Jacek Palęcki

Czym jest social selling?

Data publikacji
27.06.2022
|
13 min czytania

Czy samo istnienie marki w internecie wystarczy, aby skutecznie rozwinąć sprzedaż internetową? Zdecydowanie nie! Jak zrobić to właściwie i czym social selling różni się od social spammingu? Zapraszamy do lektury!

Co to jest social selling?

W najprostszym ujęciu social selling należy do tych metod sprzedażowych, które bazując na budowaniu zaufania i rozwoju relacji wśród swoich odbiorców na platformach społecznościowych, zbliża potencjalnych klientów do marki, ułatwiając generowanie leadów w firmie. Sama obecność przedsiębiorstwa w social mediach nie odzwierciedla jednak działań w jej obrębie; social selling stanowi spójne połączenie licznych elementów składowych, oparte na wnikliwej analizie, wykazujące w pełni mierzalne rezultaty, a do komponentów wspierających proces sprzedaży i przekładających się jednocześnie na zwiększenie współczynnika CTR w obrębie tej metody zaliczamy:

  • budowanie eksperckiego wizerunku marki
  • kreowanie pozytywnego wizerunku marki
  • tworzenie sieci kontaktów
  • budowanie relacji i zaufania w docelowej grupie odbiorców

Zalety social sellingu

  • Wsparcie procesu budowania lojalności wśród klientów, poprzez kreowanie więzi oraz doradczego wizerunku marki;
  • Możliwość personalizacji przekazu oraz segmentacja rynku, m.in. poprzez wykorzystanie aplikacji skupiających docelowych odbiorców firmy oraz zastosowanie licznych dostępnych narzędzi analizy;
  • Szeroki zasięg przekazu, umożliwiający dotarcie do osób, które nie miały dotąd styczności z przedsiębiorstwem;
  • Wsparcie SEO strony internetowej (Search Engine Optimization), np. poprzez budowanie linków
  • Bezpośrednie zwiększenie wartości sprzedaży, wynikające z wielu czynników, w tym obecności przestrzeni do dokonywania researchu przez klientów

Wady social sellingu

  • Nakłady czasowe - skuteczna strategia social sellingowa może potencjalnie rozkładać się w czasie na wiele miesięcy i lat.

Jak skutecznie sprzedawać przez social media?

Rozważając wybór metodyki pozyskiwania klientów, w pierwszej kolejności należy skupić się na istocie sprzedaży samej w sobie. Istota ta, często błędnie rozumiana, stawia u podstawy jedną, nieodzowną zasadę: zaspokajanie potrzeb. Wbrew pozorom social selling wykorzystuje dokładnie te same wartości, stawiając na:

  • Właściwe targetowanie - szczegółowe określenie docelowej persony
  • Poszukiwanie klientów we właściwych miejscach - korzystanie z aplikacji skupiających Twój target
  • Oferowanie odbiorcom produktów i materiałów, których rzeczywiście potrzebują - dostosowywanie przekazu oraz wartości do zdefiniowanej persony
  • Dostarczanie dóbr w chwilach, gdy tego potrzebują - podejmowanie działań w godzinach, dniach oraz wydarzeniach aktywności targetu
  • Dostarczanie dóbr i przekazu w sposób, w jaki klient chciałby je otrzymać

Zadaniem social sellingu jest zatem działanie w obrębie właściwej grupy odbiorców, we właściwym miejscu i czasie, zgodnie z ich potrzebami oraz w sposób, w jaki sobie tego życzą. Osiągnięciu celu z całą pewnością pomoże rozwinięcie wspomnianych zasad.

Określenie grupy docelowej

Niezwykle istotnym i zarazem pierwszym elementem tworzenia strategii social sellingowej jest zdefiniowanie swojego targetu. Należy pamiętać, że informacja w formie notki ‘’kobiety w Polsce powyżej 25 roku życia’’ okaże się w tym przypadku niewystarczająca; kierowanie przekazu do masowych odbiorców sprawia, że komunikat nie tylko trafia wyłącznie do ich niewielkiej części, ale i utrudnia dostęp do firmy tym klientom, którzy są szczerze zainteresowani Twoimi usługami/produktami. W jaki sposób dokonać podziału rynku właściwie? Zagadnienie omawiamy szczegółowo w artykule dotyczącym segmentacji rynku, niemniej istnieje szereg pytań, które z pewnością pomogą Twojej firmie w tym procesie:

  • Z czym boryka się potencjalny klient i co możesz zrobić, aby go rozwiązać?
  • W jaki sposób Twoje produkty/usługi wpływają na klienta?
  • Jak wygląda codzienność Twojej docelowej persony? Czy Twój produkt może być jej częścią?
  • W jaki sposób klient poszukuje produktów, których potrzebuje? Czy istnieje sposób, w jaki mógłbyś ułatwić mu to zadanie?
  • Jakie stałe zachowania wykazują Twoi klienci? Jakie cechy ich łączą?

Nie bez znaczenia w procesie definiowania grupy docelowej jest zastosowanie pewnych narzędzi: statystyki grupy odbiorców na Facebooku, raporty, ankiety, badania, Audience Insights oraz wielu innych, ogólnodostępnych w internecie rozwiązań.

Budowanie relacji z klientami

Jako przedsiębiorca i sprzedawca nie możesz zakładać, że zbudujesz zaufanie w odbiorcach z dnia na dzień. Tworzenie relacji z klientami, mimo że nie należy do zagadnień oczywistych, sprowadza się w praktyce do kilku zasad:

  • Nie bój się przyznać do błędu - naprawiaj je;
  • Pokaż, że ludzie stojący za marką są godni zaufania i zależy im w szczególności na rozwiązywaniu problemów - wypowiadaj się na branżowe tematy, prowadź branżowego bloga, twórz pola do konwersacji z klientem i reaguj na jego komentarze oraz pytania;
  • Bądź aktywny - informuj na bieżąco o wszystkich wydarzeniach, promocjach i dziel się wiedzą na wielu platformach, zaznaczając swoją obecność w grupach, skupiających Twoich potencjalnych klientów;
  • Buduj społeczność wokół swojej marki - wchodź w interakcje z klientami, publikuj wartościowe treści, stwórz grupę na Facebooku powiązaną z Twoją marką lub branżą.
  • Ciesz się efektami, lecz nie ‘’osiadaj na laurach’’ - pamiętaj, że działania, jakie podejmujesz, muszą mieć charakter regularny i ciągły!

Wyszukiwanie klientów - jak robić to skutecznie?

Wiele w aspekcie sprzedaży zależy od kreatywności samego sprzedawcy, ale warto w tym procesie zasugerować się sprawdzonymi strategiami:

  • Publikuj wartościowe treści o ustalonych porach - zbuduj wizerunek osoby, do której można zwrócić się o pomoc i otrzymać fachowe rozwiązanie.
  • Odszukaj grupy oraz blogi, na których aktywni są Twoi potencjalni klienci i udzielaj się w środowisku skupiającym Twój target. Pamiętaj, aby zwracać się do bloggerów z prośbą o skomentowanie Twojego bloga, zostawiaj wartościowe komentarze (upewnij się, że komentarz zawiera przekierowanie do Twojego firmowego profilu) i w miarę możliwości kontynuuj rozmowy po ich rozpoczęciu.
  • Stosuj metody i techniki sprzedaży - dowiedz się, czym jest cross selling, sprawdź, jak istotny w Twojej firmie jest CPM i nigdy nie przestawaj się uczyć!

Czym jest social index?

Social index jest bezpłatnym narzędziem, służącym do pomiaru efektywności działań social sellingowych na portalu Linkedin w obrębie grupy wskaźników KPI, wspierający realizację celów sprzedażowych. Współczynnik bardzo dobrze znany i sukcesywnie wykorzystywany jest między innymi w pracy:

  • Sprzedawców/handlowców
  • Freencelerów
  • Pracowników branży HR
  • Przedsiębiorców
  • Marketerów
  • Firmowych liderów

Miernik powstał w wyniku analizy ok. 5000 ankiet przeprowadzonych na najskuteczniejszych handlowcach i obecnie dokonuje oceny na podstawie wnikliwego badania najistotniejszych elementów składających się na ich sukces. Social index określa potencjał sprzedażowy użytkowników, bazując na następujących segmentach:

  • Ekspercki wizerunek
  • Sieć kontaktów
  • Angażujące treści
  • Relacje z użytkownikami

Badania potwierdzają, że profile firmowych użytkowników Linkedin wykazujący wyższy współczynnika SSI generują proporcjonalnie wyższą sprzedaż. Mimo że wskaźnik sam w sobie stanowi wynik matematycznych obliczeń i nie należy traktować go jako wyłącznego narzędzia całościowej analizy profilu, social index doskonale radzi sobie z oceną aktywności na profilu Linkedin i skutecznie wspomaga realizację celów sprzedażowych.

Jak sprawdzić social selling index?

Social selling index sprawdzimy w czterech prostych krokach:

  1. Wejdź na stronę www.linkedin.com/sales/ssi
  2. Kliknij ikonę ‘’Get your score free’’
  3. Zaloguj się wczytując dane swojego profilu Linkedin
  4. Odczytaj wyniki - gotowe!

Social media a tradycyjne metody sprzedaży

Badania w obszarze zmian rynkowych wskazują, iż:

  1. 76% odbiorców nie traktuje reklam jako źródła wiedzy o produkcie; uważa je natomiast za rodzaj przekazu o charakterze silnie przesadzonym i niewiarygodnym.
  2. 77% klientów B2B nie rozmawia ze sprzedawcą, zanim nie dokona samodzielnego researchu
  3. 67% kupujących w sektorze B2B dokonuje decyzję o zakupie jeszcze przed nawiązaniem kontaktu ze sprzedawcą
  4. Tweet stanowi dla kupujących dwa razy bardziej przyjazne rozwiązanie niż mail i sprawia przy tym około 5 razy mniej trudności niż rozmowa telefoniczna z marketerem

Miejsce standardowych reklam z niemałym powodzeniem wypierają z kolei rozwiązania innowacyjne, a konwersja częściej odbywa się z udziałem narzędzi na miarę ‘’ery cyfrowej’’. Mimo konieczności wykorzystania pewnych nakładów to właśnie social selling plasuje się w czołówce najpopularniejszych i wysoce docenianych współczesnych metod sprzedażowych. Nie mamy wątpliwości, że w pełni słusznie!

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 8 opinii)
Powiązane artykuły

Powiązane artykuły

Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD