Zuzanna Sarapata

Czym jest model aida w marketingu?

Data publikacji
28.07.2022
|
7 min czytania

Reklamy otaczają nas w każdym możliwym kroku. Oglądając telewizje, patrząc na Facebooka, czy robiąc sobie przerwę na YouTubie. Można powiedzieć, że nie sposób od nich uciec, a firmy stale wymyślają coraz to nowe metody na to, aby pozyskać lead, czyli klienta zainteresowanego zakupem. Jest jednak sposób, który mimo upływu lat nadal jest uważany za najbardziej skuteczny. W dzisiejszym artykule przybliżymy wam czym jest aida marketing model.

Model aida co to?

Marketing zna wiele modeli na pozyskanie klienta. Warto jednak zaznaczyć, że omawiana technika ma już ponad 90 lat i nadal jest bardzo skuteczna i aktualna. Cały sekret leży w tym, aby klient po przejściu przez 4 etapy modelu aida finalnie wykazał zainteresowanie zakupem produktu i oczywiście go na końcu kupił. Samo określenie aida to wyraz stworzony od pierwszych czterech liter, które opisują poszczególne etapy (Attention; Interest; Desire; Action). Bardzo możliwe, że założenia tego modelu już od wielu lat stosujesz, ale nawet nie wiesz, że tak się one nazywają. Nie da się ukryć, że są one dość proste, oczywiste i zapewne to jest powód dla którego są aż tak ponadczasowe i nadal aktualne.

Aida model reklamy

Bez wątpienia model aida najczęściej jest utożsamiany z reklamą. Niezależnie czy prowadzimy marketing b2b, czy może b2c to warto wiedzieć w jaki sposób tworzyć dobrą reklamę. Wiele firm wykorzystuje najróżniejsze narzędzia marketingowe, aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić swój przekaz. Często jednak zapominają o podstawowych założeniach, które są właśnie w modelu aida, czyli:

Attention – zwróć uwagę

Można powiedzieć, że bez tego, żadna reklama nie ma szans na powodzenie. W dzisiejszych czasach każdy z nas jest przeładowany informacjami i mamy coraz mniej czasu na konsumowanie treści i na skupianie się nad nimi. Właśnie dlatego często pierwsze 5 sekund determinuje, czy w ogóle zwrócimy uwagę na daną reklamę. Pamiętajmy, że nie chodzi tylko o formę wizualną. Wiele firm ma taką strategię marketingową, że klientów pozyskuje przez serwisy typu LinkedIn i wysyła do nich wiadomości bezpośrednie. Tu również zwrócenie uwagi jest kluczowe. Bardzo możliwe, że po pierwszym zdaniu użytkownik po drugiej stronie podejmie decyzję czy będzie chciał dalej czytać. W związku z tym zapomnij o klasycznych formach i ogólnie stosowanych szablonach. Bądź niepowtarzalny, charakterystyczny i może nawet nietypowy. Przeznacz dłuższą chwilę na opracowanie koncepcji. Często wymyślenie dobrej reklamy jest równie skomplikowane co stworzenie całego planu marketingowego. A dla wielu się wydaje, że to tylko reklama. Pamiętaj, że jeśli nie jesteś pewny swojego wyboru, to zawsze możesz zgłosić się o pomoc lub na konsultacje do profesjonalnej agencji kreatywnej. Zapamiętaj, że jeśli nie przykujesz uwagi, to do dalszych punktów być może nawet nie dojdziesz.

Interest – wzbudź zainteresowanie

Ok, użytkownik już zatrzymał się na Twojej reklamie. Teraz drugi równie ważny krok czyli wzbudzenie zainteresowania. Tutaj duże znaczenie ma jak dokładnie wyznaczyłeś grupę docelową. Jeśli lekcję z tego odrobiłeś prawidłowo, to bardzo możliwe, że Twoją reklamę „czyta” osoba potencjalnie zainteresowana. Przekaż coś ciekawego i interesującego. Możesz to zrobić grafiką lub tekstem tu masz pełną dowolność, ale pewne jest, że musi to być coś, co sprawi, że klient będzie chciał przeczytać cały tekst lub zobaczyć całą reklamę. Ciężko jednoznacznie określić co to może być, bo jest to bardzo subiektywne i zależy po prostu od Twojej branży. Nie ma idealnego rozwiązania. Polecamy proste testowanie. Metodę prób i błędów. Po prostu sprawdź co działa na Twoich klientów.

Desire – stwórz potrzebę posiadania

Etap z jednej strony prosty a z drugiej niekoniecznie. Jeśli dobrze wzbudziłeś zainteresowanie, to nie powinieneś mieć problemów ze stworzeniem potrzeby posiadania. Oczywiście wszystko zależy też od tego na ile „przyziemny” jest Twój produkt / usługa. Pamiętaj, aby w całym tekście mówić językiem korzyści i w pierwszej kolejności skupiać się na drugiej stronie. Mało kogo interesuje wysłuchiwanie co robi Twoja firma i od ilu lat jest na rynku. Każdy z nas woli rozmawiać o jego biznesie i widzieć możliwości jego rozwoju. Oczywiście nie polecamy rzucać słów, które nie pokrywają się z prawdą. Życie to zawsze zweryfikuje i nawet jak zyskasz klienta, to tylko jednorazowo. Z pewnością nie wróci on do Ciebie. Dlatego pamiętaj, aby operować na realnych rzeczach. Warto skupić się na rzeczach które druga strona zyska. Pamiętaj, że zaoszczędzony czas, to również wartość. Może nawet większa niż pieniądze, bo czasu nie da się odkupić.

Action – wezwij do działania

Już jesteś na ostatnim kroku. Jednak nie jest on wcale łatwiejszy. Możesz zrobić powyższe trzy etapy najlepiej na świecie, ale jeśli nie wezwiesz na końcu skutecznie do działania, to jedyne co osiągniesz, to będzie zwiększenie świadomości marki. Pamiętaj, że dobre wezwanie do działania powinno być z jednej strony skuteczne, ale nie możesz zapominać o tym, aby wyglądało naturalnie. Jeśli na końcu Twojej wiadomości umieścisz zbyt nachalne wezwanie do działania, to możesz zniechęcić klienta. Warto pokazać mu co stanie się po tym, jak zostawi kontakt do siebie (np. otrzyma Pan pełną ofertę tego, o czym rozmawialiśmy). Możesz również zapewnić, że nie będziesz wysyłał żadnej nachalnej korespondencji, a jego dane będą bezpieczne. Wiemy, że czasami argumentowanie kolejnego kroku może Ci się wydawać niepotrzebne. Prawda jest jednak taka, że ludzki mózg lubi wiedzieć co będzie dalej. Nawet jeśli to wytłumaczenie jest bardzo oczywiste. Po prostu lubimy wiedzieć, bo czujemy się dzięki temu pewniej.

Model aida przykład

Dobrym przykładem wykorzystania modelu aida są tzw. reklamy teaserowe. Polegają one na tym, że przeważnie na billboardach umieszczana jest pierwsza „część” reklamy. Przeważnie jest ona minimalistyczna i absolutnie nie mówi wprost czego dotyczy. Często ma jeden charakterystyczny element. Czasami dodaje się jeszcze stronę www, jeśli chcemy tam przekierować ruch. Takie reklamy idealnie spełniają dwie pierwsze funkcje czyli zwrócenie uwagi i wzbudzenie zainteresowania. Jeśli przekierujemy ruch na stronę internetową, to właśnie tam możemy realizować kolejny punkt. Ogólnikowo, ale w sposób zaciekawiający stworzyć potrzebę posiadania. Często na tym etapie nie wiemy w sumie czego, bo firma operuje na ogólnikach. Na samym końcu takiej strony jest informacja, że jeśli chcesz się dowiedzieć więcej, to zostaw kontakt do siebie. Wiele osób go zostawi nawet z czystej ciekawości. I w ten sposób mamy stworzoną bardzo dobrą reklamę zgodną z modelem aida.
Jak widzisz model aida jest bardzo uniwersalny możesz bez problemu dopasować go do specyfiki swojej branży i produktu / usługi, którą oferujesz. Trzymaj się tylko opisanych powyżej punktów i wskazówek, które zaznaczaliśmy, a z pewnością zaciekawisz niejednego klienta. I oczywiście finalnie sprzedasz to, co oferujesz.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 10 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD