Zuzanna Sarapata

Kanały komunikacji marketingowej

Data publikacji
14.06.2022
|
10 min czytania

Każda firma chce być zauważona przez swoich klientów zarówno tych przyszłych, jak i obecnych. Odpowiednie kanały komunikacji w marketingu są bardzo istotne, ponieważ pozwalają nawiązać lepszą relację na linii firma – klient. Nawet podstawy marketingu mówią o tym, że należy różnicować sposoby docierania do naszych grup docelowych. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej jakie są najlepsze i najpopularniejsze kanały komunikacji w marketingu.

Kanały komunikacji marketingowej definicja

Jeśli chcemy dobrze zrozumieć pojęcie kanałów komunikacji marketingowej, to najlepiej zacząć od uświadomienia sobie czym jest w ogóle sama komunikacja marketingowa dla firm. W języku angielskim określa się ją jako „Marcom”. Jest to nic innego jak połączenie słów marketing oraz communications. Warto znać i zapamiętać to pojęcie, bo możemy je spotkać coraz częściej. Sam proces komunikacji marketingowej możemy rozumieć jako sposoby, poprzez które firmy informują, edukują i zachęcają konsumentów do interakcji z firmą. Te sposoby mogą być oczywiście pośrednie, jak i bezpośrednie. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to „głos firmy”, który służy do kontaktu z konsumentami. Ważne jest, aby głos, którym mówi firma był spójny w różnych miejscach.
I tu dochodzimy do definicji kanałów komunikacji marketingowej, która jest niczym innym jak powyższą definicją poszerzoną o miejsca, gdzie ten przekaz może się odbywać.

Kanały komunikacji marketingowej rodzaje

Możemy wyróżnić dwa podstawowe dostępne kanały komunikacji marketingowej. Mówimy tu o tradycyjnych oraz nowoczesnych. Oczywiście to są tylko główne grupy, w ramach których jest praktycznie nieograniczona ilość możliwości promocji. Oczywiście nie ma konieczności stosowania wszystkich z nich. Jeśli firma nie wie jakie kanały powinna obrać to pomocne będą strategia marketingowa oraz plany marketingowe, w ramach których można to wszystko dokładnie rozpisać i ustalić. Przedstawimy 10 najpopularniejszych działań na podstawie raportu Nowa Rola Marketingu. Będą one zajmowały miejsca od 1 (najczęściej używanego) do 10. Cały raport posiada aż 23 działania, ale my skupimy się tylko na pierwszej dziesiątce.

Tradycyjne kanały komunikacji marketingowej – niektórzy uważają tradycyjne kanały za coś lekko „przestarzałego”, prawda jest jednak taka, że te formy komunikacji nadal trzymają się bardzo dobrze, bo sporo konsumentów do nich się po prostu przyzwyczaiło. Jeśli chodzi o te najpopularniejsze to możemy wymienić:

  • Ulotki (miejsce 2) – chyba pierwsza rzecz, która przychodzi nam do głowy jak myślimy o tradycyjnej formie przekazu. Co ciekawe im większa firma, tym chętniej sięga po to rozwiązanie. Ulotka to bardzo uniwersalna forma, bo jest bardzo tania w wyprodukowaniu, a może w prosty sposób przekazać sporo treści dla klienta.
  • Reklama prasowa (miejsce 3) – mimo że gazety powoli przechodzą do internetu, to jednak reklama w nich nadal stanowi dużą siłę marketingową. Pozwala ona idealnie trafić do lokalnych klientów, co dla wielu firm stanowi bardzo dużą wartość.
  • Event marketing (miejsce 5) – pokazywanie się na eventach jest bardzo popularne, bo mamy pewność, że pojawiają się na nim klienci akurat z naszej branży potencjalnie zainteresowani naszymi usługami.
  • Gadżety (miejsce 8) – ciągle niezwykle popularny sposób promocji. Jego skuteczność polega na tym, że sporo ludzi ma mentalność „zbieraczy” i jak raz dostanie taki gadżet, to leży cały czas tam, gdzie został raz położony. Co za tym idzie klient codziennie widzi markę i buduje świadomość tego, że taka firma istnieje, a to już tylko krok do zakupu.

Nowoczesne kanały komunikacji marketingowej – coraz bardziej zyskują one na popularności, a firmy chcą z nich korzystać dużo chętniej niż jeszcze kilka lat temu. Problematyczne może być jednak to, że nie do końca potrafią ich używać. Mają ogólną wiedzę, ale do tego, aby osiągnąć bardzo dobre rezultaty często potrzebna jest inwestycja w profesjonalną firmę, która pomoże nam w ich założeniu, skonfigurowaniu oraz obsłudze.

  • Własna strona WWW (miejsce 1) – już 9 na 10 firm deklaruje, że posiada własną stronę. W dzisiejszych czasach rzecz praktycznie obowiązkowa. Nie tylko ze względów reprezentatywnych. Własne WWW to idealny sposób na posiadanie środka przekazu, który to Ty w 100% kontrolujesz. Sam ustalasz na niej zasady decydujesz jakie treści się na niej pojawią. Oczywiście postawienie strony to jedno, a sprawienie, by klienci na nią trafiali to już kompletnie inna sprawa.
  • Email marketing (miejsce 4) – tuż za podium plasują się maile reklamowe. Preferowane przez średnie i większe firmy. Idealny sposób na dotarcie do swoich klientów w sposób masowy. Mając dobrze skonstruowany lejek sprzedażowy możemy pozyskiwać dużą ilość kontaktów, które potem zachęcamy naszymi mailami. Warto jednak pamiętać, aby maile były tworzone profesjonalnie i zachęcały klientów. Warto w tym przypadku wspomóc się wiedzą marketingową (swoją, swoich pracowników lub firmy zewnętrznej).
  • Social media (miejsce 6) – wiele osób może sądzić, że pozycja mediów społecznościowych powinna być dużo wyższa. Mimo tego, że obecnie prawie każdy posiada konto na którymś z portali społecznościowych, to połowa ponad połowa firm (niezależnie od ich rozmiaru) nie widzi potrzeby bycia tam. Przeważnie bierze się to z dwóch rzeczy. Firmy nie widzą zależności między kontem na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie a zwiększeniem swojej sprzedaży. Druga rzecz jest dużo bardziej przyziemna. Wiele osób po prostu nie ma czasu na prowadzenie mediów społecznościowych lub tego nie potrafi (mimo że chciałaby tam być obecna).
  • Działania w wyszukiwarkach (miejsce 7) – mówimy tutaj o pozycjonowaniu naszych stron. Z płatnej reklamy korzysta co druga firma, bo widzi w tym rozwiązanie tu i teraz. Płaci kwotę X za którą otrzymuje od razu klientów. Jest to metoda oczywiście efektywna, ale trzeba dobrze wiedzieć, jak stworzyć reklamę, bo inaczej wyniki mogą nie być satysfakcjonujące.
  • Newslettery (miejsce 9) – rzecz analogiczna do email marketingu. Z tą różnicą, że tutaj mówimy o pewnej regularności. Dobry newsletter powinien być jak rozmowa sprzedażowa. Przeprowadzony według konkretnych założeń i prowadzący klienta „za rękę do celu”. Można to oczywiście zrobić w jednym mailu lub stworzyć całą drogę.
  • Marketing szeptany (miejsce 10) – naszą dziesiątkę zamyka marketing szeptany, czyli rzecz najmniej „wprost”. W tym bowiem przypadku to nie firma informuje o sobie, a raczej „klienci”. Polecając daną firmę czy jej produkt sprawiamy, że druga osoba chętniej go kupi. Pamiętajmy jednak, że nie wszystkie takie polecenia pochodzą od prawdziwych ludzi. Część z nich to po prostu firmy, które mają za zadanie w ten sposób pozyskać klientów.

Jak widzisz narzędzia i kanały komunikacji są bardzo różne i nie sposób we wszystkich się przedstawiać. Warto jednak jednemu z nich przyjrzeć się jeszcze dokładniej.

Internetowe kanały komunikacji

O tym, że strona WWW jest wręcz konieczna chyba nie musimy więcej mówić. Warto jednak zastanowić się, które media społecznościowe są warte naszej uwagi.

  • Facebook – obecnie ma on największe zasięgi w Polsce. Jest intuicyjny i większość z nas ma na nim konto. Prowadzenie Facebooka jest raczej niezbyt skomplikowane, bo daje on możliwości publikowania najróżniejszej treści, co za tym idzie większość branż znajdzie w nim swoich klientów.
    Instagram – ma bardzo dużą przewagę nad innymi mediami, szybkością „konsumowanych treści”. Dzięki temu przeciętny użytkownik (nasz potencjalny klient) może zapoznać się z dużo większą ilością informacji niż np. na Facebooku.
  • Twitter – charakteryzuje się bardzo dużą dynamiką i przy niektórych branżach może być wręcz kluczowym medium społecznościowym.
  • LinkedIn – niewątpliwie wyróżnia go bardzo duża wartość merytoryczna społeczności. Osoby decyzyjne dużych firm i korporacji wolą regularnie przeglądać właśnie LinkedIna niż Facebooka, bo będzie to dla nich bardziej efektywne pod względem wiedzy.

Jak widzisz chcąc dotrzeć do klienta masz naprawdę bardzo dużo możliwości. Najważniejsze, aby Twoje działania były spójne z całą wizją firmy i przynosiły zamierzone rezultaty. Nie ma konieczności wykorzystywania wszystkich kanałów. Często posiadanie i dobre użytkowanie tylko kilku będzie dla Ciebie w zupełności wystarczające.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 5 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD