Jacek Palęcki

Jak stworzyć dobre hasło reklamowe?

Data publikacji
23.08.2022
|
8 min czytania

Skuteczne kampanie reklamowe to cel każdego działu marketingu w firmie. Prawda jest taka, że jedna dobra akcja może dać znaczący zastrzyk nowych klientów. Z jednej strony ważne są takie podstawy jak oferta, jakość czy strategia marketingowa. Z drugiej, jednak jeśli osoba odpowiedzialna za marketing stworzy atrakcyjne hasło reklamowe, to może się okazać, że to już wystarczy. Jednak w jaki sposób najlepiej stworzyć dobre hasło reklamowe? O tym będziemy mówić w dzisiejszym artykule.

Co to jest hasło reklamowe?

Jest to nic innego jak komunikat, który wysyła marka do klienta, aby jej przekaz mógł być jeszcze lepiej zapamiętany. Hasła reklamowe wykorzystuje się po to, aby podkreślić przekaz całej reklamy i niejako ująć firmę, jej wartości i przekaz w tych kilku słowach. Powinno być ono łatwe do zapamiętywania, a co za tym idzie powtarzania.

Hasło reklamowe przykłady

Reklama internetowa i telewizyjna cechuje się tym, że odbiorca jej ma tylko chwilę, aby zapamiętać przekaz, który wysyła do niego firma. W dzisiejszych czasach każdy z nas jest narażony na przeładowanie informacjami, a co za tym idzie dużo trudniej nam skupić uwagę na jednej rzeczy i ją zapamiętać. Z każdej strony jesteśmy atakowani kolejnymi reklamami, a firmy chcą być w naszym życiu na każdym kroku. Właśnie w tym celu potrzebne jest każdej firmie dobre hasło reklamowe, bo dzięki niemu klient ma większą szansę na zapamiętanie nas. Podstawy marketingu mówią o tym, że przeciętny klient potrzebuje od 5 do 12 kontaktów z firmą, aby wzbudzić w nim impuls do działania, czyli do zakupu. Jak widzisz przedział jest bardzo duży, a to z tego powodu, bo w różny sposób jesteśmy w stanie zapamiętać daną firmę. Jeśli jej kampania ma dobre hasło reklamowe, to być może już po 5 kontaktach ją zapamiętamy, zaufamy i zdecydujemy się na kupienie ich produktu / usługi.

Przywołując te najlepsze hasła reklamowe może się wydawać, że stworzenie ich nie jest trudne. Prawda jest jednak taka, że często całe agencje pracują nam tym, aby do konkretnej kampanii wykreować odpowiednie hasło. Zapewne większość zna takie hasła reklamowe jak:

  • Just do it – klasyk od firmy Nike. Nie jest to hasło jednej kampanii reklamowej, a raczej myśl przewodnia całej marki. Dobrze stworzone, proste, sugestywne i łatwe do zapamiętania.
  • No to frugo – hasło proste, bez dodatkowych udziwnień. Może się odnosić zarówno do decyzji zakupowych (co wybrać do picia? No to frugo), jak i sprawdzi się również idealnie jako hasło do rozpoczęscia spożywania napoju.
  • Prawie, robi wielką różnicę – przykład hasła, które było zastosowane do określonej kampanii, ale jest skonstruowane w ten sposób, że idealnie nadaje się do wykorzystywania w codziennym życiu. Przecież każdemu z nas zdarza się mówić słowo „prawie”. Idealną odpowiedzią na to może być „prawie, robi wielką różnicę”.
  • Wyższa kultura banknowości – przykład hasła reklamowego, które zostało oparte na nowym (nieistniejącym) słowie. Warto jednak zaznaczyć, że to słowo zostało stworzone w ten sposób, że większość z nas jest się w stanie domyśleć czym jest „banknowość”. Nie można jednak zapominać o dwóch poprzednich słowach, które jednoznacznie pokazują, na co bank kładzie nacisk.
  • Codziennie niskie ceny – to charakterystyczne hasło biedronki towarzyszyło nam przez bardzo długi czas. Dzięki niemu każdy, kto oglądał reklamy tego sklepu od razu utożsamiał sklep z niskimi cenami. Dla wielu nawet niezbyt ważne było to, czy rzeczywiście są tam najniższe ceny. Przecież skoro sklep mówi, że są niskie, to znaczy, że po prostu są. Plan marketingowy Biedronki był bardzo prosty, dotrzeć do bardzo szerokiej grupy osób, która jest wrażliwa na cenę. I to im się niewątpliwie udało. Do dzisiaj biedronka przez wielu uznawana jest za najtańszy dyskont w Polsce.

Cechy hasła reklamowego

Jeśli zastanawiasz się, na czym polega specyfika haseł reklamowych, to możesz się zdziwić. Okazuje się bowiem, że składowych jest naprawdę dużo.

Określ grupę docelową

Jeśli chcesz tworzyć skuteczne hasła reklamowe, to w pierwszej kolejności zastanów się kto ma być Twoim klientem. Spróbuj określić jak najwięcej cech takiego klienta, bo dzięki temu określisz np. jaki język możesz stosować, czy hasło musi być po polsku, czy możesz zabawić się w słowotwórstwo. Znane hasła reklamowe odniosły taki sukces właśnie dlatego, że były odpowiednio dostosowane. Nikt nie tworzył ich na „czuja”, tylko były one wypadkową dużych analiz i wykorzystywały rozmaite narzędzia marketingowe.

Niech hasło pasuje do całości

Kolejna porada, która nie jest związana z samym procesem tworzenia. Pamiętaj, że hasło będzie mogło być prezentowane zarówno z Twoim logo, jak i jako samodzielna kompozycja. Bardzo ważna w tym aspekcie jest spójność i konsekwencja. Całość po stworzeniu musi się dobrze komponować i oddawać ogólne motywy przewodnie firmy.

Upewnij się, że samodzielnie hasło też sobie poradzi

Poniekąd rozwinięcie poprzedniego punktu. Hasło powinno bronić się również samodzielnie nie tylko pod względem wyglądu, ale również przekazu. Dzięki temu będzie ono jeszcze bardziej uniwersalne i może trafić nawet do codziennej mody, jak wspomniany już przykład „prawie, robi wielką różnicę”.

Wyróżnij się na tle konkurencji

Najgorsze co może być, gdy tworzysz przykładowe hasła reklamowe, to zbyt mocna inspiracja od konkurencji. Pamiętaj, że hasło to rzecz indywidualna i ma opisywać Twoją firmę. Nie ma żadnych standardów jak takie hasło powinno wyglądać. Nie skupiaj się na tym, co mają inni, bo bardzo prosto zapędzić swój umysł w ślepą uliczkę z której będzie potem już ciężko wyjść.

Bądź charakterystyczny

Metod jest bardzo wiele. Chodzi o to, by Twoje hasło jeszcze lepiej zapadło w pamięć i jeszcze szybciej zostało zapamiętane. Oczywiście przede wszystkim dopasuj przekaz do firmy. Nie zrobisz przecież zabawnego i żartobliwego hasła jak prowadzisz firmę pogrzebową. Możesz pomyśleć o takich aspektach jak:

  • Gra słów – możesz wymyślić nowe słowo tak jak „bankowość” ewentualnie zrobić takie zestawienie słów, żeby wyrazy były np. bardzo podobne w wymowie. Słowami można się bawić w nieskończoność i w bardzo nieograniczony sposób.
  • Rymy – dobry aczkolwiek dość obusieczny „miecz”. Rymy mogą bardzo skutecznie urozmaicić Twoje hasło reklamowe, ale stworzone w sposób zły, amatorski czy niedokładny potrafią je w całości zepsuć. Warto stosować, ale trzeba zachować ostrożność.
  • Ciekawe skojarzenia – zaskoczenie zawsze pozytywnie działa na odbiorcę. Możesz spróbować połączyć ze sobą dwie rzeczy, które na pierwszy rzut oka do siebie nie pasują. Zrób między nimi zależność a z pewnością zostaniesz zapamiętany.

