Mateusz Walczak

Co to jest Linkedin i jak działa?

Data publikacji
17.04.2022
|
7 min czytania

Linkedin - platforma społecznościowa zrzeszająca pracowników i pracodawców z całego świata, której zasięg obejmuje już liczbę ponad 800 milionów użytkowników (stan na rok 2022) realizujących się w rozmaitych branżach.

Czym jest Linkedin?

Z założenia Linkedin jest portalem przeznaczonym wyłącznie do celów biznesowo-zawodowych, aby tworzyć sieci użytkowników powiązanych z wykonywaniem wybranych profesji. W podstawowym ujęciu serwis umożliwia:

  • zamieszczanie ofert pracy;
  • odpowiadanie na ogłoszenia pracodawców;
  • budowanie indywidualnego profilu prezentującego rozwój zawodowy;
  • publikację postów;
  • bezpośrednią komunikację użytkowników za pomocą wbudowanego komunikatora.

Praktyka na przestrzeni lat udowadnia jednak, że rzeczywiste zastosowanie portalu sięga znacznie dalej. Portal pozwala użytkownikom zetknąć się z szeregiem zastosowań, dopasowanych do indywidualnych potrzeb w ramach szeroko rozumianej komunikacji biznesowej, w tym do działań marketingowych i sprzedażowych.

Platforma w liczbach

Według raportu badaczy z Akademii Leona Koźmińskiego w latach 2011-2016, 97% polskich specjalistów, pełniących funkcje na stopniu menedżerskim, prowadzi profil Linkedin. Podobnie jest w innych krajach, zarówno europejskich jak i tych spoza naszego kontynentu. Dla porównania: w przypadku użytkowników Facebooka odsetek ten wynosi zaledwie 20%.

Co statystyki mówią o Linkedin?

  • Szacunkowo co 30 dni aż 30 tysięcy firm publikuje na Linkedin ponad 3 miliony miejsc pracy.
  • Linkedin generuje średnio 3 razy więcej konwersji niż Facebook i Twitter.
  • Każdego tygodnia treści na Linkedin generują ok. 9 mld wyświetleń, co przekłada się na ponad 36 mld miesięcznie i ponad 400 mld wyświetleń rocznie.
  • Nawet 80% leadów B2B społecznościowych na stronach firmowych w różnych branżach pochodzi z Linkedin.

W celu szczegółowego omówienia istoty portalu, w pierwszej kolejności należy poznać specyfikę działania platformy. Dowiedz się, co jej możliwości oznaczają dla Ciebie!

Jak korzystać z Linkedin?

Portal umożliwia zbudowanie swoistej kartoteki postępu zawodowego i intuicyjne monitorowanie oraz zarządzanie przebiegiem kariery. Prowadzenie profilu Linkedin niesie ze sobą wiele inteligentnych rozwiązań, wśród których możemy wyróżnić najistotniejsze:

  • zamieszczanie i wyszukiwanie ofert pracy
  • publikowanie postów i wartościowych treści (np. artykuły branżowe, projekty, osobisty blog)
  • umieszczanie i potwierdzanie referencji
  • monitorowanie statystyk dotyczących konta
  • tworzenie i przynależność do grup tematycznych
  • promowanie firmy, bloga, marki osobistej
  • promowanie wydarzeń

Warto wziąć pod uwagę fakt, że platforma stale poszerza spektrum swoich możliwości i z każdym rokiem możemy poznawać jej nowe funkcje. Portal dostępny jest ponadto w wersji mobilnej; w pełni responsywna, bezpłatna aplikacja Linkedin funkcjonuje bez zarzutów na ekranach smartfonów, tabletów oraz iPadów.

Linkedin - jak to działa?

Aktywne działanie na portalu należy rozpocząć od utworzenia konta; precyzyjna instrukcja krok po kroku przeprowadza przyszłych użytkowników przez każdy z etapów rejestracji. Kolejnym elementem jest dodanie do swojego profilu znajomych - intuicyjne narzędzie pomaga odnaleźć osoby znajdujące się w pobliżu oraz powiązane z naszą bazą kontaktów telefonicznych - oraz uzupełnienie szczegółowych informacji. Od tego momentu otrzymujemy dostęp do wszystkich funkcji powiązanych z naszym profilem.

Linkedin - dla kogo jest przeznaczony?

Czy Linkedin jest dla Ciebie? Niezależnie od Twojego statusu, miejsca urodzenia, etapu kariery oraz branży, w jakiej się specjalizujesz, odpowiedź brzmi: tak!
W celu szczegółowego wyznaczenia grupy adresatów portalu, w pierwszej kolejności należy wrócić do aspektu jego właściwych funkcji. Zależnie od oczekiwań użytkownika, LinkedIn może być środowiskiem biznesowym, miejscem rozwoju kariery, platformą edukacyjną, a nawet odpowiedzią na zainteresowania i hobby.

Stając się częścią portalowej społeczności, możemy rozwijać swoje możliwości na następujących płaszczyznach:

  • kariera - nawiązywanie kontaktów z przyszłymi pracodawcami, zdobywanie doświadczenia i możliwość porównania z innymi kandydatami
  • biznes - promocja własnej działalności, nawiązywanie kontaktów z ludźmi, na których najbardziej Ci zależy, zdobywanie nowych umiejętności
  • sprzedaż - spersonalizowane pozyskiwanie klientów, budowanie relacji z przyszłymi oraz teraźniejszymi odbiorcami swoich usług, przeglądanie statystyk profilu
  • zatrudnianie - praktyczna selekcja przyszłych pracowników, możliwość bezpośredniego kontaktu z najlepszymi kandydatami, budowanie relacji z grupą docelową

Dla kogo jest Linkedin?

Platforma umożliwia m. in. poszerzanie zainteresowań, tworzenie bazy zawodowych kontaktów, zwiększenie liczby klientów oraz współczynnika sprzedaży czy podnoszenie świadomości marki osobistej oraz firmowej. Mając na uwadze powyższe punkty (a ta lista wcale nie jest pełna), jesteśmy w stanie wyznaczyć uproszczone grupy adresatów Linkedin:

  • Studenci i uczniowie
  • Przedsiębiorcy i inwestorzy
  • Pracownicy wszystkich szczebli, wykonujących dowolne profesje
  • Pasjonaci, hobbyści oraz wszyscy zainteresowani kręgiem tematów biznesowo-zawodowych

Jak zacząć z własną firmą na Linkedin?

Proces wcale nie jest skomplikowany!

Krok 1 - W prawym górnym rogu kliknij ikonę ‘’Praca’’
Krok 2 - Spośród dostępnych kategorii (firma, strona marki, instytucja edukacyjna), wybierz ‘’Strona firmowa’’
Krok 3 - Uzupełnij dane o firmie

Gotowe!
Prowadząc działalność warto rozważyć również wdrożenie subskrypcji profilu.

Linkedin premium - co daje?

Ostatnie miesiące przyniosły istotne zmiany w funkcjonowaniu portalu; narzędzia dostępne niegdyś dla wszystkich posiadaczy bezpłatnych kont Linkedin znalazły się w spektrum możliwości profilów objętych płatną subskrypcją (w tym pobieranie informacji odnośnie ruchu na naszej stronie).

Linkedin Premium - zalety

Linkedin oferuje kilka możliwości subskrypcji konta, dostosowanych do indywidualnych potrzeb użytkowników. W zależności od wyboru, spotkamy się z szeregiem funkcji, takich jak między innymi:

  • zaawansowane wyszukiwanie odbiorców z użyciem szerokiej gamy filtrów
  • wiadomości do osób spoza listy naszych kontaktów
  • wizualne wyróżnienie profilu na tle innych
  • wyszukiwania kontaktów niezależnych - zupełnie niepowiązanych z naszym profilem

Jak założyć profil firmy na Linkedin?

Jednym z elementów wspierających rozwój Twojego przedsiębiorstwa w Linkedin jest strona firmowa. To tutaj zbudujesz interakcje z Twoją grupą docelową; zaprezentujesz swoją markę i firmę, wyeksponujesz przed potencjalnymi klientami dostępne produkty oraz usługi i udostępnisz informacje względem możliwości zatrudnienia.

O czym musisz pamiętać zanim założysz stronę firmową Linkedin?

Chcąc utworzyć profil firmy na platformie, zapoznaj się najpierw z wymaganiami:

  • upewnij się, że jako założyciel posiadasz już swoje osobiste konto przez okres min. 7 dni, a twój prywatny profil został uzupełniony wymaganymi informacjami (w tym dane stanowiska pełnionego w podmiocie gospodarczym);
  • Zadbaj także o liczbę kontaktów pierwszego stopnia (osoby, których zaproszenie zaakceptowałeś lub którzy zaakceptowali twoje zaproszenie) - ich dokładna ilość nie jest sprecyzowana, ale działanie służy procesowi uwiarygodniania profilu

Spełnienie powyższych zasad, gwarantuje gotowość do dalszych kroków.

Jakie działania w LinkedIn przynoszą najlepsze rezultaty?

Analizując zachowania użytkowników portalu w wielu grupach docelowych eksperci Sales Robots zauważają, że najefektywniejszą metodą komunikacji marketingowej i sprzedażowej w LinkedIn są przemyślane kampanie inmailowe (wiadomości prywatne do potencjalnych klientów wysyłane przez wbudowany w portal komunikator) oraz promowanie bezpłatnych wydarzeń, np szkoleń produktowych czy webinarów. W tym aspekcie LinkedIn pozwala skutecznie docierać do tysięcy odbiorców w krótkim czasie, a na wyjątkową efektywność takich działań silny wpływ ma system powiadomień e-mailowych o nowej wiadomości, zaproszeniu do kontaktu czy zaproszeniu na wydarzenie.

Aby promować wydarzenia lub prowadzić kampanie za pomocą prywatnych wiadomości konieczne jest zbudowanie i rozwijanie sieci kontaktów. Poszerzanie networkingu, dzięki zewnętrznym, inteligentnym narzędziom (w ofercie Sales Robots), może okazać się bardzo sprawne i bezobsługowe.

Z kolei efektywność publikacji wewnątrz LinkedIn (postów i reklam) pozostaje daleko w tyle za powyżej opisanymi metodami. Przyczyna tego leży w zwyczajach użytkowników oraz w sposobie działania portalu:

  • posty i reklamy wyświetlane są tylko użytkownikom odwiedzającym serwis, a ci stanowią zaledwie kilka procent wszystkich użytkowników portalu, a wśród osób decyzyjnych nawet poniżej 2%
  • wiadomości oraz zaproszenia do sieci kontaktów i do udziału w wydarzeniach są dodatkowo promowane przez portal specjalnymi powiadomieniami e-mailowymi wprost na skrzynkę odbiorczą użytkownika, co okazuje się bardzo skutecznym narzędziem.
Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 2 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD