Zuzanna Sarapata

Promowanie na Facebooku - co to jest i do czego służy?

Data publikacji
9.08.2022
|
6 min czytania

Facebook powstał w 2004 roku i choć w Polsce zaczął być popularny znacznie później, to bardzo szybko zdominował rynek social mediów w naszym kraju - według statystyk serwisu NapoleonCat z Facebooka korzysta aż 22.2 miliona Polaków. Największą grupą są użytkownicy między 25 a 34 roku życia, a niemal 54% wszystkich użytkowników stanowią kobiety. To wszystko świadczy o ogromnym potencjale marketingowym tego portalu, który poza ogromną ilością użytkowników, oferuje również bardzo dobre narzędzia do promowania swoich treści, a tym samym jest podstawą strategii marketingowej wielu firm.

Co oznacza promowanie posta na Facebooku?

W marketingowej historii Facebooka należy rozróżnić dwie daty - kiedy powstał Facebook oraz kiedy uruchomiono Facebook Ads. Pierwsza data to 2004 rok, czyli powstanie platformy społecznościowej, a druga to 2007 rok, która wskazuje na właściwy początek marketingu na platformie, jaki znamy dzisiaj.

Posiadając swoją stronę na Facebooku, możemy publikować posty, które będą zdobywać ruch organiczny, zależny od naszych zasięgów, które wynikają w głównej mierze z ilości obserwujących, którą zgromadziliśmy. Nie oznacza to jednak, że jeśli naszą stronę obserwuje np. 100 osób, to do tyłu trafimy, nawet jeśli wszyscy z tych 100 osób akurat będą przeglądali Facebooka w momencie publikacji. Niestety, ale Facebook rok do roku ucina zasięg organiczny, jaki zdobywają posty i obecnie zdarza się, że posty trafiają do zaledwie kilku % osób, które lubią daną stronę.

Facebook nie kryje się z ucinaniem zasięgów organicznych, a informacje o powodach znajdziemy w oficjalnych komunikatach Facebook Business, które podają dwa powody. Pierwszy z nich to coraz większa ilość treści, które pojawią się na platformie, z uwagi na łatwość publikacji, przez co tablica przeciętnego użytkownika staje się przesycona, a musi zachowywać odpowiedni balans postów znajomych, czyli aspektu społecznościowego z aspektem biznesowym czy informacyjnym, czyli postów ze stron. Drugi powód to dostosowywanie treści pod konkretnego użytkownika na podstawie jego aktywności. Facebook zbiera dane i stara się wyświetlać treści, które angażują użytkowników, co sprawia, że chętnie korzystają z platformy, jednak naturalnie obniża ruch organiczny. Te uzasadniania wydają się całkiem rozsądne na papierze, a w praktyce to sprytne rozwiązania, żeby zwiększać przychody, które generuje platforma.

Tym samym promowanie postów na Facebook jest konieczne, by posty zyskiwały aktywność, dzięki czemu algorytm ocenia je wyżej, zaczyna polecać dalej, a za tym idzie zwiększony ruch nie tylko płatny, ale też organiczny. W taki sposób promowanie postów nawet niedużym nakładem finansowym staje się konieczność, żeby dana strona utrzymywała swoją widoczność.

Jak promować swój profil na Facebooku?

Promowanie postów na Facebook jest bardzo proste, ponieważ wystarczy po opublikowaniu kliknąć niebieski przycisk "promuj post," co pozwala na uruchomienie natychmiastowej promocji, która ma domyślnie zwiększać zaangażowanie i zasięg. Taki sposób reklamy jest bardzo wygodny, gdy chcemy tylko delikatnie poprawić widoczność swojej strony na platformie, a w celu uruchomienia skuteczniejszych kampanii, należy skorzystać z menedżera reklam, gdzie będziemy mogli ustawić reklamy nastawione na: świadomość (kampania zasięgowa), działania (kampania nastawiona na budowanie zasięgu) oraz konwersje (np. sprzedaże).

Podstawowym krokiem marketingu na Facebooku powinien więc być jasno wyznaczony cel, a następnie wyznaczenie grupy odbiorców, czyli naszego targetu - odbiorców, do których trafi reklama. Wyznaczenie grupy odbiorców nie jest łatwe i wymaga testów, dlatego warto początkowo ustalić dość ogólne wartości, a następnie zawężać grupę do tej, która zapewnia nam najlepsze wyniki.

Do promowania postów strony na Facebook w menadżerze reklam, potrzebujemy również kreacji reklamowych, a więc grafik lub opisów, choć możemy również wykorzystać istniejące posty, dodając do nich grupę odbiorców. Warto jednak posiadać kilka kreacji i tak jak w przypadku grupy odbiorców - badać, która sprawdza się najlepiej.

Poza promowaniem postów możemy promować również samą stronę, czyli utworzyć reklamę nastawioną na zyskiwanie obserwujących strony, co ma przełożyć się na zwiększenie ruchu organicznego, jaki potencjalnie może uzyskiwać. W przypadku takiej reklamy najważniejsze jest przygotowanie dobrego Call to Action (CTA), czyli wezwania do działania - do zaobserwowania strony.

Jak sprawdzić czy post jest promowany?

Promowane posty możemy sprawdzić, przechodząc na naszą stronę na Facebook, a następnie do centrum reklam, gdzie wystarczy wybrać "wszystkie reklamy" z rozwijanej listy. W tym miejscu pojawią się wszystkie promowane posty, a każdy z nich będzie miał dodatkowo dopisek w zależności od wybranego celu, np. "wyświetlanie video" czy "zasięg." Po kliknięciu danej jednostki reklamowej uzyskamy szczegółowe informacje na temat realizacji celu, obecnych kosztów reklamy czy zasięgu, jaki generuje.

Ile kosztuje promowanie postu na Facebooku?

Wydatki na reklamę na Facebooku zależą od posiadanego przez nas budżetu, więc nie da się jednoznacznie wskazać, ile kosztuje promocja sklepu, grupy czy wydarzenia. Jednak co do zasady istnieją dwa modele rozliczeń: za całość lub za efekt. Reklama za całość pozwala na wyznaczenie budżetu całkowitego za daną kampanię, co daje dużą kontrolę, jednak nie gwarantuje, że uzyskamy jakiekolwiek wyniki. Natomiast reklama za efekt, to reklama, gdzie płacimy wyznaczoną kwotę tylko za wybrane przez nas cele, czyli np. dane konwersje, które uzyskujemy.

Decydując się na reklamowanie firmy na Facebook, a szczególnie do kampanii, w której rozliczamy się za efekt, warto ustalić limit budżetu za tą kampanię oraz ogólny limit wydatków na reklamy dla całego konta, żeby mieć pewność, że nie przekroczymy założonego budżetu. Kampania za efekt pozwala również na określenie limitu kosztów za dane zdarzenie, co możemy ustalić samodzielnie lub zdać się na algorytm, który będzie licytował optymalne stawki do realizacji wskazanych przez nas celów.

Uruchomienie kampanii reklamowej w menedżerze reklam zawsze poprzedza symulacja efektów, jakie uzyskamy, które przedstawia Facebook, np. w przypadku reklamy zasięgowej, informuje nas, że dany budżet, harmonogram i grupa odbiorców, pozwoli nam dotrzeć do X osób dziennie, co jest podstawą do określenia budżetu, jaki powinniśmy wyznaczyć, do osiągania efektów, które zakładamy.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 4 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD