Jeśli chcemy sprzedać nasze produkty, to zawsze powinniśmy wiedzieć, kto jest naszą grupą docelową, jaką mamy strategię marketingową, czyli w oparciu o jakie działania to robimy, jaki mamy na to przeznaczony budżet, a także co chcemy uzyskać. Mając takie podstawy możemy dobrze przeprowadzić klienta przez cały lejek sprzedażowy, a na końcu uzyskać sprzedaż. Ważnym elementem „tej układanki” jest kampania reklamowa, czyli cały etap promocji naszego produktu / usługi. Dzięki niej pokazujemy się do klienta i maksymalizujemy szanse na sprzedaż. Dzisiaj powiemy sobie o tym, jak napisać kampanię reklamową i co powinna ona zawierać.
Jak powinna wyglądać kampania reklamowa?
Kampanię reklamową definiuje się jako szereg działań starannie zaplanowanych dla osiągnięcia założonych przez reklamodawcę celów. Przykładowa kampania reklamowa powinna jednocześnie realizować cele sprzedażowe, plan marketingowy oraz osiągać wyniki, ale to ostatnie to nie jest jedyny cel. Dobra kampania reklamowa obejmuje również podnoszenie świadomości klientów na temat marki, co może być elementem skutecznej strategii sprzedaży. Kolejnym celem kampanii reklamowej jest przekonanie klienta do dokonania ostatecznego zakupu lub zakorzenienie w jego świadomości w celu podjęcia właściwej decyzji zakupowej. Określenie celów przy planowaniu kampanii reklamowej jest równie ważne, jak zdefiniowanie docelowego konsumenta. Dzieje się tak dlatego, że sprzedaż dżinsów nastolatkom i sprzedaż drogiego, eleganckiego zegarka wciąż wymaga innych metodologii. Następnie przychodzi kolejny etap, który jest niezbędny do przygotowania promocji: analiza produktu. Na tym etapie warto odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania: co sprzedajemy, kto tego potrzebuje, jaka jest sytuacja na rynku, ile istnieje podobnych produktów i czym nasz produkt się różni. Takie przygotowanie ułatwia realizację skutecznej strategii, co potwierdziło wiele udanych kampanii promocyjnych.
Jak zacząć tworzyć kampanie reklamowe?
Jeśli chcemy stworzyć dobrą kampanię reklamową nie wystarczy znać dobrze technik sprzedaży i stworzyć reklamę w Internecie. Kampania to proces dużo bardziej skomplikowany. Możemy wyróżnić 6 najważniejszych elementów.
- Zdecyduj o treści swojego komunikatu. Jaki produkt chcemy promować.
Zanim zaczniesz planować kampanię marketingową lub opracowywać reklamę, warto przyjrzeć się naszym produktom i usługom. Taka analiza pomoże w późniejszym etapie i znacznie ułatwi określenie, do kogo skierowany jest produkt. Dodatkowo każda kampania internetowa może mieć inne cele. Jeśli nacisk kładziony jest na budowanie świadomości marki, prawdopodobnie umieścisz reklamy informacyjne, które pozwolą użytkownikom dowiedzieć się o Twojej marce. Kolejnym celem kampanii może być podtrzymanie relacji z odbiorcami i utrzymanie ich zaangażowania. Reklamy przypominające są skuteczne w takim środowisku. Kampanie reklamowe mają również na celu zwiększenie sprzedaży produktów i usług, czyli niejako konwersję.
- Identyfikacja grup docelowych
Planując kampanię reklamową, jej projekt jest uzależniony od grupy docelowej. Dlatego podstawową zasadą jest określenie, do kogo skierowany jest przekaz i kto jest grupą docelową. Pamiętajmy, że różne grupy docelowe inaczej odbierają nasz przekaz. Warto też zastanowić się, czy chcesz przeprowadzić zakrojoną na szeroką skalę kampanię internetową, aby przyciągnąć do swojej firmy nowych klientów, czy też wolisz skupić się na użytkownikach, którzy już zwracają uwagę na Twoją markę. Pamiętaj, że każda platforma reklamowa ma swój własny potencjał. Na przykład w reklamach Google możesz zidentyfikować swoich odbiorców najpierw po słowach, które wpisują do wyszukiwarki. Wiedza o tym, czego szukają, może pomóc w stworzeniu kampanii z odpowiednim przekazem reklamowym. Facebook pozwala na segmentację odbiorców na różne sposoby. Gdy chcesz tworzyć skuteczny marketing na tym portalu, to musisz wiedzieć, że grupy odbiorców są tu identyfikowane na podstawie informacji dostarczonych przez odbiorców. W ten sposób można kierować komunikaty reklamowe do określonych grup wiekowych, określonych miejsc na świecie oraz do określonego miejsca, w którym telefon komórkowy był ostatnio zarejestrowany. Następnie pojawiają się takie informacje jak pracodawca, wykształcenie, stanowisko, rola i hobby.
Jeśli interesuje Cię konkretna grupa zawodowa, warto rozważyć reklamę na LinkedIn. Znajdujący się tam profil da Ci wyobrażenie o rodzaju udostępnianych tam informacji — od nazwy stanowiska po pozycję i zakres obowiązków. Następnie możesz wykorzystać te informacje do tworzenia reklam i kierowania ich do interesujących Cię użytkowników. Przy tworzeniu idealnej grupy docelowej warto cofnąć się do podstaw marketingu, bo wiedza teoretyczna również się Tobie przyda.
- Docelowa komunikacja i kanały
Kiedy już określisz swoją grupę docelową, musisz zastanowić się, jakie kanały komunikacji będą skuteczne i jak powinny one wyglądać. Czy chcesz przekazać poważny komunikat, czy możesz być odważniejszy, może nawet kontrowersyjny? Treści targetowane mogą być również bardziej skuteczne na Facebooku czy Instagramie niż w mailach. Kanały komunikacji będą się również różnić w zależności od tego, do jakiego pokolenia należy Twoja grupa docelowa. Na przykład starsi ludzie mogą rozważyć kampanie e-mailowe i reklamy na Facebooku, podczas gdy millenialsów zainteresują reklamy na YouTube.
- Zadbaj o wizualne aspekty Twojej kampanii online
Wybierając kanał komunikacji, szybko zorientujesz się, że każdy kanał ma swój specyficzny format reklamowy. Na przykład Facebook nie pozwala na zbyt dużą ilość tekstu w reklamach graficznych, natomiast Google nie ma problemu z jego użyciem w reklamach displayowych. W tym drugim przypadku obszar graficzny jest jednak tak mały, że nie ma sensu umieszczać na nim zbyt dużej ilości tekstu, bo to czyni go nieczytelnym. Ponadto ograniczenia techniczne środowiska, w którym wyświetlana jest reklama, mogą wpływać na sposób jej postrzegania: tworząc reklamy wideo w serwisie YouTube, należy pamiętać, że w prawym dolnym rogu znajduje się przycisk "pomiń reklamę" oraz że może pojawić się wyskakujące okienko sugerujące inne filmy. Informacje, które są ważne dla naszych reklam nie powinny być umieszczane w tych miejscach, gdyż mogą stać się po prostu niewidoczne. Wizualny aspekt kampanii reklamowej może również zależeć od kreatywności i pomysłów twórców. Z jednej strony przekaz musi być adekwatny do marki, tak aby użytkownicy zapoznali się z pewnymi elementami charakteryzującymi markę (reklamodawcę).
- Monitoruj wyniki
W projekcie kampanii reklamowej nie można uniknąć etapu mierzenia skuteczności reklamy. Skuteczność kampanii można monitorować za pomocą różnych narzędzi analitycznych. Monitoring kampanii internetowych jest również ważny ze względu na optymalizację i sprawdzanie parametrów kampanii.
- Sprawdzaj obecności konkurentów
Projektując kampanię reklamową bądź świadomy tego, co robi Twoja konkurencja. Mogą oferować oni ten sam produkt lub usługę, ale mieć zupełnie inne sposoby jego promocji. Jeśli konkurujesz o tych samych użytkowników, sposób zaprojektowania kampanii może pomóc Ci zdobyć przewagę na rynku. Dodatkowo świat reklamy internetowej jest dynamiczny i zmienny, dlatego ważne jest ciągłe analizowanie konkurencji i własnej firmy.
Projekt kampanii reklamowej przykład
Prawda jest taka, że każda firma ma kompletnie inny pomysł na kampanię reklamową. To, co widzimy my jako klienci, to tylko efekt końcowy. Za każdą kampanią stoją długie dni i tygodnie przygotowań. Najważniejsze zawsze jest to, aby dobrze zrozumieć klienta, i wczuć się w jego biznes, bo tylko w ten sposób jesteśmy w stanie stworzyć kampanię, która będzie przynosić oczekiwane rezultaty.