Jeszcze kilkanaście lat temu pisało się o branży e-commerce jako o dynamicznie rozwijającej się formie handlu, natomiast obecnie branża ta jest już gigantem, a zakupy w Internecie stają się codziennością. Badanie "Polacy na e-zakupach 2021" przeprowadzone przez Santander Consumer Bank wykazało, że ponad 80% ankietowanych Polaków dokonało zakupu przez Internet w ostatnim roku, a aż 35% z nich robiło to nawet kilka razy w miesiącu. Potencjał sprzedażowy Internetu jest więc ogromny, jednak okazuje się, że większość klientów, nawet 97% odwiedzających daną stronę internetową, nie jest gotowa do zakupu podczas pierwszej wizyty. Należy więc o sobie przypominać, a jednym z najlepszych narzędzi, które w tym pomagają, jest retargeting.
Retargeting definicja
Retargeting co to jest? To reklama kierowana do osób, które odwiedziły daną stronę, jednak nie zdecydowały się na zakup, a jedynie np. dodały coś do koszyka. Takie działanie klienta wskazuje na wysokie zainteresowanie danym produktem przy jednoczesnym niezdecydowaniu i zwlekaniu z zakupem. Retargeting ma skłonić klienta do powrotu na stronę i dokonania konwersji. Tym samym jest to niejako próba odzyskania ruchu, który już pozyskaliśmy do naszej strony poprzez inne działania marketingowe i uzyskanie z niego właściwej korzyści, czyli konwersji - sprzedaży towaru lub usługi.
Retargeting jak działa?
Jak działa retargeting? Działanie retargetingu opiera się na wyświetlaniu reklam naszego, np. sklepu internetowego osobom, które już ten sklep odwiedziły. Retargeting co to jest i jak działa w praktyce?
Reklamy retargetingu mogą opierać się na pixelach lub listach. Pixel to po prostu drobny kod JavaScript, który umieszczamy w kodzie naszej witryny. Jest on bardzo drobny i nie powinien wpływać na szybkość działania strony, natomiast pozwala nam budować listę użytkowników, które ją odwiedziły, a nawet listę osób, które wykonały konkretną czynność, np. dodanie danego produktu do koszyka. Działanie opiera się o pliki cookie, które pisząc kolokwialnie, upuszczają użytkownicy, odwiedzając naszą stronę, lub nawet konkretną podstronę.
Działanie reklam z wykorzystaniem list opiera się na bazie danych, którą zbudował pixel, a reklama ma trafiać do konkretnej grupy użytkowników z tej bazy. Na przykładzie Facebooka mogą być to np. osoby, które dodały jakiś produkt do koszyka w ostatnich 30 dniach.
Innymi słowy, pixel to właściwy kod śledzący, który zbiera informacje o użytkownikach odwiedzających naszą stronę, a reklamy retargetingu na podstawie zbudowanej listy służą do pozyskiwania właściwych konwersji.
W jakim celu prowadzić retargeting?
Celem retargetingu jest zwiększanie konwersji w danej witrynie. Jeśli naszą stronę odwiedza np. 1000 unikalnych użytkowników miesięcznie, a konwersja wynosi 3%, to pozyskujemy zaledwie 30 konwersji. W celu podniesienia liczby konwersji możemy albo zwiększyć ogólny ruch, np. poprzez działania SEO, czy budowanie zasięgów w mediach społecznościowych, lub zachęcić użytkowników, którzy już odwiedzili naszą stronę do dokonania konwersji i za to właśnie odpowiada retargeting marketing.
Jakie są różnice między retargetingiem a remarketingiem?
Są to dwa pojęcia, których często używamy zamiennie i choć są podobne, to fundament ich działania jest różny.
Tak więc - co to jest retargeting? Jest to reklama skierowana do osób, które odwiedziły naszą witrynę, jednak nie dokonały np. zakupu. Taka reklama ma więc skłonić danego użytkownika do powrotu na witrynę i dokonania finalnej konwersji. Zjawisko to w widzimy za każdym razem, gdy chcemy kupić, np. buty przez internet - gdy tylko sprawdzimy jakiś model i wrócimy do wyszukiwarki czy do Facebooka, to prawdopodobnie zobaczymy reklamy dokładnego modelu butów, który oglądaliśmy, ze sklepu, który niedawno odwiedziliśmy. Na wyświetlanie reklamy konkretnego produktu z naszego sklepu pozwala retargeting dynamiczny.
Natomiast remarketing to próba dokonania ponownej konwersji. Odbywa się to zwykle z wykorzystaniem adresu e-mail, ponieważ by dokonać zakupu, użytkownik musi zwykle założyć konto w danym sklepie internetowym, a przy tym często nieświadomie wyraża zgodę na działania marketingowe. Remarketing rozpoczyna się nawet tego samego dnia lub kilka dni później oferując, np. rabat 15% na kolejne zakupy w sklepie ważny przez 2 tygodnie od pierwszego zakupu.
Jak i do kogo kierować retargeting?
Reklamę tego typu można kierować bardzo szeroko, czyli po prostu do wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę, oraz wąsko z wykorzystaniem list. Pierwsza reklama może być znacznie droższa, jednak reklama to koszty firmowe, a my możemy uzyskać grad konwersji, więc jeśli tylko mamy budżet, to warto z niego korzystać. Reklama z wykorzystaniem list będzie tańsza, z ograniczonym zasięgiem, ponieważ lista osób - target - będzie zdecydowanie mniejsza, jednak cechuje ją o wiele wyższa konwersja, ponieważ trafiamy do osób, które np. niedawno dodały coś do koszyka w naszym sklepie internetowym.
Mierzenie efektywności retargetingu
Do mierzenia efektywność retargetingu, czy innych reklam w Internecie, stosuje się wskaźniki KPI, czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Do takich wskaźników należą między innymi:
- Ruch na stronie wyrażany zwykle jako UV, czyli liczba unikalnych odwiedzających
- Współczynnik konwersji, który jest wyrażany procentowo jako liczba danych konwersji podzielona przez liczbę UV * 100%
- Koszt pozyskania jednej konwersji z danej jednostki reklamowej, co pozwala optymalizować wyświetlane reklamy
- ROI (ang. Return of Investment), a więc zwrot inwestycji w daną jednostkę reklamową, czyli jej rentowność - jeśli współczynnik ROI jest niższy 100%, to reklama traci nasze zasoby, jeśli wyższy niż 100%, to zarabiamy
Wszystkie te wskaźniki i wiele więcej uzyskamy bezpośrednio w panelu klienta firmy reklamowej, np. Google Adwords czy Facebook Ads.