Operuj na emocjach

Powiedzieć to jedno, ale wywołać reakcję wyobrażenia sobie tego, to już kompletnie coś innego. Pozwól swoim hasłem, aby to odbiorca dopowiedział pozytywne skojarzenia i emocje do Twojej firmy. Dobrym przykładem jest hasło „wyższa kultura banknowości”. Mimo że samo słowo wyższa kultura jest bardzo ogólne i tak naprawdę nic konkretnego nie obiecuje, to Ty jako odbiorca już sobie dopowiesz czym dla Ciebie jest ta wyższa kultura. Hasło sprawi, że zaczniesz wyobrażać sobie bank, w którym potraktują Cię tak jak tego oczekujesz. I to jest sukces.

Niech Twoje hasło będzie ponadczasowe

Bardzo ważne jest, aby nie tworzyć haseł chwilowych. Oczywiście zakładamy, że nie mówimy tutaj o kampanii, która jest w obiegu tylko miesiąc, ale o pewnym długofalowym haśle. Opieranie się na modzie i obecnych trendach jest bardzo ryzykowne, bo moda dziś jest taka, a jutro już inna. Przecież nikt nie będzie co chwile zmieniał hasła swojej firmy, bo będzie wyglądać to bardzo mało profesjonalnie. Chwilowe trendy możesz spokojnie stosować np. w postach opierających się właśnie na RTM (real time marketing), ale hasła lepiej robić ponadczasowe.

Nie komplikuj na siłę

Wiele osób, gdy tworzy przykłady haseł reklamowych, to kombinuje jak by sprawnie połączyć wiele kropek. Prawda jest jednak taka, że czasami prostota jest najlepsza. Nie mówimy, że zawsze, ale jeśli masz stworzyć hasło, które będzie rozumiała tylko garstka, to postaw lepiej na coś prostego, a nawet bardzo prostego. Przypomnij sobie jakie hasło ma McDonald’s – „I’m lovin’ it”. Czy można jakoś prościej? Chyba nie. A jednak ma to hasło do dzisiaj i jest ono tak samo skuteczne, jak kilkanaście lat temu.

Unikaj niezrozumiałego języka

Wiele osób chce być na tyle oryginalnych, że stosuje żargon lub język mało zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy. Pamiętaj, że nie każdy Twój konsument to specjalista (np. gdy masz firmę z branży IT). Niech twoje hasło będzie przystępne dla każdego, bo tylko w ten sposób może odnieść sukces. Stosując mało zrozumiały język automatycznie sam ograniczasz swoją grupę docelową, bo ludzie nie lubią trudnych przekazów, których nie rozumieją, bo to im może sugerować, że firmy też nie będą rozumieli.

Jak wymyślić hasło reklamowe?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Hasło reklamowe to nie lejek sprzedażowy, który możesz zrobić często metodą prób i błędów. Jeśli jedna reklama nie zadziała i nie wygeneruje dużo leadów, to zrobimy inną. Tworząc hasło reklamowe tak to nie działa, hasło musi być dobre od razu.

Pewnie zastanawiasz się, czy lepiej próbować własnymi siłami, czy zgłosić się od razu do agencji. Oczywiście jedno nie wyklucza drugiego. Możesz spróbował samemu, ale pamiętaj, że do swojej firmy podchodzisz często subiektywnie i w grę wchodzą emocje. Pomoc firmy zewnętrznej sprawi, że na temat spojrzy ktoś obiektywnie i z zewnątrz. Agencje również wiedzą co działa na klientów i jakie hasła odniosły sukces. Stworzenie dobrego hasła reklamowego to nie jest 15 minut. Zastanów się, czy dysponujesz odpowiednią ilością czasu, aby przeznaczyć go na tę czynność. To tak samo, jak z malowaniem mieszkania. Możesz to zrobić sam, ale możesz zaoszczędzić ten czas, wynająć ekipę, zapłacić im X zł, a Ty w tym czasie zarobisz 3x tyle. Nie mówimy już nawet o samej kwestii jakości takiego malowania, bo to kompletnie inna bajka.

Trzeba jednak szczerze przyznać, że czasami pomysł na hasło do Twojej głowy wpadnie tak po prostu, ale to jest raczej rzadkość.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 5 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD