Zuzanna Sarapata

Czym jest newsletter i jak go stworzyć?

Data publikacji
12.10.2022
|
8 min czytania

Jeśli myślisz, że mailing to nieskuteczna technika marketingowa, to jesteś w błędzie. Jeśli go nie używasz, tracisz korzyści. Newslettery są nienachalnym narzędziem, ale mądrze wykorzystane mogą budować wspaniałe relacje z klientami i bez wątpienia pozytywnie wpłyną na Twój biznes. Nie bez powodu wiele firm internetowych stosuje tę technikę marketingową. Czym zatem jest newsletter (mailing reklamowy) i jak go wykorzystać? Dowiedz się wszystkiego na ten temat w tym artykule.

Co to jest newsletter?

Wiele osób pyta: "Co to jest newsletter? Jest to nic innego jak okresowy e-mail wysyłany do konkretnych odbiorców. Celem tych komunikatów jest dotarcie do potencjalnych klientów i zbudowanie z nimi stałej relacji. Newslettery zawierają wszelkie informacje o promocjach, zmianach, nowościach i kodach rabatowych.

Jak działa newsletter?

Subskrybenci sami zapisują się do newslettera, podając swój adres e-mail. Są one wysyłane na bieżąco i w regularnych odstępach czasu. Newsletter zawiera informacje, które są dostępne tylko dla subskrybenta.

Jak stworzyć newsletter?

Wysyłając newslettery do potencjalnych klientów należy pamiętać o kilku bardzo ważnych kwestiach.

  • Regularność w wysyłaniu maili

Newslettery powinny być wysyłane często, ale bez przesady. Nie spamuj. Jeśli Twój email marketing będzie pojawiał się w skrzynce odbiorczej zbyt często, raczej odstraszy to potencjalnych klientów niż ich zachęci. Spraw, aby był ciekawy i intrygujący, aby klienci nie mogli się doczekać Twojego kolejnego newslettera.

  • Tytuły kreatywne

Upewnij się, że Twój nagłówek wyróżnia się spośród innych wiadomości w skrzynce odbiorczej. Musisz nie tylko skłonić ludzi do przeczytania treści wysyłanego newslettera, ale także skłonić ich do otwarcia maila. Warto rozważyć strategię clickbait lub personalizację nagłówka pod konkretnego odbiorcę.

  • Skierowanie treści do odbiorców w pierwszej kolejności

Stworzenie newslettera może być sporym wyzwaniem. Staraj się mówić do nich bezpośrednio. Zastanów się dokładnie, co chcesz przekazać w tej krótkiej treści. Postaw się w roli odbiorcy i zaprojektuj swój newsletter w taki sposób, aby Twoi klienci skorzystali z poświęcenia czasu na jego przeczytanie. Pamiętaj, że newsletter powinien być dopasowany stylem do tego co prezentuje cała Twoja marka. Jeśli komunikujesz się z młodymi odbiorcami, to newsletter nie może brzmieć jak email biznesowy i na odwrót.

  • Jasne CTA

Zamieść w swojej treści wyraźne hasło z wezwaniem do działania; CTA mają za zadanie nakłonić użytkowników do natychmiastowej reakcji. Używaj komunikatów typu "Kup teraz", "Zaangażuj się", "Zamów", "Sprawdź", "Uzyskaj rabat" lub "Zobacz". Oczywiście możesz sprawdzić, który CTA zadziała na Twoich odbiorców najlepiej. W tym celu przygotuj sobie szablon maila sprzedażowego i do każdego dodaj inny komunikat końcowy. Podziel grupę na równe część i sprawdź, na co Twoi odbiorcy reagują najlepiej.

  • Odpowiednia długość newslettera

W tym przypadku zbyt długie treści nie są dobre i mogą odpędzić ludzi. Staraj się przedstawić najważniejsze informacje w krótkiej formie i kierować ludzi do konkretnych ofert za pomocą przycisku CTA po więcej informacji. Ważny jest również układ treści, a najważniejsze informacje powinny być umieszczone na górze. Podkreśl logo firmy, atrakcyjnie pozycjonuj treść i uwypuklaj wartościowe informacje.

  • Łatwy do zrozumienia układ

Zawarcie zbyt wielu elementów w newsletterze może odstraszyć potencjalnych odbiorców i odciągnąć ich od najważniejszych informacji, które chcesz przekazać. Przejrzysty układ to klucz do sukcesu. Powinien on ułatwiać odbiorcom dostrzeżenie najważniejszych punktów.

  • Responsywny

Twój newsletter powinien się dobrze wyświetlać niezależnie od tego, czy jest otwierany na smartfonie, czy na komputerze.

Aby zapewnić skuteczność kampanii email marketingowej, warto znać podstawową różnicę między mailingiem a newsletterem. Mailingi to jednorazowe reklamy wysyłane na adres e-mail odbiorcy. W przeciwieństwie do newsletterów mają one na celu zachęcenie odbiorców do podjęcia konkretnego działania, np. założenia konta lub skorzystania z oferty. Jak więc działają newslettery? Newslettery pozwalają na utrzymywanie stałego kontaktu z klientami. Mogą skutecznie przekazywać odbiorcom wiadomości, promocje i wydarzenia związane z firmą. Mailingi są dostarczane do skrzynki odbiorczej nieregularnie, natomiast newslettery są dostarczane do skrzynki odbiorczej w sposób zaplanowany.

Newslettery czasem trafiają do spamu. Może to nastąpić z wielu powodów. Przede wszystkim trzeba uzyskać zgodę odbiorcy nie tylko na wysłanie wiadomości, ale także na przetwarzanie danych (RODO). Jeśli wyślesz wiadomość, która nie ma żadnej wartości, jest ona automatycznie wyrzucana do tego folderu, ponieważ wielu użytkowników może oznaczyć ją jako spam. Przy tworzeniu newsletterów należy uważać na optymalizację obrazów, ponieważ Outlook i Gmail mogą zastosować ścisłe filtry na wiadomości i skierować je do spamu.

Wysyłanie newsletterów ma wiele zalet. Wśród nich można wyróżnić:

  • Sam tworzysz bazę swoich klientów — Jak już wiesz, musisz uzyskać zgodę od swoich użytkowników, aby móc dystrybuować swój newsletter. Pozwala to na zbudowanie bazy klientów zainteresowanych Twoją ofertą i ułatwia utrzymywanie z nimi kontaktu.
  • Masz możliwość dotarcia do wszystkich swoich klientów — Newsletter dotrze do wszystkich Twoich subskrybentów, a Ty będziesz mógł dotrzeć do swoich klientów, nie polegając na mediach społecznościowych, które mają tendencję do zmniejszania zasięgu Twoich wiadomości. Dzięki wysyłaniu newsletterów nie tracisz już kontaktu ze swoimi klientami i nie jesteś zależny od innych.
  • Zwiększenie świadomości marki — Regularne newslettery sprawiają, że Twoi klienci nie zapominają o Tobie. Zwiększy to świadomość marki i pomoże Ci osiągnąć wyższą sprzedaż.
  • Nawiązujesz dobre relacje z klientami — Jeśli tylko raz skłonisz ludzi do przyjęcia Twojej oferty, nie przyniesie Ci ona sukcesu. Sztuką jest ciągłe zachęcanie klientów do zostania stałymi klientami. Newslettery mogą pomóc w osiągnięciu tego celu. Oczywiście dlatego, że za zgodą odbiorcy możesz aktywnie pomóc w budowaniu długotrwałej, pozytywnej relacji, wysyłając regularne newslettery.
  • Zwiększona skuteczność sprzedaży — Kiedy klienci dobrowolnie zgadzają się na otrzymywanie Twoich newsletterów, masz przewagę. Newslettery nie są postrzegane jako natrętna zachęta do zakupu, co prowadzi do poprawy wyników sprzedaży. Ponieważ działania email marketingowe wpływają na decyzje zakupowe około 60% użytkowników, zadbaj o to, aby treść wysyłanych przez Ciebie newsletterów była przemyślana i skutecznie zachęcała do zakupu.

Kiedy wysyłać newsletter?

Rano czy wieczorem? Dobrym rozwiązaniem może być newsletter, który trafia na skrzynkę pocztową, zanim odbiorca zdąży dotrzeć do pracy. Dobrym rozwiązaniem jest też ciekawy newsletter z poranną kawą. Skuteczne mogą być również newslettery wysyłane pod koniec dnia pracy, czyli między godziną 16 a 17. Prawda jest jednak taka, że to są tylko statystyczne sugestie. Najlepiej testować różne rozwiązania i zobaczyć, o której godzinie i w które dni Twoi odbiorcy będą wykazywali największą konwersję.

Czy newsletter jest darmowy?

Wiele osób zastanawia się, czy powinno płacić za newsletter. Po stronie odbiorcy zapisanie się do newslettera jest bezpłatne. Firmy zazwyczaj korzystają ze specjalnych [systemów mailingowych](Systemy mailingowe - czym są i jakie wybrać?) do wysyłania newsletterów. Oznacza to, że korzystanie z systemów takich jak np. FreshMail, GetResponse czy MailChimp jest płatne, a koszt wybranej usługi zależy od liczby wysyłanych wiadomości i wybranego pakietu.

Jak wypisać się z newslettera?

Każda marka może dowolnie wybrać sposób subskrypcji i rezygnacji z niej, ale w większości przypadków mechanizm jest taki sam. Aby zrezygnować z subskrypcji, należy zalogować się do skrzynki odbiorczej, otworzyć jeden z newsletterów, z których chcemy się wypisać, i przewinąć do dołu wiadomości. W zależności od rodzaju nadawcy możesz zobaczyć wiadomości o różnym brzmieniu. Do najczęściej spotykanych należą:

  • Jeśli nie życzą sobie Państwo otrzymywać od nas w przyszłości dalszych informacji, proszę kliknąć tutaj.
  • Aby zrezygnować z subskrypcji naszego newslettera, proszę kliknąć tutaj.
  • Kliknij tutaj, aby zrezygnować z subskrypcji.

W wielu przypadkach do tej informacji dołączony jest link. Po jego kliknięciu zostaniesz poproszony o potwierdzenie chęci rezygnacji z subskrypcji, w przeciwnym razie Twoja rezygnacja zostanie automatycznie zapisana przez system. Alternatywnie, zamiast linku do rezygnacji z subskrypcji, mogą zostać przedstawione dane kontaktowe w celu przekazania chęci rezygnacji z subskrypcji.

W tym ostatnim przypadku należy jednak uważać, aby nie podawać innych danych niż tekst rezygnacji z subskrypcji (np. hasła do konta). Właśnie z tego powodu niektórzy użytkownicy korzystają z generatora maili, jeśli chcą poprzez newsletter uzyskać np. jednorazowy kod rabatowy. Jest to metoda dla nich skuteczniejsza, bo nie będą w przyszłości dostawać wiadomości i nie mają konieczności wypisywania się z list mailingowych.

Newslettery, jeśli są wykonane prawidłowo, mogą przynieść firmie znaczące korzyści. Ten rodzaj marketingu może przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć zyski. Dobrze zaplanuj swoje działania i wykorzystaj możliwości, jakie mogą dać Ci biuletyny!

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 4 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD