Jacek Palęcki

Jak stworzyć kreatywną reklamę?

Data publikacji
25.10.2022
|
3 min czytania
Spis treści

    Istnieją takie reklamy i hasła, które są dobrze oceniane, oczekiwane, a odbiorcy je zapamiętują. Według różnych szacunków przeciętny mieszkaniec miasta widzi dziennie około 5 tys. przekazów reklamowych – łącznie z tymi, na które napotyka w sieci. Realnie jest w stanie zauważyć około 150. Co zrobić, aby zwiększyć szansę, że odbiorca spostrzeże również Twoją reklamę? Sposobem na to jest kreatywność. Jak stworzyć taką reklamę?

    Reklama kreatywna – definicja

    Na czym polega kreatywność? Pojęcie to próbowało zdefiniować wielu specjalistów. Z definicji, którą znajdziesz na stronie PWN (Państwowe Wydawnictwo Naukowe), wynika, że za osobę kreatywną uważa się kogoś, kto tworzy coś nowego, oryginalnego. To jednocześnie takie myślenie, którego efektem jest znalezienie niepowtarzalnych rozwiązań. Możesz się również spotkać z definicją, że kreatywnością jest umiejętność tworzenia czegoś nowego.

    Klient nie zainteresuje się produktem lub usługą, jeśli usłyszy, że są one najlepsze. Widział lub słyszał to setki razy, a tak naprawdę z takiego przekazu nic nie wynika. Poza tym pamiętaj, że kreatywność to jedno, a inną kwestią jest skuteczność przekazu. Możesz stworzyć wyjątkową reklamę, ale źle dopasowaną do grupy docelowej lub nie podkreślającą kluczowych cech produktu. Wtedy eliminujesz skuteczność działań. Jeśli chcesz zrealizować reklamę jednocześnie kreatywną i skuteczną, to pamiętaj o następujących zasadach:

    • Zaprezentuj, jak produkt radzi sobie w ekstremalnej sytuacji – pokaż w ten sposób jego kluczową cechę.
    • Przedstaw, jakie są konsekwencje używania lub nieużywania produktu.
    • Przeprowadzaj badania – masz mnóstwo możliwości uzyskania danych na temat oczekiwań odbiorców, ich preferencji. Interesuje Cię reklama na Facebooku? Ten portal dostarcza wielu informacji o użytkownikach Twojego fanpage’a i ewentualnych zainteresowanych. Możesz również wykorzystać dane z Google Analitycs i informacje pozyskane np. poprzez ankiety i inne badania.
    • Miej plan – często zagadką jest, czy reklama trafi w gust odbiorców. Dobrze jest mieć pomysł na to, jak kampania powinna się potoczyć dalej. Pamiętasz serie reklam takich marek jak Plus czy IKEA? Miały potencjał viralowy, a klienci czekali na kolejne pomysły twórców. To działało i nadal działa!
    • Zaskocz efektami – wykorzystaj nowe technologie, wideo, 3D, coś, co trafi do Twojej grupy docelowej.

    Ważne jest osiągnięcie efektu zaskoczenia. Reklama produktu nie uzyska takiego rezultatu, jeśli będzie taka sama jak dziesiątki innych. Jej skuteczność będzie zapewne znikoma. Przygotowanie reklamy kreatywnej nie jest łatwe, natomiast wielu firmom udało się osiągnąć ten efekt i zbudować dzięki niemu znakomite wyniki.

    Kreatywna reklama – przykłady

    Wielu mniejszym i większym markom dzięki kreatywnym reklamom udało się osiągnąć duże zainteresowanie ofertą. Ciekawy pomysł mieli prowadzący jeden z barów w Brazylii. Otóż zainstalowali oni w pisuarze… gitarę elektryczną ze strunami. Korzystający z niego mężczyźni jednocześnie… komponowali utwór, który następnie mogli pobrać z sieci. Efekt? Ogromne zainteresowanie klientów, którzy chcieli przetestować tę ciekawostkę.

    Świetny pomysł mieli również producenci sprayu na pchły dla zwierząt – Frontline Flea & Tick. Otóż utworzono ogromną naklejkę z napisem „Zabierz je ze swojego psa”, która jednak widoczna była dopiero z wyższego piętra galerii handlowej. Patrząc z góry, obserwatorzy mieli wrażenie, że chodzący po reklamie ludzie wyglądają jak… pchły.

    Natomiast czy łatwo o kreatywną reklamę w sieci? W internecie możliwości są różne, skutecznością wykazują się inne działania. Na przykład reklama dynamiczna w ramach Google Ads jest skonstruowana tak, że system sam analizuje, jakie komunikaty przynoszą najlepsze rezultaty i na tej podstawie optymalizuje prezentację. Odbiorcom może być pokazywana reklama behawioralna, tzn. powiązana z ich zainteresowaniami.

    W polskim internecie wiele kreatywnych reklam możesz dostrzec w serwisach społecznościowych. Dobrym przykładem jest kampania marki Otomoto. Firma wdrożyła w swojej komunikacji luźną, rymowaną formę treści. Pojawiła się ona nie tylko w social mediach, ale również na platformie sprzedażowej. Internauci byli zachęcani do tworzenia rymowanych ogłoszeń, a najciekawsze były publikowane na profilu marki i czytane przez Wojciecha Manna i Krystynę Czubównę. Akcja odniosła spory sukces, m.in. złagodziła ton dyskusji prowadzonych pod wieloma wpisami na fanpage’u firmy.

    Kategorie wpisów

    Kategorie wpisów