Co to jest analiza rynku?
Definicja analizy rynku jest prosta: to nic innego, jak ocena warunków ekonomicznych rynku (regionalnych, krajowych lub światowych) pod kątem opłacalności inwestycji biznesowej. Badanie rynku warto wykonać jeszcze przed stworzeniem planu marketingowego - dzięki temu poznasz obszary, w których masz przewagę nad konkurencją.
Firmy, które istnieją już jakiś czas, często przeprowadzają analizę rynku przy okazji audytu marketingowego. Badanie rynku w takich okolicznościach może dużo “powiedzieć” o firmowych wydatkach i kosztach. Widzisz, jak i gdzie „przepływają” dochody Twojej firmy, więc możesz znaleźć najlepsze metody optymalizacji kosztów i zwiększyć swoją pozycję na rynku.
Metody analizy rynku
Istnieją różne metody analizy rynku, w zależności od wielkości firmy i możliwości finansowych. Jeśli stać Cię na płatne badanie rynku, to możesz skorzystać z pomocy firmy outsourcingowej, pełnej specjalistów od ekonomii czy marketingu. W tej formie wykonasz badania eksperymentalne, symulacyjne (testy) lub heurystyczne - jak burza mózgów czy ocena ekspertów. Zaletą płatnej analizy rynku jest szersze spojrzenie na Twój biznes i prawdopodobnie bardziej dogłębne wnioski.
Natomiast jeśli nie dysponujesz dużym budżetem lub nie masz wystarczającej ilości pracowników, to analizę rynku najlepiej przeprowadź samodzielnie. Do tego celu użyj metod łatwych do przeprowadzenia: ankiet, obserwacji rynku czy wywiadów. To proste: wystarczy, że zapytasz swoją grupę odbiorców o zdanie. Masz tutaj duże pole do popisu - możesz wyjść na ulicę i zbierać informacje przez tradycyjne odpytywanie przechodniów lub wysyłać maile i SMS-y.
Jak przeprowadzić badanie rynku?
Jeśli chcesz samodzielnie przeprowadzić analizę rynku, to przede wszystkim zacznij od gruntownego przygotowania. Zdecyduj, czy Twoje badanie będzie ilościowe, czy jakościowe. Później dobierz odpowiednie narzędzia i właściwą metodologię, która pomoże Ci uzyskać miarodajne wyniki. Do jakościowej analizy rynku świetnie sprawdzą się wywiady, do ilościowej - ankiety.
Kolejny krok to po prostu realizacja badań. Jeśli postawiłeś na tradycyjny sposób “przepytywania” grupy odbiorców, to stwórz kwestionariusze ankiet i wybierz pytania, najlepiej zamknięte. Jeżeli natomiast zdecydowałeś się na wywiady z konsumentami, to śmiało możesz stawiać pytania otwarte. Na koniec po prostu przeanalizuj odpowiedzi i wyciągnij wnioski.
Co powinna zawierać analiza rynku?
Dobra analiza rynku powinna zawierać mocne (Strengths) i słabe (Weaknesses) strony Twojego biznesu, a także jego szanse na rynku (Opportunities) i czyhające zagrożenia (Threats). Nie może w niej zabraknąć szczegółowej analizy konkurencji - pod kątem cen i komunikacji z klientem. Analiza rynku powinna również wskazać USP Twojej marki – czyli unikalną korzyść, która wyróżnia Cię na tle konkurencji.
Nie ma prawidłowo przeprowadzonego badania rynku bez określenia idealnego klienta. Dokładne poznanie odbiorców może Cię uchronić od poważnych strat finansowych. Im więcej szczegółów, tym lepiej - nie musisz się ograniczać. Określ wiek, płeć, styl życia, status zawodowy i rodzinny, możliwości finansowe, sposób spędzania czasu, wyznawane wartości i miejsce zamieszkania swojego klienta.
Ile kosztuje analiza rynku
Na etapie tworzenia strategii marketingowej wielu przedsiębiorców chciałoby wiedzieć, ile kosztuje badanie rynku. Niestety - nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Cena badania rynku waha się od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych i najczęściej jest uzależniona od wielu różnych czynników - od wielkości i jakości produktu aż po określone cele biznesowe.
Na cenę badania rynku znacząco wpływa wielkość grupy odbiorców oraz jej dostępność. Ważny jest również obszar geograficzny, który ma zostać objęty analizą - jeśli zlecasz analizę kilku krajów, to cena zawsze będzie większa niż przy analizie pojedynczego państwa. Wysokość ceny zależy także dostępności danych i zakresu informacji, które potrzebujesz uzyskać z analizy.
Podsumowanie
Wystartowanie z własnym biznesem „na oślep”, bez dogłębnego zbadania warunków ekonomicznych, niesie ze sobą ogromne ryzyko porażki. Nie ryzykuj, postaw na analizę rynku i konkurencji. Dzięki temu zyskasz więcej korzyści, niż przy użyciu najlepszych technik sprzedaży.