Zuzanna Sarapata

Baza mailingowa – co to jest i jak ją stworzyć?

Data publikacji
4.07.2022
|
13 min czytania

Za pomocą maili jesteśmy w stanie skutecznie zwiększyć naszą sprzedaż, ponieważ mail w odróżnieniu od telefonu jest szybkim narzędziem komunikacji. Możemy za pomocą jednej wiadomości dotrzeć od razu do setek, a nawet tysięcy klientów. Jeśli jednak chcemy, aby nasz mailing był skuteczny, to poza dobrą treścią musimy zadbać, aby nasza baza maili była dobrze dobrana. W dzisiejszym wpisie opowiemy trochę więcej o tym, czym jest baza adresów email i jak ją dobrze przygotować.

Baza mailingowa - co to?

Bazy danych do mailingu to nic innego jak zbiór danych naszych klientów lub osób które mogą być zainteresowane naszymi produktami, lub usługami. Oczywiście samo pojęcie jest dość ogólne. Prawda jest jednak taka, że temat baz mailingowych jest z jednej strony prosty, a z drugiej trudny i problematyczny. Nie sztuką jest stworzyć bazę tak po prostu. Najtrudniejsze to przygotować ją w taki sposób, aby była skuteczna i pozwoliła na dobrą konwersję, a nasz mailing reklamowy na samym końcu przyniósł założone efekty.

Bazy mailingowe b2b

Komunikacja i proces zakupowy między dwoma firmami (b2b) jest zazwyczaj rzeczą dużo bardziej wymagającą i przemyślaną niż to jest w przypadku klientów indywidualnych. Firmy dużo częściej weryfikują to, co reprezentuje druga strona, jaka jest jej wiarygodność w Internecie, a nawet co prezentujemy na swojej stronie WWW czy też blogu. Właśnie dlatego, jeśli twój email marketing skierowany jest właśnie do firm, to w pierwszej kolejności zadbaj o prawidłową prezentacje swojej firmy. To z pewnością poprawi konwersje, nawet jeśli wysyłasz do nich cold mailing.

Pamiętaj, że baza mailowa firm powinna być przygotowana w logiczny sposób. Co za tym idzie odbiorca powinien mieć podstawy do tego by być zainteresowany Twoim produktem / usługą. Oczywiście w samej wiadomości trzeba odbiorcy wyjaśnić dokładnie dlaczego to akurat on „został wybrany”. Pamiętaj o personalizacji maila, bo to Ci bardzo pomoże. Oczywiście baza email firm może być przygotowana z Twoich obecnych klientów, przyszłych, jak i kupiona. Niezależnie od sposobu jej przygotowania to należy ją dokładnie sprawdzić, bo nie ma nic gorszego jak przekaz wysłany do osoby kompletnie niezainteresowanej. To sprawia, że wychodzimy na mało profesjonalną firmę.

Pamiętaj również o tym, że nawet dobrze napisany email biznesowy niewiele zdziała jak baza będzie nieodpowiednio przygotowana.

Bazy mailingowe b2c

Bazy konsumenckie (skierowane do klientów indywidualnych) to zupełnie inna grupa odbiorców od tej prezentowanej powyżej. Przede wszystkim potrzebujemy podwójnej weryfikacji, ponieważ klienci często w ochronie swoich danych korzystają z narzędzi do ukrywania tożsamości takich jak generator maili. To potrafi doprowadzić do sytuacji, że nasza baza email to w 20% są fałszywe adresy.

Należy pamiętać również o tym, że nie każdy klient wchodzi regularnie ma maila i nie ma nawyku codziennego sprawdzania swoje poczty. Przez to nasza wiadomość, a także jej nagłówek powinna być bardzo dobrze przemyślana. Najlepiej jakby wywoływała w kliencie od razu potrzebę kliknięcia poprzez np. zaciekawienie. Nasza baza mailowa dla klientów indywidualnych może, a nawet powinna być jak najbardziej szczegółowa. Klienci działają dużo bardziej impulsywnie i przeważnie to oni są osobami decyzyjnymi. Nie mają nad sobą szefów, którym muszą argumentować swój wydatek. W związku z tym bazy mailingowe powinny być tworzone w oparciu o konkretne zachowania. Jeśli widzimy, że jest grupa osób, na które działa bodziec X (np. darmowa dostawa), to warto taką bazę mailingową przygotować i dokładnie opisać. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby ogólne maile reklamowe wysyłać do kilku baz jednocześnie. Jednak w przypadku klientów indywidualnych im więcej wiemy o danym kontakcie, tym lepiej.

Jak stworzyć bazę mailingową?

Bazy danych do mailingu mogą być pozyskiwane w bardzo różny sposób. Możemy działać na jednym lub na kilku frontach. Ważne jest jednak, aby nasz program do wysyłania maili weryfikował czy nie występują zdublowane kontakty. Może w tym pomóc wyszukiwarka email. Zadbaj również o to, aby do jednego kontaktu nie wysyłać zbyt dużo wiadomości. Nikt z nas nie lubi otrzymywać zbyt dużo wiadomości od jednej firmy. I niezależnie czy mówmy o b2b, czy b2c.

Maile możemy pozyskiwać w rozmaity sposób:

  • Newsletter – jeden z najpopularniejszych sposobów. Osoby zapisujące się na nasz newsletter deklarują, że chcą od nas regularnie otrzymywać wiadomości. Musimy jednak zadbać o to, by nie był to przekaz wyłącznie reklamowy. Podzielmy się wiedzą, podpowiemy, jak dobrze wybrać, doradźmy. Nasi odbiorcy będą chętnie czytać takie maile. Im będziesz pisać ciekawsze treści, tym klient będzie w głowie budował większe przywiązanie do marki. A to już tylko krok to samoistnego zakupu. Warto tutaj zaznaczyć, że jeśli klient zapisał się na newsletter tylko dlatego, że dostał coś (np. rabat na pierwsze zakupy), albo zaznaczone to było automatycznie podczas zakładania konta, to takie kontakty mogą generować mniejsza konwersję. Warto te osoby dodać do odrębnej bazy i porównywać ich wyniki z osobami świadomie zapisanymi.
  • Akcja promocyjna – równie częsty sposób. Przeważnie jest to robione w formie konkursu. Odpowiedz mailowo na pytanie, dzięki czemu masz możliwość wygrania nagrody. Firma w ten sposób pozyska Twój adres mailowy i będzie mogła wysyłać do Ciebie przekaz reklamowy. Ten sposób jest często wykorzystywany, bo często niewielkim kosztem jesteśmy w stanie pozyskać sporą bazę. Dodatkowo są to osoby, które same do nas tego maila wysłały, więc nie jesteśmy dla nich totalnie obcą firmą.
  • Strony z wizytówkami firm – o ile dwa wcześniejsze sposoby były nastawione bardziej na klientów indywidualnych, o tyle ten jest już typowo firmowy. Praktycznie dla każdej możliwej branży istnieje strona, na której jest umieszczona lista wizytówek. Niezależnie czy mówimy o mechanikach samochodowych, wedding planerach, czy o osobach zajmujących się pozycjonowaniem. Warto szukać takich miejsc, bo jest to idealny sposób na pozyskiwanie adresów swoich potencjalnych klientów. Dodatkowo zawsze możesz powiedzieć, że to właśnie z tego miejsca masz dane, bo przecież firma sama je tam udostępniła.
  • Kupno bazy mailingowej – część firm decyduje się na kupienie gotowej bazy. Jest to spowodowane tym, że nie mają oni czasu lub nie chcą po prostu sami jej Tworzyć. Kupienie bazy może wydawać się dobrym pomysłem. Należy jednak wziąć pod uwagę, że produkt, który otrzymamy może nie spełniać naszych oczekiwań. Nawet jeśli adresy będą aktualne, to trzeba postawić się w roli klienta. Czy Ty chciałbyś dostać maila od kompletnie losowej firmy, o której nigdy nie słyszałeś? Oczywiście część osób zapewne sprawdzi Twojego maila z czystej ciekawości. Jednak taka konwersja może być dużo mniejsza niż w przypadku naturalnie pozyskanych adresów.

Baza mailingowa - cena

Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie ile kosztuje baza mailingowa, bo nie ma jednej stałej stawki za bazy czy za pojedynczy adres. Wszystko zależy od tego, co potrzebujesz i ile czasu zajmie drugiej stronie zdobycie danych. Z reguły im więcej wytycznych musi spełniać dany kontakt, tym trudniej jest go pozyskać. Oczywiście znajdziesz pewnie oferty miliona adresów mailowych za 50 zł. Zastanów się jednak jaka może być jakość takich kontaktów. W dobrej bazie nie chodzi przecież o to by była ona jak najbardziej rozbudowana, tylko by zapewniła możliwość jak największej konwersji.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 9 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD