Zuzanna Sarapata

Promocja firmy w Internecie - jak to robić skutecznie?

Data publikacji
13.06.2022
|
8 min czytania

Pierwsze firmowe strony internetowe powstawały już w latach dziewięćdziesiątych 20 wieku, np. w 1995 swoją stronę uruchomili dzisiejsi giganci e-commerce - Amazon i Ebay, a historia reklamy internetowej rozpoczyna się w 2000 roku, kiedy to Google uruchomił usługę Google Adwords, dziś znaną jako Google Ads. Jeszcze w pierwszym dziesięcioleciu 21 wieku samo posiadanie firmowej strony internetowej świadczyło o innowacyjności firmy i zapewniało korzyści, a strona była dość łatwa w promowaniu z wykorzystaniem SEO, SEM czy płatnych reklam na raczkujących social media, ponieważ konkurencja była niska. Przełom branży e-commerce nastąpił w drugim dziesięcioleciu 21 wieku, a obecnie Internet jest drugim medium reklamowym, mając nieco ponad 30% udziału w całym rynku reklamy. Internet, jaki znamy dziś, jest potężnym medium reklamowym, którego nie może ignorować żadna firma, choć konkurencji nie brakuje, więc warto się zastanowić, jak skutecznie reklamować firmę w sieci.

Jak skutecznie promować firmę w Internecie?

Podstawą reklamy w Internecie jest posiadanie strony internetowej, która scala większość działań marketingowych. Własna strona powinna być podstawą planów marketingowych, ponieważ zapewnia ogromne pole do zbierania danych o naszych klientach np. z wykorzystaniem kodu śledzącego Google Analytics, co pozwala lepiej zrozumieć grupę odbiorców i odpowiednio zoptymalizować stronę, zrozumieć target reklamy do kampanii reklamowych czy badać statystyki działań. Stronę warto dodatkowo dodać do Google Search Console, gdzie zyskamy obszerną analitykę, jak nasza strona spisuje się w wyszukiwarce Google. Firmowa strona internetowa powinna być wykonana profesjonalnie i skupiać się na jak najlepszych doświadczeniach użytkownika, a jednocześnie dobrze zoptymalizowana pod SEO, ponieważ brak dostosowania strony pod wyszukiwarki przekreśla szanse na zdobycie znaczącego ruchu organicznego.

Po utworzeniu strony internetowej warto założyć i odpowiednio dostosować stronę na Facebooku, czyli medium społecznościowym, które nadal dominuje na naszym rodzimym rynku. Jest to również dobre miejsce na darmową promocję małej firmy w Internecie, ponieważ stronę możemy reklamować w przeznaczonych do tego grupach i budować organicznicy zasięg. W praktyce chodzi raczej o prawie darmową promocję, ponieważ wpisy warto czasem "dopalać" nawet kilku złotowym budżetem, co drastycznie wpływa na podniesienie również organicznego ruchu.

Te dwa kroki to absolutna podstawa, a zanim przejdziemy do organizowania kampanii reklamowych, warto zadbać, aby nasza strona nie tylko działała szybko, była przyjemna w użytkowaniu i dobrze zoptymalizowana pod SEO, a również dobrze realizowała swoje cele, a te są najczęściej sprzedażowe. W tym celu warto zoptymalizować stronę pod dodatkowe konwersje, które będą budowały nasz zysk lub zwiększały budżet reklamowy, w czym pomaga corss-selling oraz up-selling. Ten pierwszy to oferowanie produktów w pakietach, czyli np. sprzedając program treningowy, możemy dodać opcję dołączenia autorskiego E-booka w niższej cenie, w ramach bonusu za podstawowy zakup, dzięki czemu co któraś sprzedaż spowoduje dodatkową konwersję i zysk, który inaczej przeszedłby nam przez palce. Natomiast up-selling to próba podbicia stawki, czyli np. zaoferowanie obszerniejszego planu treningowego, jako najpopularniejszej opcji, w formie sugestii, np. "dodałeś do koszyka produkt w wersji basic, który nie oferuje Ci darmowych konsultacji. Czy chcesz kontynuować zakup?" W taki sposób swój zysk zwiększają na szeroką skalę sprzedawcy samochodów, oferując podstawowy pakiet, na których marża jest relatywnie niska lub żadna, a zarabiając na dodatkach, które są tańsze w wyprodukowaniu i mają bardzo wysoką marżę.

Na skuteczność promowania firmy w Internecie duży wpływ ma też nasza wiedza i doświadczenie, więc jeśli jakiegoś z etapów nie jesteśmy w stanie wykonać samodzielnie, to lepiej zlecić go firmom zewnętrznym. Zdecydowanie warto zlecić utworzenie profesjonalnej, dobrze zabezpieczonej i zoptymalizowanej pod SEO strony internetowej czy konsultacji przy uruchamianiu większych kampanii reklamowych w mediach społecznościowych czy wyszukiwarce. Skuteczne promowanie to przede wszystkim takie, na którym się znamy, a wszystkie inne czynności lepiej oddać w ręce doświadczonych i zaufanych agencji marketingowych.

Gdzie promować firmę w Internecie?

Strona internetowa i fanpage na Facebooku to podstawa działań marketingowych w sieci, a jeśli nie wiemy, w jaką reklamę inwestować dalej, to warto wykonać audyt marketingowy, oceniając przede wszystkim działania konkurencji, która działa w sieci dłużej niż my, co da podstawy do prowadzenia własnych testów. Jednak jeśli w naszej niszy nie ma poważnej konkurencji, wzoru do naśladowania, lub chcemy sprawdzić inne kanały promocji i przygotować własną strategię marketingową, to gdzie i jak możemy promować firmę w Internecie?

  1. SEO, czyli Search Engine Optimization, a więc pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych dla wyszukiwarek. Jest to wiodące źródło ruchu organicznego, na którym swoje istnienie opiera w dużej mierze wiele największych brandów z branży e-commerce czy informacyjnej. Jest to kanał promocji, którego absolutnie nie można zignorować, a wymaga dobrze zoptymalizowanej strony internetowej, wysokiej jakości treści oraz odpowiedniej strategii budowania linków. SEO to skomplikowana dziedzina marketingu, więc jeśli sami nie jesteśmy specjalistami, to warto zlecić audyt, optymalizację oraz opiekę nad stroną, zaufanej agencji SEO, co naturalnie wiąże się z kosztami, jednak jest podstawą działań marketingowych w Internecie.
  2. SEM, a więc Search Engine Marketing, czyli pełnia działań marketingowych w wyszukiwarkach. Jest to rozszerzenie działań SEO o płatne reklamy w wyszukiwarce, np. reklamy tekstowe lub produktowe w Google Ads, jeśli chodzi o wyszukiwarkę Google. Płatne wyszukiwania mogą pełnić funkcję sprzedażową lub pomagać w zdobywaniu innych konwersji oraz pozwalają na ocenę opłacalności działań SEO, czyli oceny jakości ruchu, jaki zyskamy, osiągając najwyższe pozycje w wyszukiwarce, co pozwala wycenić działania SEO. Działając w branży e-commerce, warto przyjrzeć się dokładniej reklamom retargetowanym w Google Ads, które mogą okazać się potężnym narzędziem sprzedażowym.
  3. Media społecznościowe, czyli np. promowanie strony na Facebooku poprzez aktywność - regularnie publikowanie ciekawych treści czy promowanie w tematycznych grupach. Poza Facebookiem warto zainteresować się Twitterem, który dynamiczne rośnie na naszym rynku oraz LinkedIn, a więc medium społecznościowym przeznaczonym dla ludzi kariery i biznesu. LinkedIn z wykorzystaniem konta premium i oferowanego przez nas narzędzia Sales Robots, o którym chętnie opowiemy na konsultacjach, to najlepsze miejsce do pozyskiwania leadów B2B od osób decyzyjnych w małych, średnich, a nawet dużych przedsiębiorstwach.
  4. Kampanie reklamowe w mediach społecznościowych. Pisząc o social media, nie można ignorować również płatnego ruchu, który oferują, a na naszym rynku stale najlepiej sprawdzi się Facebook Business, czyli miejsce, gdzie możemy tworzyć kampanie reklamowe na Facebooku, Messengerze, Instagramie oraz innych usługach dawnego Facebooka, a obecnie Meta. W przypadku kampanii na Facebooku nastawionych na cel, szczególnie warto zainteresować się reklamami z wykorzystaniem pixela Facebooka, który możemy umieścić na swojej stronie, w celu zbierania danych do zaawansowanych kampanii.
  5. Content Marketing, czyli marketing z wykorzystaniem treści. Jest to obecnie jedna z najpopularniejszych strategii marketingu, która zakłada dostarczanie wysokiej jakości treści za darmo bez agresywnych reklam, co ma pomóc w budowaniu zasięgu i prowadzić do pozyskania właściwych konwersji. Działania marketingowe z wykorzystaniem treści to np. publikowanie ciekawych artykułów czy case studies na blogu firmowym, co naturalnie zwiększa ruch organiczny, jaki pozyskuje nasza domena, dzięki dodatkowej treści i potencjalnym linkom, które uzyskamy z publikacji, jeśli np. konkurencja odniesie się do naszego badania, co zdarza się relatywnie często. Może być to również organizowanie darmowych webinarów, które pozwalają nam pozyskiwać leady - maile do klientów czy nawet prowadzenie podcastu pod szyldem swojej marki.
  6. Email Marketing, choć wydaje się przestarzałą metodą, to wciąż jest jedną z najpopularniejszych form marketingu w Internecie. Nadrzędną przewagą email marketingu nad innymi formami reklamy w Internecie jest bezpośredni kontakt z klientem, ponieważ w przypadku innych metod promocji, stale rywalizujemy z innymi reklamodawcami o atencję użytkownika. Podstawą marketingu z wykorzystaniem adresu email jest pozyskiwanie maili, w czym może pomóc content marketing, np. artykuł tematyczny, który w treści wspomina o darmowym Ebooku do pobrania w zamian za podanie adresu e-mail. Kolejne działania, to odpowiednie przechowywanie i podział maili (klientów) na koszyki w celu dopasowania odpowiednich treści reklamowych w zależności od zainteresowania produktem czy usługą, które wykazują.
Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 8 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD