Zuzanna Sarapata

Jakie są narzędzia marketingowe?

Data publikacji
17.05.2022
|
7 min czytania

Organizowanie i badanie wyników dużych spotów reklamowych w telewizji, kampanii w radiu czy reklam z wykorzystaniem fizycznych banerów, to często zadanie dla dużego działu marketingu danej firmy, który współpracuje z działem finansowym, mierząc wyniki działań marketingowym, poprzez określanie, np. "churn rate," który określa wzrost lub spadek liczby klientów. Natomiast Internet oferuje wiele nowoczesnych narzędzi marketingowych, które ułatwiają cały proces i pozwalają działać niemal w pojedynkę.

Co to są narzędzia marketingowe?

Jako narzędzia marketingowe, możemy zdefiniować wszystkie usługi, programy, systemy czy techniki, które wspomagają działania marketingowe. Tym samym mogą być to proste programy do tworzenia grafik na media społecznościowe czy automatyzujące publikacje wcześniej przygotowanych postów, bardziej złożone narzędzia do analizy strony pod kątem SEO, np. przeprowadzanie audytów czy analizy profilu linków danej strony, narzędzia analityczne w mediach społecznościowych lub te, które badają zachowania na naszej stronie, a także narzędzia do zarządzania listą mailingową czy organizacji content marketingu.

Podstawowe narzędzia marketingu

Większość podstawowych narzędzi marketingowych jest dostępna online oraz wymaga strony internetowej, która gromadzi dane o użytkownikach, którzy ją odwiedzają, z wykorzystaniem odpowiednich skryptów śledzących, które zawiera w swoim kodzie.

Przykłady narzędzi e-marketingu:

  • Google Search Console to narzędzie przeznaczone do monitorowania poczynań strony internetowej w wyszukiwarce. Z wykorzystaniem tego narzędzia jesteśmy w stanie badać, ile ruchu nasza strona pozyskuje z wyszukiwarki Google, jaki jest współczynnik CTA, czyli współczynnik klikalności dla całej strony lub poszczególnych podstron i wiele innych danych o wynikach strony w wyszukiwarce.

  • Google Analytics, gdzie uzyskamy obszerne informacje o tym, ilu użytkowników odwiedziło naszą stronę w danym okresie, a także z jakiego źródła czy urządzenia. Poza tym dowiemy się, jak zachowują się użytkownicy na całej stronie, jak i konkretnych podstronach poprzez np. współczynnik odrzuceń, lub informacje na temat czasu trwania sesji, co wraz z innymi danymi pozwala na lepsze targetowanie przyszłych działań marketingowych.

  • Google Tag Manager pozwala zarządzać wszystkimi skryptami od Google z wykorzystaniem tego jednego tagu, co bardzo ułatwia zadanie i odciąża stronę - zmniejsza konieczność ładowania dodatkowych skryptów.

  • Facebook pixel oraz Google tag, to skrypty, które pozwalają zbierać dane do bardzo skutecznych kampanii remarketingu na Facebook czy w Google Ads.

  • Google Trends to dość proste narzędzie wskazujące współczynnik zainteresowania danym zapytaniem w wyszukiwarce, oceniając je w skali od 0 do 100, co pozwala badać trendy i wykorzystywać je w działaniach marketingowych.

  • Ahrefs, to jedno z najpotężniejszych narzędzi do analizy strony pod SEO, które daje dostęp do bardzo specjalistycznych danych, szczególnie na temat linków przychodzących do naszej strony czy strony konkurentów.

  • Sales Robot to narzędzie pozwalające automatyzować działania marketingowe na LinkedIn, pozyskiwać kontakty do osób decyzyjnych, a tym samym leady B2B - zachęcamy do umówienia się na rozmowę z naszym konsultantem, który chętnie wyjaśni działanie programu i jego korzyści.

  • Narzędzia do listy mailingowej, które pozwalają przechowywać, zarządzać i organizować wysyłkę maili. Większość z tych narzędzi pozwala dodatkowo tworzyć mini strony, z wykorzystaniem gotowych szablonów, które zawierają formularze pozwalające pozyskiwać kolejne maile, np. z wykorzystaniem "lead magnetu," czyli czegoś ekstra w zamian za zapisanie się do newslettera, a więc z wykorzystaniem języka korzyści w marketingu.

  • Canva, to bardzo proste i skuteczne narzędzie do tworzenia grafik z wykorzystaniem gotowych szablonów i bogatego edytora.

  • WhitePress, to platforma pozwalająca na zlecanie content marketingu, przede wszystkim w postaci artykułów sponsorowanych, które mogą zwiększać rozpoznawalność marki, lub nawet pozyskiwać leady.

  • Narzędzia do zarządzania reklamami na platformach społecznościowych, np. menadżer reklam na Facebook czy w wyszukiwarce Google - Google Adwords, które dają również dostęp do obszernych statystyk i pozwalają badać koszty i skuteczność danej jednostki reklamowej, np. na podstawie wskazanego CPM (Cost Per Mile).

  • Narzędzia do planowania wpisów w mediach społecznościowych, które są szczególnie przydatne, gdy dana platforma nie ma wbudowanej opcji planowania postów, jak np. LinkedIn.

  • Narzędzia do organizacji webinarów, które pozwolą udostępniać je jednocześnie na wielu platformach czy wysłać przypominający mailing.

Narzędzia marketingu mobilnego

Smartphone stał się jednym z podstawowych narzędzi komunikacji, jakich używamy na co dzień i choć większość narzędzi marketingowych jest dostosowana pod urządzenia mobilne, a strony w większości responsywne, to marketing z wykorzystaniem smartphone ma kilka dodatkowych narzędzi:

  • Wiadomości SMS to nadal skuteczne narzędzie marketingowe, które możemy wykorzystać np. do informowania klientów o okresowych rabatach.

  • VMS, czyli wiadomości głosowe, które przypominają o ofertach, np. przed przekierowaniem połączenia na infolinię.

  • Aplikacje tekstowe, jak Whatsapp czy Messenger, pozwalające budować relacje i prowadzić sprzedaż.

  • Aplikacje mobilne, to nieco droższe rozwiązania, jednak jednocześnie doskonałe narzędzia do budowania relacji z klientami, przypominania o siebie, zwiększania ruchu na stronę, a nawet sprzedaży.

  • Dostosowanie strony pod mapy Google, żeby potencjalni klienci mogli nas znaleźć z wykorzystaniem opcji "w pobliżu."

Czy warto inwestować w narzędzia marketingowe?

Wiele narzędzi marketingu jest dostępna za darmo, a najlepszym przykładem są te od Google, które wymagają jedynie dodania kodów śledzących, a zapewniają dużo danych i możliwości.

Takie narzędzia to jednak za mało i niestety nie da się prowadzić skutecznego mailingu bez dobrego narzędzia do organizacji wysyłki czy działań SEO bez specjalistycznych narzędzi do analityki. Jeśli więc chcemy skalować swoje działania w internecie, to zdecydowanie warto zainwestować dodatkowe środki w narzędzia marketingowe.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 9 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD