Jacek Palęcki

Marketing szeptany - czym jest i jak go efektywnie realizować

Data publikacji
31.10.2022
|
3 min czytania

Każdy prowadzący biznes chciałby pozyskiwać klientów dzięki rekomendacjom. Nabywca
najczęściej zdecyduje się na skorzystanie z oferty, gdy dowie od kogoś innego, że warto. Takich klientów można pozyskać m.in. z sieci, a to dzięki rozmowom o marce i jej produktach. Jednym ze sposobów na wywołanie zainteresowania jest marketing szeptany. Dowiedz się, jak to działa.

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany często nazywany buzz marketingiem, marketingiem rekomendacji czy WoMM (Word of Mouth Marketing). Jest to jeden z najstarszych typów działań wykorzystywanych w sieci do wzbudzenia wśród internautów zaciekawienia ofertą, podobnie jak email marketing. Marketing szeptany polega na podejmowaniu różnych inicjatyw, dzięki którym coraz więcej osób uznaje markę za godną zaufania. W idealnym scenariuszu ci internauci, kiedy już staną się klientami, sami będą zachęcać innych do nabycia produktów czy usług. Mogą to robić w serwisach społecznościowych, na forach, w komentarzach pod artykułami czy podczas rozmowy na żywo. Dużą zaletą takiej promocji jest możliwość realizacji różnych celów. Kampania marketingu szeptanego może spowodować m.in., że zwiększysz świadomość istnienia marki, poinformujesz potencjalnych klientów o kluczowych cechach produktu, uzyskasz więcej wzmianek w sieci i nie tylko.

Zasady marketingu szeptanego

Wiesz już, czym jest marketing szeptany. Jak go wdrożyć? Na pewno nie jest to outbound marketing, a przynajmniej z założenia nie powinien nim być. Działania mają być prowadzone tak, aby nie były nachalne – nie mogą być w ogóle interpretowane jako reklama. To raczej inboud marketing.

W dobrze prowadzonej kampanii efektem powinny być dyskusje o marce samych klientów, bez ingerencji firmy, która prowadzi akcję. Ogromne znaczenie ma treść przekazu. Musi zainteresować odbiorcę. Powinien on być związany z marką i wywołać efekt szumu. Promocja nie wymaga wysokiego budżetu – często skuteczną kampanię można stworzyć, mając niewielkie środki, a nawet… przypadkiem. Materiałem, który wywoła szum, może być treść, grafika, wideo i nie tylko.

Marketing szeptany – przykłady

Podstawą do osiągnięcia znakomitych efektów kampanii marketingu szeptanego jest kreatywny pomysł. Stawiając na szablonowe rozwiązania, trudno o ponadprzeciętne rezultaty. W ostatnich latach mniejsze i większe marki przeprowadziły wiele kampanii, które przyniosły znakomite efekty.

Oto przykłady takich kampanii:

ALS Ice Bucket Challenge – ta inicjatywa dotarła nie tylko do korzystających z internetu. Celem akcji było zebranie pieniędzy na leczenie chorych na ALS, czyli stwardnienie zanikowe boczne. Internauci podejmowali się wyzwania, które polegało na wylaniu na siebie pojemnika z zimną wodą. Zadanie wykonało wiele znanych osób, sportowców, celebrytów i nie tylko, dzięki czemu akcja stała się bardzo popularna. Efektem tego był duży wzrost datków na takie organizacje jak Stowarzyszenie ALS i Instytut Rozwoju Terapii ALS.

Super Bowl – to finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim zawodowej ligi National Football League i jedno z najważniejszych wydarzeń sportowych w USA. Ogląda je ponad 90 mln ludzi. W przerwie meczu zaprezentowano reklamę firmy Old Spice, która zmieniła wtedy swoją strategię promocyjną. Wprowadziła skandaliczne i humorystyczne reklamy przyjazne tworzeniu memów. W jednej z nich aktor Terry Crews krzyczał i jeździł na tygrysie. Na tej podstawie tworzono memy, a reklama dotarła do wielu odbiorców.

Korzyści z marketingu szeptanego

Wiesz, jak działa marketing szeptany. Tak, jak różne rodzaje marketingu, i ten może przynieść efekty uzależnione od jakości realizowanych działań, opracowanego planu i założonego celu. Na pewno jednak wyróżnia go to, że efekty mogą być imponujące. Marketing szeptany w internecie, ale nie tylko w sieci, może przynieść różne rezultaty. Na przykład:

  • Wsparcie w działaniach SEO – jednym z efektów marketingu szeptanego mogą być linki dodawane przez internautów na forach, w komentarzach czy wpisach blogowych. Takie odnośniki są jednym z czynników, które mają wpływ na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania Google
  • Większa liczba wzmianek o firmie w sieci – są potrzebne, aby zachęcić do zakupu w danym sklepie. Zanim klienci zdecydują się na zamówienie, najpierw sprawdzają informacje o firmie w internecie. Oczywiście oczekiwane jest, aby te komentarze były przede wszystkim pozytywne.
  • Zwiększenie świadomości marki – dyskusją prowadzoną w serwisach społecznościowych można dotrzeć do tysięcy odbiorców, szczególnie jeśli uda się zaangażować w nią wielu internautów.
  • Wzrost sprzedaży – większe zainteresowanie produktami czy usługami najczęściej przekłada również na lepsze wyniki sprzedażowe.

Poznanie opinii klientów – rozmowy klientów o produkcie mogą przynieść wiele cennych informacji. Przedsiębiorca może się dowiedzieć, jakie są wady jego rozwiązania, co według użytkowników jest problematyczne i ogólnie – co warto poprawić. Jednocześnie firma pozyska wiedzę na temat swoich największych zalet.

Narzędzia marketingu szeptanego

W kampaniach marketingu szeptanego można wykorzystać wiele narzędzi. Są one pomocne w tworzeniu wartościowych materiałów, pomagają w prowadzeniu skutecznej komunikacji i nie tylko.

Przykładowe z nich to:

BuzzSumo – ułatwia monitorowanie trendów i śledzenie tematów, które cieszą się dużym zainteresowaniem w serwisach społecznościowych i nie tylko.

Mediatoolkit – pomaga znajdować wzmianki na temat danej firmy.

Sotrender – narzędzie, które mierzy skuteczność komunikacji w serwisach społecznościowych.

Ile kosztuje marketing szeptany?

Trudno określić, jaki budżet jest potrzebny na kampanię marketingu szeptanego. W wielu przypadkach efekt buzz udaje się osiągnąć dzięki materiałowi, który pojawił się w ramach standardowych prac w serwisie społecznościowym czy na blogu. Kluczowym elementem jest utworzony content, produkt czy usługa, a następnie takie działanie, aby przekaz dotarł do jak największej liczby odbiorców. Kampania może kosztować kilkaset złotych, kilka tysięcy, a może nawet więcej. Nie ma z góry określonej stawki, natomiast dobrze zrealizowana akcja może przynieść znakomite efekty.

Czy takie działania sprawdzą się, jeśli realizujemy marketing B2B, gdzie klientem jest firma? Tak, w tym przypadku również efekt buzz może spowodować, że informacja o produkcie dotrze do takiego odbiorcy. Oczywiście proces decyzyjny w B2B przebiega inaczej, jest dłuższy, ale i tutaj kampanie tego typu mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 10 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD