Zuzanna Sarapata

Facebook Pixel - co to jest i jak z niego korzystać?

Data publikacji
5.09.2022
|
4 min czytania

Facebook, według raportu “Social Media w Polsce 2021,” jest najpopularniejszą platformą społecznościową w naszym kraju, mając nieco ponad 17 milionów użytkowników. Tym samym prowadzenie firmowej strony i reklamowanie się na Facebooku jest podstawą działań marketingowych na naszym rynku. Do skutecznej reklamy nie wystarczy jednak duży budżet, a należy dobrze określić grupę docelową do reklamy czy poznać zaawansowane możliwości reklamowe, jakie daje właśnie Facebook Pixel - czym jest, jak działa, gdzie go znaleźć, jak zainstalować?

Pixel Facebook - co to i jak działa?

Kiedy powstał Facebook - w 2004 roku, internet jeszcze raczkował i raczej nikt nie spodziewał się, że portal społecznościowy stanie się tak potężnym narzędziem marketingowym, jakim jest obecnie, a stało się tak między innymi dzięki pixelowi, który współgra z całym mechanizmem reklamy na platformie.

Pixel Facebook to krótki kod JavaScript, który możemy umieścić na swojej stronie internetowej w celu zbierania danych i odblokowania nowych możliwości promowania swojej firmy na Facebooku, jak np. remarketing. Zasada działania kodu jest bardzo prosta - każde wejście na stronę internetową jest rejestrowanie, a kod próbuje połączyć danego użytkownika, odwiedzającego stronę internetową z istniejącym kontem na Facebook, dzięki czemu tworzy się grupa docelowa do skutecznej reklamy.

Pixel może mieć różne parametry i zdarzenia niestandardowe, co pozwala dodatkowo zawężać grupę do np. osób, które odwiedziły naszą stronę internetową i dodały co najmniej jeden produkt do koszyka. Co więcej, nie musimy przejmować się, że nasza strona nie rejestruje setek czy tysięcy takich zdarzeń, ponieważ w menadżerze reklam Facebook znajdziemy możliwość rozszerzenia danej grupy docelowej, zebranej w ramach pixela o "osoby podobne," czyli takie, które z wysokim prawdopodobieństwem dokonają podobnych działań, np. będą zainteresowani oferowanym produktem.

Facebook pixel - gdzie znaleźć?

Pixel Facebooka znajdziemy, logując się do swojego konta Facebook Business, a następnie przechodząc do "menadżera zdarzeń" i klikając "Połącz źródła danych," wybierając opcję "internet," jeśli chcemy zbierać dane ze strony internetowej. Kolejnym krokiem jest wybór opcji "Pixel Facebook," nadanie pixelowi odpowiedniej nazwy i podanie strony internetowej, z którą ma być połączony. Po wykonaniu tych czynności pixel jest utworzony, ale jeszcze nieaktywny, ponieważ kod musi zostać zaimplementowany na powiązaną stronę internetową, a dopóki się to nie stanie, to Facebook wyświetli nam informację: "Dokończ konfigurację pixela."

Pixel Facebook - jak zainstalować?

Kod śledzący pixela musi zostać umieszczony między tagiem a , czyli w nagłówku strony. Nie wystarczy jednak dodać go do strony głównej, a musi być zaimplementowany w szablonie całej strony, żeby poprawnie zbierać dane o wszystkich zdarzeniach. Jak to zrobić?

Najprostszym i najczęściej wybieranym sposobem jest implementacja ręczna i gdy się na nią zdecydujemy, to Facebook wyświetli nam kod, który musimy umieścić w nagłówku każdej strony. Po umieszczeniu i opublikowaniu wersji witryny z aktywnym kodem pixel od razu zacznie zbierać dane, a my otrzymamy informację, że pixel działa poprawnie. Jednak nie każdy posiadacz strony internetowej potrafi ją edytować, więc jeśli nasza strona była utworzona na zlecenie, to wystarczy wysłać programiście powyższy kod, a ten z pewnością będzie wiedział co z nim zrobić.

Jeśli korzystamy z systemów zarządzania treścią, jak np. WordPress czy Shopify to znajdziemy dedykowane wtyczki, które dodadzą kod śledzący pixela do całej witryny bez konieczności zaglądania w kod strony przez nas czy programistę.

Jak usunąć piksel Facebooka?

W celu usunięcia pixela Facebook wystarczy zalogować się na swoje konto biznesowe Facebook, przejść do "źródła danych" i wybrać z listy pixela, którego chcemy usunąć. Po takiej czynności kod nadal pozostanie na naszej stronie, choć nie będzie już zbierał danych, ponieważ zaimplementowany wcześniej kod, nie będzie już aktywny. Jednak warto pozbyć się nawet nieaktywnego kodu śledzącego, żeby nie ingerował, np. nie spowalniał naszej strony. Oczywiście za usunięcie pixela można uznać również samo usunięcie kodu z danej witryny, nawet bez usuwania pixela Facebook Business.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 3 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD