Jacek Palęcki

Systemy mailingowe - czym są i jakie wybrać?

Data publikacji
2.09.2022
|
7 min czytania

Obecnie każdy z nas dostaje dziesiątki mailingów reklamowych każdego tygodnia czy nawet dnia. Firmy lubią tę komunikację, ponieważ w jednej chwil są w stanie przekazać informację do bardzo wielu swoich odbiorców. Jeśli do tego wiadomość będzie odpowiednio spersonalizowana, to może się okazać, że jednym kliknięciem zachęcimy klienta do zakupu. Te działania reklamowe są często na tyle intensywne, że klienci decydują się korzystać z generatora maili, zamiast podawać prawdziwe adresy. Oczywiście jak jest popyt, to musi się też znaleźć podaż. Właśnie z tego powodu programy do mailingu są bardzo popularne, a firm oferujących te rozwiązania jest dużo. Jednak którą tak naprawdę warto wybrać? Na to pytanie odpowiemy w dzisiejszym artykule.

System do mailingu – co to jest

Email marketing nie słabnie już od wielu lat, a coraz więcej firm preferuje korzystać z profesjonalnych programów, niż wszystkie maile wysyłać ręcznie. Systemy do tworzenia mailingu, są to narzędzia, które pozwalają w prosty sposób wysyłać na masową skalę wiadomości mailowe. Są one wykorzystywane w różnych okolicznościach, ale najczęściej utożsamiamy je z cold mailingiem, bo wtedy liczy się ilość. Warto jednak zaznaczyć, że systemy te są bardzo zaawansowanymi narzędziami, dzięki którym nasze maile mogą wyglądać bardzo profesjonalnie, nawet jeśli nie posiadamy specjalnych umiejętności. Firmy prześcigają się w tym, jakie jeszcze rozwiązanie zaoferować użytkownikowi, aby tylko skorzystał akurat z ich programu.

Dlaczego jednak ludzie w ogóle korzystają z takich programów? Bo są one dużo wygodniejsze od ręcznego wysyłania maili. Do tego oferują szereg statystyk, na podstawie których możemy zobaczyć jak skuteczne są nasze działania.

Jest jednak dużo więcej cech, które wyróżnia te programy i które doceniają klienci. A są to:

  • Łatwość w obsłudze – pomimo że te narzędzia oferują zaawansowane możliwości, to powinny być intuicyjne i proste do obsłużenia nawet przez laików. Mówiąc o obsłudze chodzi nie tylko o samo tworzenie maili, ale również o całe poruszanie się w panelu i intuicyjność w odnajdywaniu potrzebnych informacji.
  • Wsparcie ekspertów – to bardzo ważne, aby w razie naszej potrzeby zawsze był do dyspozycji suport. Wiele osób jest w stanie zapłacić nawet wyższą cenę jeśli tylko ma to się wiązać z naprawdę dobrą obsługą i dostępną zawsze, kiedy jej potrzebujemy. Eksperci powinni również odpowiadać szybko, bo przeważnie problem pojawia się tu i teraz i również tu i teraz go potrzebujemy rozwiązać.
  • Skuteczne narzędzie – w wielu pracach skuteczność to podstawa. Jeśli nasze narzędzie będzie prawidłowo spełniało swoją funkcję i rzeczywiście będzie działało tak jak to obiecuje jego twórca, to będzie po prostu skuteczne.
  • Mnogość szablonów – kreatywność bywa bardzo rozbudowana, ale są czasami momenty, że nie mamy kompletnie pomysłu. Nie wiemy, jak mógłby wyglądać nasz kolejny mailing. Właśnie wtedy warto mieć możliwość skorzystania z szablonów. Im ich więcej, tym większa szansa na to, że coś nam się spodoba i będzie pasowało akurat do naszej kampanii. Nawet pisząc email biznesowy warto zrobić do niego ładną oprawę graficzną, bo pamiętajmy, że im ładniejszy mail tym jest traktowany poważniej i tym chętniej ludzie na niego odpowiadają.
  • Wsparcie optymalizacji – każda firma może oferować inne działania optymalizacyjne, ale mają one jeden wspólny mianownik – mają nam ułatwić i usprawnić pracę. Mogą być to testy A/B, czy optymalizacja czasu wysyłki itp.
  • Analiza antyspamowa – jeśli przeznaczamy czas na stworzenie ciekawego maila, to chcemy, aby do klientów to chociaż dotarło. Jeśli mail trafi do spamu, to szansę na jego otworzenie często spadają niemal do zera. Właśnie z tego powodu taka analiza antyspamowa bywa pomocna przy tworzeniu i wysyłaniu maili.
  • Możliwość segmentacji – dzielenie klientów na mniejsze grupy (segmenty) jest bardzo przydatne. Nie musimy korzystać za każdym razem z wyszukiwarki email, aby odszukać dany kontakt, tylko nadajemy mu od razu pewne „wartości”, „tagi”, które pomagają nam w tworzeniu mniejszych grup i segmentów. To z kolei sprawia, że nasze maile mogą być bardziej personalizowane.
  • Automatyzacja działań – im więcej rzeczy będzie za nas wykonywał program, tym my będziemy mieli więcej czasu. Przy procesie wysyłania maili automatyzować można bardzo wiele czynności zarówno pod względem tworzenia mail (np. zapamiętywanie poprzednich ustawień), jak i podczas samej konfiguracji, czy zmianie grup użytkowników jednym kliknięciem. Dodatkowo automatyzacja często jest bardzo pomocna przy tworzeniu kolejki mailingowej, która jest wysyłana odpowiednio w zależności od zachowania użytkownika.
  • Rozbudowane raporty – wiedza to bardzo potężne narzędzie. Dzięki rozbudowanym raportom wiemy co dzieje się z naszymi wiadomościami, jakie są reakcje użytkowników i kto co otwiera. Właśnie po to robi się testy i sprawdza różne metody, by potem przy wykorzystaniu analiz dobrać optymalne rozwiązania.
  • Szybkość działania i wysyłki – niezależnie jak dużą kampanię tworzymy, to zawsze chcemy, aby maile wychodziły od razu. Jeśli mamy kilkanaście tysięcy klientów i chcemy ich poinformować o promocji do końca danego dnia, to nic nam po programie, który taką wysyłkę będzie robił przez kilka godzin. Właśnie dlatego na szybkość działania tyle osób zwraca uwagę i często jest to jeden z kluczowych elementów.
  • Możliwość integracji z innymi platformami – jeśli korzystamy z odpowiedniej platformy, na której jest nasz sklep internetowy, to bardzo cenimy fakt, jeśli system mailingowy ma możliwość takiej integracji, bo nie musimy np. ponownie przepisywać kontaktów, tylko wszystko możemy zrobić automatycznie.

Darmowe programy mailingowe

Trudno czasem zdecydować się na konkretny program, jeśli nie przetestowaliśmy go w praktyce. Właśnie z tego powodu niektórzy producenci oferują darmowe okresy próbne, a jeszcze inni kompletnie darmowe do określonej liczby kontaktów (subskrybentów). To dobre rozwiązanie, bo jeśli użytkownik przyzwyczai się do naszego interfejsu i do proponowanych rozwiązań, to potem będzie dużo chętniejszy do zakupienia płatnego pakietu. Do najpopularniejszych systemów mailingowych możemy zaliczyć:

  • GETRESPONSE – oferuje darmowy okres próbny lub darmowe konto do 500 kontaktów. Przez wiele firm jest to wybierany program ze względu na jego wszechstronność. Posiada on praktycznie wszystkie rzeczy zawarte powyżej. Wskazywane minusy to często subiektywne odczucia użytkowników.
  • MAILERLITE – w tym programie do 1000 użytkowników nie musimy ponosić żadnych dodatkowych opłat za konto. Narzędzie proste i intuicyjne. Jedyne zauważalne problemy, to mniej stabilny poziom doręczeń niż u konkurencji oraz bardziej okrojone statystyki.
  • MAILCHIMP – tu mamy aż 2000 darmowych adresów. To liczba, która niejednej średniej firmie w zupełności wystarczy do sprawnego funkcjonowania. Bardzo dobry edytor wiadomości oraz zaawansowane statystyki. Jednak po wejściu na płatne programy robi się dość drogo. Użytkownicy również zauważają, że ich maile potrafią nie trafiać do głównej skrzynki u klientów.
  • FRESHMAIL – typowe narzędzie do mailingu. Nie mamy w ramach niego możliwości tworzenia stron lądowania. Za to targetowanie oraz statystyki są na bardzo zaawansowanym poziomie.

Systemy mailingowe porównanie

Jak widzisz systemów mailingowych jest dużo i każdy oferuje trochę inne rozwiązania. Jeśli Twoja firma nie ma dużej liczby subskrybentów i nie zanosi się na jej zwiększenie, to możesz się zastanowić nad korzystaniem z darmowej opcji jednego z powyższych programów. Jeśli jednak masz większą liczbę subskrybentów, to możesz potestować różne rozwiązania i sprawdzić, które dla Ciebie będą najwygodniejsze. Pamiętaj, że odczucia z korzystania z każdego programu są rzeczą bardzo subiektywną i nawet jeśli większość firm korzysta z programu X, to dla Ciebie może być po prostu najodpowiedniejszy lub najwygodniejszy program Y i nie ma w tym nic złego.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 6 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD