Zuzanna Sarapata

Na czym polega marketing aplikacji mobilnych?

Data publikacji
12.10.2022
|
9 min czytania
Spis treści

    Samo wyprodukowanie produktu nie gwarantuje, że przyciągnie on klientów. W końcu jak klienci dowiadują się o produkcie? Tu właśnie wkracza marketing: informowanie ludzi, że dany produkt istnieje i zachęcanie ich do jego kupna. Właściwa strategia marketingowa polega na dotarciu do jak największej liczby klientów. Trudno jest zidentyfikować klienta końcowego, a prawdziwi użytkownicy mogą wcale nie być tacy, jak początkowo sądzono. Dlatego tak ważne jest analizowanie klientów i ich zachowań, słuchanie ich opinii i dostosowywanie swojego produktu do ich potrzeb.

    Skuteczny marketing internetowy wymaga zastosowania metody promocji odpowiedniej dla konkretnego produktu i jego konsumentów. Nawet najlepsze aplikacje zazwyczaj nie będą znane szerokiej publiczności bez odpowiedniej strategii marketingowej. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych technik marketingowych stosowanych w przypadku aplikacji mobilnych.

    Marketing aplikacji mobilnych – co to jest

    W mobilnym marketingu internetowym ważnym elementem działań jest strategia marketingowa, w tym przypadku strategia aplikacji mobilnej i odpowiednie narzędzia marketingowe. W swojej koncepcji nie różni się od projektu internetowego, ale zawiera nowe elementy, inne mierniki sukcesu i inne kanały dystrybucji, aby generować korzyści na różnych poziomach. Kompleksowy marketing aplikacji mobilnych powinien opierać się na planowaniu trzech faz cyklu życia aplikacji

    • Pre-launch: zaplanuj wszystkie działania przed uruchomieniem (np. audyt UX, pozycjonowanie sklepu internetowego (ASO) czy plan analityki).

    • Uruchomienie aplikacji: uruchomienie kanałów wzmacniających przekaz premiery (np. content marketing, public relations, social media).

    • Zdobywanie rynku, w tym działania związane z pozyskiwaniem, utrzymywaniem i budowaniem relacji z nowymi użytkownikami (np. reklama wydajności systemu, działania promocyjne, analityka danych).

    Z kolei sam marketing aplikacji mobilnych można podzielić na kilka etapów

    • stopień zaawansowania
    • etap nabywania
    • etap retencji
    • etap zaangażowania

    Rozpoczyna się od zapoznania użytkownika z aplikacją, przechodząc do etapu pobrania aplikacji, onboardingu, a następnie korzystania z samej aplikacji. Ten ostatni etap jest kluczowy dla budowania lojalności, retencji i zaangażowania użytkowników. Sprzyja temu szereg działań, które zachęcają użytkowników do powrotu. W końcu w marketingu aplikacji chodzi o lojalnych użytkowników, którzy zostają dłużej i których wartość życiowa jest zmaksymalizowana!

    W fazie podnoszenia świadomości głównym wyzwaniem pozostaje zwiększenie świadomości marki aplikacji, czy to poprzez wyszukiwarkę Google, czy sieć reklamową Google, należy dokładnie zaplanować i wziąć pod uwagę następujące czynniki:

    • Data publikacji — Pamiętaj, że każdy sklep z aplikacjami ma swoje własne wytyczne i proces moderacji, aby uniknąć nieprzewidzianych problemów; Apple jest tu surowy, więc sam proces zatwierdzania nowej aplikacji może trwać kilka dni. To samo dotyczy moderacji dla każdej nowej wersji aplikacji lub aktualizacji.
    • Analiza rynku — Nie zapomnij zrobić szerokiej analizy konkurencji w swojej kategorii. Najlepsze aplikacje dla Twojego rynku to te, które rozwiązują problem lub dostarczają wartość, której nie mają inne aplikacje. Jednak inne aspekty, takie jak szybkość, łatwość użycia, dostępność, cena, poziom usług i usługi łączności, mogą również dać Ci przewagę konkurencyjną. Warto ten audyt marketingowy zrobić dokładnie, bo da on Tobie bardzo cenne informacje.
    • Analiza publiczności — Analiza marketingowa to bardzo czasochłonne zadanie. Oczywiście można skorzystać z usług wyspecjalizowanej firmy badawczej lub użyć narzędzi internetowych, aby usprawnić proces, ale można też wykorzystać własne kontakty, aby ułatwić analizę.

    Zadawaj pytania takie jak.

    • Czy ludzie potrzebują tego produktu? Jaki to będzie miało wpływ? Jaki problem rozwiązuje? Czy rozwiązuje ona jakiś konkretny problem? Kto byłby idealnym klientem?

    • Co reprezentują sobą konkurencyjne produkty? Co robię inaczej? Co mogę zrobić lepiej, inaczej i szybciej? Jak możemy to przenieść na grunt komunikacji?

    Badając 8-10 osób, można zebrać w miarę statystyczną próbkę odpowiedzi. Upewnij się, że pytasz o elementy, które wskazują kierunek aplikacji.

    Grupy odbiorców to ważny początek planowania marketingu aplikacji mobilnych. Stwórz personę do promocji aplikacji. Personas to potencjalni klienci, wirtualne sylwetki ludzi, użytkownicy aplikacji mobilnych. Zdefiniowanie ich w konkretnej strategii promocji aplikacji pozwoli Ci lepiej zrozumieć grupę odbiorców i ich potrzeby — co ułatwi Ci komunikację. Dzięki tworzeniu person możesz lepiej zrozumieć problemy, z którymi boryka się grupa docelowa, lepiej zaplanować treści, które wywołują emocjonalną reakcję, dobrać odpowiedni ton głosu (ton komunikacji), poznać społeczności, z którą wchodzisz w interakcje, uzyskać kluczowe spostrzeżenia dotyczące zachowań, nawyków, wyszukiwań itp.

    Personalia użytkownika pozwalają na zbudowanie bardziej przejrzystego obrazu grupy docelowej i skupienie się na problemach, z którymi może się ona spotkać, a które można następnie rozwiązać za pomocą aplikacji mobilnej. User personas pomagają również tworzyć bardziej spersonalizowane doświadczenia, które spełniają ich oczekiwania. Dzięki temu promocja aplikacji jest łatwiejsza i skuteczniejsza.

    Bez względu na to, jak ciekawa jest aplikacja, nie obroni się, jeśli nie zadba się o odpowiednią promocję produktu w przestrzeni internetowej. Promocja aplikacji mobilnych może odbywać się w panelu Google Ads. W przeciwieństwie do innych kampanii Google Ads, kampanie promujące aplikacje nie wymagają tworzenia niestandardowych reklam; Google wykorzystuje sugerowane teksty reklam, obrazy, filmy i zasoby ze strony informacyjnej sklepu z aplikacjami, w różnych formatach dla każdej sieci. Stwórz swoje własne ogłoszenie. Wystarczy wpisać tekst i określić wstępny koszt, budżet oraz informacje o językach i lokalizacjach, w których będą pojawiać się Twoje reklamy. Dostępne są trzy typy kampanii dla różnych celów, w tym instalacja aplikacji, zaangażowanie aplikacji i wstępna rejestracja aplikacji (tylko w przypadku promowania aplikacji na Androida). W przypadku pierwszego podtypu kampanii, Google Ads automatycznie ustawia cel i ofertę, aby uzyskać najwięcej instalacji; w przypadku drugiego podtypu kampanii, możesz zachęcić użytkowników do zaangażowania się w aplikację i przekierować ich na odpowiednią stronę docelową. Trzeci podtyp reklam pokazuje reklamy, które wychwytują zainteresowanie użytkownika, zanim jeszcze gra lub aplikacja pojawi się w Google Play. Jeśli zastanawiasz się, jak zmierzyć skuteczność kampanii aplikacji, najprostszym rozwiązaniem jest śledzenie konwersji za pomocą Google Analytics dla raportów wydajności aplikacji Firebase. Wycena zdarzeń w aplikacji będzie dostępna po zintegrowaniu Firebase i Google Ads. Wykorzystaj planer słów kluczowych, aby Twoje kampanie były jeszcze bardziej skuteczne.

    Warto zadbać o to, by nasze aplikacje były widoczne w kanałach social media, takich jak Facebook, Instagram czy TikTok. Biorąc pod uwagę, że liczba użytkowników Facebooka w tym roku przekroczy 3 miliardy, marketerzy muszą pamiętać, że ci użytkownicy będą często wartościowymi użytkownikami naszych aplikacji, więc musimy mieć to na uwadze. Aby zrealizować ten scenariusz (i finalnie nasze plany marketingowe), zasadne jest wykorzystanie platform reklamowych oferowanych przez kanały social media. Jedną z takich platform jest Meta Ads Manager (dawniej Facebook Ads Manager), gdzie w prosty sposób przygotujesz reklamy promujące Twoją aplikację zarówno na Instagramie, jak i Facebooku.

    W przypadku TikTok warto pamiętać, że koszt za instalację dla reklam umieszczonych na kanale TikTok Ads jest zazwyczaj wyższy niż na Facebooku czy Instagramie. Najważniejszym czynnikiem podczas tworzenia reklam na TikTok jest prawdopodobnie kreatywność, ponieważ możesz tworzyć filmy, które będą wyświetlane na TikTok pomiędzy filmami na stronie "Dla Ciebie" lub na górze strony, zanim użytkownicy zaczną przewijać stronę. Innym kreatywnym sposobem na reklamę na TikTok jest wykorzystanie #. HashtagChallange, gdzie użytkownicy są proszeni o udział w wielodniowym wyzwaniu, w którym powtarzają taniec lub piosenkę z użyciem określonego hashtagu, aby zwiększyć świadomość marki.

    Pozycjonowanie aplikacji mobilnych w Google Play i App Store (ASO) ma na celu zwiększenie widoczności aplikacji bezpośrednio w tych sklepach. Pozycjonowanie nie jest klasyczną reklamą, ponieważ składa się z różnych działań. Na pozycjonowanie aplikacji oprócz tytułu, podtytułu i opisu aplikacji składają się takie elementy jak słowa kluczowe, liczba pobrań, liczba recenzji i ich średnia wartość. Należy zwrócić uwagę na te elementy, ponieważ nie tylko podnoszą one świadomość aplikacji i potencjalne instalacje, ale także wpływają na skuteczność reklamy w innych kanałach. Dlatego nie należy zapominać o optymalizacji tytułu, podtytułu i opisu aplikacji. Podtytuł powinien być krótki i konkretny, a opis kreatywny i adekwatnie opisujący funkcjonalność aplikacji. Przed publikacją zawsze upewnij się, że w tekście, który służy jako wizytówka aplikacji, nie ma błędów. Ważne jest również dobranie odpowiednich słów kluczowych, które skierują użytkowników do aplikacji.

    Marketing aplikacji mobilnych cennik

    To wszystko brzmi interesująco, ale jak to przeprowadzić samemu. Jeśli nie masz w swojej firmie sztabu specjalistów, to rzeczywiście może być ciężko. Właśnie w tym miejscu z pomocą przychodzą specjalistyczne agencje kreatywne. Warto zwrócić się do takiej agencji i poprosić o pomoc w promocji aplikacji. Zastanawiasz się pewnie ile to będzie kosztowało? Ceny oczywiście są różne. Najprawdopodobniej agencja zaproponuje Ci abonament, bo wszystkie powyższe działania, to nie są jednorazowe akcje, a bardziej stałe powtarzalne zachowania. Wysokość abonamentu będzie zależała od stopnia zaangażowania agencji i od zakresu działań i ilości kanałów. Kompleksowa obsługa marketingowa ze strony agencji będzie zapewne zaczynała się od co najmniej 1000 zł netto miesięcznie.

    Oczywiście pamiętaj, że marketing to proces długotrwały i dobrze robiony może wywołać efekt kuli śnieżnej. Może na początku będziesz sądzić, że „dopłacasz do interesu”, ale z czasem to wszystko zacznie się zwracać i to z nawiązką.

    Powiązane artykuły

    Powiązane artykuły

    Kategorie wpisów

    Kategorie wpisów