Zuzanna Sarapata

Kampanie mailingowe - na czym polega i ile kosztuje?

Data publikacji
14.11.2022
|
3 min czytania
Spis treści

    E-mail był pierwotnie odzwierciedleniem listu, który mogliśmy wysłać z wykorzystaniem sieci Internetowej, a tym samym kojarzy się z dość archaiczną metodą kontaktu w obliczu mediów społecznościowych czy innych komunikatorów, mając niewiele wspólnego z marketingiem.

    Okazuje się jednak, że e-mail marketing wykorzystuje prawie 80% marketerów - według badania firmy SARE, co wynika z faktu, że mailing świetnie zniósł próbę czasu. Mało kto wysyła dziś listy, jednak niemal każdy posiada skrzynkę pocztową, często zintegrowaną z urządzeniami mobilnymi, do której otrzymuje najważniejsze powiadomienia o aktywności w sieci - rejestracjach czy bezpieczeństwie, oraz różnego rodzaju oferty marketingowe.

    Tworzenie kampanii mailingowej

    Korzystanie z maila, a tworzenie mailingu reklamowego, zwanego cold mailingiem (ang. zimny mail), to dwie różne kwestie. Okazuje się, że utworzenie takiej kampanii jest kompleksowym procesem, który wymaga przygotowania odpowiedniej bazy wraz z uzyskaniem zgód marketingowych, odpowiedniego ustawienia wysyłki, w tym serwerów dostawcy, sortowania listy, a dopiero na końcu sprowadza się do przygotowania wartościowej treści i oferty.

    Pierwszym krokiem kampanii mailingowej jest zbudowanie lub pozyskanie bazy maili. Jeśli zdecydujemy się budować własną listę, to musimy wybrać dostawcę serwera, na którym będziemy przechowywać pozyskane maile oraz znaleźć sposób na ich pozyskiwanie, np. z wykorzystaniem Landing Page z ciekawą ofertą w zamian za pozyskanie adresu e-mail ze zgodą marketingową. Chcąc wysłać email biznesowy z konkretną ofertą do firm z danej branży, możemy wykorzystać wyszukiwarkę email, która pozwoli znaleźć nam listę udostępnionych w Internecie maili na podstawie nazw firm czy nawet konkretnych pracowników, co pozwala zbudować własną listę z pozyskanych w ten sposób adresów.

    Jeśli nie chcemy budować własnej listy, to możemy skorzystać z usług firm, które zajmują się mailingiem reklamowym. W tym wypadku musimy jedynie przedstawić swoje oczekiwania i jak najlepiej opisać grupę odbiorców, by dobrać najlepszą listę do naszej oferty. Firmy oferują również możliwość obsługi bazy klienta lub wymieszania kontaktów, które pozyskał, z ich listą, co zwiększa skuteczność, sprawiając również, że mailing staje się tańszy, a proces wysyłki można zacząć szybciej.

    Drugim krokiem jest czyszczenie przygotowanej listy z nieaktualnych maili, lub nawet takich, które pochodzą z przeróżnych generatorów maili, więc są faktycznie nieistniejącymi, lub nieodwiedzanymi skrzynkami, co negatywnie wpływa na tzw. ranking nadawcy. Ten ranking odnosi się do danego serwera, z którego wychodzą maile i ma bezpośrednio wpływ na to czy maile z tego adresu są uznawane za wartościowe czy kierowane do spamu. Wiodącymi czynnikami, które o tym decydują są: ilość faktycznie dostarczonych maili oraz procentowy wskaźnik ich otwarcia.

    Kolejnym krokiem jest odpowiednie przygotowanie poczty serwera - klienta lub firmy organizującej wysyłkę maili. Prawidłowego mailingu nie powinniśmy wykonywać z darmowych i ogólnodostępnych skrzynek pocztowych, ponieważ nie są one przygotowane do masowego wysyłania maili, a więc email marketingu. Sprawdzenie polega na skonfigurowaniu zabezpieczeń poczty, sprawdzeniu czy adres serwera nie znajduje się na czarnej liście, w wyniku czego większość skrzynek pocztowych zablokuje maile z tego adresu oraz przeprowadzenia kilku testów wysyłek między własnymi serwerami, by upewnić się, że wszystko działa.

    Po odpowiednim przygotowaniu technicznym możemy wreszcie przejść do tworzenia kreacji, czyli właściwej treści maila. Mailing może być typowo reklamowy, jeśli uzyskaliśmy zgody marketingowe, lub dopiero z zapytaniem o tę zgodę - musimy przestrzegać rozporządzenia RODO dlatego, jeśli posiadamy maile z wyszukiwarek adresów e-mail. to początkowo powinniśmy się przedstawić, przekazać, jakie maile chcemy wysyłać i uzyskać zgodę na takie działania z wykorzystaniem formularza. Sprawa jest prostsza, jeśli posiadamy zgody, choć stale należy pamiętać, że istnieje lista słów, które są traktowane jako spam lub nawet blokowane przez serwery poczt, więc szczególnie w przypadku dłuższego maila, należy go przeredagować, by uniknąć “słów pułapek.”

    Finalnym krokiem jest przeprowadzenie wysyłki maili zgodnie z danym harmonogramem - cała lista na raz lub kampania rozłożona w czasie.

    Kampanie mailingowe - statystyki

    Kampania emailowa pozwala nam na śledzeniu wielu statystyk, a najważniejsze z nich to open rate oraz CTR (ang. Click Through Rate), czyli współczynnik kliknięć.

    Open rate informuje nas o tym, jaki procent maili nie tylko dotarł do odbiorcy, ale został przez niego otworzony - wskazuje procentowy stosunek otwartych maili do liczby wysłanych maili.

    CTR informuje nas o tym, jakie było zainteresowanie ofertą lub innymi linkami zawartymi w mailingu - wskazuje procentowy stosunek kliknięć do liczby wysłanych maili.

    W większości branż za dobry współczynnik otwarcia maili, uznaje się 20%, a za dobry CTR już 3% i takich wyników należy się spodziewać przy większych listach i dłuższym działaniu. Oznacza to, że jeśli wyślemy mail do bazy 1000 osób, to maila otworzy 200 osób, a 30 osób kliknie w link. Nie brzmi to powalająco, jednak należy pamiętać, że te 30 osób to faktycznie wysoce zainteresowane osoby, ponieważ mailing jest zwykle dobrze spersonalizowany i trafia bezpośrednio do odbiorcy - nie jest przypadkowym kliknięciem w baner na stronie internetowej.

    Inne statystyki, które warto mierzyć to: CR, Bounce Rate oraz ROI.

    CR wskazuje procentowy stosunek uzyskanych konwersji do kliknięć, co informuje nas, na ile dobrze kampania realizuje nasze założenia.

    Bounce Rate wskazuje procentowy stosunek osób, które kliknęły link i nie dokonały żadnej konwersji, do kliknięć, co informuje nas, na ile dobrze określimy nasz target do mailingu.

    ROI, czyli Return On Investment, informuje nas, na ile opłacalny był mailing, wskazując procentowy stosunek wartości uzyskanych z mailingu konwersji do kosztu kampanii.

    Koszt kampanii mailingowej

    Koszt kampanii mailingowej nie jest stały, ponieważ zależy od szeregu czynników. Finalna cena będzie się nieznacznie różnić w zależności od tego czy kampanię mailingową realizujemy sami czy decydujemy się na współpracę z firmą marketingową, która przygotuje mailing.

    W pierwszym przypadku jesteśmy zwykle zdani na popularne platformy do budowania list mailingowych i organizowania wysyłek jak np. FreshMail, GetResponse czy MailChimp. Na cenę składa się miesięczny koszt utrzymania bazy o danej wielkości, a sam mailing jest co do zasady darmowy. Ceny za utrzymanie listy do 10000 maili wahają się od 200 do 500 złotych miesięcznie w zależności od dostawcy. Oczywiście istnieją mniejsze i tańsze plany, jednak można założyć, że koszt jednej kampanii - operując na jednej liście, może wynosić zaledwie kilkaset złotych, jeśli nie będziemy chcieli dalej utrzymywać danej bazy.

    W przypadku, gdy decydujemy się na współpracę z firmą marketingową, to koszty są bardziej elastyczne, a zależne od tego czy udostępniamy własny serwer czy przeprowadzamy kampanie na serwerze dostawcy oraz oczywiście wielkości samej listy. Wysyłka maili przez takie firmy jest zwykle dość tania - nawet 50 zł za 10000 maili, jednak prace przygotowawcze, a więc odpowiednie ustawienia serwerów czy dostosowanie bazy mogą kosztować od 200 do 500 złotych za większą kampanię, więc finalnie koszty wysyłki 10000 maili kształtują się dość podobnie, co w popularnych platformach.

    Kategorie wpisów

    Kategorie wpisów