Karolina Wyszyńska

Google Ads - co to jest i jak działa?

Data publikacji
2.05.2022
|
5 min czytania

Wyszukiwarka Google przetwarza średnio ponad 60000 zapytań na sekundę, notuje ponad 90 miliardów odwiedzin miesięcznie, oraz jest liderem wśród wyszukiwarek internetowych na urządzeniach desktop i mobile. Ponadto Google jest właścicielem najpopularniejszego na świecie serwisu video - YouTube, który według strony Similarweb notuje ponad 35 miliardów odwiedzin miesięcznie, czyli więcej od Facebooka, Twittera czy Instagrama. Tym samym działania marketingowe w usługach Google stają się obowiązkiem każdej firmy chcącej zaistnieć w Internecie na szerszą skalę, a centrum tych działach jest Google Ads.

Google Ads - co to jest?

Google Ads to przygotowana przez Google platforma reklamowa, na której reklamodawcy mogą tworzyć reklamy i wyświetlać je we wszystkich usługach Google. Oznacza to, że za pomocą Google Ads możemy reklamować się w wyszukiwarce internetowej - listy produktów lub wyniki wyszukiwania, sieci reklamowej Google Adsense - reklamy graficzne, tekstowe, video lub interaktywne na stronach powiązanych z tą usługą, a więc również w aplikacjach mobilnych czy YouTube i całej usłudze Google Play.

Szacuje się, że platforma generuje blisko 5 miliardów interakcji użytkowników każdego dnia, więc na papierze nie ma lepszego miejsca do pozyskiwania leadów w Internecie. W praktyce w całej kampanii marketingowej nie warto ignorować Facebook Business w celu zwiększania ogólnej rozpoznawalności czy LinkedIn w celu pozyskiwania kontaktów do osób decyzyjnych, w czym pomaga nasze narzędzie - Sales Robot.

Google Ads - jak zacząć?

Konto możemy założyć na stronie: ads.google.com klikając "stwórz nowe konto Google Ads," a do założenia potrzebujemy jedynie konta Gmail lub konta firmowego G-Suite.

Po wpisaniu maila lub adresu konta G-Suite zostaniemy przeniesieni do kreatora, który bardzo intuicyjnie przeprowadzi nas przez cały proces rejestracji. Część procesu możemy pominąć, klikając przycisk "przełącz na tryb eksperta," co nieco przyśpieszy proces i oferuje więcej opcji, choć jest skierowane raczej do profesjonalnych marketerów. Jednak niezależnie od wybranej drogi początkowo warto wybrać opcję "utwórz konto bez kampanii," czyli pominąć etap wskazywania celów reklamowych, po czym zostaniemy przekierowani na stronę, na której będziemy musieli potwierdzić naszą strefę czasową i walutę - należy uważnie sprawdzić te dane, ponieważ nie da się ich później zmienić.

Finalnym krokiem tworzenia konta jest uzupełnienie profilu płatności, czyli wskazanie metody płatności, którą wykorzystamy do opłacania reklam oraz uzupełnienie danych firmy, na które będą wystawiane faktury za reklamy. Obecnie akceptowalne metody płatności to jedynie karty debetowe lub kredytowe, a do uruchomienia kampanii konieczne jest uzupełnienie danych biznesowych - nie da się prowadzić kampanii jako osoba fizyczna.

Google Ads - jak działa?

Wyświetlanie reklam rozliczane jest na podstawie modelu Pay Per Click (PPC), czyli Płatności za Kliknięcie lub Cost Per Mile (CPM), czyli płatności za 1000 wyświetleń danej jednostki reklamowej. Model PPC wykorzystują przede wszystkim reklamy w wynikach wyszukiwaniach, a CPM reklamy graficzne, tekstowe czy video.

Stawki za kliknięcie w obu modelach zależą przede wszystkim od popularności danej frazy, związanej z nią tematyki czy lokalizacji - kampanie lokalne Google Ads, będą zwykle znacznie tańsze niż reklamy skierowane na rynek globalny, ponieważ mają mniejszy potencjał wyszukiwań i koszt za kliknięcie.

Koszt kampanii PPC w Google Ads zależy dodatkowo od współczynnika klikalności (CTR), który jest wynikiem przygotowanego wezwania do działania (CTA), a więc np. meta opisów dla wyszukiwarek, ponieważ to ten współczynnik przesądzi o finalnej liczbie kliknięć, za którą przyjdzie nam zapłacić.

Google Ads - przykłady

Centrum reklam Google Ads oferuje wiele rodzajów reklam, a najpopularniejsze z nich to:

  • reklamy w sieci wyszukiwania, czyli zajmowanie płatnych pozycji na samej górze wyników wyszukiwania pierwszej strony
  • reklamy displayowe, czyli reklamy graficzne lub tekstowe w sieci Google Adsense
  • reklamy video, w sieci Google Adsense z której korzysta również YouTube
  • reklamy aplikacji w sieci Google, a przede wszystkim w usłudze Google Play
  • reklamy produktowe, czyli wyświetlanie produktów nad wynikami wyszukiwania

Ciekawą formą reklamy jest również retargeting, czyli kierowanie reklam do osób, które już odwiedziły naszą stronę, co zwykle wiąże się z kampanią produktową.

Google Ads - jak ustawić krok po kroku?

Posiadając konto Google Ads, możemy ustawić reklamy w 6 krokach:

  1. Na początku musimy wybrać słowa kluczowe do kampanii, do czego możemy wykorzystać wbudowane narzędzie - planer słów kluczowych. Po wybraniu słów należy wrócić do głównego panelu i kliknąć "nowa kampania reklamowa."
  2. W panelu tworzenia reklamy musimy wybrać cel, korzystając z opcji proponowanych lub wybierając opcje konfiguracji kampanii bez podpowiedzi, choć jeśli tworzymy pierwszą kampanię, to warto z tych podpowiedzi skorzystać.
  3. Kolejnym krokiem jest wybór typu kampanii reklamowej Google Ads - czy ma być to reklama graficzna, video czy inna, a następnie ją nazwać i wybrać sieć wyświetlania.
  4. Następnie czeka nas wybór lokalizacji oraz języka na podstawie tego, do jakiej grupy chcemy trafić, oraz ustalenie budżetu reklamowego wraz z określeniem stawek i ustaleniem harmonogramu wyświetlenia reklam.
  5. Po ustaleniu budżetu i harmonogramu przechodzimy do grup reklam, gdzie możemy dodać jedną lub więcej grup reklam z określonymi słowami kluczowymi.
  6. Finalnym krokiem jest utworzenie reklam do przygotowanych grup reklam, podając stronę, do której kierują oraz innych informacji (nagłówków i opisów) w zależności od wybranej jednostki reklamowej.5
Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 3 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD