Jacek Palęcki

Google Tag Manager – co to jest i co daje?

Data publikacji
2022-8-29
|
4 min czytania
Spis treści

    Google przygotowało dla internautów wiele darmowych narzędzi, które wspomagają ich w prowadzeniu stron WWW i ogólnie w działalności w sieci. Można wspomnieć choćby najpopularniejsze na świecie narzędzie analityczne – Google Analytics. Mniej znanym, ale bardzo przydatnym rozwiązaniem, które ułatwia pracę marketerom i nie tylko im jest Google Tag Manager (GTM). Co to jest, jak działa i dlaczego warto go używać?

    Google Tag Manager ­– co to

    Zastanawiasz się, co to jest Google Tag Manager? Otóż jest to bezpłatne narzędzie, które ułatwia zarządzanie skryptami na stronie. Możesz dzięki niemu bez pomocy programisty dodawać fragmenty kodu do witryny lub aplikacji. GTM jest pośrednikiem. Kiedy chcesz dodać nowy kod na stronie, nie musisz edytować plików – wszystko zrobisz po zalogowaniu się na konto GTM, dokonując odpowiednich edycji.

    Normą jest, że na strony WWW trafia coraz więcej tagów. Być może w Twoim serwisie są skrypty Google Analytics, pixel Facebooka czy też tag remarketingowy Google Ads. Jeśli korzystasz z GTM, to wystarczy, że raz dodasz tag Google Tag Managera, a wszystkie kolejne będziesz wdrażać za jego pośrednictwem. Dzięki temu kody śledzące znajdą się w jednym miejscu, będziesz je mieć pod ręką.

    Być może nigdy nie słyszałeś o tym rozwiązaniu, a jest ono popularne. Według w3techs.com używa go ponad 43 proc. stron, co pokazuje poniższy wykres:

    Wiesz już, co to jest Google Tag Manager, ale jakie są jego możliwości? Warto bliżej poznać to narzędzie.

    Google Tag Manager – co daje?

    Stosowanie GTM wymaga posiadania konta Google. Opanowanie obsługi rozwiązania wymaga przyswojenia kilku pojęć. Najwyżej w strukturze jest konto, w obrębie którego można tworzyć kontenery. To kody, które dodaje się na stronie lub w aplikacji – to one przechowują skrypty i to dzięki nim uzyskuje się połączenie pomiędzy witryną a GTM. Poza nielicznymi wyjątkami należy przestrzegać zasady, że na jednej stronie powinien się znajdować jeden kontener. Kiedy będziesz edytować jego zawartość, za każdym razem będzie powstawać nowa jego wersja. Dzięki temu, gdyby doszło do błędu, możesz łatwo przywrócić wersję poprzednią. W ramach kontenerów konfigurujesz:

    • Tagi – czyli kody Java Script, które za pośrednictwem GTM mają być uruchamiane na stronie. Jest ich ponad 50, a możesz wybrać dowolny.
    • Reguły – określają, kiedy dany tag ma być aktywowany. Np. możesz ustalić, że będzie działał wyłącznie na wybranych podstronach.
    • Zmienne – służą do przechowywania i przekazywania wartości, które ulegają zmianie.

    Co daje Google Tag Manager? Lista zalet tego rozwiązania jest długa. Oto najważniejsze plusy:

    • Oszczędność czasu – załóżmy, że odpowiadasz za marketing w firmie i musisz zmodyfikować kod śledzący. Prośbę kierujesz do działu IT i czekasz w kolejce, aż specjaliści będą mieć czas. Dzięki GTM wprowadzisz zmianę bez ingerencji w kod strony, bez logowania się do panelu administracyjnego, co spowoduje, że np. wdrażana reklama w Internecie, ze względu na którą konieczna była modyfikacja skryptów, będzie mogła ruszyć zgodnie z planem.
    • Oszczędność pieniędzy – jeśli do tej pory każde dodanie skryptu na stronie wiązało się ze zlecaniem tego zadania freelancerowi, to szły za tym również koszty. Wprowadzanie zmian za pomocą GTM sprawi, że unikniesz tych wydatków.
    • Możliwość dodania tagów wielu usług – można wprowadzić kod niestandardowy, a także usług, które są oferowane nie tylko przez firmę Google.

    1.jpg

    • Jeden kod zamiast wielu – konieczność umieszczenia danego skryptu na stronie pojawia się w przypadku wielu narzędzi. Jeśli Twoim zadaniem jest promocja firmy w Internecie w ramach Google Ads, to będzie Ci potrzebny tag remarketingu czy też tag śledzenia konwersji. Do tego jeszcze ważne jest Google Analytics, a jeśli prowadzisz kampanie na Facebooku, to dochodzi pixel tego serwisu społecznościowego. Tym sposobem na stronę trafiają kolejne kody, w których można się pogubić. Dzięki GTM w witrynie znajdzie się tylko jeden tag.
    • Instalacja kodów sieci afiliacyjnych – jeśli zarabiasz w ramach programów partnerskich w przeróżnych systemach, to najprawdopodobniej w celu potwierdzenia, że dana witryna należy do Ciebie lub nią zarządzasz, musisz dodać w serwisie odpowiedni kod. Gdy tych programów jest wiele, nagle okazuje się, że na stronie musi się znaleźć kilka czy nawet kilkanaście tagów. Dzięki GTM utrzymasz porządek na stronie. Kody dodasz po zalogowaniu się do Google Tag Managera.
    • Weryfikacja w Google Search Console – GSC to narzędzie, które dostarcza mnóstwa danych na temat widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Zanim uzyskasz do nich dostęp, musisz zweryfikować stronę. Jednym ze sposobów na to jest użycie menedżera tagów Google.

    2.jpg

    GTM przyda się również do prowadzenia testów A/B, a nawet instalacji belki z informacją o ciasteczkach. Google Tag Manager jest narzędziem o wielu możliwościach. Wiesz już, co on daje i jak z niego korzystać. W ramach kolejnych wpisów przeprowadzimy minikurs z Google Tag Menagera, a dokładniej przygotujemy poradnik dotyczący jego najważniejszych funkcji.

    Grupa docelowa, której przydać się może GTM jest szeroka. Są to nie tylko marketerzy, ale również wszyscy posiadacze stron, którzy chcą sobie ułatwić zarządzania witrynami, dodawanie tagów i ich edycję. Fakt, że to rozwiązanie stosuje ponad 40 proc. stron, świadczy o jego przydatności.

    Kategorie wpisów

    Kategorie wpisów

    Już 12.10 o 13:00!
    Szkolenie: Jak zacząć sprzedawać dzięki LinkedIn? Druga edycja