Zuzanna Sarapata

Pozycjonowanie - czym jest i jak zacząć?

Data publikacji
4.10.2022
|
8 min czytania
Spis treści

    Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą chce wyjść naprzeciw klientów ze swoim produktem lub usługą. W świecie, gdzie Internet gra “pierwsze skrzypce” obecność w sieci to prawdziwe “must have” dla firm. Dobrym sposobem na wyróżnienie się w branży na tle konkurencji i wyjście z cienia jest pozycjonowanie stron internetowych? Jak zacząć? Jak monitorować wyniki? Odpowiedź w poniższym tekście!

    Pozycjonowanie marki co to jest i na czym polega?

    Pozycjonowanie serwisu, inaczej Search Engine Optimization (SEO), to optymalizacja strony www mająca na celu poprawę widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Na optymalizację składają się czynniki techniczne (praca przy kodzie strony, konstrukcja nagłówków, meta opisów itp.) oraz układ poszczególnych elementów. Bardzo istotne są także treści bogate w odpowiednie słowa kluczowe. Pozycjonowanie strony to nierzadko wielomiesięczny proces, w który jest zaangażowanych wielu specjalistów: od analityków SEO, SEO managerów. Przez grafików, copywriterów,programistów. To praca zespołowa. Tutaj wszystkie elementy układanki muszą się zgadzać i ze sobą współgrać.

    Wyobraź sobie, że Twoja marka pojawiła się w sieci. Zapłaciłeś za utworzenie przyciągającej wzrok szaty granicznej i naprawdę niczego jej nie brakuje. Pełen entuzjazmu czekasz na klientów i? I nie dzieje się nic. Nie ma nikogo i nie ma zamówień.

    To właśnie pozycjonowanie sprawia, że witryna zbiera ruch i pojawiają się zyski. Wniosek zatem nasuwa się prosty: tak, warto, a nawet trzeba pozycjonować stronę internetową. Klienci szukający w sieci produktów i usług wybierają z reguły ofertę, która zaprezentuje się najwyżej w wynikach wyszukiwania. Jeśli nie prowadzisz działań SEO w swoim serwisie, prawdopodobnie Twoje produkty nie pojawią się długo nawet w pierwszej 50 wyników.

    Wyróżniamy następujące rodzaje pozycjonowania:

    • pozycjonowanie standardowe - w tym rodzaju pozycjonowania charakterystyczna jest strona internetowa o prostym szkielecie i prostym kodzie strony. Działania SEO opierają się na jednej, najważniejszej frazie kluczowej. Tutaj marketing jest jednoznaczny,
    • pozycjonowanie szerokie - taki rodzaj pozycjonowania wybierają firmy, które chcą zaistnieć na wielu polach i co za tym idzie dysponują odpowiednim budżetem, pozwalającym na ustawianie pozycji pod kilka, a nawet kilkanaście fraz kluczowych,
    • pozycjonowanie lokalne - skierowane do biznesów regionalnych. Najczęściej w takim przypadku ustawiamy frazę kluczową pod dane miasto, aby pojawić się w wynikach wyszukiwania osób z danego obszaru. Dużym wzmocnieniem tego rodzaju pozycjonowania jest Wizytówka Firmowa w Mapach Google, która lokalizuje firmę,
    • pozycjonowanie pod urządzenia mobilne - dzisiaj to jeden z najpopularniejszych form pozycjonowania. Urządzenia mobilne zastępują nam dziś klasyczne komputery, towarzyszą w pracy i w życiu codziennym. Tutaj działamy głównie z myślą o osobach używających tabletów i telefonów. Co ciekawe coraz bardziej staje się pozycjonowanie pod wyszukiwania głosowe - Google Voice Search.

    Jak zacząć pozycjonować stronę w sieci? Jak zacząć?

    Istnieje kilka sposobów na pozycjonowanie witryny i warto prowadzić te działania jednocześnie. Podstawą jest optymalizacja kodu serwisu. Czyni się to pod konkretne wytyczne wyszukiwarek. Największym graczem rynkowym jest algorytm Google. Wyszukiwarka Google zbiera około 80% ruchu w sieci, dlatego to wytyczne amerykańskiego gracza dyktują warunki optymalizacji SEO.

    Podstawowe czynności mające wpływ na pozycjonowanie strony internetowej:

    1. Link building – jest to metoda pozyskiwania linków. Adresy www prowadzące do witryny umieszczone są w serwisach tematycznych. Są to zwykle blogi zapleczowe agencji SEO. Duże efekty dają też artykuły sponsorowane i kupowanie linków od osób prywatnych i blogerów. W zamian za opłatę wydawca serwisu tematycznego umieszcza w artykule link z adresem docelowym.

    2. Content marketing – metoda pozycjonowania poprzez budowanie treści zgodnych z zasadami SEO. Dzięki użyciu słów kluczowych poszczególne teksty wyświetlą się naturalnie w wynikach wyszukiwania. Popularną metodą tej strategii jest używanie tzw. long tail.

    3. UX i Webwriting – inaczej czytelność tekstu. Treści pisane zgodnie z wymienionymi zasadami, powinny być czytelne, przejrzyste i przede wszystkim udzielające odpowiedzi na zadane pytanie.

    4. Wewnętrzne linkowanie – ważna, a mimo to wciąż zaniedbywana czynność, która buduje mapę serwisu. Pozwala też na wzmocnić retargeting, czyli odzyskiwanie ruchu w obrębie witryny.

    5. Google Ads – płatna reklama, która przyciąga klientów wprost na stronę oferty. Dodatkowym atutem korzystania z Ads’ów jest pozyskiwanie szczegółowych danych o słowach kluczowych i zachowaniach klientów.

    Etapy pozycjonowania strony internetowej

    Aby działania SEO przyniosły zamierzone efekty, musimy dokładnie przejść każdy krok mający na celu lepsze dostosowanie pracy do cech wyróżniających daną branżę i potrzeb klienta. Co należy zrobić?

    • analiza konkurencji - niezwykle ważna czynność. Jeśli chcemy się wyróżnić z produktem lub usługą, powinniśmy zobaczyć jak robią to inni. Na jakie frazy się pozycjonują i jakie efekty to przynosi. Poznanie branży to priorytet. Możemy użyć do tego narzędzi typu SENUTO,
    • audyt strony internetowej - rzetelna weryfikacja kodu strony, zamieszczonych treści, rodzaju i wielkości grafik pozwala na poprawę widoczności witryny w wynikach Google. Warto wykonać też audyt marketingowy,
    • optymalizacja strony internetowej - napotkane błędy podczas audytu strony internetowej poprawiamy podczas optymalizacji. Na prace tego rodzaju może składać się: dodanie treści SEO z nagłówkami H1, H2, dodanie alt obrazków, poprawa jakości grafik na stronie, usunięcie błędów w kodzie, dopisanie odpowiednich meta opisów, dopasowanie strony internetowej pod urządzenia mobilne,
    • prowadzenie specjalistycznego bloga - pozwala to nie tylko na podwyższenie widoczności strony w rankingu Google, ale również stawia daną firmę w pozycji eksperta. Rzetelnie prowadzony blog jest znakomitym elementem dobrej strategii marketingowej,
    • pozyskiwanie linków zewnętrznych poprzez gościnne artykuły sponsorowane, teksty zapleczowe, czy komentarze z linkiem na blogach,
    • raportowanie wyników - dokładna analiza prac i obserwacja wyników pozwala zrozumieć potrzeby i zachowania odbiorców i dopasować odpowiednie rodzaje marketingu.

    Pozycjonowanie marki - o czym jeszcze warto pamiętać?

    Działania typowo SEO i techniczne są oczywiście ważne. Nie możemy jednak zapominać, że to relacja na linii marka - konsument jest najważniejsza. Jakich zasad warto przestrzegać?

    POSTAW NA ORYGINALNOŚĆ

    Unikaj oklepanych schematów - nie bój się odważnych rozwiązań, a wyróżnisz się wśród konkurencji.

    PROSTA, ALE PRZEJRZYSTA STRONA MILE WIDZIANA

    Jasny przekaz, funkcjonalna strona, gdzie dostęp do informacji jest szybki jest tym, co docenią internauci.

    ODPOWIEDŹ NA POTRZEBY KLIENTÓW

    Wsłuchuj się w to, czego potrzebują obserwatorzy strony internetowej/klienci.

    BĄDŹ SZCZERY

    Mów szczerze o swoim produkcie, autentyczność będzie doceniona!

    BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z TRENDAMI

    Odpowiadaj na nowości branżowe: asortymentem. Pisz o wszystkich zmianach na rynku na blogi, zanim zrobią to inni.

    MÓW JĘZYKIEM ODBIORCY

    Mów jasno, zrozumiale. Klient jest partnerem.

    Jak sprawdzić efekty pozycjonowania?

    Google Search Console i Google Analytics tutaj sprawdza się najlepiej. Dlaczego? Narzęðzia te, podpięte pod naszą witrynę pokazują wyniki bezpośrednio z wyszukiwarki Google. Bez pośredników. Pamiętajmy jednak, że nie da się jednym rzutem oka określić, jak działania SEO przekładają się na ruch. Zawsze należy dokładnie zweryfikować zachowania użytkowników. Analiza ruchu na stronie pomaga też w opracowaniu skutecznego remarketingu.

    Co należy sprawdzić?

    • wyświetlenia,
    • kliknięcia,
    • konwersje na stronie

    Pozycjonowanie marki - przykłady

    Pozycjonowanie marki jest niezawodnym dopełnieniem inbound marketingu i outbound marketingu. Jak w praktyce jednak pozycjonować poszczególne firmy? Posłużymy się dziś dwoma przykładami.

    FIRMA BUDOWLANA XXL

    Firma działa w rejonie Wielkopolskim. Tutaj świetnie sprawdzi się pozycjonowanie lokalne. Robimy analizę konkurencji w regionie, zastanawiamy się, co możemy dodatkowo zaproponować klientom, aby nasza oferta była naprawdę wyjątkowa. W tym momencie niezbędna okazuje się Wizytówka Google, która sprawi, że klienci będą kojarzyli przedsiębiorstwo z konkretnym miejscem. “Usługi budowlane Poznań”, “usługi budowlane Gniezno.” Możliwości jest wiele, aby trafić do osób w regionie. Dobrym rozwiązaniem jest również obecność marki na regionalnych i specjalistycznych forach branżowych.

    KSIĘGARNIA INTERNETOWA

    Tutaj najlepiej wybrać pozycjonowanie szerokie, dotrzemy do klientów z całej Polski. Jeśli firma dysponuje budżetem może zainwestować w kampanie Google Ads. Wtedy pozycjonujemy nie samą ofertę, a wybrane produkty, które pojawiają się użytkownikom Internetu w wynikach wyszukiwania. Dobrym wsparciem działań SEO będzie również blog lub artykuły sponsorowane np. z recenzjami książek.

    Pozycjonowanie marki - badania

    Czy wiesz, że według najnowszych badań już co druga firma pozycjonuje się w świecie? To świadczy o tym, jak bardzo takie usługi są potrzebne i jak mocno trzeba się zaangażować w pozycjonowanie, aby przyniosło efekty. Trochę danych? Według Advanced WEB RANKING w lipcu 2020 roku współczynnik klikalności w linki organiczne w USA wynosił aż 74,42 %. 79.2%. firm łączących pozycjonowanie z video marketingiem odnosi sukces. Co ciekawe, analiza Advanced WEB RANKING wykazała, że użytkownicy Internetu z niechęcią podchodzą do płatnych reklam. Dlatego też kampanie Google Ads świetnie sprawdzą się jako wsparcie pozycjonowania, a nie jego główny element. Jedno jest pewne - pozycjonowanie jest doskonałym sposobem promocji firmy w Internecie i warto w nie zainwestować.

    Powiązane artykuły

    Powiązane artykuły

    Kategorie wpisów

    Kategorie wpisów