Jacek Palęcki

Błędy w komunikacji

Data publikacji
13.06.2022
|
7 min czytania

Komunikowanie się z drugą osobą, to rzecz, z którą każdy z nas codziennie ma styczność. Jedno robią to lepiej, a inni gorzej. Prawda jest taka, że nie jesteśmy w stanie tego uniknąć. W związku z tym warto wiedzieć, jak skutecznie przekazywać i odbierać komunikaty od drugiej strony. Błędy i szumy komunikacyjne się zdarzają i to jest czymś totalnie normalnym. Warto jednak wiedzieć jakie mogą być bariery i błędy w komunikacji, pozwoli to nam uniknąć ich lub chociaż ograniczyć w życiu codziennym, jak i zawodowym.

Najczęstsze błędy w komunikacji

Komunikowanie się, to proces z jednej strony prosty, a z drugiej złożony. Każda rozmowa jest inna, a co za tym idzie może generować kompletnie inne problemy. Nie ma jednej konkretnej odpowiedzi na pytanie jakie mogą być błędy w komunikacji. Wszystko po prostu zależy od danej sytuacji. My dzisiaj przedstawimy 5 sfer, w których błędy komunikacji pojawiają się dość regularnie niezależnie od tego jaka jest Twoja specyfika pracy, czy życia.

  1. Błędy w komunikacji interpersonalnej
    Nie sposób inaczej zacząć jak od słów, które wypowiadamy oraz naszych gestów. Komunikacja werbalna i niewerbalna to pierwsze pole do powstania błędów. Mogą wynikać one z rzeczy bardzo podstawowych, jak i tych nieco mniej oczywistych. Błędy w komunikacji werbalnej mogą wynikać z takich czynników jak:
  • Posługiwanie się innym językiem - to idealny przykład. Słowa które wypowiada jedna osoba nie zawsze muszą być prawidłowo interpretowane przez drugą. Oczywiście nie wynika to ze złej woli, ale bardziej z naturalnych barier i mniej biegłego posługiwania się obcym językiem.
  • Mniejszy zasób słów to przecz poniekąd związana z poprzednim punktem, ale ten problem może występować również u dwóch osób, które są z tego samego kraju. Jedna ze stron może używać słownictwa, którego druga strona nie rozumie, albo źle je interpretuje. Błędy komunikacji werbalnej mogą się pojawić, jeżeli nie wczujemy się w drugą stronę i nie spróbujemy znaleźć z nią wspólnego języka.
  • Brak umiejętności aktywnego słuchania to bardzo duży problem. Wiele osób jest uważa tylko do momentu, gdy sama mówi. W momencie, gdy głos zabiera druga strona, to ich mózgi zmniejszają swoją aktywność. Jest to duży problem, bo podstawą sprawnej komunikacji jest mówienie, ale i słuchanie. Tak samo, jak rozmowa sprzedażowa nie może być tylko jednostronna, bo prawdopodobnie mało komu się coś sprzeda, tak samo codzienna komunikacja z drugą osobą

Błędy w komunikacji interpersonalnej to również nasze gesty i całe zachowanie naszego ciała. Często słowa, które wypowiadamy nie współgrają z tym, jak się zachowujemy. Błędy w komunikacji niewerbalnej mogą brać się z:

  • Naszego głosu – nie mówimy o słowach, a raczej o sposobie mówienia. Zbyt głośna osoba może być równie źle zrozumiana, jak ta, co mówi zbyt cicho. Szybkość naszej mowy również ma znaczenie. Najciekawsze jest to, że nie ma jednej uniwersalnej metody na to. Każdy z nas mówi inaczej i każdy też inaczej interpretuje i odbiera głos drugiej osoby.
  • Gestykulacja jest bardzo ważna. Sprzeczne sygnały między mową a gestami bardzo potrafią nas zdekoncentrować jako rozmówców. Tak samo, jak nadmierne ruchy rękami (charakterystyczne u Włochów) sprawiają, że potrafimy skupić się na rękach zamiast na tym, co druga osoba mówi
  • Postawa ciała to kolejny „klasyk”. To w jaki sposób siedzimy lub stoimy rozmawiając z drugą osobą potrafi nam idealnie pokazać nastawienie do niej. Czasem nawet lepiej niż słowa, które wypowiadamy

Błędy w komunikacji werbalnej i niewerbalnej, to niewątpliwie podstawa wszystkich innych problemów. Wynikają one z naszych indywidualnych zachowań. Są one trudne do jasnego określenia, ponieważ każdy z nas zachowuje się kompletnie inaczej. Warto jednak zwrócić uwagę na błędy i bariery w komunikacji, które nie są aż tak często poruszane, a wynikają ze specyfiki związanej z naszą pracą.

  1. Błędy w komunikacji w zespole – trzeba pamiętać, że nie każdy z nas lubi i potrafi pracować zespołowo. Jedni mają charakter przywódcy, inni są raczej wycofani. Potrzeba bardzo dobrej znajomości swoich pracowników, aby odpowiednio dobrać zespół. Pamiętajmy też, że ilość osób w danej grupie również ma bardzo duży wpływ na ewentualne błędy komunikacyjne.
  2. Błędy w komunikacji w organizacji wynikają przeważnie z barier mogących powstawać pomiędzy różnymi działami. Większość firm ma strukturę jak odwrócony lejek sprzedażowy. Na samej „górze” jest najmniej pracowników, a im niższe szczeble tym tych pracowników jest coraz więcej. Jeśli szeregowy pracownik ma pójść do głównego prezesa firmy i przekazać mu wiadomość, to może być to dla niego zbyt duży przeskok i może on po prostu nie dopasować swojego sposobu komunikacji do drugiej strony.
  3. Błędy w komunikacji marketingowej są rzeczą normalną. Plany marketingowe, które opisują również sposoby komunikacji, to dokumenty tworzone raz do roku. Często jednak w trakcie tego czasu polityka firmy się zmienia i cały dział marketingu musi być elastyczny i dopasować się do nowego przekazu. Pamiętając cały czas o tym, że to klient końcowy musi też zrozumieć ten nowy przekaz.
  4. Błędy w komunikacji psychologia – idealnym przykładem jest język korzyści, który wykorzystany optymalnie znacząco zwiększy naszą sprzedaż. Jeśli będziemy używać go jednak bez wcześniejszego zapoznania się z tematem to psychologiczne zależności sprawią, że nasz komunikat po prostu nie będzie aż tak skuteczny.

Błędy w komunikacji przykłady

Przykładowych błędów w komunikacji może być naprawdę bardzo dużo.

  • Zbytnia gestykulacja, która sprawia, że druga osoba podąża za naszymi rękami, a nie wsłuchuje się w wypowiadane słowa
  • Dobranie do zespołu zbyt dużo osób o charakterze przywódczym
  • Zbyt ciche mówienie do drugiej osoby
  • Nie słuchanie tego, co druga strona ma do powiedzenia
  • Uznanie na początku rozmowy, że to własna racja jest tą jedyną i właściwą
  • Nadmierne emocjonowanie się, które wpływa na nasz sposób mówienia
  • Rozkazywanie, które jest często kompletnym zaprzeczeniem dyskusji

Oczywiście są to tylko przykładowe błędy, bo nie sposób wymienić ich wszystkich. Ważne jednak, aby wiedzieć w jaki sposób możemy je ograniczać.

Sposoby zmniejszania błędów w komunikacji

Podstawowa rzecz to świadomość. Wiedząc jakie błędy w komunikacji mogą występować robimy pierwszy krok do niepopełniania ich. Ważna jest również otwartość na drugą stronę. Jeśli do jakiejkolwiek rozmowy podchodzimy mając od razu złe nastawienie, to jest wielce prawdopodobne, że ta dyskusja będzie mało efektywna. Nawet jeśli nie przez nasze słowa, to ciało zdecydowanie to pokaże. Podstawowym jednak sposobem jest jak największa praktyka. Niezależnie od tego, czy jesteśmy bardziej introwertykami, czy osobami otwartymi, to należy rozmawiać jak najwięcej. I co bardzo ważne z różnymi ludźmi. Nie ograniczajmy się tylko do kontaktów z ludźmi, których rozumiemy i z którymi „nadajemy na tych samych falach”, bo to mało nas nauczy. Podejmujmy dyskusję właśnie z tymi drugimi.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 6 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD