Zgodnie z raportem ONZ w 2019 roku liczba osób korzystających z internetu osiągnęła wartość ponad 4,2 mld ludzi, z kolei w samej Polsce ponad 90% społeczeństwa ma do niego bezpośredni dostęp. Ogólnoświatowe analizy wskazują ponadto jednogłośnie, że obecność firmy w internecie coraz silniej przybiera charakter oczywisty i konieczny, a tendencja ta jest zdecydowanie wzrostowa. Nie ulega wątpliwości, że wraz z rosnącym rozpowszechnieniem usług internetu, nieuniknionym zjawiskiem w biznesie jest przenoszenie działań marketingowych do przestrzeni wirtualnej. Marketingu internetowego można się jednak nauczyć - zapraszamy do lektury!
Co to jest marketing internetowy?
W drodze rozważania istoty marketingu internetowego w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się bliżej jego fundamentom. Marketing sam w sobie stanowi zagadnienie złożone na tyle, że poruszamy je obszernie w osobnym artykule. W skrócie możemy jednak założyć, że stanowi on ogół procesów zorientowanych na rynek i klienta:
- Wprowadzenie produktu na rynek
- Definiowanie grupy docelowej
- Określanie ceny oferowanego produktu
- Promocja
- Dystrybucja
- Analiza ścieżki sprzedażowej, bieżąca korekta błędów, przewidywanie i ograniczanie wszelkich nieprawidłowości zakłócających sprzedaż z wyprzedzeniem
Takie same założenia zakłada marketing online. Działania w jego obrębie oscylują wokół zagadnień bezpośrednio związanych ze zwiększeniem widoczności firmy w internecie, budowania relacji z klientami, zwiększaniem wartości oraz analizą sprzedaży i kreowania pozytywnego wizerunku marki.
Podsumowując: marketing internetowy, określany również mianem marketingu cyfrowego oraz online marketingu stanowi zatem ogół wspomnianych działań marketingowych podejmowanych drogą internetową i odbywających się z udziałem kanałów cyfrowych, takich jak przeglądarki, platformy społecznościowe, poczta internetowa czy aplikacje mobilne.
Marketing internetowy - jak zacząć?
Wyłączne zapoznanie się z treścią artykułu lub artykułów poruszających tematykę marketingu internetowego niestety nie może wystarczyć, aby pojąć w pełni techniki sprzedaży internetowej. Skutecznej (oraz przyspieszonej w porównaniu do samodzielnej edukacji) nauce sprzyjają przede wszystkim porady doświadczonych, branżowych ekspertów, dlatego wszystkim zainteresowanym wysoce rekomendowane jest dołączenie do możliwie sprawdzonego kursu marketingu internetowego. Niemniej najistotniejszym etapem właściwej nauki marketingu online pozostaje praktyka, a z kolei standardowym i najczęściej wspominanym obszarem działalności marketingu internetowego jest strona internetowa; zwiększanie ruchu oraz współczynnika konwersji. W jaki sposób zacząć?
Zdefiniuj swoich odbiorców
Zgodnie z podstawową zasadą marketingu, jako sprzedawcy musimy być przede wszystkim tam, gdzie są nasi odbiorcy. Z tego powodu pierwszym krokiem w budowaniu strategii marketingowej jest zdefiniowanie docelowej persony naszych usług. W jaki sposób dokonać selekcji rynku tak, aby przyniosła oczekiwane efekty?
- Zastanów się jakie cechy posiada oraz jakie problemy rozwiązuje Twój produkt
- Wyobraź sobie osobę, która mierzy się z trudnościami, jakie niweluje Twój produkt i odpowiedz sobie na następujące pytania: kim jest? Ile ma lat? Jakie wartości są dla niej istotne? Czym kieruje się w podejmowaniu wyborów? Dlaczego i w jaki sposób Twoja usługa może jej pomóc?
- Zdefiniuj miejsca, w których spędza czas Twój potencjalny lead.
Target, a zatem docelowy adresat Twojego przekazu internetowego stanowi jednostkę, personę i człowieka w jednym, dlatego pod żadnym pozorem nie traktuj go jako liczbę! W praktyce im lepiej zrozumiesz jego sytuację oraz to, z czym boryka się na co dzień, tym skuteczniej nawiążesz z nim relację i trafniej zdefiniujesz najlepsze sposoby komunikacji.
Praktyka czyni mistrza
Działalność w zakresie marketingu internetowego wymaga ciągłego doskonalenia własnych umiejętności i stałego monitorowania zmian zachodzących w przestrzeni rynkowej. Kluczem do zdobycia niezbędnych marketingowych kompetencji jest praktyka. W jaki sposób skutecznie nabywać wiedzę samodzielnie?
- Stwórz firmowy profil oraz fanpage - naucz się tworzyć angażujące treści, zbuduj społeczność, analizuj rezultaty swoich działań i na bieżąco poprawiaj błędy.
- Opracuj strategię content marketingową - sprawdź jakie treści oddziałują najlepiej na Twoją grupę docelową i dowiedz się, w jaki sposób je optymalizować.
- Dowiedz się, jak w Twoim przypadku sprawdzi mailing i marketing automation - dokonuj testów, analizuj skuteczność poszczególnych segmentów Twojej strategii i znajdź rozwiązania, które przekładają się na rzeczywisty wzrost współczynnika konwersji, a następnie postaraj się stale je rozwijać.
Rodzaje marketingu internetowego
Marketing internetowy dzieli się na wiele rozmaitych segmentów, sprowadzających się do czterech głównych obszarów, które swoją działalnością mają doprowadzić przedsiębiorstwo do osiągnięcia założonych celów. Każda z jego form uzupełnia się jednak nawzajem, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, aby firmowa strategia marketingowa wykorzystywała kilka odłamów jednocześnie:
- Pozycjonowanie stron i optymalizacja pod kątem SEO
- Płatne kampanie reklamowe
- Social media marketing
- Content marketing
Pozycjonowanie stron i optymalizacja pod kątem SEO
Działania w obrębie optymalizacji witryny mają na celu nadania lub rozwinięcia w niej cech przyjaznych algorytmom wyszukiwarek, aby strona internetowa finalnie wyświetlała się możliwie najwyższej w wynikach wyszukiwania. Na tę pozycję składają się takie czynniki jak:
- historia domeny - należy upewnić się, że domena, jaką mamy w planach zakupić, nie posiada historii negatywnej na tyle, że utrudni nam to pozycjonowanie strony
- treści na stronie - warto zadbać, aby cechowały się wysokim stopniem zawartości merytorycznej, posiadały właściwy poziom nasycenia słowami kluczowymi oraz były ciekawe zarówno dla użytkownika, jak i robotów Google.
- witryna internetowa - strona powinna być zaprojektowana w sposób, który pozwoli na szybkie i intuicyjne poruszanie się w jej obrębie
- optymalizacja strony - pamiętaj o podstawowych działaniach wpływających na optymalizację witryny (przyjazny adres URL, linkowanie, struktura strony, właściwe rozmiary zdjęć oraz wiele innych).
Płatne kampanie reklamowe
Termin odnosi się do płatnych reklam w internecie, umożliwiających między innymi szybkie dotarcie do dużej liczby odbiorców, weryfikację słów kluczowych czy promowanie witryny według najistotniejszych fraz.
Do najpopularniejszych rozwiązań w tym zakresie należy Google Ads - system reklamowy firmy Google. Kampanie reklamowe stanowią jednak rozwiązanie krótkoterminowe, których celem jest zwiększenie ruchu na witrynie. Ze względu na swój charakter wykorzystywane są głównie w trakcie okresowych promocji lub jako forma wspomagania procesu pozycjonowania.
Social Media marketing
Zgodnie z raportem Digital 2021 Poland ponad 68% polskiego społeczeństwa regularnie i aktywnie korzysta z social mediów, a w porównaniu do roku 2020, wartość ta wzrosła o całe 11%. Nie ulega zatem wątpliwości, że platformy społecznościowe stanowią medium wysoce godne zainteresowania. Social media marketing obejmuje swoim zasięgiem wszystkie działania bezpośrednio oraz pośrednio związane z aktywnością firmy na platformach społecznościowych, a do podstawowych elementów składowych strategii social sellingowej zaliczamy:
- budowanie relacji z potencjalnymi klientami
- kreowanie w potencjalnych klientach poczucia lojalności wobec marki
- rozwój eksperckiego wizerunku przedsiębiorstwa poprzez publikację wartościowych treści i udzielanie się w branżowym środowisku
- regularna analiza prowadzonych działań z wykorzystaniem dostępnych narzędzi
Content marketing
Zwiększenie świadomości marki z użyciem content marketingu sprowadza się przede wszystkim do publikacji interesujących, wysoce merytorycznych szeroko pojętych treści. Ostatecznym celem podejmowanych w tym zakresie działań jest skłonienie odbiorcy do podjęcia decyzji prowadzącej do konwersji (np. zapisanie się do newslettera). Do popularnych przykładów zastosowania content marketingu w internecie zaliczamy na przykład:
- ebooki
- podcasty
- infografiki
- blogi firmowe
- wpisy w mediach społecznościowych
- Materiały filmowe
Narzędzia niezbędne we wdrażaniu strategii marketingowej
Narzędzia marketingu internetowego, często mylone z podstawowymi rodzajami marketingu, służą do analizy i usprawniania działań marketingowych. Przedstawiamy przykłady najbardziej rekomendowanych rozwiązań dla każdego ze wspomnianych reklamowych segmentów oraz odłamów uzupełniających:
Strona internetowa:
- Google Analytics
- Google Speed Test
- Brand24
- Google Search Console
Marketing
- HubSpot
- Sales Manago
- Marketeo
Grafika
- Canva
- Photoshop
- Adobe Stock
Seo
- Senuto
- Google Keyword Planner
- SurferSeo
Kampanie e-mail
- Freshmail
- GetResponse
Przykłady marketingu internetowego
Sfera przykładów zastosowania marketingu internetowego rozciąga się na najdalsze zakamarki internetu i w praktyce niezwykle trudno jest się z nią nie spotkać, korzystając z łącza internetowego. Jakie podstawowe wzorce możemy wyróżnić w tym aspekcie?
Reklama jawna:
- Google Ads zauważalne ponad wynikami wyszukiwania
- Artykuły sponsorowane
- Facebook Ads
- Reklamy YouTube
- Mailing
Reklama niejawna:
- Content marketing
- Współpraca z blogerami
- Marketing wirusowy
- Działania prowadzące do budowania relacji i społeczności w obrębie Twittera, Instagrama czy Facebooka
Wszystkie działania związane z pojęciem marketingu, w tym reklamy, napotykane na drodze cyfrowej zaliczamy do spektrum marketingu internetowego.
Ile kosztuje marketing internetowy?
Ze względu na fakt, że budżet przeznaczony na realizację celów sprzedażowych każdorazowo ustalany jest przez firmę indywidualnie, uniwersalny i całkowity koszt marketingu internetowego pozostaje niemożliwy do oszacowania. Kolokwialne ‘’widełki’’ mogą plasować się w granicach od kilkuset złotych do kilkuset tysięcy złotych zarówno miesięcznie jak i jednorazowo. Postaramy się przybliżyć uśrednione koszty w zakresie najbardziej podstawowych form działania:
- Strona internetowa - minimalny koszt utworzenia podstawowej witryny internetowej posiadającej około 5 zakładek plasuje się w granicach 1000 zł - 5000 zł, z kolei w przypadku budowy strony zaawansowanej wartość ta może osiągnąć pulę nawet powyżej 20 tys. złotych netto.
- Fanpage firmowy - Cena waha się w zależności od wielkości fanpage’a, ilości otrzymywanych wiadomości, liczby używanych portali społecznościowych oraz stopnia zaawansowania aspektu graficznego. Zlecając tę kwestię osobie lub osobom zewnętrznym, powinniśmy przygotować się na miesięczne koszty oscylujące wokół kwot w przedziale 500-2000 zł netto.
- Reklamy social media - minimalny miesięczny koszt uaktywnienia reklam w serwisie Facebook wynosi 200 zł, przy czym górna granica w tej kwestii nie występuje.
- Copywriting - w zależności od stopnia trudności oraz copywritera możemy założyć stawkę 15 zł/1000 znaków, do 40 zł/1000 znaków, a nawet 200 zł/1000 znaków i więcej w przypadku wysokiej jakości specjalistycznych treści.
- Grafika - posty na potrzeby social mediów, strony graficzne reklam czy roll-upów będą kosztować nas od 50 zł do 2500 zł netto za pojedynczy projekt w zależności od formy i stopnia zaawansowania.
- Mailing - działania takie jak przygotowanie właściwych treści i grafik, koszt narzędzi usprawniających pracę w zakresie mailingu, np. generator maili wyniesie nasz budżet łącznie od 200 zł do ok. 1700 zł netto miesięcznie.
Pamiętajmy, że każdy z powyższych elementów zależy wyłącznie od nas samych.