Zuzanna Sarapata

CPM - co to jest i jak policzyć cost per mille?

Data publikacji
17.05.2022
|
6 min czytania
Spis treści

    CPM to jeden z podstawowych terminów w marketingu internetowym. Rozwinięciem skrótu jest Cost Per Mile, co z języka angielskiego oznacza dosłownie "koszt za mile," jednak w praktyce "koszt za tysiąc," ponieważ słowo "mile" pochodzi w tym wypadku z języka łacińskiego i oznacza liczbę tysiąc. W marketingu internetowym termin oznacza domyślnie koszt za tysiąc wyświetleń danej jednostki reklamowej. Czym dokładniej jest CPM, dlaczego jest ważny i jak go obliczyć?

    Co to jest CPM?

    Cost Per Mile, to jeden z dwóch kluczowych modeli rozliczania się z wydawcą za wyświetlanie reklam, a drugim jest Cost Per Click.

    W marketingu internetowym skrót CPM definiujemy jako koszt, który ponosimy za 1000 wyświetleń danej jednostki reklamowej, a dawniej Cost Per Mile był wykorzystywany do określania kosztów reklamy drukowanej, co zresztą nadal ma miejsce. Natomiast CPC, to z angielskiego Cost Per Click, czyli Koszt za Kliknięcie, a dokładniej koszt za jedno kliknięcie danej jednostki reklamowej.

    Reklama CPC jest bezpośrednia i łatwo obliczyć jej koszty, ponieważ płacimy konkretną stawkę za łatwo mierzalną akcję, a z CPM jest nieco trudniej, ponieważ należy określić, kiedy uznajemy wyświetlenie reklamy. Według standardów Google Ads można uznać wyświetlenie, kiedy reklama na danej stronie widoczna jest co najmniej w 50% przez co najmniej sekundę. W przypadku reklam video Google liczy wyświetlenie reklamy, kiedy użytkownik obejrzy co najmniej 2 sekundy reklamy. Reklamy z Facebook Business, kalkulowane są podobnie, a więc za wyświetlenie uznaje się, zarejestrowanie widocznej reklamy np. na tablicy danego użytkownika.

    Model reklamy ma również bezpośredni wpływ na jej wyniki - reklama CPC daje gwarancje uzyskania ruchu, np. do sklepu internetowego, a to przy pewnej skali daje niemal pewność uzyskania jakiś, choć kilku, konwersji, a więc zwrotu części inwestycji. Oczywiście suma sprzedaży może być niższa niż koszty reklamy, a więc ROI, czyli zwrot z inwestycji, może być ujemne. Natomiast reklama CPM nie gwarantuje co do zasady żadnych wejść na stronę, ponieważ płacimy jedynie za wyświetlanie reklam, które powinny, jednak nie muszą, przekładać się na kliknięcia. W przypadku reklam CPM współczynnik klikalności - CTR będzie zależał przede wszystkim od dobrego Call to Action (CTA), czyli wezwania do działania, oraz przygotowanych grafik. Tak więc wyniki reklamy w modelu CPM wymagają dobrze przygotowanej reklamy i możliwie najlepszego określenia targetu - grupy docelowej, która będzie nią zainteresowania, w innym wypadku możemy sporo stracić.

    Jak obliczyć CPM?

    Cost Per Mile to koszt tysiąca wyświetleń reklamy, a każde wyświetlenie, to potencjalny klient, który może w nią kliknąć. Kliknięcia nie mają jednak żadnego wpływu na koszt marketingu w modelu CPM, a ich ilość zależy od odpowiednio przygotowanej jednostki reklamowej - kliknięć na 1000 wyświetleń może być bardzo dużo, a może ich nie być w ogóle. Jak obliczyć koszt reklamy CPM?

    W celu obliczenia kosztu reklamy w modelu Cost Per Mile wystarczy podzielić koszt reklamy przez łączną ilość uzyskanych wyświetleń, a całość pomnożyć przez 1000. Załóżmy więc, że wydaliśmy 10000 złotych na reklamę i uzyskaliśmy 400000 wyświetleń:

    10000 / 400000 = 0,025 * 1000 = 25 złotych za każde 1000 wyświetleń reklamy.

    Znając CPM, wiemy, ile musimy zapłacić za wyświetlanie reklam w danej tematyce na danej platformie reklamowej lub u danego wydawcy, a następnie możemy pracować nad uzyskaniem wyższego wskaźnika CTR (Click Thru Rate), żeby uzyskiwać więcej kliknięć na każde 1000 wyświetleń i optymalizować strony docelowe, żeby pozyskiwać więcej leadów, a więc dążyć do uzyskania pozytywnego ROI.

    Opłacalność reklamy w modelu Cost Per Mile zależy więc w dużej mierze od nas, a na to ile kosztuje reklama CPM, kluczowy wpływ ma platforma, na której uruchamiamy reklamy - koszt będzie inny w mediach społecznościowych, a inny w przypadku reklam displayowych na stronach internetowych. W 2018 roku Google podzieliło się raportem, z którego wynika, że reklamodawcy wydawali średnio $2.8 w modelu CPM, oraz $0.75 w modelu CPC, natomiast współczynnik klikalności w całej sieci Google, uwzględniając również YouTube, wyniósł 0.35%, co daje jakąś podstawę do wstępnych założeń, chcąc uruchomić reklamę Google Ads.

    Na sam koszt wyświetlania reklamy kluczowy wpływ ma tematyka reklamy, a konkretnie konkurencja w danej branży - ilość zainteresowanych osób daną tematyką, jak i sama przestrzeń reklamowa na danej platformie, są ograniczone, co naturalnie wpływa na wzrost kosztów, jeśli reklamodawców nie brakuje.

    Powiązane artykuły

    Powiązane artykuły

    Kategorie wpisów

    Kategorie wpisów

    Prezentacja usługi
    LinkedIn Automation System do generowania leadów B2B i Premium B2C
    Obejrzyj nagranie