Zuzanna Sarapata

Cold mailing – co to takiego i czy warto stosować?

Data publikacji
21.06.2022
|
13 min czytania

Każdy z nas na swoją skrzynkę dostaje codziennie nowe wiadomości mailowe. Na jedne czekamy, a inny przychodzą „mimowolnie”. Prawda jest taka, że wraz z rozwojem technologii bardzo dużo osób i firm przerzuciło się na kontakt mailowy. Jest on prosty, wygodny dla obu stron i w przeciwieństwie do rozmowy telefonicznej, może się odbywać niezależnie od tego w jakim jesteśmy otoczeniu. W związku z tym email marketing stosuje w obecnych czasach coraz więcej firm. W dzisiejszym tekście omówimy jeden z jego odmian czyli cold emailing.

Cold mailing co to jest

Cold email czyli po polsku zimny mail, to nic innego jak spersonalizowana wiadomość do potencjalnego klienta w celu nawiązania z nim relacji biznesowych. Warto zaznaczyć, że taki mailing nie zawsze ma na celu, tylko sprzedać produkt X. Niekiedy chodzi o zaciekawienie, zauważenie i wywołanie w drugiej osobie potrzeby odpowiedzi. Cold email charakteryzuje się tym, że jest to pierwszy kontakt z daną firmą, a inicjatywa jest tutaj po stronie tej właśnie firmy.
Warto zaznaczyć, że wiele osób często niesłusznie traktuje cold email marketing na równi ze spamem, czy zwykłą reklamą. Może same różnice nie są aż tak zauważalne, jednak skuteczność tej formy jest zdecydowanie większa. Zimne maile potrafią generować o 20% lepsze wyniki niż typowe wiadomości reklamowe. Na czym więc polega ta skuteczność?

Cold mailing przykład

W kampaniach z użyciem zimnych maili bardzo duży nacisk kładzie się na to, aby przekaz był bardzo spersonalizowany i dopasowany do naszego potencjalnego klienta. W jaki sposób to zrobić? Oto 6 niezawodnych zasad na skuteczne zimne maile.

  • Dokładnie przygotuj bazę do maili - Zaczynamy od samego początku, czyli bazy kontaktów. Zanim napiszesz nawet jedno zdanie w swoim mailu zastanów się jaki ma być jego cel. Co chcesz osiągnąć swoją wiadomością. Strategia marketingowa może Ci w tym bardzo pomóc, bo często w niej określony jest idealny klient firmy. Ważne również jest to, aby baza była aktualna. Co prawa maili nie zmienia się aż tak często, ale korzystanie z bazy sprzed kilku lat, bez uprzedniego zaktualizowania jej może sprawić, że do sporej grupy osób Twoja wiadomość w ogóle nie dotrze. Oczywiście pamiętaj o tym, aby nie pozyskiwać baz w sposób niezgodny z prawem czy ogólnymi zasadami. Często Twój rozmówca może Cię spytać w jaki sposób pozyskałeś jego adres mailowy. Pamiętaj, że w cold mailingu ważniejsza jest jakość niż ilość. Przeznacz więcej czasu na wyselekcjonowanie dobrych adresów (klientów), aby móc do nich wysłać odpowiedni (personalizowany) przekaz w swoim mailu.
  • Stwórz zachęcający tytuł - Bardzo ważna rzecz, bo tytuł widzimy jako pierwszy. Często to od niego właśnie zależy czy w ogóle klikniemy w wiadomość, czy od razu przeniesiemy ją do kosza. Wielu specjalistów od marketingu właśnie na wymyślenie odpowiedniego tytułu przeznacza więcej czasu niż na samą treść, bo co nam po super treści, jak ktoś nie otworzy w ogóle naszej wiadomości. Przyciągnij uwagę, zainteresuj, wzbudź zaufanie. Tymi aspektami się sugeruj i do nich stosuj. Najważniejsze jednak, abyś w tytule nie obiecywał czegoś nierealnego. Tzw. clickbait (czyli oszukanie drugiej strony i celowe wprowadzenie w błąd) jest coraz popularniejsze. Nie stosuj takich zagrywek, bo może i uda ci się zdobyć dużo otwarć wiadomości, ale końcowej konwersji z tego nie będzie.
  • Przygotuj treść dopasowaną do odbiorcy - Dochodzimy do głównej części maila czyli dobrania dobrej treści. Jest to swego rodzaju rozmowa sprzedażowa, tylko bardziej jednostronna, a przez to dużo trudniejsza. W normalnym kontakcie telefonicznym (nawet poprzez cold calling) słyszysz na bieżąco reakcje drugiej strony, przez co możesz swój przekaz dopasowywać dynamiczniej. Tutaj takiego komfortu niestety nie masz, więc dużo prościej jest o jakiekolwiek błędy w komunikacji. Pamiętaj, że nie jest aż tak ważne to, co Ty napiszesz, dużo ważniejsze jest to jak to zostanie zinterpretowane. I o tym również powinieneś pomyśleć. Możesz stworzyć przykładowy cold mailing, rozesłać go do kilku swoich znajomych i poprosić ich o przedstawienie swoich odczuć. Zobacz jak oni zinterpretują Twoje słowa. To może być dobra (choć niewielka) grupa docelowa. Pamiętaj, żeby do swojego rozmówcy zwracać się personalnie. Używaj jego imienia, nazwy firmy, czy innych danych dopasowanych właśnie do niego. Unikaj ogólników i stosuj język korzyści. Dobrym pomysłem jest również nawiązanie do jego bieżących działań (często możesz je podejrzeć na mediach społecznościowych). To da dodatkowe przekonanie, że zaangażowałeś się w daną wiadomość i nie potraktowałeś jej automatycznie.
  • Ustal cel i określ CTA w twojej wiadomości - Tak jak pisaliśmy na samym początku, cel maila to podstawa. Gdy wiesz, co chcesz uzyskać, to dużo prościej będzie Ci pisać treść i stworzyć ogólnie całą wiadomość. Równie ważne jest dodanie na końcu wiadomości odpowiedniego komunikatu CTA, czyli wezwania do działania. Najgorsze co może być to napisanie bardzo dobrego maila i niezaopiekowanie się klientem dalej. Ktoś czyta Twoją wiadomość, zaciekawia się i na końcu ją zamyka, bo nie dałeś mu odpowiedniego impulsu do działania. Mało jest klientów, którzy sami się do Ciebie odezwą. Oczywiście CTA zawsze dopasuj do treści i przekazu. Może to być przekierowanie do strony www na której klient dowie się więcej informacji, zostawienie swoich danych (np. numeru telefonu) w celu przedstawienia oferty. Może być to równie dobrze wezwanie do zakupu czy zapis na webinar. Wszystko zależy od specyfiki tego, co oferujesz oraz od celu Twojego maila.
  • Wysyłaj wiadomości z imiennej skrzynki - Może się to wydawać szczegółem, ale sprawia, że od pierwszego słowa nawiązujesz pewien personalny kontakt z drugą stroną. Klienci podświadomie mają większe zaufanie, gdy dostaną wiadomość z adresu jan.kowalski@firma.pl niż z biuro@firma.pl. Bierze się to z tego, że ogólne adresy mailowe są traktowane jako coś, do czego ma dostęp więcej pracowników, a przez to trafia się do losowej osoby. Dodatkowo pokazuje to, że nadawca wiadomości „nie ukrywa się” i firmuje coś nie tylko firmą w której pracuje ale i swoim imieniem i nazwiskiem.
  • Wykorzystuj tzw. follow-upy - Tworząc kampanię mailingową nigdy nie wiemy na jaki moment u naszego potencjalnego klienta akurat trafimy. Może nie być on przy komputerze, być na urlopie, wyjeździe firmowym, a może po prostu tego dnia dostał tyle wiadomości, że naszą kompletnie nieświadomie przeoczył. Tego nie wiemy. Właśnie w związku z tym należy przygotować serię maili, która może zarówno nawiązywać do tego pierwszego (seria przypomnień) lub tworzyć po prostu jedną większą całość (storytelling). W ten sposób zawsze w drugim mailu możemy nawiązać (i przekierować) do tego pierwszego. Zwiększa to szanse, że klient przeczyta pierwszą treść jaką do niego wysłaliśmy.

Czy warto stosować cold mailing?

Wiele firm zadaje sobie właśnie to pytanie. Nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi. Prawda jest taka, że każde narzędzie, które może nas przybliżyć do nowego klienta jest warte uwagi. Z drugiej strony należy wziąć pod uwagę wszystkie alternatywy jakie posiadamy. Niewątpliwie wysyłanie zimnych maili nie ma największej skuteczności spośród wszystkich metod pozyskiwania klienta. Jednak jest to narzędzie stosunkowo tanie w użytkowaniu i dobre dla osób, które mogą nie czuć się aż tak pewnie w rozmowie przez telefon lub tych, które po prostu nie mają możliwości do takiego kontaktu.
Na pewno jest to dobra metoda dla osób które:

  • Dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą i nie mają jeszcze wyrobionej sieci kontaktów. Wykorzystując to narzędzie możemy poinformować potencjalne osoby o nowej firmie.
  • Dysponują niskim budżetem. Wiele innych narzędzi wymaga pewnych nakładów finansowych. Do prowadzenia podstawowych kampanii cold mailingowych wystarczy tak naprawdę tylko Twoja skrzynka mailowa, którą zapewne posiadasz. Pamiętajmy, że każdy zawsze od czegoś zaczynał i jeśli nie chcesz lub nie możesz przeznaczyć budżetu na inne działania to może cold mailing jest rozwiązaniem idealnym dla Ciebie
  • Mają przejściowe trudności finansowe. Czasem każdemu może zdarzyć się gorszy okres to nic złego. W takich momentach zawsze szukamy ograniczenia wydatków i optymalizacji kosztów. Właśnie wtedy cold mailing może być idealny do pozyskiwania nowych klientów.
  • Świadczą bardzo specyficzne usługi. Czasami jest tak, że klasyczne metody pozyskiwania po prostu nie działają tak, jak powinny. Może być to również związane z Twoim produktem, który oferujesz. Przekaz mailowy może być dla Ciebie wygodniejszy, bo w mailu możesz wspomóc się grafikami i załącznikami. A tego przez telefon już nie przekażesz.

Podsumowując cold mailing jest to narzędzie ogólnie stosowane, które cieszy się dużą popularnością. Warto, abyś zastanowił się w jaki sposób możesz je wykorzystać również w swojej firmie. Jeśli się na nie zdecydujesz to pamiętaj, aby Twój mail spełniał 6 kluczowych zasad o których pisaliśmy w dzisiejszym artykule. W ten sposób osiągane przez Ciebie wyniki z pewnością będą satysfakcjonujące, a klienci będą chętnie czytali treści, które im wysyłasz.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 5 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD