Zuzanna Sarapata

Jak zacząć rozmowę na Linkedin?

Data publikacji
30.09.2022
|
6 min czytania

Media społecznościowe są miejscem, w którym przeciętny Polak spędza aż dwie godziny dziennie - według raportu "Social Media w Polsce 2021." Aktywność w social media ma zwykle na celu komunikację społeczną, pozyskiwanie informacji czy rozrywkę. Są jednak platformy, na których możemy realizować poważniejsze cele, a wiodącą z nich jest LinkedIn - platforma przeznaczona dla ludzi kariery i biznesu. Na LinkedIn możemy: szukać pracy lub pracowników, nawiązywać relacje biznesowe czy budować swoją markę osobistą w celu promowania własnej osoby lub sprzedaży produktów i usług. Tym samym LinkedIn przyciąga specyficzne grono osób - 97% menadżerów, korzystających z social media, deklaruje używanie LinkedIn, z którymi możemy nawiązać kontakt, jednak warto wiedzieć, czym cechuje się platforma i jak to robić skutecznie.

Jak pisać wiadomości na Linkedin?

Przede wszystkim należy pamiętać, że LinkedIn to profesjonalna platforma społecznościowa, na której użytkownicy spodziewają się wiadomości związanych z karierą czy biznesem, więc nie musimy tego tłumaczyć, a możemy od razu przechodzić "do rzeczy," czego zdecydowana większość użytkowników oczekuje. W wiadomościach powinniśmy darować sobie wzmianki o sobie, ponieważ jeśli dana osoba zainteresuje się naszą ofertą, to przejdzie w nasz profil i sama dowie się "kim jesteśmy." Tym samym przed wysyłaniem wiadomości do rekrutera, potencjalnego wspólnika czy innej osoby, warto odpowiednio uzupełnić profil, a wiadomość traktować, jak skrócony mailing reklamowy zawarty w wiadomości prywatnej. Natomiast naturalnie wiadomości będą się różnić w zależności od tego do kogo i w jakiej sprawie piszemy.

Wiadomość do rekrutera Linkedin

Jedna z najczęściej wysyłanych wiadomości to wiadomość inmail do rekruterów z zapytaniem o pracę. Wiadomość bezpośrednia do rekrutera powinna być przede wszystkim utrzymana w formalnym tonie, wskazywać kompetencje, zainteresowanie pracą w danej firmie oraz delikatne przeprosiny, że zdecydowaliśmy się na nieco nachalną formę kontaktu. Warto przeprosić z grzeczności, choć dobra wiadomość inmail wcale nie jest dla rekruterów nachalna, ponieważ są do takich wiadomości przyzwyczajeni, a jeśli faktycznie mamy bogate kompetencje, to rekruter z dużym prawdopodobieństwem doda nas do potencjalnej listy kandydatów, nawet jeśli firma obecnie nie szuka pracowników.

W tym samym schemacie powinniśmy utrzymać wszystkie inne wiadomości do menadżerów/rekruterów z zapytaniem o nasze kwalifikacje, ocenę profilu przez rekrutera czy możliwość odbycia stażu. Takie wiadomości muszą być utrzymane w formalnym tonie z zachowaniem zwrotów grzecznościowych, ponieważ piszemy do osób wyżej postawionych, nieco się im narzucając.

Wiadomość do kandydata na Linkedin

Dobra oferta pracy wraz z udostępnieniem jej w popularnych miejscach, jak grupy na Facebook czy tematyczne portale z ogłoszeniami to często za mało, żeby znaleźć zainteresowanego danym stanowiskiem kandydata. Narzeka na to wiele firm, dlatego rekruterzy często biorą sprawy w swoje ręce i samodzielnie szukają kandydatów - najczęściej na LinkedIn, do których wysyłają wiadomości z ofertą.

Takie wiadomości powinny być utrzymane w tonie grzecznościowym i profesjonalnym, ponieważ rekruterzy piszą w imieniu firm, do których szukają zatrudnienia. Natomiast najważniejszym czynnikiem wiadomości do kandydata jest zwięzła odpowiedź na oczekiwania kandydata - pensja, forma zatrudnienia, które często podaje w profilu oraz potrzeby, których możemy się domyślić, np. ogólne, jak samodzielność pracy czy spersonalizowane, jak możliwość darmowego uczestniczenia w kursach w danej dziedzinie, czyli możliwości rozwoju.

Wiadomości do kandydatów muszą być personalizowane, ponieważ wklejenie samego linka z krótkim wprowadzeniem zostanie przez większość osób uznane za reklamę bota z chatu, a nie rzeczywistą ofertę skierowaną do tej konkretnej osoby.

Jak wysyłać wiadomości na Linkedin?

Bezpośrednie wiadomości prywatne możemy wysyłać do kontaktów pierwszego stopnia, a takie kontakty to zwykle osoby, które znamy z pracy, różnych wydarzeń czy nawet prywatnie. Komunikacja z kontaktami pierwszego stopnia jest więc relatywnie prosta, ponieważ mamy punkt odniesienia, który może nam pomóc w naturalnym rozpoczęciu rozmowy - takie wiadomości mogą, a nawet powinny, być spersonalizowanie, co na pewno podniesie konwersje naszych działań.

Jeśli jednak nie korzystamy z LinkedIn prywatnie, a budowany przez nas profil jest nastawiony jedynie na zdobywanie leadów, to powinniśmy przygotować mocny profil i zdobywać możliwie najwięcej kontaktów. Możemy zwiększyć ilość akceptowanych zaproszeń, dołączając wiadomości do zaproszenia, a dzięki temu zaczniemy wyświetlać się jako kontakt 2 i 3 stopnia, co podniesie ogólny wskaźnik akceptacji i w efekcie pozwoli wysyłać więcej wiadomości prywatnych. Wiadomości do takich osób powinny być ogólne - zgodne z danym targetem i jasno wskazywać cel kontaktu, a skupiać powinniśmy się jedynie na kontynuowanie rozmowy z osobami, które odpowiedzą na wiadomość. Podobnie będzie, jeśli zdecydujemy się dołączyć do grupy dyskusyjnej i zaczniemy wysyłać wiadomości do jej członków - LinkedIn pozwala na wysyłanie wiadomości prywatnych do członków grupy, jeśli do tej grupy należymy.

Wyjątkową możliwością kontaktu, jeśli nie jesteśmy w stanie zdobyć danego połączenia, a korzyści kontaktu z daną osobą są odpowiednio duże, jest wiadomość inmail na LinkedIn. Taka wiadomość to w praktyce email biznesowy czy cold mailing zawarty w wiadomości prywatnej, którą możemy wysłać do każdego użytkownika na LinkedIn, jeśli posiadamy konto premium - wystarczy wejść w profil dowolnego użytkownika i kliknąć przycisk "wiadomość." Ilość dostępnych wiadomości inmail jest ograniczona w zależności od posiadanego planu premium, np. konto kariera pozwala na 5 wiadomości inmail miesięcznie, a Sales Navigator aż na 50.

Wiadomości inmail powinny być standardowym mailem marketingowym, utrzymanym w nieco krótszej formie - jest to wiadomość prywatna, a wszystkie szczegóły dotyczące naszej osoby powinny znajdować się w profilu. Odbiorca zdaje sobie sprawę, że taka wiadomość jest ofertą, więc skupmy się na jasnym opisaniu celu i utrzymaniu całości w zwięzłej formie - niezależnie czy piszemy do rekrutera, szukając pracy czy przedsiębiorcy z ofertą biznesową.

Przewaga wiadomości inmail nad standardowym e-mail marketingiem polega na tym, że kontaktujemy się bezpośrednio z daną osobą, trafiając zarówno do skrzynki wiadomości prywatnej, jak i mailowej - LinkedIn wysyła dodatkowego maila z informacją o próbie kontaktu, co podnosi szanse na uzyskanie odpowiedzi. Co więcej, cold mailing z wykorzystaniem, np. wyszukiwarki adresów e-mail danej firmy, nie daje pewności, że kontaktujemy się z właściwą osobą, a zmorą dużych list mailingowych są generatory maili, z których korzysta coraz więcej osób. Maile pochodzące z takich generatorów to tymczasowe adresy e-mail, używane, np. do rejestracji w danym serwisie, a następne porzucane, co przekreśla nawiązanie kontaktu.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 6 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD