Jednym z czynników decydujących o skuteczności strategii SEO jest analiza ruchu na stronie. Dane w tym zakresie można uzyskać za pomocą zarówno darmowych, jak i płatnych narzędzi SEO, które mogą generować podstawowe lub bardziej zaawansowane i szczegółowe dane dotyczące liczby użytkowników i widoczności witryny. Dowiedz się jak sprawdzić liczbę odwiedzających Twoją stronę, w jakim celu to robić, jakich narzędzi do tego używać i jak zrobić, aby mieć jak największą konwersję?
Jak badać ruch na stronie
Ruch na stronie według Google Analytics to liczba użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę internetową lub sklep internetowy w danym okresie. Narzędzia analityczne SEO nie mają dostępu do danych Google Analytics, w którym to przypadku ruch (zwany czasem widocznością) definiowany jest jako prawdopodobieństwo, że konkretna witryna generuje ruch dla słów kluczowych, dla których jest widoczna. Dlatego dokładne dane dotyczące ruchu można uzyskać tylko z własnej strony internetowej w Google Analytics. Analiza ruchu na stronach konkurencji ma charakter szacunkowy. Może być jednak cennym wskaźnikiem dla rozwoju i optymalizacji działań marketingowych w sieci oraz do ustawieniu odpowiedniego KPI w swojej firmie.
Dlaczego warto analizować ruch na stronie własnej i konkurencji? Ze względu na dane. Możesz sprawdzić, jak dobrze działa Twoja strategia marketingowa i targetowanie działań. Możesz dowiedzieć się więcej o swoich użytkownikach, ich preferencjach i oczekiwaniach, te dane ułatwią zrobienie segmentacji rynku w Twojej firmie. Będziesz mógł wdrożyć precyzyjnie ukierunkowane reklamy (np. z nastawieniem na cross selling) i upewnić się, że działania są zgodne z oczekiwaniami Twoich klientów. Możesz sprawdzić, czy ruch na Twojej stronie jest wartościowy i generuje konwersje — na Twojej stronie może być duży ruch, ale nie generuje on konwersji i nie zarabiasz. Dowiedz się, jakich fraz kluczowych używa Twoja konkurencja do generowania ruchu. Wykorzystaj te informacje do opracowania strategii marketingowej i poprawy statystyk ruchu. Przyciągnij nowych użytkowników i zwiększ ruch na stronie.
Google Analytics to podstawowe, ale bardzo rozbudowane narzędzie do kompleksowej analizy strony internetowej pod kątem ruchu, użytkowników i ich zachowań. Umieszczając specjalny kod śledzący na swojej stronie internetowej, wszystkie wizyty użytkowników są przechwytywane przez narzędzie i analizowane pod różnymi kątami. Różne raporty w ramach narzędzia pozwalają na analizę ruchu na stronie.
- Real - time — raporty pokazują dane o ruchu w określonym momencie.
- Odbiorcy — raportowane są obszerne dane o odbiorcach i generowanym przez nich ruchu (w tym płeć, struktura wiekowa, dane demograficzne, urządzenia i przeglądarki używane przez użytkowników).
- Acquisition — informuje o źródle ruchu na stronie, czyli skąd użytkownik trafił na stronę.
- Zachowanie — raport ten pokazuje dane analizujące ruch użytkowników w witrynie (np. średni czas, jaki użytkownicy spędzają w witrynie, jakie strony odwiedzają, czy korzystają z wyszukiwarki witryny itp.)
- Konwersje - raport ten analizuje wartość i jakość ruchu. Obejmuje on liczbę konwersji generowanych przez ruch, bounce rate oraz liczbę wizyt na stronie, które spełniły Twoje cele.
Chcesz wiedzieć, jak duży jest ruch na Twojej stronie w konkretnym czasie? Korzystaj z raportów "w czasie rzeczywistym" w Google Analytics. Przekonasz się o tym:
- Jaki ruch jest generowany, ilu użytkowników przegląda Twoją stronę i jakie podstrony są przeglądane.
- Czy użytkownicy odwiedzają ostatnio aktualizowane podstrony.
- Czy płatne kampanie reklamowe Google przynoszą ruch.
- Czy udostępnianie treści w mediach społecznościowych są źródłem ruchu na stronie.
Ponadto "w czasie rzeczywistym" możesz sprawdzić, czy wbudowany kod śledzenia rzeczywiście zbiera i analizuje dane o ruchu na interesujących nas stronach. Google Analytics prezentuje obszerne dane o użytkownikach i generowanym przez nich ruchu na Twojej stronie. Raport Audience w narzędziu pokazuje.
- Skład płciowy Twoich użytkowników — czy więcej ruchu otrzymują kobiety, czy mężczyźni?
- Jaka jest struktura wiekowa Twoich odbiorców i którzy użytkownicy generują największy ruch?
- W jakich regionach Państwa strona lub sklep internetowy cieszy się największą popularnością?
- Jaki ruch generują nowi i powracający użytkownicy?
- Z jakich przeglądarek, systemów operacyjnych i urządzeń korzystają użytkownicy generujący ruch na Twojej stronie — czy większość ruchu pochodzi z komputerów stacjonarnych, czy urządzeń mobilnych? Na podstawie tych danych można odpowiednio zoptymalizować strukturę i wygląd strony, w zależności od dominującej technologii.
Jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji?
Ruch na stronie konkurencji można zdefiniować jako prawdopodobieństwo, że dane słowo kluczowe generuje ruch. Oczywiście dotyczy to fraz, dla których strona buduje widoczność. Analiza ruchu konkurentów może być cennym źródłem informacji pozwalającym na udoskonalenie strategii SEO. Dzięki uzyskanym informacjom. Dowiedz się, jakich fraz używa Twoja konkurencja, aby zdobyć ruch.
Dobrze jest korzystać z profesjonalnych narzędzi SEO do analizy ruchu na stronach konkurencji. Jeśli jednak nie masz takiego dostępu, możesz sam oszacować, jak duży ruch generują strony Twojej konkurencji. Niektóre z danych, które warto przeanalizować to m.in.
- Liczba wyświetleń filmów w serwisie YouTube.
- Liczba komentarzy na blogach.
- Liczba fanów na mediach społecznościowych.
Należy jednak pamiętać, że informacje z mediów społecznościowych nie są w pełni wiarygodne. Jeśli firma bardziej skupia się na budowaniu swojego wizerunku w mediach społecznościowych niż na odwiedzaniu strony internetowej, ruch może być znacznie mniejszy niż można by się spodziewać na podstawie takich informacji jak liczba fanów, followersów i widzów na kanale YouTube.
Konkretne dane dotyczące ruchu na stronie można często znaleźć na podstronie "Reklamuj się u nas". Blogerzy i influencerzy, którzy chcą przyciągnąć rówieśników, często podają dane Google Analytics na tych podstronach, aby uzyskać dokładne informacje o ruchu w ich witrynie.
Widoczność (liczba fraz pojawiających się w top 3, top 10 i top 50) może mieć pewien wpływ na ruch na stronie. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania nie musi jednak oznaczać, że strona będzie generować duży ruch. Źle działające meta tagi często uniemożliwiają użytkownikom dotarcie do strony. Dlatego, aby zwiększyć CTR, a także zoptymalizować CPM, należy zoptymalizować meta tagi, aby przyciągnąć użytkowników i zachęcić ich do odwiedzenia strony.
Jeśli chcesz uzyskać dokładniejsze oszacowanie ruchu, jaki generują strony internetowe Twojej konkurencji, możesz skorzystać z profesjonalnego, płatnego narzędzia SEO, które dostarcza kompleksowych danych na temat różnych czynników istotnych dla działań SEO Twojej firmy w Google. Pamiętaj jednak, że dokładne dane dostępne są tylko w Google Analytics, a narzędzia SEO zawierają przybliżone dane szacunkowe. Niemniej jednak są one przydatne w analizie konkurencyjnej SEO. Jaki rodzaj ruchu należy zidentyfikować? Przede wszystkim jest to ogólny ruch do konkretnej witryny oraz ruch generowany przez poszczególne kanały reklamowe.
- Ruch z wyników organicznych
- Ruch płatny (z kampanii Google Ads).
- Ruch z sieci społecznościowych
Jakich narzędzi używasz do analizy ruchu konkurencji?
- Senut.
- Ahrefs
- Semstorm
- SimilarWeb
Narzędzia SEMrush i Alexa również mogą dostarczyć informacji o ruchu, ale narzędzia z powyższej listy, są najbardziej popularne i najczęściej używane wśród polskich SEOwców.
Analizując ruch na stronach internetowych konkurencji, należy wziąć pod uwagę następujące wskaźniki
- Liczba unikalnych użytkowników — liczba osób, które przynajmniej raz odwiedziły Twoją stronę w określonym czasie.
- Liczba odsłon — łączna liczba osób, które odwiedziły Twoją stronę w danym okresie.
- Ruch z wyników organicznych — liczba osób, które trafiły na Twoją stronę z wyników Google i innych wyszukiwarek.
- Ruch z innych kanałów — liczba użytkowników, którzy trafili na Twoją stronę z serwisów społecznościowych, platform YouTube, serwisów partnerskich itp. (referral traffic).
Analiza ruchu konkurencji może pomóc w poprawieniu SEO Twojej firmy w Google. Aby uzyskać dane o ruchu, można sprawdzić, jak firma zachowuje się w mediach społecznościowych i na YouTube. Najlepszym sposobem jest jednak skorzystanie z narzędzia SEO, które pozwala uzyskać szacunkowy ruch z witryn konkurencji i zobaczyć, które słowa kluczowe i strony generują ruch. Każde z wymienionych narzędzi SEO może być wykorzystywane do kompleksowych działań SEO, takich jak sprawdzanie ruchu z witryn konkurencji czy optymalizacja własnych kampanii.