Mateusz Walczak

Mailing - co to jest i jak to zrobić?

Data publikacji
3.05.2022
|
8 min czytania

Mailing należy do spektrum działań w zakresie e-mail marketingu, stojąc jednak w zupełnej opozycji do fundamentalnych założeń tej dziedziny, ze względu na kluczową różnicę w zasadzie funkcjonowania: jako forma jednorazowa, zachęcająca do podjęcia akcji już w chwili zetknięcia się z wiadomością, mailing nie buduje relacji z klientem. Tym zadaniem z kolei zajmuje się newsletter.

Co to znaczy skuteczny mailing?

Profesjonalny mailing polega na dostarczeniu zdefiniowanemu odbiorcy informacji o możliwości zakupu produktu, propozycji lub usługi i uzyskaniu oczekiwanego działania zwrotnego. Jako nadawcy, nie oczekujemy odpowiedzi na wysłaną wiadomość, ale na dokonanie pewnej akcji, np. przekierowanie do sklepu firmowego czy zakup określonych dóbr w obniżonej cenie. Mailing nie posiada ponadto wyznaczonych z wyprzedzeniem terminów: stosujemy go zaraz po pojawieniu się oferty. Stanowi zatem rodzaj informacji; reklamy o charakterze spersonalizowanym, której każdy adresat musiał w przeszłości wyrazić zgodę lub chęć otrzymywania korespondencji w tej postaci.

Zalety wykorzystania efektywnego mailingu jako metody sprzedażowej:

  • Krótki czas przebiegu działań - dzięki sprawnemu i potencjalnie zautomatyzowanemu procesowi wysyłki, realizacyjne koszta czasowe pozostają znacznie niższe niż w przypadku standardowych reklam
  • Niskie koszty - nakłady w zakresie abonamentów narzędzi email-marketingowych
  • Nieograniczony zasięg - możliwość komunikacji bez ograniczeń lokalizacyjnych potencjalnych leadów
  • Możliwość dokonania szczegółowej analizy - dostęp do danych liczbowych m. in. najważniejszych: w zakresie otwieralności maili i współczynnika klikalności ctr
  • Automatyzacja - możliwość zastosowania narzędzi znacznie usprawniających pracę w zakresie mailingu, takich jak np. generator maili

Mailing - przykłady

Zgodnie z licznymi badaniami, w tym przeprowadzonymi przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego, mailing w dalszym ciągu cieszy się wysoką efektywnością, będąc jednocześnie przedmiotem niskich lub zerowych kosztów w ujęciu finansowym, utrzymujących się na poziomie równym wartości poświęconego czasu oraz abonamentowi za stosowane narzędzia e-mail marketingowe. Jak powinien wyglądać skuteczny mail? Kreatywności nigdy za wiele! Uproszczone przykłady możliwego wykorzystania elementów składowych maila marki odzieżowej:

  • Temat: ‘’Zakochasz się <3 w nowej kolekcji’’
  • Preheader: ‘’Kobieca, świeża kolekcja przybliży nam długo oczekiwaną wiosnę’’
  • Grafika - Podkreśl wszystkie atuty oferowanych wartości i zadbaj, aby estetyka maila była w pełni spójna ze stroną wizualną sklepu internetowego
  • Przycisk CTA - ‘’Poznaj naszą kolekcję bliżej!’’
  • Stopka maila - Umieść tutaj najważniejsze dane kontaktowe swojej firmy, logo oraz elementy, które uważasz za najistotniejsze

Mailing - jak to zrobić?

Główne założenia w budowaniu strategii e-mail marketingowej

Skuteczne działania mailingowe to nie tylko dotarcie do potencjalnego klienta, ale i uzyskanie oczekiwanego celu, sprowadzającego się najczęściej do dokonania przez niego zakupu. Realizacji planów biznesowych w kontekście e-mail marketingu na płaszczyźnie działań mailingowych sprzyja zastosowanie pewnych zasad:

  • Zwięzłość - każdy mail powinien stanowić wyłącznie jednorazowy komunikat i w pełni ‘’wyczerpywać swój temat’’, zachowując jednocześnie zasadę maksymalnego przekazu merytorycznego przy zastosowaniu minimalnej ilości treści
  • Krótki czas ładowania - komunikat nie może zawierać dodatkowych załączników ani rozbudowanych grafik, z kolei wymiary maila powinni oscylować w granicach 600 px szerokości i 2000 px długości oraz wykorzystywać zapis html lub txt.
  • Nieregularność korespondencji - komunikacja w zakresie mailingu odbywa się bez ustalonego z góry terminu; maile wysyłane są w chwili pojawienia się oferty

Zasady budowania angażującego przekazu w zakresie e-mail marketingu

Skuteczna reklama w koncepcji e-mail marketingowej stanowi połączenie kreatywnego, przykuwającego uwagę przekazu, opartego na krótkim, ale treściwym tekście oraz (potencjalnie) interesującej, niezaawansowanej grafice. Jak zastosować sprawdzone, skuteczne techniki sprzedaży w praktyce? W pierwszej kolejności warto poznać je bliżej; zagadnienie omawiamy szczegółowo w osobnym artykule. W dużym uproszczeniu warto zastosować się do pewnych strategii:

Budowa maila:

  1. Temat - Zastosuj wyróżniający się, interesujący temat, prowokujący do podjęcia bezpośredniego działania o maksymalnej objętości ok. 50 znaków i zadbaj, aby był on w pełni spójny z zawartością wiadomości
  2. Struktura treści - buduj treść stosując zasadę ‘’od wniosków do argumentów’’ i poświęć szczególnie wiele uwagi pierwszemu akapitowi tekstu oraz tzw. preheaderowi i CTA (wezwanie do działania). Pamiętaj także o właściwym formatowaniu tekstu; stosuj nagłówki, listy i pogubienia. Nie zapominaj o stopce!
  3. Działania uzupełniające - kilkukrotnie sprawdź poprawność tekstu przed wysłaniem i upewnij się, że każdy zastosowany element pełni swoją własną, istotną funkcję
  4. Kwestia estetyczna - właściwie przygotowana struktura treści oraz nierozbudowana, ale kreatywna i przykuwająca uwagę grafika rozwiązuje problemy w zakresie aspektu wizualnego maila; upewnij się, że estetyka jest zgodna z identyfikacją wizualną Twojej marki

E-mail marketing - narzędzia

Narzędzia wspomagające działania e-mail marketingowe, ze względu na charakter przestrzeni w jakiej się poruszają (poczta elektroniczna), umożliwiają znaczne usprawnienie oraz optymalizację komunikacji i przyspieszenie zachodzących procesów w obrębie strategii marketingowej. Rozwiązania te łączą zwykle następujące zalety:

  • Możliwość określenia najbardziej optymalnej godziny wysłania maila na podstawie analizy grupy docelowej
  • Tworzenie wiadomości z użyciem profesjonalnych edytorów
  • Możliwość projektowania maili responsywnych
  • Dostęp do bazy maili związanych z wykonywaną przez nas branżą
  • Możliwość tworzenia lejków sprzedażowych
  • Prowadzenie szczegółowej analizy prowadzonych działań i eliminacja błędów

Przykłady najpopularniejszych narzędzi e-mail marketingowych:

  • GetResponse
  • Sendinblue
  • REDLINK
  • Aweber
  • Freshmail

Mailing - podsumowanie

Działania w obrębie mailingu cieszą się wysoką popularnością i nic nie wskazuje, aby ich efektywność miała spaść w ciągu najbliższych lat. Efektywność potwierdzana badaniami niezależnych instytucji oraz liczne zalety obejmujące stałość oraz niski poziom kosztów reklamowych, dowodzą, że mailing stanowi ten segment marketingu, któremu nie tylko warto poświęcić swój swój czas, ale i zaprzyjaźnić się z nim na dłużej.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 10 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD