Jacek Palęcki

Prowadzenie fanpage – na czym polega i ile kosztuje?

Data publikacji
3.10.2022
|
8 min czytania

Co jest trudnego w tym, żeby wrzucić post na Facebooka? Na szczęście coraz mniej osób przyjmuje taką postawę, a właściciele firm dostrzegają wiele korzyści, jakie obecność w tej przestrzeni mediów społecznościowych może przynieść ich firmie. Czy jesteś jednym z tych świadomych przedsiębiorców, którzy chcą być obecni na Facebooku czy LinkedIn, ale nie wiedzą, jak się za to zabrać? Poznaj aktualne ceny i koszty prowadzenia firmowego profilu w mediach społecznościowych, dowiedz się, czy naprawdę warto próbować uruchomić własny profil oraz co możesz zyskać, mając dobrze działający fanpage i dużą liczbę oddanych fanów na Facebooku.

Prowadzenie fanpage co to jest

Wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych dopiero rozpoczynających działalność, woli prowadzić własną, markową stronę na Facebooku. Jednak każdy, kto prowadzi własny biznes, wie, ile czasu, poświęcenia i uwagi wymaga na co dzień prowadzenie nowo powstałej inicjatywy: założenie konta na Facebooku, prowadzenie wydarzeń, utrzymywanie kontaktu z fanami i reklama wymagają wiele czasu, wysiłku i wiedzy. Rzeczywistość jest brutalna: w ciągu doby są tylko 24 godziny. To, jak sobie z tym poradzisz, zależy wyłącznie od Ciebie. Czy skupiasz się na swoim biznesie najlepiej jak potrafisz i zlecasz marketing profesjonalistom, czy też robisz jedno i drugie połowicznie i nie osiągasz oczekiwanych rezultatów?

Tak, nie zaprzeczamy, że można samodzielnie zarządzać firmowym kontem na Facebooku. To, co chcemy Ci powiedzieć, to fakt, że nie tylko powinieneś być przygotowany na poświęcenie dużej ilości czasu, ale także powinieneś stale uczyć się zasad marketingu na Facebooku, czym np. jest Facebook pixel, a także zasad dla twórców treści. Jeśli nie jesteś gotowy, prawdopodobnie powinieneś już teraz podnieść słuchawkę i zadzwonić do agencji interaktywnej. Podstawowe pytanie, jakie należy sobie zadać, brzmi: ile to kosztuje? W dalszej części postaram się przedstawić Wam kilka informacji, abyście mieli pojęcie o kosztach takich działań.

Prowadzenie fanpage – zakres usług

Otrzymując ofertę z agencji, warto wiedzieć, co się na nią składa. Możemy wyróżnić dwa podstawowe elementy:

  • Obsługa — wszystkie codzienne czynności związane z tworzeniem treści i komunikacją z osobami, które gromadzą się na Twoim fanpage
  • Budżet reklamowy — środki finansowe przeznaczone na płatne działania marketingowe

Jeśli współpracujesz z agencją, na Twój sukces na Facebooku będzie pracować wielu doświadczonych specjalistów, takich jak copywriterzy, graficy, community managerowie, specjaliści od reklam na FB, analitycy czy social media manager, który będzie wszystko nadzorował. Jeśli Twoim fanpage'em zarządza jedna osoba (co często ma miejsce w przypadku małej agencji), musi ona połączyć umiejętności we wszystkich tych dziedzinach i nie pracować gorzej niż sztab ekspertów – a wręcz przeciwnie. Wniosek jest taki. Widzisz tylko końcowy "produkt — post, zdjęcia, grafikę, komentarze. Dlaczego tak dużo muszę zapłacić – pewnie się zapytasz? Zanim w Twojej głowie zapali się taka lampka sygnalizacyjna, pomyśl, ile godzin pracy twórczej, intensywnych burz mózgów i szkiców poszło na ostateczny wygląd tego, co widzisz jako prowadzenie profilu.

W rozmowie ze znajomym dowiedziałeś się, że jego agencja wykonuje za niego wszystkie czynności za 200 złotych miesięcznie? To, że w jego przypadku jest to możliwe i skuteczne, nie oznacza, że będzie w twoim. Ostateczna cena opracowania profilu na Facebooku zależy od wielu różnych czynników, wśród których możemy wymienić np.

  • Branżę Twojej firmy — tworzenie artykułów dla lokalnej kwiaciarni czy piekarni jest z pewnością mniej uciążliwe dla content managera niż tworzenie wielojęzycznej publikacji dla międzynarodowej firmy, czy kancelarii sprzedającej specjalistyczne oprogramowanie do maszyn przemysłowych.
  • Skalę biznesu — znaczenie będzie miał rozmiar i charakter Twojej firmy — czy działasz na poziomie regionalnym, krajowym czy globalnym. Oferujesz produkty lub usługi — jesteś firmą B2B lub B2C? Czy sprzedajesz towary tylko w sklepie, czy również online?
  • Liczba publikacji — oczywiście konkretna liczba lub zakres będzie rekomendowana przez agencję na podstawie szczegółowej analizy Twojego biznesu i środowiska, w którym działa Twoja firma.
  • Konkurencja branżowa/specyficzna — większa konkurencja oznacza, że musisz wydać więcej na reklamę — reklama na Facebooku działa na zasadzie aukcji, a niestety powierzchnia reklamowa na Facebooku jest ograniczona. Dla Ciebie oznacza to, że musisz zapłacić więcej, aby skutecznie dotrzeć do grup potencjalnych klientów ze swoim przekazem reklamowym.
  • Wielkość fanpage — w praktyce nie liczy się tu sama wielkość, ale stopień interakcji z fanami. Przy setkach postów i tysiącach komentarzy pojawiających się codziennie, zarządzanie fanpage jest z pewnością trudniejsze i bardziej czasochłonne niż zarządzanie profilem, który nie zgromadził jeszcze znaczącej liczby fanów.
  • Rodzaje i liczba kampanii — rozbudowane grafiki, infografiki, posty 3D i profesjonalnie wyprodukowane filmy są droższe niż tradycyjne posty typu "tekst + obrazek".
  • Dodatkowe działania — mogą to być np. założenie sklepu na Facebooku czy skonfigurowanie chatbota.

Zlecając agencji obsługę działań marketingowych na Facebooku, być może będziesz musiał podzielić się częścią swoich ciężko zarobionych zysków, ale dostaniesz więcej. Na takim partnerstwie tylko skorzystasz.

  • Cenny czas — nie bez powodu mówi się, że "czas to pieniądz". Pomyśl tylko, o ile więcej zyskałaby Twoja firma, gdyby nad jej wizerunkiem na Facebooku pracował doświadczony specjalista.
  • Profesjonalnie opracowana strategia — tylko dzięki odpowiednio opracowanej strategii firma może osiągnąć swoje cele.
  • Optymalizacja fanpage'a pod kątem potrzeb Twojej firmy — możesz mieć pewność, że Twój fanpage będzie taki, jaki powinien być, a przy tym użyteczny i atrakcyjny dla odwiedzających.
  • Przewaga technologiczna nad konkurencją — profesjonalni social media managerowie są stale na bieżąco z innowacjami wprowadzanymi przez Facebooka. Dzięki temu możesz je wykorzystać na swoim fanpage'u, zanim konkurencja na rynku się o nich dowie. Dodatkowo tacy specjaliście wykorzystują profesjonalne narzędzia takie jak Facebook business czy Facebook audience insights.
  • Droga do nowych klientów — system reklamowy Facebooka stwarza możliwość dotarcia do osób, które są potencjalnie zainteresowane Twoimi produktami/usługami. Agencja zajmuje się profilem Twojej firmy i tworzy szczegółowy profil tzw. person, czyli Twoich idealnych klientów. Na podstawie tego profilu kierowane są komunikaty reklamowe, a informacje o ofercie trafiają dokładnie tam, gdzie są potrzebne. Taka profesjonalna agencja nie będzie miała również problemu z tym, aby ustawić targetowanie reklam na Facebooku, które często się przydaje.
  • Szczegółowe dane na temat sprzedaży na Facebooku i zainteresowania Twoimi usługami. Okresowe raporty pokazują czarno na białym, ile produktów zostało sprzedanych dzięki Twoim promocjom w mediach społecznościowych i jak bardzo klienci są zachwyceni Twoimi usługami.

Planowanie i przygotowanie wydarzeń na Facebooku to proces wieloetapowy. Chcesz wiedzieć krok po kroku jak przebiega współpraca ze specjalistą z agencji? Oto poszczególne etapy działania prowadzonego przez specjalistę ds. mediów społecznościowych.

  • Audyt dotychczasowej aktywności — identyfikacja mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń oraz ocena jakości opublikowanych dotychczas treści.
  • Stworzenie wstępnej strategii — określenie grupy docelowej kluczowych klientów, celów biznesowych, sposobu komunikacji z odbiorcami, rodzaju treści, które są atrakcyjne oraz zaproponowanie dodatkowych kampanii.
  • Stworzenie identyfikacji wizualnej dla fanpage odpowiadającej innym elementom graficznym wpływającym na rozpoznawalność marki, takim jak awatary, zdjęcia w tle oraz stworzenie szablonów graficznych dla postów.
  • Opracowanie ostatecznego kształtu kalendarza treści i poszczególnych publikacji — terminowe planowanie konkretnych postów i ich promocji oraz przedkładanie konkretnych propozycji do akceptacji klienta.
  • Uruchomienie dodatkowych kampanii promocyjnych — wybór odpowiednich targetów, stworzenie warstw wizualnych i tekstowych dla komunikatów promocyjnych, wybór kryteriów targetowania oraz stworzenie harmonogramów emisji kampanii.
  • Bieżące zarządzanie działaniami, w tym interakcja z fanami (odpowiedzi na posty, komentarze i rekomendacje) oraz optymalizacja reklam na FB.
  • Okresowe raportowanie wyników — dostarczanie szczegółowych danych i pogłębionej analizy wyników.

Ile kosztuje prowadzenie fanpage?

Cena oferowana przez agencję za prowadzenie fanpage'a jest różna w zależy od ilości obowiązków i szacowanego czasu poświęconego na prowadzenie profilu firmowego (co często związane jest z tematyką i aktualną wielkością fanpage'a). Należy również zwrócić uwagę na rodzaj kampanii reklamowej, która będzie prowadzona dla fanpage. Na rynku znajdziesz zapewne wiele ofert, gdzie promowanie na Facebooku jest oferowane już za 300 zł netto. Pamiętaj jednak, że niska cena zawsze jest czymś spowodowana. Zawsze przed rozpoczęciem współpracy zapoznaj się z dotychczasowym portfolio takiej firmy, upewnij się, że na swoje usługi wystawia faktury oraz zobacz, jaką ma wiedzę o Twoim produkcie. Ma go w końcu promować. Jeśli coś wzbudza Twoją wątpliwość, to lepiej poszukać innej firmy. Pamiętaj, że oddanie Twojego profilu nawet na 3 miesiące w ręce niedoświadczonej firmy może sprawić, że naprawianie po niej wyrządzonych szkód zajmie kilka razy tyle i będzie dla Ciebie dużo bardziej kosztowne. Pamiętaj, że prowadzenie profilu to nie tylko reklama na Facebooku, taka firma powinna mieć obszerną wiedzę marketingową, aby zawsze móc Ci doradzić i podpowiedzieć, w którą stronę powinny się kierować Twoje działania marketingowe.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 8 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD