Jacek Palęcki

Jak zrobić reklamę produktu?

Data publikacji
10.10.2022
|
9 min czytania

Masz świetny produkt, ale nie możesz go sprzedać? Czy podobnie jak inni przedsiębiorcy zaczynasz obniżać ceny, ale nie możesz znaleźć klientów? Czy z zazdrością patrzysz na swoją konkurencję, która oferuje te same lub podobne produkty w dużo wyższych cenach i generuje wysoką sprzedaż? Stopniowo staje się jasne, że bez reklamy kreatywnej sprzedaż nie wzrośnie. Jak wygląda taka reklama?

Z tym problemem boryka się wiele firm, restauracji, sklepów stacjonarnych i internetowych. W tym miejscu z pomocą przychodzi reklama. Skuteczna kampania reklamowa może zwiększyć sprzedaż, dlatego nazywana jest dźwignią sprzedaży.

Reklama produktu co to?

Reklamy produktu dostarczają użytkownikom szczegółowych informacji na temat konkretnej oferowanej rzeczy. Reklamy wykorzystywane są głównie w e-commerce. Reklamy produktów prezentowane są w formie tekstowej/graficznej, zawierają zdjęcie produktu, nazwę produktu, cenę oraz link do sklepu internetowego. Reklama produktowa może pokazywać pojedynczy produkt lub, jeśli jest wyposażona w funkcję prezentacji, kilka produktów powiązanych. Celem reklamy produktowej jest zwiększenie sprzedaży określonego produktu lub usługi. Reklamy często bazują na społecznym dowodzie słuszności, czyli pokazują, swoich zadowolonych klientów, co może sugerować, że Ty również będziesz zadowolony z tej rzeczy.

Początkowo reklama pełniła jedynie funkcję informacyjną i miała na celu zachęcenie klientów do zakupu towarów lub korzystania z usług. Obecnie funkcje reklamy są bardziej zróżnicowane, a nawet podstawowa funkcja, jaką jest przekazywanie informacji, uległa znacznym zmianom. Wynika to nie tylko z postępu technologicznego i ostrej konkurencji na rynku, ale także z procesu globalizacji, który zmusił reklamodawców do zintensyfikowania działań mających na celu "przebicie się" do głównego nurtu. Do najważniejszych funkcji reklamy należą m.in.

  • Funkcja informacyjna — polega na informowaniu potencjalnych nabywców o produkcie, jego cenie i punkcie sprzedaży. Funkcja ta dotyczy również przekazywania informacji klientowi, takich jak cechy produktu i warunki sprzedaży.
  • Funkcja wsparcia — zajmuje się budowaniem świadomości klienta. Jest to zespół działań mających na celu wpłynięcie w jakiś sposób na zachowania i preferencje klienta. Jest to funkcja pomocnicza lub drugorzędna w kontekście funkcji informacyjnej. Głównym celem jest przekonanie i przypomnienie klientom, którzy już korzystają z usługi lub produktu.
  • Funkcja edukacyjna (customer education) - ma na celu edukowanie i informowanie potencjalnych klientów o zaletach danego produktu. Produkty korzystające z reklamy o funkcji edukacyjnej będą miały nie tylko zadowolenie klienta, ale także inne korzyści wynikające z posiadania (np. wysoka trwałość, uniwersalność, energooszczędność itp.).
  • Atrybuty konkurencyjne — czyli forma odpowiedzi na komunikaty wysyłane przez konkurencyjne firmy. Reklama taka nastawiona jest na swoistą "konfrontację" i ma na celu nie tylko zwiększenie sprzedaży firmy emitującej taki przekaz, ale także opóźnienie lub utrudnienie kampanii reklamowej przeciwnika w tej samej branży.

Sukces reklamy zależy więc od tego, czy dotrze ona do świadomości konsumentów i spowoduje, że będą oni chcieli mieć dany produkt. Są to podstawowe funkcje reklamy, które są dobrze znane i wykorzystywane przez wiele agencji reklamowych oferujących profesjonalne kampanie. Bez ich znajomości i efektywnego wykorzystania nie da się osiągnąć wysokiej skuteczności i dobrych wyników końcowych kampanii.

Reklama produktu przykład

Trudno jest z góry określić, jaki rodzaj reklamy będzie odpowiedni dla produktu X i jakie nośniki reklamowe dadzą wysoką stopę zwrotu. Oto krótki przegląd procesu, jak najlepiej wybrać formę i źródło mediów dla reklamy produktu.

  1. Identyfikacja grup konsumentów najbardziej zainteresowanych zakupem produktu. Można powiedzieć, że to jest podstawa. Bez dobrze określonej grupy docelowej trudno jest cokolwiek dalej ustalać. Nawet najlepsza promocja firmy w Internecie powinna być skierowana do pewnego węższego lub szerszego grona odbiorców.

  2. Szczegółowa analiza produktu pod kątem jego przydatności dla grupy docelowej + dlaczego ten produkt jest lepszy od konkurencji (a jeśli nie, to jak wykorzystać różne inicjatywy marketingowe, aby był lepszy). Korzyści i zalety produktu, to również jedna z najważniejszych rzeczy. Może się wydawać, że ludzie przecież powinni sami chcieć kupować nasz produkt, ale tak naprawdę dlaczego? Co ma ich ku temu motywować? Czasami wystarczy zrobić jedno dobre hasło reklamowe i od razu sprzedaż ruszy.

  3. Analiza metod marketingu bezpośredniego i pośredniego konkurentów. Na podstawie doświadczeń, jakie formy reklamy nie są stosowane przez konkurentów i czy ich wdrożenie poprawi sprzedaż. Weryfikacja konkurencji jest również ważna. Przecież w większości przypadków, to właśnie od konkurencji musimy „zabrać klientów”. Rzadko zdarza się tak, że Ci klienci są niezagospodarowani. Jak ich zabrać? Może warto stworzyć interesujący mailing reklamowy, dać atrakcyjniejsze warunki, a może wykorzystać media społecznościowe, na których nie ma naszej konkurencji? Metod jest wiele. Warto próbować i finalnie wybrać tę najbardziej skuteczne.

  4. Wyciągnij wnioski z analizy (np. wybór formy i źródła przekazów reklamowych dla produktu/produktów). Gdy masz już wszystko dobrze przeanalizowane to pora na wyciągnięcie wniosków. Czy konkurencja stosuje reklamy behawioralne? A może warto zrobić reklamy dynamiczne? Czy nasz klient docelowy jest taki sam jak u konkurencji? Pytań potrafi być wiele, ale odpowiedzenie sobie na nie i zapisanie najważniejszych wniosków sprawi, że część techniczną tworzenia reklamy będziesz mógł mieć za sobą.

  5. Oszacować czas i budżet, jaki należy przeznaczyć na skuteczną kampanię reklamową. To bywa trudne. Wiadomo, że każdy chciałby wydać jak najmniej i pozyskać jak najwięcej klientów. Tak się jednak nie da. Załóż od razu realny budżet i czas. Dostosuj to do możliwości, jakie posiadasz.

  6. Określenie celów kampanii reklamowej w celu stwierdzenia jej skuteczności. Nawet najlepsza kampania powinna wywoływać u odbiorcy pewną określoną reakcję. Przejście na stronę www, zostawienie kontaktu, czy polubienie strony. Możliwości jest dużo. Zawsze zdefiniuj ten cel, aby potem móc jasno określić jak skuteczna była Twoja reklama.

  7. Regularna analiza kampanii reklamowej i jej doskonalenie. Zaplanowanie i wystartowanie kampanii to nie wszystko. Warto regularnie patrzeć, jakie osiąga wyniki i jaka jest reakcja odbiorców na nią. Często wprowadzenie drobnych poprawek w trakcie jej trwania może zdecydowanie poprawić jej wynik końcowy.

Pomysł na reklamę produktu

Dekady prób i błędów zaowocowały pewnymi "normami" dla tekstów reklamowych. Jest to zbiór kilku prostych zasad, które przybliżą Cię do upragnionego sukcesu.

  • Przekazy promocyjne skupiają się na korzyściach. Marketing opiera się na prezentowaniu korzyści i sposobów rozwiązywania konkretnych problemów. Jest to bardzo powszechna praktyka. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy jesteś zarówno twórcą reklamy, jak i twórcą produktu lub usługi. W tym przypadku umysł podświadomie skupia się na cechach produktu, a nie na jego korzyściach dla konsumenta. Ponieważ stworzyliśmy coś fajnego, chcemy się tym "pochwalić". I to jest dość poważny błąd. Wbrew pozorom marketing to nie miejsce na przechwałki. Należy wiedzieć, że odbiorcy reklamy są niesamowicie egoistyczni. Nie obchodzi ich, ile wysiłku włożyłeś w swój produkt lub usługę. Przede wszystkim chcą wiedzieć, co mogą z niego wynieść. Chodzi więc o to, by w centrum tekstu reklamowego znalazł się odbiorca. Poinformuj ich o korzyściach, jakie uzyskają z wybranej interakcji.

  • Tekst reklamowy jest prosty. Teksty promocyjne to nie miejsce na literackie ekstrawagancje: w 99% przypadków nie ma potrzeby odwoływania się do językowej estetyki odbiorcy. Skup się na ich potrzebach i emocjach. Używaj krótkich zdań i akapitów. Bądź konkretny. Unikaj przymiotników i negatywów. W tekstach promocyjnych zawsze podawaj "co jest", a nie "czego nie ma". Stosowanie negatywów w przekazach reklamowych zwykle nie ma sensu. Głównym powodem jest to, że negacja kieruje wyobraźnię odbiorcy na elementy, które i tak następują po negacji. Bo jeśli napiszesz: Zabieg ten jest bezbolesny. Czytelnik podświadomie nie zauważy negacji i skupi się na słowie "bolesny", co prowadzi do negatywnych skojarzeń. O wiele lepiej jest napisać: Zabieg ten jest komfortowy. Nie należy też pisać "niedrogo". Psychologia publiczności znacznie lepiej reaguje na "taniość". Nie zaznaczaj, że Twoja aplikacja jest "wolna od błędów". Wystarczy powiedzieć im, że np. jest "stabilny".

  • Emocjonalny język reklamy. Skuteczny tekst reklamowy powinien również wywoływać emocje. Pamiętaj tylko, że zawsze powinny to być emocje drugiej osoby, a nie Twoje własne. Nigdy więc nie pisz "ciekawy", "wzruszający" czy "wspaniały". Namaluj odpowiedni obraz słowami przed swoimi odbiorcami i pozwól im wyciągnąć jeden z własnych wniosków.

  • Stwierdzenia reklamowe, które obiecują łatwy sukces. Szczerze mówiąc, nikt nie lubi pisać złożonych, długich zdań. Dlatego w reklamie jest tak wiele niewiarygodnych obietnic. Problem ten nie ogranicza się jednak do terminów reklamowych. Zdecydowana większość treści we wszystkich mediach opiera się na założeniu, że jest to łatwe, przyjemne i skuteczne. W Internecie częściej można natknąć się na artykuł o tym, "jak zdobyć sześć zestawów w trzy tygodnie" niż na solidny przewodnik po długoterminowym procesie dostosowywania diety, treningów i nawyków w celu poprawy sylwetki. Poznasz też "proste wskazówki, jak zarobić miliony" i zostaniesz zapoznany z magicznym suplementem, który natychmiast rozwiązuje każdy problem zdrowotny. To nie jest przypadek. Konsumenci oczekują tego rodzaju treści, a Twój tekst promocyjny musi spełniać tę potrzebę. W żadnym wypadku nie nawołujemy do kłamstw czy pustych obietnic. Ważne jest, aby w tekście wyróżnić elementy, które podniosą ich na duchu i zawładną ich wyobraźnią.

  • Język reklamy wpływa na wyobraźnię kupującego. Prowadzi to płynnie do kolejnej cechy języka reklamy, a mianowicie jego wpływu na wyobraźnię odbiorców. Dobrze skonstruowany tekst reklamowy zawsze kieruje wyobraźnię czytelnika w wybranym przez autora kierunku. Poznałeś już jedną technikę wpływania na wyobraźnię — technikę, która obiecuje łatwy sukces. W języku reklamowym często wykorzystywane są również opowieści (oddziaływanie na wyobraźnię potencjalnych klientów poprzez historie), testimoniale (świadectwa zadowolonych klientów) oraz case studies (konkretne przykłady wykorzystania oferowanego produktu lub usługi).

  • Przekaz reklamowy jest zwięzły. Twoi odbiorcy są tak samo zajęci jak Ty. Nie mają czasu na dogłębne rozważenie wszystkich ofert. Dlatego staraj się, aby tekst reklamowy był krótki. Długość tekstu reklamowego ma również istotny wpływ na jego wartość (np. zakupiony czas antenowy). Dodatkowo w świecie marketingu często istnieją odgórne ograniczenia dotyczące długości reklam (np. Google Ads, Facebook Ads). Podsumowując, jeśli Twój komunikat może być krótszy i bardziej bezpośredni, warto to zrobić.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 10 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD