Mateusz Walczak

Reklama w Internecie - skuteczne metody reklamy internetowej

Data publikacji
2.05.2022
|
7 min czytania

Pierwsze reklamy pojawiły się w Internecie około 1995 roku, choć były bardzo prymitywne i nie generowały żadnych lub prawie żadnych wyników. Rozwój marketingu internetowego nastąpił w 2000 roku za sprawą Google, które 23 października 2000 roku uruchomiło swoją platformę reklamową Google Adwords, dziś znaną jako Google Ads, a duży wpływ miał również Ebay, czyli platforma pozwalająca na szeroko pojętą sprzedaż w Internecie. Obecnie rynek e-commerce szacuje się na 4,9 biliona dolarów, a do 2025 sprzedaż detaliczna w Internecie może sięgnąć nawet 7,5 biliona dolarów, więc obecność w Internecie nie jest już nowinką, a koniecznością dla każdej chcącej się rozwijać firmy.

Co to jest reklama internetowa?

Reklama w Internecie nie jest tak prosta do zdefiniowania, jak tradycyjna reklama w radiu czy telewizji - krótkie reklamy głosowe lub spoty reklamowe, ponieważ występuje w wielu formach. Co więcej, Internet nie był planowany jako medium reklamowe, dlatego przechodził przez wiele faz, zanim przyjął obecnie znaną formę.

Początkowo, około 1995 roku, w Internecie mogliśmy spotkać proste reklamy tekstowe oraz banery, który były ówcześnie największą nowinką. Kilka lat później, mieliśmy wysyp stron internetowych, które same w sobie miały pewną wartość marketingową, ponieważ nie były tak powszechne, jak są obecnie i pozwalały firmom się wyróżnić. Kolejnym przełomem było powstanie Google Adwords, które po raz pierwszy pozwalało na wykupienie właściwej reklamy internetowej na szeroką skalę i to właśnie powstanie tej platformy uznaje się za początek marketingu internetowego, jaki znamy obecnie. Jednak historia marketingu nie zatrzymała się na tym wydarzeniu, a następnie możemy wyróżnić erę mediów społecznościowych (lata 2005 - 2008), które zaczęły oferować reklamy, a swoją rolę odegrało również Google, oferując reklamy video na kupionej wcześniej platformie - YouTube. Finalnie około 2010 została wprowadzona reklama natywna, czyli nieinwazyjna reklama zlewająca się z otoczeniem, a od 2012 roku możemy mówić o erze współczesnej, która łączy wszystkie wspomniane formy w rozwiniętej - sprofesjonalizowanej, formie.

Reklama internetowa - rodzaje

Marketing internetowy to w większości inbound marketing, zwany marketingiem przychodzącym czy marketingiem za przyzwoleniem. Taka forma marketingu zakłada, że odbiorca reklamy wyraża na nią zgodę, np. zapisując się do danej listy mailingowej czy wyszukując dane produkty w wyszukiwarce internetowej. Jest to jednocześnie kontra do znanego z telewizji outbound marketingu, czyli agresywnych form reklamy, takich jak spoty reklamowe, których co do zasady nie chcemy oglądać, a musimy, bo taka jest forma telewizji - reklamy przerywają np. serial w kluczowym momencie, którego wyczekujemy, a tym samym, chcąc nie chcąc, konsumujemy pojawiające się w przerwie reklamy. Tym samym reklama w Internecie jest mniej inwazyjna, generuje mniejszy zasięg niż wielkie spoty reklamowe, choć pozwala na lepsze targetowanie, trafiając do osób faktycznie zainteresowanych danym produktem lub usługą.

Jakie są rodzaje marketingu internetowego?

  • SEM, czyli Search Engine Marketing, a więc marketing w wyszukiwarkach - jedna z najważniejszych dziedzin reklamy internetowej. SEM zawiera w sobie SEO, czyli Search Engine Optimization, a więc pozycjonowanie i optymalizacje stron w celu uzyskania ruchu organicznego (co do zasady jest to darmowa reklama w Internecie), z płatnymi działaniami w Google Ads w przypadku reklamy w wyszukiwarce Google.

  • Reklamy w sieciach reklamowych, czyli wyświetlane na stronach internetowych w postaci tekstowej, banerowej czy video. Jest to jedna z najstarszych form reklamy - właściciel strony udostępnia przestrzeń reklamową, wyświetlając reklamy zlecone przez reklamodawcę za pośrednictwem sieci reklamowej, np. Google Adsense.

  • Reklamy w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube czy LinkedIn. Możliwości reklamowe różnią się w zależności od platformy reklamy na Facebook pozwalają budować ogromny zasięg, a więc zwiększać świadomość marki, YouTube radzi sobie zarówno z zasięgiem, jak i sprzedażą, a LinkedIn sprawdza się w pozyskiwaniu leadów B2B, w czym również pomaga przygotowane przez nas narzędzie - Sales Robot.

  • Reklamy z wykorzystaniem adresu email, czyli email marketing, uważany za jedną z najskuteczniejszych i najpopularniejsza form reklamy internetowej, a polega na pozyskiwaniu maili ze zgodą na działania marketingowe i wysyłaniu spersonalizowanych maili z danymi ofertami.

  • Content marketing, czyli marketing z wykorzystaniem treści. Takie działania mają na celu budować relacje z potencjalnym klientem np. poprzez dostarczanie przydatnych badań czy analiz rynku na blogu, gdzie tylko między wierszami, w sposób nieinwazyjny, wspominamy o naszym produkcie lub usłudze.

  • Marketing szeptany, to dość niestandardowa, choć w niektórych branżach nadal popularna forma reklamy polegająca na zdobywaniu płatnych opinii zachęcających do skorzystania z danego produktu lub usługi. Mogą to być opinie np. na tematycznych forach czy w komentarzach.

Marketing w Internecie daje więc nieporównywalnie więcej możliwości w porównaniu z tradycyjną formą reklamy, dzięki czemu każdy przedsiębiorca znajdzie coś dla siebie.

Reklama internetowa - wady i zalety

Marketing internetowy ma zdecydowanie więcej zalet niż wad, więc warto od nich zacząć:

  • Pierwszą zaletą jest dostępność - nawet maili przedsiębiorcy mogą uruchomić zaawansowane kampanie w zasięgu ich budżetu reklamowego i spełniać swoje cele marketingowe dzięki możliwości trafiania do dobrze sprecyzowanej grupy odbiorców. Takie działanie nie było możliwe w radiu czy telewizji, gdzie ilość dostępnego czasu reklamowego była ograniczona i jego zakup był nieosiagalny dla mniejszych przedsiębiorców, ponieważ był i nadal jest zajmowany przez "większych graczy."

  • Brak ograniczeń czasowych - strona czy sklep internetowy nie ma godzin otwarcia, a jest dostępna 24/7, dzięki czemu klient w dowolnym momencie może zapoznać się z ofertą i z niej skorzystać, jeśli go zainteresuje. W przypadku marketingu tradycyjnego jesteśmy ograniczeni godzinami otwarcia sklepu czy porą dnia, w których banery czy reklamy w radiu czy telewizji osiągają wysoką widoczność.

  • Interaktywność - marketing internetowy daje możliwość utrzymywania relacji z odbiorcami, np. z wykorzystaniem e-mail marketingu czy mediów społecznościowych, co pozwala budować relacje i pozytywnie przekłada się na konwersje działań marketingowych w Internecie.

  • Reklamy w Internecie nie są ograniczone geograficznie - prowadząc sklep internetowy, możemy kierować reklamy do każdego zakątku globu, do którego dostarczamy dany produkt lub usługę. Dzięki działaniom SEO czy budowaniu zasięgu w mediach społecznościowych ruch do takiego sklepu płynie tak naprawdę w stopniu ciągłym, a nad reklamami mamy pełną kontrolę - sami decydujemy, kiedy i z jaką częstotliwością mają się wyświetlać.

  • Reklama w Internecie zapewnia nieograniczony zasięg - z Internetu korzysta blisko 5 miliardów osób z całego świata, do których możemy potencjalnie dotrzeć.

  • Reklama internetowa pozwala na lepsze targetowanie z wykorzystaniem narzędzi marketingowych do analizy danych i automatyzacji, dzięki czemu mamy możliwość uzyskania wyższego ROI, a także prowadzenia działań posiadając mniejszy budżet.

  • Elastyczność - reklama w Internecie przyjmuje wiele form, dzięki czemu pozwala łatwo zmieniać strategię marketingową, np. gdy obserwujemy wysoki wskaźnik chrun rate, czyli wskaźnik rezygnacji z naszych towarów, usług czy uczestniczenia w działaniach marketingowych, np. masowego wypisywania się z listy mailingowej. W przypadku marketingu tradycyjnego wysoki wskaźnik rezygnacji oznacza katastrofę, a reklama internetowa pozwala na dynamiczną zmianę strategii bez zbędnych procedur, w celu nadrobienia strat.

Wady reklamy internetowej:

  • Pomijanie reklam - choć reklama w Internecie jest znacznie mniej inwazyjną niż np. spoty reklamowe w telewizji, to ma bardzo wysoki wskaźnik pomijania, np. w przypadku reklam na YouTube, przez co finalnie nie generuje tak dużego zasięgu, na jaki ma potencjał.

  • Ograniczone możliwości dotarcia do osób niekorzystających z Internetu na co dzień - dotyczy to przede wszystkim osób starszych, przez co reklamy skierowanej do tej grupy odbiorców są w Internecie nieco mniej skuteczne, np. reklamy leków czy suplementów lepiej sprawdzają się w mediach tradycyjnych.

  • Ustawienie najskuteczniejszych form reklam jak retargeting czy automatyzacja email marketingu, a nawet z pozoru proste zarządzanie stroną internetową, wymaga biegłego poruszania się po przestrzeni internetowej, co stanowi pewne ograniczenie dla znacznej grupy zainteresowanych.

  • Brak natychmiastowych efektów - niektóre formy reklamy, jak np. pozycjonowanie stron czy budowanie listy mailingowej, potrzebują długich miesięcy, zanim pojawią się pierwsze wyniki.

Reklama w Internecie - cena

Koszt reklamy internetowej zależy przede wszystkim od wybranego rodzaju reklamy i wyznaczonych celów reklamowych, natomiast próg wejścia do reklamowania się w Internecie jest stosunkowo niski w porównaniu do spotów reklamowych, gdzie 30-sekundowa reklama potrafi kosztować kilka, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, gdy wyświetla się przed prognozą pogody lub ważnymi wydarzeniami sportowymi. Dla porównania koszt utworzenia strony internetowej nawet dość zaawansowanej, nie powinien przekroczyć 10000 złotych, podobnie jak roczna umowa na podstawową optymalizację i pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google czy utrzymanie listy mailingowej zawierającej 10000 adresów przez cały rok.

Oczywiście w Internecie możemy "przepalać" również o wiele większe budżety, porównywalne lub nawet większe z tymi w telewizji, jednak zaletą jest to, że często rozliczamy się za kliknięcie (PPC) lub za 1000 wyświetleń danej jednostki reklamowej (CPM), dzięki czemu mamy większą kontrolę nad kampanią - nie kupujemy w ciemno reklamy na bazie statystyk, które przedstawia nam agencja.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 3 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD