Zuzanna Sarapata

W jaki sposób pozyskiwać nowych klientów?

Data publikacji
13.06.2022
|
8 min czytania

Prowadzenie firmy wiąże się ze stałym poszukiwaniem nowych zleceń lub osób, które mogą chcieć skorzystać z naszych usług / produktów. W dzisiejszych czasach podaż znacząco przerasta popyt, więc trzeba się nieraz nieźle natrudzić, aby pozyskać nowego klienta. Dobra strategia marketingowa jest ważna, ale jeśli nie połączymy kilku ważnych aspektów jednocześnie to może się okazać, że sama strategia nie wystarczy. Dzisiaj przeprowadzimy was przez cały proces jak pozyskać klienta.

Pozyskiwanie nowych klientów

Może się wydawać, że proces pozyskiwania klienta powinien być prosty. Zdobywamy nowy lead, kontaktujemy się z nim, przedstawiamy nasz produkt lub usługę i zamykamy cały proces. Prawda jest jednak taka, że zdobycie nowego klienta często jest procesem wielowymiarowym. Same kampanie reklamowe nie sprawią, że ktoś kupi od Ciebie. Pamiętaj, że klient będzie patrzył na ogół. Mówimy tutaj o całym etapie komunikacji, prędkości odpowiedzi, przyjazności dla drugiej strony i wielu innych aspektach. To po Twojej stronie jako przedsiębiorcy jest zachęcenie klienta do skorzystania z usług. On ma możliwość wyboru.

Metody pozyskiwania klientów

Sposoby pozyskiwania klientów są naprawdę rozmaite. Oczywiście metodę powinieneś dopasować do swojej branży oraz produktu / usługi, który oferujesz. Pamiętaj, że nasze propozycje są uniwersalne i może być tak, że jedne będą działały w Twojej branży lepiej a inne gorzej.

  • Ogłoszenia na tematycznych grupach w portalach społecznościowych – o tym, że na portalach społecznościowych typu Facebook czy LinkedIn możemy znaleźć wiele to już wiedzieliśmy. Warto jednak pamiętać, że jest to idealny sposób na aktywne pozyskiwanie klientów. Grup tematycznych jest bardzo dużo, a na nich codziennie publikowane są dziesiątki ogłoszeń. Wiele osób podczas poszukiwań firmy do współpracy odchodzi od klasycznych portali do tego przeznaczonych kosztem Facebooka. Dlaczego? Bo to narzędzie już znają. Jedyne co potrzeba to dołączyć się do takiej grupy i zamieścić ogłoszenie.
  • Polecenia i rekomendacje – sprytny sposób na pozyskanie klientów, ale stary jak świat. Gdy współpracujesz już z danym klientem zawsze warto porozmawiać z nim nie tylko o tym zleceniu. Nie dość, że wykażesz zainteresowanie, to jeszcze masz szanse na nowe zlecenie. Marketing b2b to bardzo potężne narzędzie jeśli je dobrze zastosujesz. Warto w trakcie rozmowy spytać się o to, czy dana osoba nie ma kogoś, komu również przydałaby się nasza usługa / produkt. Pamiętaj, że polecenie nie musi być bezinteresowne. Nic nie stoi na przeszkodzie zaproponowania zniżki na kolejne zamówienie.
  • Content marketing wraz z SEO – są sposoby pozyskania klienta które wymagają czasu, ale potem działają wręcz bezobsługowo. To zdanie idealnie odzwierciedla pisanie i dobre pozycjonowanie wartościowych treści. W dzisiejszych czasach szukamy rozwiązań instant. Cenimy osoby i firmy, które chcą dzielić się wiedzą i rozwiązują w ten sposób nasze mniejsze i większe problemy. Jeśli piszesz dużo artykułów, które będą pomocne, to samoistnie sprawisz, że zdobędziesz czytelników, z których określony procent kupi Twoje usługi lub produkty. Zrobi to dlatego, że zdobyłeś ich zaufanie, mimo że nie zamieniłeś z tym człowiekiem nawet jednego słowa. Warto więc, aby Twój plan marketingowy zakładał budżet na działania content marketingowe.
  • Opowiadaj o swojej pasji – dość nieoczywisty sposób na pozyskiwanie klientów, ale nie wymagający od Ciebie praktycznie żadnych szczególnych ruchów. Po prostu wykonując zwykłe codzienne czynności przemycaj informację o swojej firmie. Podczas wizyty u fryzjera, u kosmetyczki, będąc w hotelu. Nigdy nie wiesz kim będzie Twój rozmówca. Oczywiście nie chodzi o bardzo nachalne informowanie. Po prostu wpleć to w naturalną rozmowę. Small talki są bardzo popularne. Nic nie stoi na przeszkodzie by dorzucić w nich informację o tym, czym się zajmujesz i dlaczego Twoje rozwiązanie jest takie rewolucyjne lub po prostu pomocne. Przygotuj ciekawą anegdotę, którą możesz powiedzieć. To również pomoże i sprawi, że wydasz się bardziej naturalny.
  • Oferuj dobry produkt / usługę – jak pozyskiwać klientów inaczej niż przez dobrą jakość. Rzadko o tym mówimy, bo uznajemy to za rzecz oczywistą. Nic jednak tak bardzo się samo nie obroni, jak zaangażowanie i dostarczanie klientom satysfakcji. Wiele firm bazuje w 80% tylko na tym i aż na tym sposobie.

Proces pozyskiwania klientów

Skoro wiemy już jak zdobywać klientów, to zastanówmy się teraz nad całym procesem ich pozyskania. Jest kilka ważnych elementów, na które warto zwrócić uwagę.

  • Nawiązując kontakt wykaż zainteresowanie – gdy kontaktujesz się z potencjalnym klientem, to najpierw pokaż, że wiesz do kogo piszesz. Niech Twoja wiadomość będzie spersonalizowana. Pamiętaj, aby zawsze zadać pytanie, to w sposób naturalny zachęca drugą stronę do odpowiedzenia i wejścia w dyskusję.
  • Nie podawaj od razu ceny – najpierw doprecyzuj wszystkie szczegóły. Nawet jeśli nie ma to realnie wpływu na to jaką zaproponujesz stawkę, to i tak w ten sposób wykażesz zainteresowanie. Klient odczuje, że jest dla Ciebie ważny.
  • Nie ukrywaj ważnych rzeczy – jeżeli pobierasz zaliczkę lub zadatek, to poinformuj o tym otwarcie klienta. Zatajanie takich rzeczy nigdy nie wychodzi na dobre. Jak zdobywać klientów, jeśli już na początku nie będziesz szczery? Powiedz sobie, że jeśli klient nie jest w stanie tego zaakceptować, to widocznie nie jest to osoba dopasowana do Twojego biznesu.
  • Jasno określ cały proces – pamiętaj, że klient może sam się nie dopytać o przebieg procesu, bo może nigdy wcześniej nie współpracował z taką firmą. Zawsze poinformuj go jak będą wyglądały kolejne etapy waszej współpracy. To da mu spokój, a Ciebie postawi w roli opiekuna i osoby, która dba o wszystko.
  • Przeznacz zawsze tyle czasu ile potrzeba – nie zawsze klient zdecyduje się w 5 minut. Jedni podejmą decyzję szybko i zdecydowanie, a inni będą potrzebowali dłuższej rozmowy. Może nawet przemyślenia tematu. To nic złego. Ludzie są różni. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie pospieszać decyzji, bo przeważnie kończy się to źle.

Pozyskiwanie klientów bywa naprawdę skomplikowanym procesem. Wynika to z tego, z każdy z nas ma inne zachowania. Trzeba być elastyczny, dobrze i sprawnie reagować na to, co się dzieje, a także spełnić najlepiej wszystkie powyższe wskazówki.

Jak znaleźć klientów?

Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Najlepiej zrobić listę tego w jaki sposób chcesz pozyskiwać klientów. Jakie nawyki zachowań wykazuje Twoja grupa docelowa. Nie musisz przecież korzystać z tym samych metod co wszyscy. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Twoja metoda była niepowtarzalna i dopasowana właśnie do Twojego biznesu. Ważne jest, aby przy pozyskiwaniu klientów pozostać sobą. Nie próbuj udawać kogoś, kim nie jesteś, bo to i tak prędzej czy później wyjdzie. Poza tym szukaj osób, z którymi masz dobry kontakt i które dobrze rozumiesz. To ułatwi Waszą komunikację, a to często połowa drogi do sukcesu.

Skoro wiesz już jak pozyskać nowych klientów, to nie pozostaje nic innego jak tylko wdrożyć te wszystkie wskazówki w życie i próbować, próbować i jeszcze raz próbować.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 7 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD