Jacek Palęcki

Content marketing – czym jest marketing treści?

Data publikacji
28.09.2022
|
6 min czytania

Każda firma chce zostać zauważona wśród klientów. W dzisiejszych czasach nie jest to jednak proste. Konkurencja jest bardzo duża, a rodzajów marketingu, które można stosować jest wręcz niezliczona ilość. Nasi klienci (przyszli i obecni) są z każdej strony atakowani nowym przekazem reklamowym, a ilość treści jaką codziennie „konsumują” jest wręcz ogromna. Właśnie dlatego, aby zdobyć nowy lead trzeba się naprawdę postarać i zrobić coś innego lub bardziej wartościowego niż konkurencja. Właśnie tym może być skuteczny content marketing. W dzisiejszym artykule powiemy więcej o tym, co to znaczy content marketing oraz jakie treści content marketingu najlepiej przykują uwagę Twoich klientów.

Co to jest content marketing?

Definicja content marketingu (lub marketingu treści) mówi, że jest to rodzaj marketingu, w którym opieramy się na publikowaniu wartościowych treści, aby dotrzeć do naszego grona odbiorców. Oczywiście rodzaj tej treści i sposób jej publikowania jest dowolny. Są 3 podstawowe działania content marketingu:

  • Tworzenie i publikowanie wartościowej treści
  • Przyciągnięcie uwagi naszej grupy docelowej
  • Budowanie lojalności oraz zaangażowania wśród czytelników

Jak robić skuteczny content marketing?

Mimo że definicja wydaje się dość jasna i oczywista, to sam content marketing już taki nie jest. Potrzebny jest dobry plan i przede wszystkim odpowiednio przygotowana strategia, aby móc tworzyć wartościowe materiały. Jeśli chodzi o najpopularniejsze rodzaje jak robić skuteczny content marketing, to możemy wyróżnić:

  • Tworzenie artykułów – mówimy tutaj przede wszystkim o blogu oraz wpisach w ramach artykułów sponsorowanych. Codziennie bardzo dużo ludzi szuka w Internecie odpowiedzi na najróżniejsze pytania. I to jest idealne miejsce dla nas. Należy pamiętać, że niektóre pytania potrzebują jedynie odpowiedzi, a nie żadnego produktu, który im pomoże. W związku, z czym takim wpisem nic nie sprzedamy. Jednak zyskamy dużo większą wartość. Jeśli klient zobaczy, że na naszej stronie znajduje odpowiedzi na swoje pytania, to następnym razem mając jakąś wątpliwość zapewne znowu wybierze naszą stronę. Tylko że tym razem rozwiązaniem może być kupienie odpowiedniego produktu. I zrobi to właśnie od nas, bo nas już zna i ma zbudowaną lojalność.
  • Publikowanie filmików – czasy się zmieniają i nie wszyscy mają czas i chęci na czytanie długich tekstów. Część z nas preferuje odpowiedzi w postaci video. Dzięki temu przekaz często jest dużo bardziej zrozumiały i może być obejrzany nawet bez konieczności fizycznego patrzenia na ekran. Możemy taki film włączyć sobie np. jadąc samochodem, czy sprzątając w mieszkaniu. Dodatkowo filmem możemy przekazać również emocje, a to jest już cięższe w formie tekstowej.
  • Webinary – nadal bardzo popularny sposób na przekazywanie treści. Dają one autorowi możliwość zgromadzenia dużej grupy osób w jednym miejscu i czasie, dzięki czemu nie ma konieczności każdemu z osobna mówić tego samego. Dodatkowo obecność innych osób to również społeczny dowód słuszności, że wybrało się dobrą osobę i jest się „w dobrym miejscu”.
  • Grafiki i wykresy – w dobie mediów społecznościowych bardzo częsta forma przekazywania treści. Dużo łatwiej mówić o danych, jeśli „ubierzemy je” w elegancką grafikę. Warto również zaznaczyć, że nie każda informacja wymaga długiego artykułu na naszym blogu. Sporo jest rzeczy, na które wystarczy w zupełności jeden obrazek na Facebooku.

Content marketing przykłady

Przykładów content marketingu może być naprawdę bardzo dużo, bo spotykamy je na każdym kroku.

Jeśli planujemy budowę domu, to pewnie zainteresujemy się kwestią ubezpieczenia takiej budowy. Jakie są możliwości, czy jakakolwiek firma na rynku oferuje ubezpieczenie od kradzieży placu budowy, jakie to są koszty. Zapewne wpiszemy do Google słowo „ubezpieczenie domu w budowie” lub jakieś inne zbliżone. W odpowiedzi dostaniemy dużą liczbę stron, którą Google uzna za wartościową dla naszego zapytania. Wejdziemy na tę stronę, która nas najbardziej zainteresuje (lub będzie po prostu pierwsza na liście) i będziemy szukali na niej odpowiedzi na nasze pytanie. Gdy już ją dostaniemy, to zaczniemy się zastanawiać, czy zaproponowane na stronie rozwiązanie nas satysfakcjonuje. Jeśli tak, to wiele osób po prostu kupi to proponowane rozwiązanie, bo nie będzie im się chciało już szukać więcej informacji.

Właśnie dlatego publikowanie wartościowej treści ma sens. Należy jednak pamiętać, żeby w content marketingu nie dążyć do sprzedaży za wszelką cenę. Powinna ona być tylko w ramach wtrącenia, zaznaczenia, że jest coś takiego. Teksty, które będą bardziej sprzedażowe niż pomocne szybko zyskają dezaprobatę wśród czytelników.

Narzędzia content marketingu

Wszystko zależy od tego, czy chcesz tworzyć wszystko sam, czy zwrócić się o pomoc do agencji content marketingowej. Oczywiście na własną rękę również da radę to zrobić. W tym celu najlepiej:

  • Określić, o czym ma dokładnie być nasz wpis, na jakie pytania odpowiadać, do jakich wniosków doprowadzać czytającego.
  • Czy dany wpis ma przyporządkować czytającego do danego lejka sprzedażowego, czy jedynie być informacją bez konieczności sprzedawania czegokolwiek.
  • Konieczne jest odpowiednie wyszukiwanie słów kluczowych dla naszego tekstu. Słowa kluczowe są bardzo istotne, bo to po nich Google może pokazać nasz wpis na wysokich miejscach. Najprościej skorzystać z narzędzia, które będzie nam sugerowało które słowa i w jakiej ilości warto użyć. Niestety takie narzędzia są płatne. Ich ceny zaczynają się od 300 zł miesięcznie
  • Jak już mamy wszystkie podstawy, to pora napisać sam tekst. Z jednej strony może być to najłatwiejsza część, z drugiej jednak nie każdy z nas ma umiejętności pisarskie. Nawet jeśli wiemy merytorycznie co chcemy przekazać, to przełożenie tego na interesujący tekst dla naszych klientów i taki, który zachęci ich do przeczytania całości już nie jest takie proste.
  • Następnie dobrze jest przygotować atrakcyjne grafiki do naszego tekstu. To sprawia, że cały tekst wydaje się lżejszy i pozwala naszym oczom na chwilę odpocząć od samego tekstu. Grafiki przygotujemy w darmowych programach typu Canva. Jeśli jednak chcemy wykorzystać eleganckie grafiki z banku zdjęć, to może okazać się potrzebne wykupienie dostępu premium, który też nie będzie tańszy niż kilkaset złotych.
  • Na samym końcu zostaje ustawienie dobrej reklamy, która wykorzysta retargeting i będzie przypominała klientom o naszej stronie.

Drugą opcją, jaką mamy jest wykorzystanie specjalistów od content marketingu i zlecenie im całości. Dzięki temu zyskamy dużą ilość czasu i będziemy mieli pewność, że naszym tekstem zajmą się specjaliści.

Ile kosztuje content marketing?

Wszystko zależy jaką agencję wybierzemy i na jakich zasadach będziemy z nimi współpracować. Cena za jeden tekst zaczyna się już od 200 zł netto. Oczywiście wszystko uzależnione jest od długości danego wpisu.

Jeśli zdecydujemy się na bardziej kompleksową współpracę, to cena będzie dużo atrakcyjniejsza. Usługi content marketingu są coraz bardziej popularne i coraz więcej firm widzi wartość w dzieleniu się wiedzą. Trzeba jednak pamiętać o tym, że efekty nie przychodzą od razu. To wszystko jest praca długoterminowa, która owocuje z czasem. Jednak wartościowe treści będą broniły się same i sprawią, że „na koniec dnia” klienci przyjdą właśnie do nas, a nie do konkurencji.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 8 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD