Zuzanna Sarapata

Jak zarządzać kontaktami?

Data publikacji
30.08.2022
|
3 min czytania

LinkedIn to portal biznesowy, znany chyba każdemu. Większość osób używa go tylko do wysyłania swojego CV na ogłoszenia o pracę. To duży błąd. Na LinkedInie większą rolę odgrywa sieć znajomości. Właściwe zarządzanie kontaktami pozwoli Ci rozwinąć karierę zawodową.

Jak zarządzać kontaktami z klientami?

Zacznijmy od tego, że LinkedIn jest odzwierciedleniem Facebooka - tyle, że zamiast kontaktów towarzyskich gromadzimy te biznesowe. Jeśli w zarządzaniu kontaktami zastosujesz właściwą strategię, to platforma da Ci możliwość prowadzenia skutecznego marketingu B2B. Wybieraj więc tylko te znajomości, które są istotne z Twojego zawodowego punktu widzenia. Zamiast kolegi z podstawówki czy cioci z dalekich stron, zapraszaj specjalistów oraz managerów ze swojej branży. Możesz dodawać również rekruterów i pracowników działów HR. Te osoby aktywnie działają na LinkedIn, ponieważ poszukują tu odpowiednich pracowników na wolne stanowiska. Zbudowanie pozytywnego wizerunku w ich oczach powinno być częścią strategii marketingowej Twojej marki osobistej.

Twój profil będzie bardziej dostępny i wiarygodny dla pracodawców oraz HR, jeśli zdobędziesz nowych znajomych i prawidłowo wdrożysz zarządzanie kontaktami. W tym celu możesz skorzystać z wyszukiwarki na LinkedIn - ale tu wiele kontaktów będzie dla Ciebie niedostępnych. Głównie dlatego, że LinkedIn stopniuje znajomości – w zależności od siły relacji. Numerem 1 oznacza Twoich znajomych. W przedziale drugim umieszcza osoby, z którymi łączy Cię wspólny kontakt z poziomu pierwszego – możesz się z nimi skontaktować przez kliknięcie opcji nawiąż kontakt lub wysłanie płatnego mail. Jeszcze dalej są osoby z grupy 3 - to profile połączone z Tobą kontaktami z drugiego stopnia. Tu wysłanie wiadomości przez przycisk nawiąż kontakt nie zawsze będzie możliwe. Zostaje więc tylko kontakt przez mail.

Łatwiej Ci będzie dotrzeć do ludzi z numerem 2 lub 3, jeśli postawisz na mądre zarządzanie kontaktami i poszerzysz grono swoich znajomych. Zacznij na przykład od zaimportowania listy mailingowej ze skrzynki pocztowej. W tym celu zaloguj się do LinkedIn i kliknij Moja Sieć w górnym menu – z lewej strony powinien Ci się pokazać panel Zarządzaj moją siecią. Wybierz zakładkę Osoby z książki adresowej i dodaj swoje kontakty mailowe. Gdy już to zrobisz, pójdź o krok dalej – dołącz do grup tematycznych ze swojej branży i spróbuj czynnie uczestniczyć w dyskusjach. Dodaj merytoryczny komentarz, pokaż się od eksperckiej strony – a na pewno zostaniesz zapamiętany. Jeśli inny uczestnik grupy będzie miał podobne zdanie do Twojego, to spróbuj dodać go do swoich kontaktów.

Za każdym razem, gdy wysyłasz zaproszenie nieznajomej osobie, dołącz kilka słów o sobie w wiadomości powitalnej. Krótkie przedstawienie siebie to podstawa właściwego zarządzania kontaktami na LinkedIn. Takie działanie na pewno ociepli stosunki i zwiększy prawdopodobieństwo, że wybrana osoba przyjmie Twoje zaproszenie. To ważne, ponieważ im większa sieć kontaktów, tym łatwiej będziesz docierał do kolejnych osób ze szczebla 2 a nawet 3. Szersze grono znajomych na LinkedIn zwiększy Twoją zawodową reputację i pozwoli Ci być bardziej wartościowym kandydatem dla rekruterów i managerów.

Podsumowanie

Zarządzanie kontaktami na LinkedIn jest bardzo ważne – podobnie, jak w książce telefonicznej. Jeśli w przyszłości chcesz stosować kampanie reklamowe na LinkedIn, to budowanie wartościowej bazy kontaktów powinno Ci wejść w nawyk.

Oceń ten artykuł
Oceń artykuł na 2 gwiazdekOceń artykuł na 3 gwiazdekOceń artykuł na 4 gwiazdekOceń artykuł na 5 gwiazdekOceń artykuł na 6 gwiazdek
(średnia ocen: 4.00 na bazie 5 opinii)
Kategorie wpisów

Kategorie wpisów

Bezpłatny kurs
Najlepsze praktyki generowania i ogrzewania leadów B2B z LinkedIn
Dołącz do wydarzenia VOD