Zuzanna Sarapata

Czym jest i jak działa success fee?

Data publikacji
16.06.2022
|
8 min czytania

Istnieją rozmaite metody rozliczania za dany projekt – niezależnie czym by on nie był. Jedne usługi mają stałą stawkę niezależnie od uzyskanych rezultatów, inne natomiast są dużo bardziej uzależnione od wyniku. Ciężko jednoznacznie powiedzieć, który sposób jest lepszy, bo wszystko zależy od podejścia. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej temu drugiemu podejściu. Wyjaśnimy co to jest success fee i czy warto wziąć go pod uwagę.

Success fee – co to?

Model success fee to metoda rozliczenia, przy której zleceniobiorca otrzymuje określoną (ustaloną) premię, za osiągnięcie ustalonego celu. Może być to określony poziom obrotów, liczba sprzedanych sztuk, pozyskany lead od konkurencyjnej firmy itp. Wynagrodzenie success fee może zależeć od wielu zmiennych i są one ustalane zawsze indywidualnie między stronami umowy. Możesz mieć wrażenie, że takie rozliczanie jest Ci dobrze znane. To prawda, wiele firm stosuje success fee, ale samo pojęcie nie jest jeszcze aż tak popularne. Skoro wiemy już jaka jest definicja success fee, to przyjrzyjmy się jak wygląda ono w praktyce.

Ile wynosi success fee?

Prawnie nigdzie nie jest zapisane ile procent success fee należy się zleceniobiorcy. Jest to zawsze ustalane indywidualnie. Najważniejsze jednak, aby był jasny zapis definiujący taki procent za określoną czynność (zakończoną oczywiście sukcesem).

Rozliczenie success fee często spotkać można w przypadku prawników czy firm windykacyjnych. Chcąc zachęcić swoich klientów, nie pobierają oni żadnej opłaty początkowej, a jedynie procent od np. uzyskanych wierzytelności. Strategia marketingowa takiej firmy jest prosta. Wierzy ona w skuteczność swoich działań, wie, że „darmowa usługa” zachęci większą ilość klientów, a finalna premia success fee będzie wyższa niż zwykły koszt usługi.

Umowa success fee - wzór

To zagadnienie można podzielić na dwie grupy. Success fee dla firmy oraz dla pracownika. Pamiętajmy, że umowa o success fee może dotyczyć zarówno naszej, jak i czyjejś pracy. Części wspólne są takie, że przy tego rodzaju wynagrodzeniu powinny być jasne zapisy ile success fee należy się za zrealizowanie danego zadania.

Jeśli success fee wypłacane jest firmie za jej usługi, to jest możliwość, że nie pobiera ona innego wynagrodzenia niż tylko te od wyniku. Jeśli więc usługa okaże się nieskuteczna, to klient nie ponosi żadnego kosztu. Oczywiście firmy często mają różne techniki sprzedaży mające na celu podczas wykonywania usługi zachęcić klienta do dodatkowych rozwiązań, które już są normalnie płatne.

Jeśli mówimy o takim wynagrodzeniu w stosunku do pracownika, to nie może ono zastępować minimalnej stawki podstawowej. Success fee może być co najwyżej dodatkiem do pensji, a nie pensją samą w sobie. Nie ma więc możliwości, aby pracownikowi płacić jedynie za osiągnięte rezultaty.

Success fee a VAT

Biorąc pod uwagę współpracę B2B nie ma prawnych przeciwwskazań do tego, aby od success fee odliczyć VAT. Wynagrodzenie takie bez problemu można podzielić na część zasadniczą oraz dodatkową, która jest uzależniona od wyników. W tym przypadku od obu można odliczyć VAT.

Decydując się na success fee zawsze należy wziąć pod uwagę za i przeciw. Dla pracownika otrzymanie dodatkowo success fee będzie wiązało się zazwyczaj z niższą pensją podstawową. Oczywiście możliwości potencjalnego zarobku będą wyższe, jednak nie aż tak pewne. Dla pracodawcy jest to opłacalna sytuacja, ponieważ prościej dzielić się pieniędzmi, które on już otrzymał (np. w wyniku osiągnięcia przez pracownika określonego poziomu sprzedaż).

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 5.00 na bazie 7 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD