Jacek Palęcki

Rekomendacja na LinkedIn – jak napisać i dodać?

Data publikacji
25.08.2022
|
7 min czytania

Zgodnie ze społecznym dowodem słuszności dużo bardziej ufamy ludziom i miejscom, które ktoś nam polecił. Najciekawsze w tym jest to, że osoby, polecającej wcale nie musimy znać osobiście. Dla naszej podświadomości równie wartościowa jest rekomendacja od naszego znajomego, co taka udzielona przez „użytkownika Internetu”. Właśnie z tego powodu firmy tak zabiegają o, jak najlepsze oceny np. w serwisie Google. Z tego samego powodu osoby posiadające profil LinkedIn chcą mieć jak najwięcej poleceń i rekomendacji. Zwiększa to ich wiarygodność i zachęca innych użytkowników. W dzisiejszym artykule powiemy więcej o tym, jak wystawić rekomendację na LinkedIn oraz jak ją najlepiej napisać.

Jak napisać rekomendację na LinkedIn?

Technicznie rzecz biorąc rekomendacja na LinkedIn nie powinna się różnic od klasycznie udzielanych rekomendacji. Powinna ona zawierać kilka podstawowych elementów, aby spełniała swoją funkcję jak najskuteczniej.

Opisz dokładnie Twój związek z rekomendowaną osobą

Zawsze warto na początku zaznaczyć w jaki sposób w ogóle trafiłeś na daną osobę. Dzięki temu zaczniesz budować pewną historię kontynuowaną w dalszej części Twojej rekomendacji. Jeśli sam trafiłeś poprzez rekomendację, to możesz również o tym wspomnieć. Warto powiedzieć jak przebiegał Twój proces decyzyjny – czemu wybór padł akurat na tę osobę (czy rozważałeś jeszcze jakieś inne). Im więcej opiszesz szczegółów na początku, tym twoja rekomendacja będzie bardziej wiarygodna, bo ktoś zobaczy w tym prawdziwość. Najgorsze co może być to kompletne pominięcie tego pierwszego punktu, bo to może automatycznie sugerować (nawet jeśli tak nie jest), że jest to rekomendacja napisana bez „korzystania z usługi”. Pamiętaj, że rekomendacja to tak naprawdę mikro reklama na LinkedIn danej osoby, więc powinna ona wyglądać naturalnie.

Opisz jak wyglądało korzystanie z usługi / produktu

Jeśli użytkownik już wie jak trafiłeś na daną osobę i jej usługę / produkt, to teraz druga bardzo ważna rzecz, czyli użytkowanie. Opisz dokładnie jak przebiegał cały proces użytkowania. Nie ma tu większego znaczenia, czy mówimy o usłudze, czy produkcie. Pamiętaj, że im dokładniej opiszesz wszystkie plusy oraz ewentualne wątpliwości, które miałeś, tym Twoja rekomendacja będzie bardziej wartościowa. Nie chodzi tutaj jedynie o wymienienie pozytywnych cech. Od tego jest lista umiejętności na LinkedIn. Tutaj najważniejsze są Twoje własne odczucia i pewna indywidualność, bo tego każdy z nas poszukuje.

Podpieraj się własnymi przykładami

Dużo chętniej czytamy historię danego użytkownika i jego firmy. Przecież nie trzeba zdradzać poufnych informacji, aby napisać przykład wykorzystania danej usługi w swojej firmie. Im ta rekomendacja będzie bardziej „Twoja” niż „generyczna”, tym inni użytkownicy więcej z niej wyniosą.

Jasno pokazuj korzyści

Historia to jedno, ale korzyści to coś kompletnie innego. Nie można o nich zapominać. Każde działanie prowadzi do osiągnięcia określonych zysków. Czy to pozyskanie nowych klientów, usprawnienie pracy, automatyzacja procesów, czy oszczędność czasu. Nie zapominaj o podkreślaniu jakie korzyści przyniosła dla Ciebie dana osoba. Najlepiej na początku spisać listę wszystkich korzyści, które uzyskałeś, a potem do nich dopisać po kilka zdań jak zostały one osiągnięte, jaką drogą i co na końcu otrzymałeś. Pamiętaj, że nic nie jest zbyt oczywiste, by to powiedzieć. Nawet jeśli dla Ciebie może wydawać się to logiczne, że działanie A doprowadziło do rezultatu B, to osoba np. niebędąca w Twojej branży na co dzień może tak nie połączyć już faktów.

Bądź wiarygodny

Punkt jednocześnie bardzo trudy i łatwy zarazem. Z jednej strony nie można jasno powiedzieć, jak wystawić rekomendację na LinkedIn, aby być wiarygodnym, z drugiej jednak strony, jeśli opisujesz swoje własne przeżycia, to pewnie automatycznie będzie to wiarygodne. Pamiętaj, że nie ma sensu nic na siłę ubarwiać. Po prostu opisuj jak jest. Szczerość i prawdziwość zawsze się obroni.

Unikaj zbędnego „lania wody”

Na początku mówiliśmy o przekazaniu historii. To jest bardzo ważne, ale nie można w tym wszystkim zapominać o konkretach. Równie ważne jest pisanie zrozumiale. Całość rekomendacji po prostu musi być dobrze zbalansowana. Trudno jednoznacznie powiedzieć, jak to osiągnąć. Powtórzymy kolejny raz. Jeśli napiszesz szczerze od serca, to z pewnością osiągniesz zamierzony efekt.

Dbaj o poprawność językową

Ostatni punkt jest bardzo ważny, bo jest to w pewien sposób „broń obusieczna”. Rekomendacja napisana poprawnie językowo jest zarówno dla jednej, jak i drugiej strony pewną „wizytówką”. Pamiętaj, że jeśli napiszesz obszerną rekomendację, w której opiszesz jak dana usługa podziałała na Twoją firmę, to może się okaże, że kolejna osoba zainteresuje się również Twoim profilem, bo np. też poszukuje firmy do współpracy w tym aspekcie. Jeśli Twój komentarz będzie stylistycznie poprawny, ładny i estetyczny, to też się prezentujesz jako profesjonalista. Jeśli natomiast w Twojej rekomendacji pojawią się literówki, błędy ortograficzne i stylistyczne, to źle to świadczy głównie o Tobie.

Pamiętaj, że jeśli wstawisz obszerną rekomendację, to ludzki mózg najlepiej zapamiętuje to, co na początku i na końcu tekstu. Zadbaj więc o to, by w tych miejscach były najważniejsze i kluczowe aspekty. Nie bój się stosować powtórzenia na końcu najważniejszej rzeczy, dla jeszcze większego podkreślenia.

Jak dodać rekomendację na LinkedIn?

Pamiętaj, że rekomendację można wystawić tylko dla użytkownika, którego masz w swojej sieci kontaktów. Na LinkedIn profil firmowy ani osoba niebędąca w sieci znajomych nie może otrzymać od Ciebie rekomendacji.

Dodanie rekomendacji jest bardzo proste.

  • Wystarczy wejść w profil danego użytkownika i zjechać na dół
  • Zobaczysz sekcję „rekomendacje”
  • Kliknij teraz „rekomenduj użytkownika”
  • Otworzy Ci się dodatkowe okno gdzie uzupełnij wszystkie pola i napisz treść Twojej rekomendacji

Pamiętaj, że rekomendacja nie może mieć więcej niż 3000 znaków ze spacjami. Jeśli zastanawiasz się, czy tyle Ci wystarczy, to Cię uspokoimy. To równowartość prawie jednej strony w Wordzie (przy wielkości tekstu 11). Nawet jeśli chciałbyś napisać więcej, to możesz być pewny, że nie jest to potrzebne. Gdy część użytkowników, zobaczy taką długą rekomendację to może w nich powstać efekt TLDR (to long didin’t read). Jest to popularne skrótowe określenie na to, że coś jest za długie i z tego powodu danej rzeczy się nie czyta. Może się wydawać, że im dłuższa rekomendacja, tym lepiej. Jednak każdy z nas lubi konkrety i może chętnie przeczytamy jedną dłuższą wypowiedź. Jeśli jednak natrafimy na takie 3 z rzędu, to możemy stwierdzić, że nie mamy aż tyle czasu, by się z tym zapoznać.

W rekomendacjach, tak jak w wielu innych aspektach w życiu warto zachować zdrowy rozsądek i nie iść w żadną skrajność. To przecież nie jest konkurs na najdłuższą wiadomość, tylko szczere polecenie. Jeśli czujesz, że powinno być krótkie, to takie napisz.

Rekomendacja na LinkedIn przykłady

Skoro wiesz już jak wystawić rekomendację na LinkedIn oraz co powinna ona zawierać, to zobaczmy, jak mogą wyglądać przykładowe rekomendacje LinkedIn. Oczywiście to, co zaprezentujemy, to powinno być tylko dla Ciebie punktem odniesienia. Wiadomo, że nie będą one aż tak personalizowane, jak może być Twoja.

„Nieczęsto spotyka się tak wybitne talenty, jak Adam. Przez nieco ponad rok fachowo pełnił on funkcję koordynatora mediów społecznościowych w zespole marketingu mojej firmy. Jego zdolność do zarządzania wieloma projektami przekroczyła wszystko, co kiedykolwiek widziałem, i wywarła duży wpływ na produktywność naszego zespołu. Nigdy nie zapomnę naszych poniedziałkowych zebrań z Adamem, zawsze przynosił na nie bajgla i kawę i to nie tylko dla siebie, ale dla całego zespołu. Cóż za szczególnie niesamowity sposób na dodanie energii zespołowi! Koniecznie muszę też powiedzieć o tym, że Adam zawsze upewniał się, że wszyscy opuścili spotkanie z uśmiechem, bez względu na to, jak bardzo było napięte. Posiadanie Adama jako koordynatora byłoby spełnieniem marzeń dla każdego pracownika, a także dla mnie jako właściciela firmy X.”
Jak widzisz Twoja rekomendacja nie musi być długa, ale jeśli jest napisana w sposób rzeczowy konkretny i przede wszystkim indywidualny, to od razu bije od niej prawdziwość, a osoba czytająca pewnie wyobraża sobie zapach kawy, którą przynosił Adam.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 2 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD