Dla wielu firm Facebook jest idealnym miejscem na pokazanie się do szerszej publiczności. Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały lokalny biznes, czy większą spółkę, to Twoja firma powinna być dostępna na Facebooku, bo tam są Twoi klienci (indywidualni). Facebook tak bardzo się sprawdza, bo jest narzędziem darmowym, oferującym prostą i intuicyjną reklamę płatną (która często dla wielu firm jest początkiem lejka sprzedażowego). Warto jednak każde swoje działanie (niezależnie czy jest ono płatne, czy darmowe) sprawdzać. Pod względem skuteczności i odbioru ze strony widowni. Dzięki temu masz pewność, że włożona praca idzie we właściwe miejsce. Do tego właśnie służą statystyki konta na Facebooku, a także statystyki postów na Facebooku i to o nich będzie dzisiejszy artykuł.
Statystyki na Facebooku co to?
Statystyki na Facebooku czyli po angielsku Facebook Insights (z taką nazwą też możesz się spotkać), to narzędzie, które jest dostępne dla kont pełniących funkcję administratorów, moderatorów, redaktorów, reklamodawców i analityków. Pozwala ono na bieżący monitoring tego, co działo się lub dzieje się na naszej stronie. W statystykach profilu Facebook możemy znaleźć takie informacje jak:
- Demografia naszej grupy odbiorców (fanów)
- Wiadomości prywatne
- Wyświetlenia strony
- Zasięg postów
- Szybkość udzielania odpowiedzi
- Liczba wyświetleń strony
- Nowe polubienia strony
Może Ci się wydawać, że tych danych jest bardzo dużo, ale pamiętaj, że im lepiej znasz swoich klientów, tym lepsza skuteczność będą miały rozmowy sprzedażowe prowadzone przez Twoich handlowców.
Jak sprawdzić statystyki na Facebooku?
Statystyki aktywności na fb znajdziesz w sekcji „zarządzanie stroną”. W belce po lewej stronie będziesz miał zakładkę statystyki. Po wejściu w nią zostaniesz przekierowany na inny widok.
Gdzie są statystyki na Facebooku?
Skoro wiesz już jak włączyć statystyki na Facebooku, to teraz zatrzymajmy się na chwilę nad ich funkcjonalnościami. Sama zakładka statystyki składa się z aż 16 elementów i warto, abyś wiedział, za co są odpowiedzialne te najważniejsze, bo w ten sposób będziesz mógł szybko, a przede wszystkim skutecznie planować wszystkie kolejne kampanie.
- Podsumowania – jak sama nazwa wskazuje jest to zbiór wszystkich najważniejszych informacji na temat Twojej strony. Są tam takie dane, jak np. wykresy z podsumowaniami wszystkich najważniejszych działań, wskaźnik pokazujący jak szybko udzieliłeś odpowiedzi na wiadomości prywatne, porównanie swoich najnowszych wpisów i wiele więcej.
- Osoby obserwujące – pamiętaj, że im więcej osób obserwuje Twój profil, tym otrzymywane dane będą bardziej wiarygodne. Ciężko wyciągać daleko idące wnioski, jeśli masz mniej niż 100 obserwujących. Nie można wtedy mówić nawet o próbie statystycznej. Warto w tym miejscu śledzić skąd pochodzą nowe obserwacje (płatne kampanie, czy ruch organiczny), a także ilość rezygnacji z obserwowania strony. Jeśli widzisz jakiekolwiek odchylenia od normy, to warto się tym zainteresować. Być może jakieś Twoje działanie to spowodowało. Każdemu zdarzają się błędy w komunikacji, ale warto reagować na bieżąco.
- Zasięg – bardzo przydatny wskaźnik, bo pokazuje do, jak dużej grupy docelowej docieramy. Często firmy w strategii marketingowej np. nowej marki bardzo zwracają uwagę jakie zasięgi chcą generować. Duże zasięgi są kluczem do tego, aby zbierać dużą liczbę odbiorców.
- Działanie na stronie – możesz dzięki temu zobaczyć, jak dużo osób z Twojego profilu „przeszło dalej”. Mówimy tutaj zarówno o przekierowaniu na stronę www, połączeniu telefonicznym lub kliknięciu „jak dojechać”
- Posty – jest to nic innego jak porównanie publikowanych przez Ciebie postów. Możesz je podzielić na takie wskaźniki jak: aktywność, rodzaj treści i zasięgu, grupa docelowa, aktualne i zakończone promocje. W tym miejscu również widzisz rozkład swoich postów pod względem godzinowym. Warto sprawdzać w jakich godzinach Twoi odbiorcy korzystają z Facebooka. Ogólne statystyki mówią o tym, że największa aktywność jest w godzinach wieczornych, ale dla każdej branży może to być inna wartość.
- Osoby – są to ogólne dane demograficzne Twoich odbiorców. Dzięki temu możesz sprawdzić, czy tworzone przez Ciebie treści są spójne z tym do kogo trafiasz. Warto również zweryfikować te dane z ogólnymi założeniami firmy i zobaczyć, czy wartości są zbliżone.
- Wiadomości – to centrum twojego bezpośredniego kontaktu z fanami. Pamiętaj, że sprawne odpowiadanie na wiadomości to klucz to bycia wiarygodną marką.
Jak widzisz statystyki na Facebooku, to temat bardzo rozbudowany i wiele możesz się z nich dowiedzieć. Pamiętaj, że same liczby nie sprawią, że zaczniesz więcej sprzedawać. Należy stale analizować wszystkie wyniki i testować nowe rozwiązania. To, że obecne metody działania nie przynoszą rezultatu nie zawsze musi wynikać ze złego produktu. Może po prostu nie zastosowałeś jeszcze narzędzi odpowiednich dla swoich odbiorców. Jedni klienci wolą dłuższe i bardziej merytoryczne posty, inni stawiają na aspekty graficzne. Na każdego działa co innego i należy o tym pamiętać. Media społecznościowe dają duże możliwości dowolnego dobierania treści i dynamicznego zmieniania formatu, dlatego pamiętaj, by się nie ograniczać.
Przy mediach społecznościowych bardzo ważna jest też regularna praca. Jeśli wstawiasz jeden post tygodniowo, to możesz słabiej wpaść w algorytmy Facebooka. Dodatkowo zachodzi ryzyko, że Twoi odbiorcy po prostu pominą post, bo dałeś im tylko jedną szansę na kontakt z marką. Bądź regularny i konsekwentny w swoich działaniach. Dobry profil na Facebooku buduje się długo. Nie licz od razu na super rezultaty, bo jeśli nie przeznaczysz bardzo dużego budżetu na reklamy, lub nie wpadniesz mocno w aktualny trend, to organiczne budowanie trochę zajmie. Pamiętaj jednak, że liczy się nie tylko ilość fanów, ale też ich jakość. Co Ci po dużych zasięgach i tysiącach obserwujących, jeśli nie pójdzie za tym dobra konwersja. Na końcu i tak chodzi o sprzedaż i przekuwanie włożonego czasu i wysiłku na realne pieniądze. Zapamiętaj, że czasem mniej a lepiej znaczy więcej.