Z raportu "Social Media w Polsce 2021" wynika, że LinkedIn pozwala dotrzeć do ponad 4 milionów użytkowników, a liczba ta będzie w najbliższych latach rosnąć. Największą grupę użytkowników, bo liczącą aż 50% stanowi grupa wiekowa 24-44 lat, a platforma cieszy się ogromnym zainteresowaniem kadry zarządzającej - aż 97% menadżerów deklaruje aktywność na LinkedIn. Natomiast sama platforma, wbrew temu, jak jest często postrzegana, nie jest portalem do szukania pracy, choć to jedna z funkcji, a medium społecznościowym dla osób zainteresowanych karierą i biznesem - jest to taki Facebook, tylko sprofilowany pod biznes. Jeśli więc szukamy poważniejszego medium społecznościowego, które może pomóc w karierze czy pozyskiwaniu leadów, to warto zarejestrować się na LinkedIn, a kolejnym korkiem, do którego kieruje nas nam proces rejestracji, jest organizacja profilu - jak go uzupełnić i prowadzić?
Profesjonalny profil na Linkedin?
Profil na LinkedIn może być internetową wizytówką, która pozwoli nam spełniać określone cele, np. przyciągać rekruterów czy klientów. Dlatego najważniejszym pytaniem przy uzupełnianiu profilu jest odpowiedź na pytanie: "czego szukamy na platformie?" Chcemy rozwijać karierę, swój biznes, pozyskiwać zlecenia jako freelancer czy tworzyć treści, budując markę i zasięg? Odpowiedź na to pytanie zdeterminuje, co powinno znaleźć się w profilu, jednak niezależnie od wszystkiego profil powinien być przejrzysty, uwidaczniać nasze mocne cechy i profesjonalny.
Dobrze przygotowany profil na LinkedIn jest obecnie podstawą do znalezienia pracy w IT czy innych nowoczesnych branżach, a pierwszym rzucającym się w oczy elementem jest zdjęcie profilowe, które powinno być profesjonalne, ale bez przesady - garnitur, o ile nie wpisuje się w kulturę naszego zawodu, np. bankiera, możemy sobie odpuścić, jednak luźna koszula, sweterek czy sukienka w przypadku pań, będzie jak najbardziej na miejscu.
Podobnie będzie z nagłówkiem czy innymi sekcjami profilu. Należy rozumieć, że LinkedIn to medium społecznościowe dla ludzi kariery i biznesu, więc wymaga pewnej dozy profesjonalizmu i kultury, choć możemy sobie również pozwolić na korporacyjny żargon, który większość użytkowników z pewnością zrozumie.
Jeśli nasz profil LinkedIn ma być nastawiony na szukanie pracy, to należy w przeznaczonych do tego sekcjach dodać CV i list motywacyjny, oraz uzupełnić pozostałe sekcje profilu na podstawie tych dokumentów. Warto jednak pamiętać, że profil nie musi być pisany oficjalnym językiem, a powinien być dobrą zachętą do zajrzenia w nasze CV. Tak więc profil powinien być nastawiony na budowanie relacji, czyli nowych połączeń, a nie być jedynie słupem z napisem "szukam pracy, proszę," ponieważ przesadny nacisk na szukanie zatrudnienia może wskazywać na desperacje lub wygórowane oczekiwania, a to negatywne sygnały dla większości rekruterów.
Ważny jest również wybór języka, w jakim uzupełnimy nasz profil - jeśli szukamy pracy zdalnej za granicą, to warto utworzyć profil po angielsku lub w innym wybranym języku, żeby trafiać w interesujący nas rynek.
Jak stworzyć dobry profil na Linkedin?
Profil na LinkedIn tworzy się domyślne, a platforma dość dobrze prowadzi nas przez proces uzupełniania kolejnych to informacji aż do uzyskania odznaczenia "all star," czyli spełnienie 7 kroków, m.in. dodania miejsca pracy, ukończonej uczelni wyższej, zdjęcia profilowego, zdjęcia w tle i poszczególnych sekcji profilu. Po rejestracji warto uzupełnić profil tak, jak czujemy, podążając za sugestiami platformy w celu poznania wszystkich opcji, a po tym procesie zacząć ulepszać poszczególne sekcje.
Na dobry początek warto ustalić spersonalizowany adres URL profilu, dzięki czemu stanie się on swoistą wizytówką bez dziwacznego adresu. Możemy to zrobić, przechodząc na stronę naszego profilu i klikając "edytuj publiczny profil & URL" po prawej stronie. W adresie należy użyć naszego imienia i nazwiska w najlepszej możliwej konfiguracji, co może być trudne, jeśli mamy popularne nazwisko, jednak warto eksperymentować, żeby nazwa jasno wskazywała na nas, jednak nie była za długa i tym samym łatwa do zapamiętania. W tym samym miejscu warto upewnić się czy mamy włączoną publiczną widoczność profilu i wszystkie inne opcje - jeśli chcemy pozyskiwać nowe kontakty, to profil powinien być widoczny publicznie.
Poza osobistym profilem możemy również utworzyć profil firmy na LinkedIn, żeby móc oddzielić publikowanie treści prywatnych od firmowych i budować świadomość marki na platformie, co może zaowocować pozyskaniem nowych leadów i prowadzić do finalnych konwersji. Profil firmowy możemy założyć, przechodząc w zakładkę "praca," która znajduje się na górze po prawej stronie od menu naszego profilu ze zdjęciem profilowym. Następnie wystarczy kliknąć "utwórz stronę firmową" na samym dole listy i przejść przez proces uzupełniania profilu firmowego.
Linkedin jak uzupełnić profil?
Podstawowe uzupełnienie profilu po założeniu konta to za mało, żeby wyróżnić się na platformie i zrobić dobre wrażenia na rekrutetach czy potencjalnych partnerach biznesowych, więc warto popracować nad nim trochę więcej, co powinniśmy zrobić?
Zdjęcie profilowe powinno być profesjonalne, jednak nie powinno być ponure. Zrezygnujmy z popularnych selfie, czyli zdjęć "z ręki," a zadbajmy o zdjęcie z perspektywy trzeciej osoby, które obejmuje całą twarz i górną część korpusu w dość eleganckim - profesjonalnym, ubiorze, choć zdjęcie nie musi być aż tak poważne, jak to do CV.
Nagłówek jest drugim miejscem po zdjęciu profilowym, na które zwracają uwagę osoby odwiedzające nasz profil. W tym miejscu należy w najlepszej formie, skrótowo - z wykorzystaniem słów kluczowych, opisać czego szukamy lub czym się zajmujemy.
Podsumowanie zawodowe to miejsce, gdzie możemy podsumować swoją karierę, zaznaczyć co robimy i czego szukamy w aż 2600 znakach. Warto wykorzystać to miejsce, do przyciągania pożądanych przez nas leadów.
Potwierdzenie umiejętności na Linkedin to funkcja, która pozwala nam dodać umiejętności i zbierać potwierdzenie tych umiejętności od konkretnych osób, co buduje naszą wiarygodność. Warto dodać taką sekcje i poprosić wybrane osoby, np. byłych współpracowników o udzielenie potwierdzenia.
Rekomendacje na Linkedin to druga, jeszcze silniejsza funkcja, wpływająca na wiarygodność profilu. Możemy poprosić o rekomendacje osoby, z którymi jesteśmy połączeni, wchodząc w ich profil i rozwijając listę akcji obok połączenia o "więcej." W tym miejscu możemy poprosić o rekomendacje, a wybrana przez nas osoba, np. klient z którym współpracujemy, może napisać kilka zdań tekstu o naszej współpracy.
Jak korzystać z Linkedin?
Po uzupełnieniu profilu należy wyszukać połączenia z osobami, które znamy, a następnie być aktywnym na platformie i reagować na zaproszenie do połączenia się, budując nowe kontakty. Jeśli chcemy sprofilować naszą działalność na platformie, to warto rozważyć zakup konta premium nastawionego na karierę czy sprzedaż, co pomoże nam realizować określone cele.
LinkedIn, choć pierwotnie był platformą do szukania pracy, stał się najlepszym miejscem do pozyskiwania leadów B2B, w czym może pomóc reklama na LinkedIn lub wykorzystanie konta premium - Sales Navigatora, który w połączeniu z naszym narzędziem - Sales Robots, pozwala maksymalnie zautomatyzować proces pozyskiwania spersonalizowanych leadów na LinkedIn, o czym chętnie opowiemy na konsultacjach.