Zuzanna Sarapata

Reklama na Facebooku – jak zacząć

Data publikacji
22.08.2022
|
7 min czytania

Od kiedy powstał Facebook jego liczba użytkowników stale rosła i dzisiaj jest on najpopularniejszym portalem społecznościowym na świecie. Zgodnie z badaniami w połowie 2021 roku aż 1,9 mld użytkowników codziennie korzystała z Facebooka. To bardzo duża potencjalna grupa docelowa dla Twoich produktów lub usług (jeśli prowadzisz międzynarodowy biznes). Nie ma co się więc dziwić, że coraz więcej przedsiębiorców chce umieszczać reklamę na Facebooku dla swojej firmy. Jest to metoda niedroga, skuteczna i dająca dostęp do bardzo wielu osób jednocześnie.

Jak działają reklamy na Facebooku?

Promocja firmy w Internecie jest bardzo istotnym elementem marketingu dla wielu firm. Ten sposób jest dużo tańszy niż tradycyjne metody typu plakaty czy billboardy wiszące w miastach. Dodatkowo nie ma on ograniczeń regionalnych, więc możesz mieć siedzibę w centrum Polski i docierać jednocześnie na północ i południe naszego kraju.
Reklama na Facebooku wyświetla się użytkownikowi jako standardowy post podczas przeglądania aktualności. Właśnie dlatego warto zadbać, by prezentowana na niej grafika była atrakcyjna i przykuwała wzrok.

Reklama na fb krok po kroku

Jeśli chcesz stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku, to powinieneś pamiętać o kilku ważnych aspektach.

Do tworzenia kampanii wykorzystaj menadżera reklam

Jest to narzędzie, które Facebook udostępnia dla firm. Za jego pomocą można nie tylko planować przyszłe kampanie, ale też przeglądać te już zakończone. Warto zaznaczyć, że wykorzystując to narzędzie jesteś w stanie równocześnie tworzyć reklamy na Instagrama czy Messengera. Dodatkowo wykorzystując Facebook Business masz też możliwość dopasowania formatu reklamy w zależności od urządzenia na którym będzie wyświetlana. Dostępny masz też bardzo duży zakres celów reklamowych (aż 6 różnych opcji). Twoje możliwości targetowania również są większe.

Dokładnie wybierz cele reklamowe

Każda reklama powinna prowadzić do konkretnego działania. Właśnie z tego powodu zaplanowanie celu reklamowego jest niezwykle istotne. Na Facebooku masz takie możliwości jak:

  • Rozpoznawalność – pomaga budować widoczność Twojej marki, dzięki czemu nowi klienci będą mogli jeszcze prościej Ciebie odszukać
  • Większy ruch – jest to po prostu zwiększenie ilości wejść (odwiedzin) na stronie Twojej firmy lub eventu
  • Aktywność – nakłonienie użytkowników do reagowania na Twoje posty. Dzięki temu będą one lepiej promowane i może to spowodować efekt kuli śnieżnej
  • Sprzedaż – może być to zarówno zwiększenie konwersji, jak i wygenerowanie dodatkowego ruchu w Twoim sklepie internetowym
  • Kontakty – powiązane jest to ze zdobywaniem leadów. Zachęcamy użytkowników do interakcji z marką lub zostawienia kontaktu do siebie
  • Promocja aplikacji – zachęcenie nowych klientów, aby zainstalowali daną aplikację mobilną

Przeanalizuj jaką chcesz stworzyć kampanię i dobierz do niej odpowiedni (jeden) cel reklamowy. Jak już to zrobisz, to dopiero będzie można przystąpić do kolejnego etapu

Ustal najlepszą grupę docelową

Jak wiadomo każda reklama w Internecie musi mieć swój target. Na Facebooku, masz bardzo wiele możliwości filtrowania do kogo dana treść ma trafić. Możesz wybierać z takich rzeczy jak:

  • Lokalizacja – masz możliwość ustawienia jej w dowolnym miejscu i określenia promieniu w którym ma ona działać.
  • Płeć – warto zastanowić się, czy dla obu płci w Twoim biznesie warto kierować taką samą reklamę, czy może jest możliwość różnicowania jej ze względu na tą zmienną.
  • Wiek – podobnie jak w przypadku płci. Osoby w różnym wieku reagują na różne grafiki reklamowe. Zastanów się co najlepiej działa na Twoich klientów w określonym wieku
  • Poziom wykształcenia – sprawdzane jest to na podstawie deklaracji na profilu użytkownika, co za tym idzie nie zawsze musi być to w 100% miarodajna zmienna
  • Zainteresowania – tak samo jaj poprzednie. Niektórzy po prostu nie uzupełniają swojego profilu aż tak dokładnie
  • Dotychczasowa aktywność w serwisie – bada zachowania i pozwala zgodnie z nimi wyświetlać reklamy

Swoją grupę docelową zawsze analizuj również pod względem danych, które masz w firmie. Jeśli widzisz, że w większości obsługujesz osoby o cechach X, to spróbuj pod nie też ustawić reklamę. Oczywiście należy pamiętać, że Facebook daje możliwość dotarcia również do ludzi, którzy z jakiegoś powodu normalnie by od Ciebie nie kupili. Właśnie dlatego nie należy zamykać się na żadne osoby i po prostu testować, sprawdzać statystyki Facebooka i wyciągać wnioski co działa, a co nie.

Eksperymentuj z niestandardowymi grupami

W poprzednim punkcie namawialiśmy do próbowania i testowania różnych standardowych grup. W tym natomiast chcemy zaznaczyć, że Facebook daje również sporo możliwości niestandardowych grup. Możesz np. skierować reklamy do osób aktywnych na Twoim fanpagu. Tak samo, jak w poprzednim punkcie. Próbuj i eksperymentuj. Warto poznać wszystkie możliwości jakie daje serwis, bo nigdy nie wiadomo co akurat sprawdzi się u Ciebie

Twórz ciekawe grafiki

Z jednej strony wydaje się to dość oczywiste. Promowanie na Facebooku czy Instagramie to nic innego jak angażująca grafika i dobrze dobrana treść. Pamiętaj, że im ładniejszej użyjesz grafiki tym Twoja firma ma szansę być lepiej odebraną. Nie jest tajemnicą to, że konsumenci działają impulsywnie i kupują oczami. Jeśli spodoba im się Twoja reklama, to automatycznie mają większe zaufanie do Twojej marki. Nie traktują Cię już jak kogoś totalnie obcego. Jeśli nie masz wystarczających umiejętności graficznych, to warto poprosić o pomoc profesjonalnych grafików, którzy przygotują Ci bardzo dobrą grafikę i jest duża szansa, że nie zapłacisz za to więcej niż 150 zł.

Posiadaj interesujące treści

Druga wraz z grafiką niezwykle ważna rzecz. Jeśli już Twój potencjalny klient zatrzyma się na Twojej reklamie to zaraz po „przeskanowaniu” grafiki jego wzrok uda się do tekstu. Pamiętaj, aby był on napisany zrozumiałym językiem, nie zawierał błędów (bo to źle świadczy o Twojej stronie), a także był angażujący. Metod na napisanie dobrego tekstu jest bardzo dużo. Warto zastanowić się co chcesz tym tekstem uzyskać i później stworzyć dobry tekst. Warto zaznaczyć, że wcale nie musi być on długi. Powinien być po prostu odpowiedni.

Jak ustawić reklamę na Facebooku?

Reklamę na Facebooku możesz ustawić, gdy masz już zdefiniowane i ustawione wszystkie powyższe podpunkty. Pamiętaj, aby dla każdej reklamy i grupy docelowej stworzyć kilka odrębnych kreacji graficznych i różne teksty. W ten sposób będziesz mógł testować, czy zmiana Twojej reklamy ma wpływ na konwersję. Pamiętaj, by każdą reklamę dokładnie analizować i wyciągać wnioski na kolejną. Zobacz jakie zachęty działają na Twoich klientów i na co są podatni. Zebranie takiej wiedzy sprawi, że wraz z każdą kolejną reklamą Twoje wyniki będą coraz lepsze.

Ile kosztuje reklama na FB?

Ceny reklamy na Facebooku są różne i w większości przypadków wszystko zależy od tego, jak je ustawisz. Wiadomo, że im więcej na nią przeznaczysz tym dotrzesz do większej liczby osób. Pamiętaj jednak, że to nie budżet decyduje o skuteczności Twojej reklamy. Możesz przeznaczyć na nią kilka tysięcy złotych, a efekty mieć bardzo niewielkie. Właśnie dlatego tak ważne jest zrozumienie, jak poprawnie ustawić reklamę na FB oraz do kogo chcemy ją skierować. Również z tego samego powodu tak istotna jest grafika, którą umieścisz oraz wstawiony tekst.

Oczywiście możesz wybrać różne warianty reklamy. Możesz ustalić stały dzienny budżet, płacić stałą stawkę za konwersję, czy np. daną kwotę za określoną liczbę wyświetleń. Wszystko zależy od tego, jak dokładnie ustawisz reklamę.

Reklama na Facebooku dlaczego warto?

Często wiele osób nie zadaje sobie już pytania, czy warto umieszczać reklamy na Facebooku, tylko dlaczego warto. Ten portal ma dużą zaletę w postaci tego, że jest na nim bardzo dużo naszych potencjalnych klientów. Możemy do nich dotrzeć jedną reklamą i mało co nas ogranicza. Większość z nas codziennie wchodzi na Facebooka, często nawet bez większego celu. Po prostu chce się dowiedzieć co słychać u ich znajomych lub ogólnie na świecie. Facebook dla wielu jest zamiennikiem wiadomości w telewizji. Z tą różnicą, że otrzymujesz tylko wiadomości z fragmentu, który Ciebie interesuje. Reklama na Facebooku jest skuteczna i co do tego nie ma wątpliwości, ważne, tylko abyś nauczył się ją obsługiwać. Warto w tym celu po prostu próbować lub zgłosić się do firma, która się tym zajmuje na co dzień.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 2 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD