamowe

Internetowe kampanie reklamowe to przede wszystkim Google Ads, czyli sieć reklamowa Google - reklamy banerowe, tekstowe czy video na stronach z reklamami Google Adsense i całej sieci YouTube oraz Facebook Business, czyli reklamy na Facebooku, Messengerze czy Instagramie.

Chcąc trafiać do biznesowej części społeczeństwa, można wykorzystać reklamy LinkedIn Ads z wykorzystaniem konta premium - Sales Navigatora oraz naszego narzędzia - Sales Robots, które pomaga organizować kampanię reklamową i pozyskiwać wartościowe leady B2B.

Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej

Podstawą działań marketingowych jest przygotowanie odpowiedniej strategii marketingowej. Plan marketingowy powinien jasno określać:

  • oczekiwane cele
  • założenia budżetowe
  • czas trwania kampanii
  • target reklamy, czyli grupę docelową, do której ma trafiać

Wszystkie założenia należy stale weryfikować z wykorzystaniem programów do analityki, jak np. Google Analytics i dostosowywać do reakcji rynku.

Koszt kampanii reklamowej

Koszt kampanii reklamowej może być bardzo różny, a zależy przede wszystkim od wybranego medium. Reklamy telewizyjne, radiowe czy banerowe offline to koszty liczone co najmniej w tysiącach za jeden spot czy baner, natomiast w Internecie próg wejścia do pierwszych testów to nawet kilkaset złotych. Finalny koszt kampanii zależy od założeń budżetowych, które wynikają z oczekiwanych celów i czasu trwania.

Kampania reklamowa - przykład

Najlepsze kampanie reklamowe zakładają zwykle zbiór działań w różnych mediach, a więc np. kampania video na YouTube, która kieruje na landing page, na którym pozyskujemy leady z wykorzystaniem np. darmowego Ebooka w zamian za dane kontaktowe, które wykorzystujemy w newsletterze, starając się uzyskać właściwe konwersje, a działania podczas nasilonej kampanii wspieramy regularnymi publikacjami na blogu, czyli content marketingiem.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 8 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD