Jacek Palęcki

Czym jest marketing mobilny?

Data publikacji
14.11.2022
|
3 min czytania

Według serwisu Statista, czyli jednego z największych serwisów gromadzących dane, liczba użytkowników smartphonów sięgnie ponad 5.5 miliarda do 2025 roku. Wynika z tego, że niemal każda osoba w zmodernizowanej części świata posiada i aktywnie korzysta z urządzenia przenośnego. Nic więc dziwnego, że już teraz 60% wydatków na marketing w Internecie kierowanych jest na rynek urządzeń mobilnych. Przeanalizujmy więc czym jest marketing mobilny, jakie są jego cechy i kluczowe narzędzia reklamowe.

Co to jest marketing mobilny?

Marketing mobilny to działania promocyjne skierowane na urządzenia przenośne, a przede wszystkim smartphony i tablety, które najczęściej zakładają wykorzystanie Internetu, np. dostosowanie stron internetowych pod urządzenia przenośne, e-mail marketing czy aplikacje mobilne, mające spełniać określone cele. Jednak stale popularne są również działania promocyjne z wykorzystaniem starszych metod komunikacji jak SMS czy MMS, np. wiadomość z kodem rabatowym dla klienta czy zaproszenie na jakieś wydarzenie.

Marketing mobilny to stale rozwijająca się dziedzina, która już teraz ma jasną formę, jednak stale powstają nowe narzędzia, a całość ma związek z już powszechnym dostępem do smartphona i rozbudowywaniem sieci internetowej, która jest już dostępna niemalże we wszystkich zakątkach świata. Takie skomunikowanie i obszerny dostęp do danych, jak chociażby lokalizacja jest potężnym narzędziem dla lokalnych biznesów, mogących promować swój lokalny biznes.

Mechanizm nosi nazwę geolokalizacji, a oznacza, że wyniki wyszukiwania są dostosowane do miejsca, w którym się znajdujemy - np. szukając kawiarni, wystarczy wpisać “kawiarnia” w aplikacje map, a otrzymamy listę najbliższych placówek wraz z ocenami, menu, a nawet zdjęciami lokali. W taki sposób marketing mobilny to nie tylko aktywna promocja, a również dbanie o swoją wizytówkę np. w Google Maps, odpowiednie uzupełnienie profilu i uzyskanie pozytywnych opinii.

Cechy marketingu mobilnego

Marketing na urządzenia przenośne cechuje przede wszystkim interaktywność z uwagi na dotykowe ekrany, na których wszystko można powiększyć czy przewinąć. To natomiast sprawia, że użytkownicy częściej klikają w różne oferty czy wezwania do działania. Dlatego obecnie tak ważne jest zadbanie o responsywność, czyli dostosowanie stron internetowych pod urządzenia przenośne tak, aby treść wyświetlała się na nich poprawnie i strona umożliwiała pełną interakcję.

Kolejna cecha wynika z faktu, że urządzenia przenośne mamy niemal stale pod ręką i korzystamy z nich często w biegu czy w przerwach od innych czynności. W ten sposób urządzenia mobilne, a szczególnie smartphony, cechuje wyższy współczynnik konwersji wynikający z kilku czynników.

Pierwszym z nim jest nieprzygotowane użytkownika do zakupu, co owocuje mniej przemyślaną decyzją zakupową i brakiem nadmiernego porównywania ofert - użytkownicy sprawdzają jedynie opinie i ogólną ocenę, dlatego warto inwestować w marketing szeptany, by je poprawić.

Drugi powód to konieczność podejmowania szybkich decyzji “przy okazji” i rzadszego odkładania zakupów na później. Na końcu jest nuda - często korzystamy z telefonu, gdy się nudzimy, a wtedy jesteśmy bardziej podatni na krzyczące oferty i nagłe konwersje.

Marketing na urządzenia mobilne to również możliwość doskonałej personalizacji, ponieważ urządzenia mobilne przetwarzają znacznie więcej danych niż urządzenia desktopowe. To pozwala precyzyjnie kierować przekaz reklamowy z wysokim stopniem personalizacji, co bardzo pozytywnie wpływa na współczynnik konwersji.

Narzędzia marketingu mobilnego

Marketing na urządzenia przenośne ma wiele wspólnych cech z marketingiem, jaki znamy na urządzeniach stacjonarnych, wykorzystując, np. email marketing, oferując dodatkowe powiadomienia na telefon, media społecznościowe czy wyszukiwarki internetowe. Jednak znajdziemy narzędzia specyficzne jedynie dla marketingu mobilnego.

  • Wiadomości SMS/MMM - wiadomości tego typu są nadal bardzo skuteczne, a wykorzystywane przede wszystkim do informowania klientów o atrakcyjnych ofertach, dostępnych rabatach, nowych produktach czy nadchodzących wydarzeniach. Klienci często sami udzielają zgody marketingowej i oczekują powiadomienia, np. o dostępności produktu, którym są zainteresowani, co sprawia, że taka wiadomość ma wysoką konwersję.

  • Voice mail - jest to telefon do klienta, który odtwarza wcześniej przygotowaną formułkę, przekazująca jakąś informację marketingową, np. o ważnym wydarzeniu czy ofercie. Jest to dość agresywna i nielubiana forma reklamy, dlatego firmy często najmują profesjonalnego lektora lub nawet wykorzystują głos aktora, żeby nieco ocieplić przekaz.

  • Powiadomienia Push - polegają na wysłaniu klientowi powiadomienia z ofertą. Przed wysłaniem powiadomienia musimy jednak uzyskać jego zgodę, co odbywa się na stronie internetowej lub w aplikacji. Istnieje oczywiście możliwość wykupienia kampanii push, czyli wysłania powiadomień z przygotowanej przez inną osobę listy.

  • Aplikacje mobilne - z wykorzystaniem aplikacji możemy prowadzić bardzo obszerne działania marketingowe, a najczęściej spotykamy mobilną wersję sklepu czy danego narzędzia, co zwiększa wygodę korzystania na urządzeniach mobilnych i znacznie podnosi konwersję. Aplikacje pozwalają również na marketing rekomendacyjny, polegający na oferowaniu, np. darmowej wysyłki, jeśli udostępnimy aplikacje na swoich mediach społecznościowych.

  • Kody QR - czyli alfanumeryczne grafiki, które po zeskanowaniu mogą przekierować użytkownika na daną stronę internetową czy inne miejsce, np. do aplikacji mobilnej. Promocja tego typu łączy się często z wydarzeniami na żywo, np. koncertem, na którym dostaniemy ulotkę, a kod QR, który zawiera, pozwoli nam poznać plan wydarzenia czy dostępne atrakcje.

  • Responsywne strony internetowe - czyli strony w pełni dostosowane do zmiennych ekranów urządzeń mobilnych, które zawsze w odpowiedni sposób wyświetlają informacje, są lekkie, funkcjonalne i bardzo szybko się ładują. Strony należy również planować pod kątem specyfiki korzystania ze stron na urządzeniach przenośnych, odpowiednio planując grafiki, banery czy informacje - miejsca jest mniej, jednak użytkownicy znacznie chętniej klikają na stronie. Odpowiednie dostosowanie strony pod urządzenia przenośne jest również kluczowe do skutecznego marketingu B2B, ponieważ nieprofesjonalna strona źle o nas świadczy i nie zachęca do współpracy.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 10 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD