Jacek Palęcki

Storytelling - czym jest i jak go wykorzystać?

Data publikacji
2022-7-26
|
8 min czytania
Spis treści

    Jest wiele sposobów na to, jak pozyskać klienta. Jedni stawiają na promocje cenowe, inni na bardzo dobrą jakość produktu, a jeszcze inni na to by być zauważeni. Niezależnie jednak w jaki sposób chcesz dotrzeć do odbiorcy to bardzo ważne jest umiejętne budowanie historii. Dobrze stworzona potrafi w jednej chwili przyciągnąć klientów, zdobyć ich uwagę, zaangażowanie i finalnie doprowadzić do zakupu. W dzisiejszym wpisie powiemy więcej na temat jak napisać storytelling, który zostanie zauważony przez każdego klienta.

    Co to jest storytelling?

    Definicja storytellingu jest niezwykle prosta. Jest to nic innego jak budowanie opowieści / historii. Można go również określić jako marketing narracyjny. Polega on na trwałym budowaniu relacji z klientem poprzez angażujące opowieści.

    Storytelling przykłady?

    Storytelling jest na tyle uniwersalną metodą, że może być stosowany w bardzo wielu miejscach i na przeróżne sposoby. Storytelling w reklamie pomoże nam zachęcić klienta, uzasadnić potrzebę naszego produktu, a finalnie sprzedać to, co oferujemy. Storytelling danych jest idealnym przykładem, że dużą ilość liczb po ubraniu w słowa i historię można przedstawić również bardzo ciekawie.

    Storytelling w edukacji

    Często nie kojarzymy storytellingu z edukacją, bo przecież edukacja to nic ciekawego. Jednak nie można łączyć edukacji tylko z nauczycielami w szkole. Wystarczy wejść na YouTube i zobaczyć co oferują tzw. kanały popularnonaukowe. Z jednej strony przekazują one taką samą treść jak szkoła, ale z drugiej strony często robią to dużo ciekawiej. W jaki sposób? Wykorzystują właśnie storytelling. Nie mówią oni tylko o danym wydarzeniu. Opisują je tak dokładnie i w tak angażujący sposób, że możemy poczuć jakbyśmy się tam na chwilę przenieśli. Zaciekawiają nas historiami i wątkami pobocznymi a samo wydarzenie jest tylko albo aż podsumowaniem całej tej historii.

    Storytelling w marketingu

    To chyba najlepszy i najpopularniejszy przykład z którego kojarzymy storytelling. Dla wielu firm zwykła reklama w internecie jest już niewystarczająca. Potrzeba przekazać coś więcej. Można to zaobserwować w wielu reklamach storytelling w nich jest bardzo często spotykany. Coraz mniej możemy spotkać reklam bez historii. Każdy produkt jest powiązany z konkretną sytuacją, która może spotkać każdego z nas. To pomaga nam się bardziej utożsamić z danym problemem. Dodatkowo specjaliści od reklam celowo operują na przykładach, które mogą spotkać nas każdego dnia, aby te sytuacje wydawały się bardzo możliwe do spełnienia. W ten sposób dużo prościej pokazać komuś, że potrzebuje np. leku przeciwbólowego. Pamiętajmy, że dobrze zrobiony storytelling potrafi również sprawić, że odbiorca wręcz poczuje się jakby był w tej reklamie. Nasz mózg w bardzo dobry sposób potrafi przypomnieć sobie zapachy i emocje, które uczestniczyły mu przy danej sytuacji. Jednak niewiele firm potrafi zaprojektować taki storytelling, by historia była (przynajmniej pozornie) ważniejsza niż produkt. Idealnym przykładem była firma Allegro, która w swoich reklamach potrafiła przez 90% ich czasu opowiadać historię, która była po prostu prawdziwa, ciekawa i praktycznie do końca nie było oczywiste czego to jest reklama. Dopiero w ostatniej scenie pojawiło się logo Allegro, które po prostu było elementem historii. W żaden sposób nie zakłócało jej. Część osób może stwierdzić, że taka promocja firmy w internecie czy telewizji jest niewystarczająca mocna i dobitna. Są oni zdania, że odbiorca może nie zauważyć tak subtelnej reklamy, bo nazwa firmy nie jest wielokrotnie powtarzana i nie jest pokazana na cały ekran. Jednak to nie prawda. Klienci doceniają subtelne reklamy, bo nie uważają ich za reklamy. Angażujące treści, które wyglądają naturalnie dużo chętniej oglądamy i zapamiętujemy. Dodatkowo często dzielimy się z innymi informacją jaką ciekawą reklamę widzieliśmy. Ciekawą bo inną niż wszystkie inne. I to jest prawdziwy sukces reklamy.

    Storytelling w biznesie

    W biznesie stosujemy wiele sposobów, aby dotrzeć do drugiej strony. Wykorzystujemy wszystkie znane nam rodzaje marketingu, aby osiągnąć swoje korzyści. Opowiadanie historii ułatwia nam zrozumienie drugiej strony. Na tej samej zasadzie działają wszelkiego rodzaju Case Study. To przecież nic innego jak droga firmy X od momentu jak nie miała naszego produktu / usługi do sukcesu jaki dzięki niemu osiągnęła. Oczywiście w relacji B2B musimy zwrócić szczególną uwagę na to, aby storytelling nie wydawał się sztuczny i nie był tylko dorabianiem ideologii do tego, co oferujemy. Możesz być pewny, że źle zrobiony storytelling zostanie szybko zauważony i z pewnością nie pomoże Ci w sprzedaży i budowaniu pozytywnego wizerunku. Najlepiej jakby produkt był tylko dodatkiem do całej historii delikatnie przemyconym i nienarzucającym.

    Zasady storytellingu

    Są 3 podstawowe elementy storytellingu, których należy się trzymać, aby Twoje opowiadanie było ciekawe, angażujące i przykuwające uwagę Twojej grupy docelowej.

    Zbuduj więź

    Jest to rzecz, którą stosujemy w codziennym życiu praktycznie na każdym kroku. Zależy Ci na dobrych relacjach z Twoją rodziną czy znajomymi. W pracy również chcesz, aby Twój zespół dobrze się dogadywał, pracował jak jeden „organizm”, chcesz zrozumieć pracowników i poczuć się z nimi kimś więcej niż grupą osób pracującą w jednym miejscu. Te rzeczy są można powiedzieć oczywiste. Dlaczego więc tak mało oczywiste jest budowanie tej więzi z klientami. Przecież na spotkaniach z rodziną opowiadasz co się dzieje u Ciebie. Twoi klienci też są tego ciekawi. Lubimy jako ludzie znać najróżniejsze rzeczy „zakulisowe”. Klient nie chce każdego kontaktu z Twoją firmą kojarzyć tylko jako następną próbę sprzedaży. Pamiętaj, że w każdym kontakcie z klientem masz możliwość zbudowania więzi. Jeśli ktoś jest zainteresowany Twoją usługą i opowiada Ci o swoim przypadku, a podobny miałeś jakiś czas temu, to koniecznie wspomnij o tym. Klient automatycznie poczuje, że dobrze go rozumiesz. Znajdziecie od razu wspólne pole do rozmowy. Budować więź można również poprzez pytania nie do końca związane z usługą czy produktem. Mechanik samochodowy może każdego klienta pytać się jak mu się sprawuje dany samochód, jak mu się nim jeździ, czy jest wygodny itp. Dla klienta będzie to pokazanie zaangażowania, a dodatkowo możliwość do powiedzenia własnych przemyśleń, a to już buduje relacje.

    Przekazuj emocje

    Jeśli chcemy prawdziwie poruszyć naszych klientów to sama więź i historia to jeszcze za mało. Ważne, aby nasze słowa były nacechowane emocjami. To właśnie one sprawiają, że wszystko, co przekazujemy brzmi dużo bardziej autentycznie. Prawda jest taka, że ciężko mówić o sprzedaży bez emocji. Nawet jeśli handlowiec zna perfekcyjnie język korzyści, to samo stosowanie tej wiedzy nie pomoże, jeśli klient nie poczuje w tym prawdziwości. Nie bójmy się zatem wyrażać emocji (zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych). Warto również odwoływać się takich emocji, które większość z nam mogła doświadczyć. Jeśli opowiadasz komuś o tym, że wszedłeś na Kilimandżaro, to raczej mało kto będzie w stanie sobie wyobrazić jakie emocje wtedy czułeś, bo sami tego nie doświadczyliśmy. Jeśli jednak powiesz, że byłeś ostatnio na ekstra koncercie, to już to jest dużo bardziej „przyziemna emocja”, którą większość z nas mogła doświadczyć.

    Bądź autentyczny

    Chyba ze wszystkich 3 zasad ta jest najważniejsza. Co Ci po tym, że przekażesz emocje, zbudujesz więź (przynajmniej tak będziesz uważać), jak w tym wszystkim druga strona nie poczuje prawdziwości. Autentyczność to podstawa, bo, mimo że możesz uważać inaczej, to dopiero w opowiadaniu o prawdziwych sytuacjach czuć Twoją pasję. Jeśli chcesz coś opowiedzieć tylko po to by się przypodobać klientowi, to on to wyczuje. Na samym końcu nie zapomnij również o przesłaniu. Właśnie dlatego dobry storytelling jest tak trudną techniką, bo wszystko to, o czym mówiliśmy powyżej należy jeszcze połączyć klamrą z Twoim celem. Możesz ten cel interpretować jak tylko chcesz. Niezależnie czy mówimy o pozyskaniu kontaktu, sprzedaży produktu, usługi czy pozyskaniu osób na webiar, to końcowy cel zawsze powinien Ciebie determinować.

    Storytelling funkcje

    Oczywiście funkcjami storytellingu jest podniesienie zaangażowania klienta, opowiedzenie mu historii, której z chęcią wysłucha, lepsze zapoznanie i zaufanie danej marce. Na końcu jednak główną funkcja storytellingu jest sprzedaż. Oczywiście może być ona rozumiana bardzo różnie w zależności od Twoich potrzeb, ale w końcowym rozrachunku właśnie po to stosuje się storytelling. Dużo lepiej słucha się opowiadań o produkcie czy usłudze jak idzie za tym historia, emocje, autentyczność. Wtedy realnie buduje się więź między dwoma stronami i reszta jest już tylko formalnością.

    Kategorie wpisów

    Kategorie wpisów

    Już 14 września o 13:00!
    Szkolenie: Jak zacząć sprzedawać dzięki LinkedIn?