W Polsce employer branding nie jest znanym terminem. Stosuje go dużo firm, ale niewiele świadomie. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, o co dokładnie chodzi w tym tajemniczym pojęciu.
Employer branding – co to jest
Definicja employer brandingu nie jest skomplikowana. Mieszczą się w niej działania firmy, których celem jest zbudowanie pozytywnego wizerunku wśród obecnych oraz przyszłych pracowników. To dobra strategia rozwojowa - zaleca się ją firmom, które nie osiągają wyników w audycie marketingowym. Funkcją employer brandingu jest to, że firma chce być postrzegana jako najlepsza opcja zawodowa na rynku.
Historia employer brandingu sięga lat 90-tych XX wieku. Simon Barrow i Tim Ambler użyli tego pojęcia w artykule „The Employer Brand”. Na polskim rynku powstały książki o employer brandingu - „Lepszy pracodawca” Zyty Machnickiej czy „Employer branding. Budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku” Marka Kozłowskiego. Choć w literaturze employer branding ma swoje miejsce, to dziś najwięcej informacji o nim jest w Internecie.
Rodzaje employer brandingu
W marketingu wyróżniamy dwa rodzaje employer brandingu. Pierwszy z nich to employer branding wewnętrzny – czyli nastawiony na utrzymywanie dobrego morale wśród obecnych pracowników. Jego głównym wyznacznikiem jest dobra atmosfera w zespole i duże możliwości rozwoju. Pracodawca często prowadzi konkursy i zapewnia pracownikom niezbędne szkolenia. Ponadto stara się im umilić życie, dostarczając różne przedmioty z firmowym logo – kubki, bidony czy bluzy.
Drugim rodzajem jest zewnętrzny employer branding – zorientowany na tych, którzy w przyszłości mogą zostać pracownikami firmy. W tym przypadku właściciele firm dbają o to, by ich strona internetowa była jak najbardziej interesująca dla potencjalnych zatrudnionych. Nierzadko umieszczają na niej idee i wartości przewodnie, które przyświecają im w codziennej pracy. Tutaj celem employer brandingu jest pokazanie innym, że dana firma jest najlepszym miejscem do pracy.
Employer branding – przykłady
Przykładem employer brandingu wewnętrznego są benefity dla pracowników. Kiedyś zaliczały się do nich karty sportowe i pakiet medyczny. Dziś mamy rynek pracownika – firmy „stają na głowie”, by pozyskać wartościowych specjalistów. Poza dodatkami sportowymi i medycznymi „kuszą” np. voucherem do Empiku czy kartą lunchową. Niektórzy idą o krok dalej: pozwalają przychodzić do biura z psem i organizują zniżki do weterynarzy. Popularnym benefitem jest biurowy kącik dla dzieci, by zapracowany rodzic mógł łączyć opiekę z obowiązkami.
W zewnętrznym employer brandingu pracodawcy również puszczają wodze fantazji. Wiele firm uczestniczy w akcjach z zakresu ochrony praw mniejszości oraz dbania o ekologię. Standardem jest, że przedsiębiorcy pokazują dobrą atmosferę w biurze w Social Mediach. W Internecie udostępniają fotorelacje z eventów integracyjnych, na których widać zadowolonych pracowników. Nierzadko imprezy odbywają się w ciekawych miejscach.
Employer branding – działania
Jak wygląda employer branding w praktyce? Według pracodawcy dozwolone są działania, które prowadzą do zwiększenia świadomości jego marki wśród odbiorców. Najważniejsza w całym employer brandingu jest strategia – bez niej ciężko o skuteczny marketing internetowy. Dalej jest kampania w employer brandingu, czyli reklamy digitalowe oraz outdoorowe. W pierwszym założeniu elementy employer brandingu to np. zdjęcia z imprez, zamieszczane w Social Mediach firmy. W drugim między innymi boxy dla pracowników z firmowymi gadżetami.
O firmie musi być głośno w tradycyjnych mediach i w digitalu. Strategia marketingowa czy kampania to dopiero szczyt góry lodowej. Każdy plan marketingowy zakłada, że w employer brandingu grupa docelowa jest niezbędna. Jeśli chcesz, by Twoje działania marketingowe były skuteczne, to musisz adresować je do konkretnych odbiorców. Z większej grupy możesz później wyróżnić poszczególne persony employer brandingu.
Narzędzia employer brandingu
Do narzędzi employer brandingu zaliczamy atrakcyjne oferty pracy czy dobrze wyglądającą zakładkę „kariera” na firmowej stronie www. To również udział firmy w różnych eventach i targach branżowych, na których może pokazać swój potencjał. Wiele przedsiębiorstw decyduje się także na skorzystanie z ambasadora marki – najczęściej influencera z szerokim gronem własnych odbiorców. Inni promują się wśród studentów na targach kariery.
Równie popularnym działaniem w employer brandingu jest pisanie bloga, w którym firma stawia się w roli eksperta. Zainteresowani czytelnicy są przyciągani firmowym newsletterem, w którym otrzymują branżowe porady. Jeśli potencjalny pracownik zostanie na blogu dłużej, to może przejść do innych sekcji strony. To już miejsce na to, by powiadomić go o licznych szkoleniach i konferencjach, które firma organizuje dla pracowników.
Korzyści z employer brandingu
Korzyści z employer brandingu są wyjątkowe. Główną zaletą tych działań jest budowanie pozytywnej świadomości Twojej marki wśród grupy docelowej. Employer branding to pokazywanie odbiorcom, że Twoja firma jest miejscem, w którym warto rozpocząć nową przygodę zawodową. Jeśli zrobisz to dobrze, najlepsi specjaliści w branży będą chcieli pracować właśnie u Ciebie.
Zalety employer brandingu odczuwają również Twoi obecni pracownicy. Chyba każdy lubi pracować w miejscu, które dba o jego potrzeby – na przykład o jego work & life balance. Jeśli pracownicy czują się docenieni przez swojego pracodawcę, to ich motywacja do działania nie spada. Twój zespół jest bardziej produktywny, a to w prosty sposób przekłada się na zyski Twojego biznesu.
Podsumowanie
Uwarunkowania employer brandingu stale się zmieniają. Rzeczy modne wczoraj dziś są nieaktualne. Chcąc wiedzieć, jakie trendy w employer brandingu królują obecnie, musisz stale trzymać rękę na pulsie. Od tego zależy przyszłość Twojej firmy.