Zuzanna Sarapata

Mail powitalny do klienta – jak go napisać?

Data publikacji
2.09.2022
|
6 min czytania

Wyobraź sobie, że Twoje marzenie właśnie się urzeczywistnia – otwierasz swój pierwszy sklep internetowy. Twój cel jest prosty: zdobyć jak najwięcej klientów, na przykład przez zaproponowanie im zniżki za zapis do newslettera. Wszystko wydaje się w porządku: klient widzi wyskakujące okienko, podaje swój adres e-mail i akceptuje.

Mail powitalny do nowego klienta

Dwa tygodnie później wysyłasz pierwszego e-maila do klienta, w którym umieszczasz obiecaną zniżkę. Czekasz na odpowiedź, ale na Twoje konto nie spływa żadne zamówienie. Zastanawiasz się, gdzie popełniłeś błąd? Odpowiedź jest prosta – dwa tygodnie to kawał czasu, więc tamten odbiorca najprawdopodobniej zapomniał o Twojej firmie. Wszystko dlatego, że nie wysłałeś żadnego maila powitalnego do klienta, w którym ten znalazłby potwierdzenie swojego zapisu do newslettera. W tym czasie skrzynka mailowa Twojego klienta zapełniła się tysiącem newsletterów od konkurencyjnych firm, które skutecznie zajęły jego uwagę.

Musisz pamiętać, że Twój klient prowadzi szybkie tempo życia, tak jak wszyscy w dzisiejszych czasach. Powinieneś więc zrobić wszystko, by w tonie nieprzeczytanych maili widział również Twój firmowy adres. Jeśli swoim e-mail marketingiem chcesz zatrzymać konsumenta na dłużej, to postaw na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Krótko mówiąc: wyślij takiego maila powitalnego do nowego klienta, by ten pozytywnie zapamiętał Twoją firmę. Dzięki temu zbudujesz u niego świadomość swojej marki. Później, kolejnymi mailami, będziesz mógł tę świadomość skutecznie wzmacniać.

W dobie ogromnej konkurencji towarów i usług przywitanie nowego klienta w gronie fanów Twojej marki jest niezwykle ważne. Konsument naprawdę potrzebuje specjalnego traktowania. Chce od razu wiedzieć, jakie korzyści będzie miał z tego, że przed chwilą podał swój adres e-mail na Twojej stronie. Jeśli szybko nie wyślesz oficjalnego maila powitalnego do klienta, to prawdopodobnie stracisz go na zawsze. Twój odbiorca zapisze się do newslettera konkurencji, która od razu powita go z otwartymi ramiona. Czy Twoją firmę stać na to, by oddać konsumentów innym firmom i notować gorsze wyniki finansowe?

Powinieneś być świadomy, że dobrze prowadzony mailing reklamowy to postawa każdego szanującego się biznesu. Sama personalizacja kontaktu jest dziś standardem komunikacji marketingowej. Może być jednak problemowa, gdy masz bardzo rozbudowany biznes i wielu klientów. Przy wielkich bazach danych ciężko jest ręcznie wysyłać spersonalizowane maile powitalne do klienta, bo zajmuje to zbyt dużo czasu. Na szczęście na rynku istnieje rozwiązanie tego problemu – na przykład w postaci generatora maili spersonalizowanych. To narzędzie, w którym możesz wykreować pojedynczego maila - po prostu tworzysz szablon wiadomości w Excelu, podpinasz bazę kontaktów i w kilka minut wysyłasz wiadomość do wielu odbiorców.

Teoretycznie mógłbyś napisać jednego zbiorczego maila w Outlooku i rozesłać go do wszystkich zainteresowanych klientów. Ale po pierwsze: wykorzystując masowy mailing możesz zostać uznany za spamera - a stąd już blisko do zaprzepaszczenia wcześniej osiągniętych wyników finansowych. Po drugie: skrzynka pocztowa od Microsoft nie jest przystosowana do hurtowej wysyłki maili. Jej dzienny limit maili wynosi 5000, co może być niewystarczającego dla Twojego biznesu. Generator maila jest lepszy, ponieważ pozwala Ci na wysyłkę nawet 100 000 maili na raz.

Mail powitalny do klienta – przykład

Jednym z przykładów maila powitalnego do klienta jest cold mailing (z ang. zimny mailing). Zabieg ten jest bardzo często stosowany przez pracowników działu sprzedaży oraz marketingu. W skrócie cold maile to właśnie spersonalizowane wiadomości, które wysyłasz potencjalnemu klientowi. Dzięki nim możesz skłonić swojego odbiorcę do głębszego zapoznania się z Twoją ofertą, co w przyszłości może zaowocować zakupem Twoich produktów. W kuluarach mówi się nawet, że cold mailing jest jedną ze skuteczniejszych form cyfrowego marketingu. Jeśli chcesz go zastosować, najpierw musisz zdobyć bazę adresów mailowych – najlepiej do osób decyzyjnych.

Oczywiście możesz to zrobić „na piechotę” – wchodząc po kolei na strony firm, które najprawdopodobniej będą zainteresowane Twoimi produktami lub usługami i wyszukując na nich adresów e-mail. Jednak po pierwsze: na stronach znajdziesz najczęściej maile typu kontakt, biuro lub office. Po drugie: ta technika zajmie Ci całą wieczność. Jeśli nie masz tyle czasu, to skorzystaj z łatwiejszego rozwiązania – takiego, jak wyszukiwarka e-maili. Na e-rynku jest dostępnych wiele platform, które w oka mgnieniu znajdą Ci potrzebny adres – wystarczy wspomnieć o takich stronach, jak FindEmails.com, Voila Norbert czy Hunter.io.

Zastanawiasz się, jak napisać oficjalny mail powitalny do klienta, by przyniósł Twojej firmie realne zyski? Przede wszystkim: dostosuj język i ton wiadomości do swojego klienta. Podaj również dane kontaktowe do siebie oraz nazwę swojej firmy – tak, żeby klient od razu poznał, z kim ma do czynienia. W dzisiejszym zalewie maili i innych komunikatów rozpraszających klient powinien to wiedzieć. Nie pozwól, by odbiorca Twojej wiadomości samodzielnie musiał się domyślać kto i w jakiej sprawie do niego pisze. Zapoznanie klienta z Twoją marką, już w pierwszym e-mailu, zaprocentuje na przyszłość. W dalszej perspektywie łatwiej Ci będzie napisać do niego [e-mail biznesowy](E-mail biznesowy - jak go poprawnie napisać?) z konkretną ofertą handlową lub propozycją współpracy.

Treść maila powitalnego do nowego klienta również jest ważna. Przede wszystkim zacznij o dobrego tytułu. Niech to będzie coś oryginalnego, czego klient jeszcze nie widział. Zaskocz go – tak, by chciał otworzyć Twoją wiadomość i dowiedzieć się więcej o Twojej firmie. W samym mailu przywitaj się ze swoim klientem i powiedz mu o benefitach. Napisz, czego może się spodziewać po Twoich kolejnych wiadomościach. Powiedz, z jaką częstotliwością zamierzasz się do niego odzywać. Rozbudź wyobraźnię swojego odbiorcy: twórz opowieść, zadawaj pytania. Spróbuj dotrzeć do jego najgłębszych pragnień. Pokaż klientowi, że rozumiesz jego problemy i swoimi produktami możesz mu pomóc je rozwiązać.

Na koniec powitalnego maila uświadom klienta, ile zyska, gdy potwierdzi zapis na Twój newsletter. Przedstaw wiarygodne dane liczbowe, które wpływają nawet na najbardziej sceptycznych odbiorców. Spróbuj również przekonać swojego konsumenta do zaangażowania – czyli do czynnej reakcji na Twoją odpowiedź. Dodaj wyraźne CTA (z ang. Call to action) – na przykład tekst w stylu „Zobacz więcej na stronie”, „Zapoznaj się z naszymi możliwościami czy krótkie ”Zrób wycenę”. Ten prosty zabieg może zwiększyć prawdopodobieństwo, że klient dokona zakupu Twoich produktów.

Podsumowanie

E-mail marketing jest ważnym działaniem biznesowym, który może przynieść wiele dobrego dla Twojej firmy. Pamiętaj jednak, że tu – tak jak i w realnym życiu – wszystko zależy od pierwszego wrażenia. Zainteresuj swojego klienta już w pierwszym e-mailu do klienta – tak, by nie mógł się doczekać kolejnych newsletterów od Ciebie.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 8 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD