Jacek Palęcki

Co to jest automatyzacja marketingu (marketing automation)?

Data publikacji
6.07.2022
|
12 min czytania

W dzisiejszych czasach każda firma prowadzi działania wizerunkowo sprzedażowe na bardzo wielu polach. Każdy może stosować inną strategię, ale niezależnie czy w grę wchodzi sprzedawanie, czy marketing, to zawsze jednym z wyznaczników jest czas. Jednocześnie dzieje się tyle rzeczy, że gdyby wszystko to miał wykonywać pracownik, to każda firma powinna mieć ich kilkaset. Właśnie z tego powodu automatyzacja marketingu internetowego (i nie tylko) jest tak bardzo ważna.

Co to jest automatyzacja marketingu

Jeśli zastanawiasz się czym jest automatyzacja marketingu, to najprościej można ją określić jako szereg działań wykonywanych automatycznie przez sztuczną inteligencję. Są to działania powtarzalne, które nie ma potrzeby by były wykonywane przez człowieka. Pozwala to znacząco odciążyć pracowników z wielu czynności.

Jeśli jesteś aktywnym użytkownikiem Internetu, to zapewne wiele razy dziennie spotykasz się z takimi działaniami, ale może nigdy nie łączyłeś ich właśnie z tym pojęciem.

Marketing automation przykłady

  • Powitanie na stronie www – jest to najlepszy przykład prostej czynności, którą sztuczna inteligencja wykonuje tak samo skutecznie (a nawet lepiej) niż pracownik. Nie ma sensu, aby pracownik każdorazowo wysyłał nowej osobie na stronie powitalną wiadomość, jak może zrobić to robot.
  • Automatyczna odpowiedź poza godzinami pracy – często klienci piszą do firm poza godzinami ich pracy. Na całe szczęście dla robotów jest to bez znaczenia. Taki robot automatycznie wyśle zaprogramowaną wiadomość jak tylko ktoś skontaktuje się wtedy, gdy Twoich pracowników nie ma już w pracy.
  • Prowadzenie konwersacji (chatbot) – trochę bardziej zaawansowany przykład. Sporo klientów zadaje bardzo powtarzalne pytania. Automatyzacja marketingu sprawdzi się tutaj doskonale. Wystarczy skonfigurować takiego bota na zasadzie związków przyczynowo skutkowych. Piszesz scenariusz (pytanie, które może zadać klient i sugerowane odpowiedzi) i ustawiasz. Dzięki temu nawet 80% Twoich klientów może uzyskać odpowiedź natychmiastowo i to bez jakiejkolwiek ingerencji człowieka.
  • Exit intent pop-up – to nic innego jak pojawiające się okno wtedy, gdy ktoś chce opuścić Twoją stronę. Trudno sobie wyobrazić, aby miał być do tego dedykowany pracownik. Byłaby to totalna strata czasu i pieniędzy. Marketing internetowy jest bardzo wymagający i takich czynności jednocześnie dzieją się dziesiątki. A robot z nimi poradzi sobie równie skutecznie.
  • Potwierdzenie założenia konta – jeśli Twój inbound marketing jest skuteczny i wielu użytkowników samodzielnie trafia na stronę, to pewnie równie chętnie zapiszą się do newslettera. I to właśnie automat wyśle im maila z potwierdzeniem
  • Kampanie email / SMS – idealny przykład związany z pozyskiwaniem klientów. Reklama w Internecie to jedno, ale działania proaktywne to drugie. Aż strach pomyśleć ile czasu przeciętnemu pracownikowi zajęłoby wysłanie 1000 maili pojedynczo ze swojej skrzynki pocztowej. Automatyzacja w marketingu sprawia, że takie działanie wykonuje się jednym kliknięciem. Idealny sposób, jeśli chcemy tworzyć dobry outbound marketing.
  • Segmentacja klientów – powiedzmy, że potrzebujesz wygenerować listę klientów, którzy otworzyli i kliknęli w ostatnie 3 maile, które do nich wysłałeś. Jeśli mówimy o bazie 10 osób, to pewnie sam sobie szybko poradzisz. Jednak jeśli chodzi o dziesiątki tysięcy kontaktów, to już bez pomocy robota nie dasz sobie rady. Sztuczna inteligencja w sekundę dopasuje wyświetlone kontakty, do zaznaczonych przez Ciebie filtrów.
  • Personalizacja przekazu – dobrze widzimy to na podstawie maili. Powiedzmy, że do 100 osób wysyłasz identyczną wiadomość, tylko chcesz zmienić imię w przywitaniu. Samodzielnie zajmie Ci to pewnie nie mniej niż godzinę. Dzięki automatyzacji marketingu i dedykowanych programów / skryptów wystarczy wpisać listę imion i zmienną w mailu, a sztuczna inteligencja sama podmieni zmienną i wyśle wszystkie maile.
  • Reklamy typu retargeting – jeśli klient będzie oglądał w Twoim sklepie produkt X, ale go nie kupi to potem będzie mu się wyświetlać reklama na innych stronach. Oczywiście to działanie jest również automatycznie generowane i jest jednym z elementów automatyzacji marketingu
  • Porzucony koszyk – gdy klient doda do koszyka dane rzeczy, ale nie sfinalizuje zakupu, to po jakimś czasie powinien dostać maila przypominającego wysłanego przez robota. Następnie te dane może „obrabiać” nasz pracownik, ale pierwszą robotę wykona za nas proces automatyzacji
  • Ustalenie słów do tekstu – kolejne bardzo częste wykorzystanie automatyzacji. Jeśli chcemy napisać tekst, który będzie się dobrze pozycjonował to potrzebne jest odnalezienie słów kluczowych. Oczywiście możemy pisać „na czuja”, ale z tego przeważnie nic dobrego nie wychodzi. Z pomocą przychodzi nam między innymi planer słów kluczowych, który automatycznie pokaże jaką popularność mają wybrane przez nas frazy.
  • Wysyłanie skutecznych zaproszeń do znajomych – poszerzanie sieci kontaktów w biznesie to podstawa. Na dedykowanych temu serwisach takich jak LinkedIn mamy możliwość zdobywania klientów poprzez nawiązywanie z nimi znajomości. Jak jednak wybrać tych, którzy przyjmą od nas zaproszenie? Przy pomocy robota, który jest odpowiedzialny za automatyzacje marketingu. Robot w przeciwieństwie do człowieka jest w stanie spojrzeć na dany profil użytkownika z dużo szerszej perspektywy niż tylko ta widoczna. Dzięki temu dobierze odpowiednie osoby (zgodnie z wyznaczonymi sugestiami), wyśle zaproszenie do nawiązania znajomości. Masz dzięki temu dużo większą pewność, że druga strona to zaproszenie przyjmie
  • Wysyłanie prywatnych wiadomości z ofertą – samo nawiązanie kontaktu to tylko pierwszy krok. Potem należy do każdego wysłać wiadomość. I tutaj z pomocą również przychodzi robot. Może on w dowolnym czasie wysłać za ciebie dziesiątki, jak i setki wiadomości. Jeśli miałbyś robić to samodzielnie, to konieczne byłoby przeznaczenie co najmniej jednego dnia, a pamiętajmy, że czas, to jedna z najcenniejszych wartości w dzisiejszym świecie.

Marketing automation narzędzia

Programy do automatyzacji są bardzo różne i wszystko zależy od tego, co chcesz uzyskać i jaką dokładnie automatyzacje chcesz wprowadzić. Pamiętaj, że każde narzędzie jest inne i daje różne możliwości. Warto jednak porównywać narzędzia pod kątem funkcjonalności. Czasami lepiej jest zainwestować w jedno więcej, ale mieć pewność, że jest ono dopasowane do Twoich potrzeb. Oczywiste jest to, że w dzisiejszych czasach wiele firm oferuje narzędzia do np. chatbota na Facebooku. Jedną z takich firm jest ManyChat. Jest to stosunkowo niedrogie rozwiązanie, które może w zupełności zaspokoić Twoje potrzeby. Zawsze dobrze jest sprawdzić wersję próbną (o ile taka jest dostępna), bo dopiero wtedy możesz zobaczyć, czy dobrze odnajdujesz się w danym programie. Jeśli poszukujesz narzędzia do tworzenia stron typu Landing Page, to możesz wypróbować firmę landingi. Z kolei do wysyłania kampanii mailowych możesz sprawdzić mailerlite. Ta firma ma też w swojej ofercie strony Landing Page, ale ich sposób budowy jest kompletnie inny od tego, co oferuje landingi.com. Nie można powiedzieć czy lepszy, czy gorszy. Po prostu inny. To jest idealny przykład na to, że są narzędzia, które są dedykowane do rozwiązań, a są też takie oferujące kilka rzeczy w jednym. Zawsze sprawdź, czy dane narzędzie jest po prostu dla Ciebie wygodne.

Warto również zwrócić uwagę czy ewentualny suport szybko odpowiada i czy jest w języku polskim. To dla wielu osób niemówiących biegle po angielsku jest po prostu wygodniejsze w komunikacji.

Jeśli jesteś firmą, która poszukuje automatyzacji B2B w serwisie LinkedIn, to warto zgłosić się do firmy Sales Robots, która nie dość, że jest jedyną polską firmą specjalizująca się w automatyzacji na LinkedIn, to jeszcze bardzo chętnie dzieli się wiedzą np. na dedykowanych webinarach. To ważne, bo nie bierzesz usługi w ciemno, tylko najpierw możesz się wszystkiego dowiedzieć.

Jak widzicie automatyzacja marketingu, to bardzo rozbudowany temat. Praktycznie każda firma w ten czy inny sposób z niej korzysta. Pomaga ona zaoszczędzić sporo czasu i zautomatyzować te najbardziej powtarzalne procesy. Zanim zdecydujesz się na automatyzację, to zastanów się, które elementy w Twojej branży wymagają najbardziej automatyzacji. To pomoże Ci odpowiednio wybrać narzędzie i zmaksymalizować sprzedaż.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 8 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD