Firmy stosują coraz to nowe metody na to, aby dotrzeć do swoich odbiorców. Komunikat może być bardzo różny, przez co również metody są inne. Mailing częściej służy do przekazania dłuższej treści, contentu lub reklamy w formie graficznej. Z kolei SMS może służyć zarówno do komunikacji, sprzedaży czy stałej obsługi danego klienta. W dzisiejszym artykule powiemy sobie czym dokładnie jest SMS marketing i w jaki sposób wykorzystać ten rodzaj marketingu.
SMS marketing – co to jest i jak działa?
SMS marketing jest to narzędzie, które możemy wykorzystywać w działaniach marketingowych naszej firmy. Polega ono na wysyłaniu do naszych klientów wiadomości SMS, MMS lub VMS (wiadomości głosowe w formie połączenia telefonicznego). Taka forma kontaktu może zarówno zachęcić klienta do zakupu, poinformować go o nowościach (analogicznie do cold mailingu), a także być środkiem komunikacji między klientem a marką. W przypadku osób indywidualnych (w odróżnieniu od firm) nie ma skutecznego narzędzia do znajdowania kontaktów naszych klientów (takich jak wyszukiwarka email, gdy chcemy odnaleźć jakąś firmę). W związku z tym bazy SMS najlepiej budować samemu. Oczywiście są firmy na rynku, które oferują gotowe bazy, ale wtedy nie osiągniemy takiej skuteczności, a wręcz możemy uzyskać odwrotny efekt i zniechęcić osoby do naszych produktów czy naszej marki. Jest wiele sposobów na budowanie własnej bazy odbiorców:
- Podczas rejestracji w sklepie internetowym – gdy użytkownik zakłada konto w naszym sklepie internetowym, to możemy od niego otrzymać nie tylko adres mailowy (mogący służyć do wysyłania mailingu reklamowego), ale również numer telefonu. Oczywiście nie każdy może chcieć go podawać i nie widzieć podstaw do tego. Właśnie dlatego najlepiej zrobić potwierdzenie założenia konta w formie automatycznego SMS-a. Oczywiście wymaga to zintegrowania naszego sklepu z programem do wysyłki SMS, ale taka forma sprawi, że klient będzie wiedział, w jakim celu podaje swój numer i zrobi to chętniej.
Należy pamiętać, że sporo klientów, aby „bronić się”, przed nadmiernym spamem korzysta z generatora maili podczas podawania własnego adresu mailowego. W ten sposób mogą założyć konto nie podając prawdziwych danych. To rozwiązanie jest powszechne, bo takich generatorów jest bardzo dużo. Jednak w przypadku podania numeru telefonu już o takie generatory dużo trudniej i większość użytkowników musi podać swój prawdziwy numer telefonu.
Pamiętajmy również o tym, że jeśli ktoś poda sam z siebie numer telefonu, to jest duża szansa na to, że będzie chciał przeczytać naszego SMS-a reklamowego. Warto również zaznaczyć klientowi, że na ten numer telefonu będą przychodziły do niego SMS-y z atrakcyjnymi promocjami i nowościami. Pokazanie mu związku przyczynowo skutkowego sprawi, że będzie miał mniejsze obawy.
Podczas zakupu w sklepie stacjonarnym – jest to niejako analogiczny sposób do poprzedniego, ale tym razem masz jeszcze dodatkowy atut w postaci pracownika, który jest w stanie dotrzeć do klienta jeszcze lepiej. Oczywiście nie możesz tutaj zastosować zasady „jak nie podasz numeru, to nie zrobisz zakupów”, ale powiedzenie już o tym, że dzięki podaniu numeru telefonu będzie się otrzymywać ciekawe promocje jest zachęcające. Można również zrobić prosty formularz i powiedzieć, że aktualnie jest promocja i po wypełnieniu formularza otrzyma się np. 10% rabatu na dzisiejsze zakupy. Klient zobaczy w tym jednorazową promocję, a Ty otrzymasz numer telefonu, który będzie wart dużo więcej niż te 10% od wartości zakupów.
Numer odbiorczy – organizując promocję lub reklamę swojego sklepu / produktu możesz zachęcić klientów do poznania oferty. W tym celu umieszczasz dany numer telefonu, na który klient może wysłać SMS-a jeśli chce poznać ofertę. Jest to dla wielu klientów dobra alternatywa, bo to nie on muszą oni dzwonić na infolinię i czekać w kolejce, tylko to do nich dzwonią. Pozwala to klientom poczuć się dużo bardziej ekskluzywnie. Technicznie dla osób pracujących w call center nie ma znaczenia, czy połączenie jest przychodzące od klienta, czy to automat wykręca im numer do klienta. To takie samo połączenia. Zastosowanie tej techniki sprawi, że klienci samoistnie podadzą nam swój numer telefonu i potem możemy go wykorzystywać już do innych celów marketingowych.
Najczęściej z takim podawaniem numeru możemy spotkać się w reklamie outdoorowej, prasie czy nawet w emailach biznesowych wysyłanych do firm w celu przedstawienia swojej oferty. Pamiętajmy, że marketing wykorzystujący wiadomości tekstowe może dotyczyć zarówno osób indywidualnych jak i przedsiębiorców.
- Newsletter SMS – dobra alternatywa dla klasycznego newslettera mailowego. Na skrzynkach mailowych wielu z nas jest bardzo dużo wiadomości i niekiedy nie jesteśmy w stanie już ich nawet kontrolować. Przez to kolejny mail (nawet jeśli jest on wartościowy) może „zaginąć” w dużej liczbie innych niepotrzebnych wiadomości. Wiele osób nawet ma osobne adresy mailowe na wszelkiego rodzaju newslettery. Właśnie dlatego wykorzystanie SMS-ów do takiego informowania jest dobrą alternatywą. Obecnie nie aż tak dużo firm stosuje jeszcze taką formę, dzięki czemu możesz mieć pewność, że Twoja wiadomość reklamowa nie zaginie w gąszczu firm konkurencyjnych.
Program lojalnościowy – w tej formie mamy największą szanse na skuteczne przekazy. Klient świadomie zakłada kartę lojalnościową w danym sklepie i godzi się, a nawet sam chce otrzymywać wiadomości. Dobrze skonstruowany program lojalnościowy może wręcz sprawić, że klient będzie oczekiwał na kolejne wiadomości od nas. Wszelkiego rodzaju dodatkowe punkty, zniżki, indywidualne promocje jeszcze bardziej zwiększają lojalność klienta. Trzeba jednak pamiętać, aby nasz program lojalnościowy był dla klienta atrakcyjny, bo często możemy spotkać się, z tym że taki program służy jedynie do pozyskania danych klienta, ale niestety nie ma on nic wartościowego do zaproponowania. To duży błąd, bo klient zapisuje się właśnie po to, aby otrzymywać jakieś realny korzyści.
Pamiętaj, że nawet jeśli Twoja wiadomość SMS jest typowo reklamowa, to klienci dużo chętniej i dużo bardziej odruchowo sprawdzają wiadomości SMS niż swojego maila. Przez to, że telefon służy nam do codziennej komunikacji i praktycznie zawsze mamy go obok siebie, to Twoja konwersja będzie dużo większa niż przy alternatywnych formach reklamy.
Programy do marketingu SMS
Jest wiele firm na rynku oferujących narzędzie do SMS marketingu. Warto podczas poznawania oferty dowiedzieć się od razu jakie możliwości ma każda z nich. Często się okazuje, że są pewne dodatkowe możliwości, dzięki którym wszystko jesteśmy w stanie załatwić w jednym miejscu i na jednym oprogramowaniu. Pamiętajmy również, że im bardziej kompleksowa współpraca tym jesteśmy w stanie otrzymać lepszą propozycję cenową.
Wybierając program do wysyłki SMS-ów należy wziąć pod uwagę kilka czynników:
- Kto będzie z niego korzystał – wydaje się to mało ważne jednak jeśli z tego programu będą korzystać różne działy, to powinien być on dość intuicyjny i prosty do obsługi. Dodatkowo nie wszystkie programy dają możliwość jednoczesnego zalogowania się na więcej niż jednym komputerze.
- Czy jest on dopasowany do naszego systemu – często program do wysyłki SMS-ów to tylko jeden z elementów całego „ekosystemu” w marketingu naszej firmy. Sprawdź jego funkcjonalność i integralność z pozostałym oprogramowaniem zanim zdecydujesz się podpisać umowę z firmą.
- Ile posiada funkcjonalności – nawet jeśli w tym momencie potrzebujesz tylko wysyłać komunikaty w jedną stronę do klientów, to pamiętaj, że Twoje potrzeby z czasem mogą się zmieniać. Nie ma nic gorszego jak zacząć korzystać z danego oprogramowania i zdać sobie sprawę, że w pewnym momencie nie ma on funkcjonalności, która nagle jest Ci potrzebna.
- Jak wygląda obsługa klienta – rzadko kiedy o tym myślimy, bo nie zakładamy, że będą jakieś problemy. Jednak warto jeszcze przed współpracą zastanowić się w jakich godzinach będzie działała obsługa klienta oraz czy będzie ona w języku polskim.
- Opinie w Internecie – możesz sądzić, że jeśli firma Twoim zdaniem jest godna zaufania, to tak musi być. Warto jednak zobaczyć, czy jej obecni lub byli użytkownicy nie zwrócą uwagi na coś, co w czasie trwania współpracy okaże się ważne i istotne.
SMS marketing - cena
Ceny za taką promocje są bardzo różne. Wszystko zależy od firmy, pakietu, jaki wybierzesz oraz potrzeb, jakie masz. Analizując ceny warto jest porównywać takie same parametry. Generalnie ceny między firmami nie powinny się zbytnio różnić, bo ten rynek w miarę już ustabilizował ceny. W związku z tym warto spojrzeć na inne rzeczy takie jak długość umowy, pakiet wiadomości, dodatkowe koszty za przekroczenie pakietu oraz to czy niewykorzystane SMS-y przechodzą na kolejny miesiąc.
Resumując marketing z wykorzystniem wiadomości SMS to bardzo skuteczna forma dotarcia do naszych klientów zarówno obecnych jak i nowych. Docieramy z przekazem bezpośrednio do osoby, a co za tym idzie budujemy świadomość naszej firmy. Jeśli tylko dobrze będziemy go wykorzystywać, to tylko na tym zyskamy.