Jacek Palęcki

Targetowanie – co to jest i jakie są rodzaje?

Data publikacji
18.05.2022
|
7 min czytania

Poszukiwanie odpowiednich klientów nigdy nie jest proste. Wiadomo, że nasz produkt nie trafi zawsze do każdego. Właśnie z tego powodu dobór grupy docelowej jest tak istotny. Pozwala to lepiej zarządzać budżetem reklamowym, zwiększyć konwersję i szybciej zrealizować nasz target.

Co to jest targetowanie?

Rozważania o tym, czym jest targetowanie należy zacząć od tego, co to znaczy w ogóle targetować? Jest to nic innego jak dobierać odpowiednich klientów pod nasz produkt. Tych, którzy wykazują lub mogą wykazywać największe zainteresowanie tym, co oferujemy. Targetowanie grupy docelowej i segmentacja rynku to praktycznie bliźniacze pojęcia. Pierwsze odnosi się do skali mikro (naszej firmy, produktu, usługi), a drugie do całego rynku. Jest to bardzo ważny proces, który każda firma powinna stale wykonywać. Targetowanie klienta nie musi być zawsze takie samo. W zależności od naszego produktu czy kampanii możemy za każdym razem ustalać inny target.

Targetowanie w marketingu

Wiemy już co znaczy targetowanie, to teraz zastanówmy się jak je wykorzystać w marketingu. Tworząc kampanię reklamową musimy skutecznie dobrać klientów, aby nasza oferta była jak najbardziej skuteczna. Dobrym przykładem takiej akcji jest retargeting. Chcąc przyciągnąć klienta znowu na naszą stronę www musimy określić jaka grupa może być na to podatna oraz jaki dać do nich przekaz. Marketing w targetowaniu można rozumieć jeszcze jako dobieranie grup odbiorców w zależności od ich działań na akcje marketingowe. Jeżeli dani użytkownicy czytają wysyłane do nich newslettery, to można ten rodzaj działania uznać za tożsamy. Na tym polega targetowanie podobnych grup odbiorców. Oczywiście pamiętajmy, że nie jest to tylko zagadnienie związane z marketingiem. Dział sprzedaży w codziennym kontakcie z klientem również stosuje targetowanie. Pamiętajmy, że targetowanie po polsku oznacza nic innego jak kierowanie przekazu.

Rodzaje targetowania

Targetowanie klientów nie jest skomplikowane. Ważne, aby znaleźć części wspólne i w ten sposób stworzyć odpowiedni rodzaj targetowania. Rodzajów może być oczywiście dużo, ale przedstawimy 3 główne i najczęściej stosowane rodzaje targetowania.

Targetowanie behawioralne

Znane również pod nazwą audience targeting. Działanie to skupia się na segmentacji klientów biorąc pod uwagę ich zachowania wynikające ze stron WWW, które przegląda, wpisywania zapytań do wyszukiwarki Google, kliknięte linki, ale również zakupione produkty. Klienci, którzy wykazują podobne zachowania są grupowani w większy segment odbiorców. Dzięki temu marketing może kierować do nich spersonalizowane treści reklamowe. Targetowanie behawioralne obejmuje wszystko, co związane z szeroko pojętym zachowaniem użytkownika.
Targetowanie behawioralne pozwala kierować bardzo skuteczne reklamy, bo opierają się one na konkretnych działaniach. Oczywiście minusem jest to, że jednak przekaz kierowany jest do różnych osób, które wykazują podobne zachowania. Wyciąga się z tego wnioski, że trafią do nich podobne treści reklamowe, a to nie zawsze jest prawda. Często stosując social selling targetowanie behawioralne będzie właśnie najlepszą metodą, bo mamy bardzo dużą ilość danych na temat naszych użytkowników.

Mikrotargetowanie

W tym rodzaju targetowania skupiamy się na bardzo szczegółowych elementach. Nie bierzemy pod uwagę dużych ogólnych rzeczy tylko nawet pojedyncze zachowania. Można to porównać do tego, że dany klient dokonał w naszym sklepie 10 razy zakupu i kupił łącznie 90 produktów. W mikrotargetowaniu skupimy się na jednym zakupie i przeanalizujemy jego zachowanie np. kolejność poruszania się po stronie czy w jaki sposób były dodawane poszczególne produkty do koszyka. Mikrotargetowanie można również rozumieć jako wydzielanie małych grup odbiorców. Jeśli chcemy skutecznie targetować w skali mikro, to powinniśmy mieć o użytkowniku dużo różnorodnych informacji i zachowań. Możemy wziąć pod uwagę długość sesji na stronie, ostatnie kupione produkty, zainteresowania itp. W ten sposób kierujemy przekaz, który jest dopasowany w 100%. Pamiętajmy, że mikrotargetowanie nie musi być wykorzystywane tylko w marketingu. Również działy sprzedaży mogą, a nawet powinny z tego korzystać. Dobra znajomość pojedynczej jednostki sprawia, że nie mówimy o ogólnikach, tylko dobieramy od razu konkretny przekaz.

Targetowanie kontekstowe

Jest to odmiana targetowania, która skupia się na grupowaniu materiałów pod względem konkretnej tematyki. Portale internetowe, które prezentują kilka dziedzin często dają możliwość takiego dopasowania reklamy. Jeśli dany portal informacyjny ma zakładkę związaną ze sportem, to na niej jest możliwość wyświetlania się tylko reklam sportowych. Dzięki temu mamy pewność, że użytkownik jest, chociaż wstępnie zainteresowany naszą tematyką, co znacząco przybliża nas do skutecznej reklamy.

Warto jeszcze wspomnieć o klasycznym rodzaju jakim jest targetowanie demograficzne, czyli ze względu na podstawowe dane takie jak płeć czy wiek. Jak widać targetowanie nie jest skomplikowanym pojęciem, ale dobranie czynników, które realnie przełożą się na skuteczna reklamę i finalny zakup już nie jest tak proste. Ważne, aby próbować różne rodzaje targetowania i samemu stwierdzić co najlepiej działa na naszych klientów.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 8 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD